training

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
borisborisboris

training

Ongelezen berichtdoor borisborisboris » 13/01/10 17:15

Heb een pup van 7 maanden ,heeft de puppy cursus afgerond en zit nu in de EG groep.
Vaak krijg ik van mensen te horen waarom laat je de hond niet loslopen.waarop ik antwoord dat hij op cursus zit en dit nog aan het leren is.
De mensen vinden dat nu hij nog jong is makkelijk terug naar mij komt.
Als hij wat ouder is zou dat moeilijker gaan.
graag jullie ervaring en advies hierover.

chantal-77

Ongelezen berichtdoor chantal-77 » 13/01/10 18:17

Ik heb Dana vanaf dag 1 dat ze bij mij was in het bos los laten lopen. We hebben wel een periode gehad, zo tussen de 4 en 6 maanden dat ze niet goed terug kwam als we haar riepen en ze zag andere "leuke" dingen, maar uiteindelijk doet ze het nu heel goed en komt 9 van de 10 keer meteen als ze geroepen wordt.
Op gehoorzaamheidscursus werd echter ook geadviseerd om haar aangelijnd te houden tot ze goed luisterde, maar wij zijn eigenwijs geweest omdat ze toen eigenlijk al gewend was om in het bos los te lopen.

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 13/01/10 18:42

Ik zou je hond ook meteen laten loslopen; Olly's pleegmama heeft net een nieuwe pup en oefent bijna elke dag het loslopen. De eerste x was dat met Olly er bij en de pup was plots ff uit het zicht. Toen die een seconde of 10 later weer opdook, heeft Olly die een flinke snauw en dus een correctie gegeven: "dit flik je je baas niet, bij de baas blijven en niet gaan lopen! :mad: ". Dit terwijl ze normaliter zelf altijd gaat lopen :? . In ieder geval blijft de pup nu netjes bij het baasje :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 13/01/10 19:26

Ik doe zelf wat goed voelt. Ik laat hem sowieso niet overal los. Hier is een park, maar dat ligt naast een drukke weg en dat vind ik eng, omdat hij de weg op kan schieten. Doe ik dus niet, ook al vragen andere hondeneigenaren daar regelmatig waarom ik hem niet los laat. Wel in het bos of wat verder van de weg gelegen weilanden.

Luistert Keo goed, mag hij los. Heeft hij weer een periode van verstopte oren dan gaat hij aan de lange lijn en oefenen we het los lopen en terugkomen opnieuw.
In die laatste periode zitten we nu en het begint weer de goede kant op te gaan :)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Zootje

Ongelezen berichtdoor Zootje » 13/01/10 20:17

Wij hebben Ziva nadat ze 5 weken bij ons was losgelaten in het bos en sindsdien niet meer anders gedaan.. Als pup zijn ze te bang het baasje kwijt te raken en volgen je inderdaad erg goed.. Doe dit dan wel in een voor jou vertrouwde omgeving en misschien de eerste keren zonder te veel andere honden er om heen?

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 14/01/10 10:33

Hier lopen pup's altijd los waar dat veilig kan. Dat gaat ook verbazend goed als je er jong mee begint. Dan willen ze nog veiligheid en blijven uit zichzelf bij je in de buurt. Regelmatig roepen en belonen doet de rest. :)

Meestal komen mijn honden als ze geroepen worden. Ik durf niet te zeggen altijd hoor, want soms winnen de bananen. :evil: :wink:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

annemarieke

Ongelezen berichtdoor annemarieke » 14/01/10 13:53

Ik vind dit een erg interessante vraag. En dit onderwerp houdt mij al een tijdje bezig. Moet je een hond de eerste tijd nu altijd aan de (korte) lijn houden of moet een hond juist ook leren om volledig los te lopen? Of ligt de waarheid in het midden?

Het eerste werd mij geadviseerd door een "hondenkenner" (zo een van het loket ongevraagd advies - je kent ze wel). Hij zei, 'Je moet hem het eerste anderhalf jaar altijd aan de korte lijn houden, dan weet ie straks niet beter en blijft hij altijd bij je in de buurt. Dat doe ik ook altijd met mijn jachthonden. Ik dacht toen nog dat is ook sneu, maar misschien heeft hij wel gelijk?

Later las ik ergens op internet bij een beschrijving van een asielhond, dat de hond 1 probleem had en dat was dat hij nog niet geleerd had om los te lopen. Dus zodra hij de vrijheid kreeg, ging hij er meteen vandoor. Moet een hond dus ook leren om met vrijheid om te gaan?

De derde mogelijkheid ligt ergens tussenin. Op de hondenschool kreeg ik het advies, om Bommel bij het leren loslopen aan een 10 meter lijn te houden en hem regelmatig bij me te roepen. En verder gewoon zoveel mogelijk oefenen aan de korte lijn. Dus zo doe ik het nu maar. Toch merk ik dat het voor hem best verwarrend is. Hij heeft namelijk niet door welke riem hij aan heeft. En dus is iedere wandeling aan de korte riem in het begin weer even om de 2 meter stoppen omdat hij heel erg graag voorop wil lopen.

Hoe denken jullie hierover?

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 14/01/10 14:07

Als een hond bij het loslopen niet terug komt is een lange lijn een goed hulpmiddel. Je geeft hem de 'vrijheid' roept en als hij niet komt dan zoetjes bij je halen, blij doen en belonen. Zo leer je het dier dat bij de baas komen op bevel leuk is. :)

Daarna als dit goed gaat kun je dan op een veilige plaats helemaal loslaten en hetzelfde doen. En uit je dak gaan als het lukt natuurlijk.

Je moet echt het allerleukste zijn voor je hond. 8)

Hier nooit met de lijn geoefend dus, maar vanaf het begin op een veilige plaats los. Tussendoor steeds bij je roepen, belonen en weer vrij geven.

Niet alleen maar aan het einde van het ommetje, want dan gaat roepen gelijk staan aan; Einde van de pret en dan wordt het moeilijker om het te leren natuurlijk. :wink:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

annemarieke

Ongelezen berichtdoor annemarieke » 14/01/10 14:23

Dus jij zegt in principe : een hond moet leren los te lopen. En wat vind jij van de "hou-je-hond-kort-want-dan-weet-ie-niet-beter"-methode?

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 14/01/10 14:31

Nee ik vind dat de hond moet leren op commando bij de baas te komen. Loslopen kunnen ze al heel goed. :lol: :wink:

Kort houden moeten ze ook leren, netjes naast je te lopen als jij dat wilt. Maar dat heeft niets met bij de baas komen op commando te maken denk ik. :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 14/01/10 14:35

Ik denk, door hem steeds aan een korte lijn te houden, dat hij niet leert met vrijheid om te gaan. Na 1,5 jaar aan de korte lijn zal hij in het begin misschien niet doorhebben dat hij de vrijheid heeft. Maar zo gauw hij dat wel in de gaten krijgt zal hij door de dolle heen zijn...
Ik verwacht dat hij het dan alsnog moet leren.

Keo vrat, toen hij net hier was, alles van de grond. Daardoor durfde ik hem niet los te laten en liep hij alleen aan de korte lijn (achteraf gezien jammer). Na een paar maanden los laten lopen op veilige plekken en dat ging heel goed.
Maar nu is hij in een "zelfstandigere" fase en hij heeft ontdekt dat poep eten interessanter is dan naar het vrouwtje luisteren. Daarom gebruik ik de lange lijn, totdat ik weer genoeg vertrouwen heb dat het los ook gaat lukken. :)

Nienke & Foofer

Ongelezen berichtdoor Nienke & Foofer » 14/01/10 14:37

Wij hebben Foofer ook vrij direct los laten lopen. Wij kregen dit ook als advies op de cursus. Zij gaf toen aan als een hond nooit los mag en hij ontglipt je een keer dan ben je hem "echt" kwijt.
En wij vinden het heerlijk om zonder riem te wandelen, oefeningen te doen ook op afstand en hem gewoon lekker laten snuffelen.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 14/01/10 14:38

annemarieke schreef:


De derde mogelijkheid ligt ergens tussenin. Op de hondenschool kreeg ik het advies, om Bommel bij het leren loslopen aan een 10 meter lijn te houden en hem regelmatig bij me te roepen. En verder gewoon zoveel mogelijk oefenen aan de korte lijn. Dus zo doe ik het nu maar. Toch merk ik dat het voor hem best verwarrend is. Hij heeft namelijk niet door welke riem hij aan heeft. En dus is iedere wandeling aan de korte riem in het begin weer even om de 2 meter stoppen omdat hij heel erg graag voorop wil lopen.

Hoe denken jullie hierover?

Oja, dit merkte ik bij Keo ook. Als hij vaak aan de lange lijn was geweest ging hij trekken. nu oefen ik steeds "vrij" en "volg". Zodat hij leert wanneer hij zijn gang mag gaan en wanneer hij langs me moet blijven lopen.

annemarieke

Ongelezen berichtdoor annemarieke » 14/01/10 14:41

Saskia.Bernadette schreef:Nee ik vind dat de hond moet leren op commando bij de baas te komen. Loslopen kunnen ze al heel goed. :lol: :wink:

Kort houden moeten ze ook leren, netjes naast je te lopen als jij dat wilt. Maar dat heeft niets met bij de baas komen op commando te maken denk ik. :)


Helder punt! tnx!

annemarieke

Ongelezen berichtdoor annemarieke » 14/01/10 14:46

esmoezie schreef:Ik denk, door hem steeds aan een korte lijn te houden, dat hij niet leert met vrijheid om te gaan. Na 1,5 jaar aan de korte lijn zal hij in het begin misschien niet doorhebben dat hij de vrijheid heeft. Maar zo gauw hij dat wel in de gaten krijgt zal hij door de dolle heen zijn...
Ik verwacht dat hij het dan alsnog moet leren.

Precies, dat is wat ik bedoel. Leren om met vrijheid om te gaan.


Terug naar “Training”