Do-As-I-Do-methode

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Do-As-I-Do-methode

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 09/07/13 12:09

Toevallig stuitte ik op een nieuwe trainingstechniek, de ´Do as I do-methode´. Deze is gebaseerd op vrij recent onderzoek, waaruit blijkt dat honden heel goed kunnen leren door imiteren van hun roedelgenoten en dus ook van hun eigenaar. Naar dat ´Social Learning´ is onderzoek gedaan door Claudia Fugazza, die verbonden is aan het Family Dog Project aan de universiteit van Boedapest.

Tot nu toe zijn de trainingsmethoden van de hond gebaseerd op klassieke en operante conditionering en shaping van gedrag. Deze methode is dus op een heel ander mechanisme gebaseerd, namelijk het voordoen, afkijken en nadoen.

Er zijn op YouTube verschillende filmpjes te vinden met voorbeelden en er is een heel uitgebreide (ruim 8 uur!) en peperdure dvd.

Hier is de toelichting bij de dvd:

Social learning means acquiring new behaviors from the observation of others. Recent studies revealed the social cognitive abilities of dogs and suggested that they are surprisingly predisposed to learn socially from humans.

Do as I Do is a new training method based on dogs’ social cognitive skills, particularly on their imitative ability. With this training technique dogs will learn new behaviors observing and copying their owners. During the seminar Claudia describes how to teach dogs the “imitation rule” and how to progress through the training protocol. Dogs will first be taught to imitate a small set of familiar actions (actions already trained with traditional techniques) and will then generalize this rule. At the end of the training protocol, the owners will be able to teach new behaviors to their dogs, simply showing them what to do. These new actions will be then put under verbal cue. The cognitive abilities implied in social learning and in this training method are also described.

We think that there is a good chance that Claudia Fugazza's Do As I Do training method based on social learning may join the ranks of those that will open the eyes of trainers to a new, effective and fun way of training dogs. You all know that there are a number of methods of training a dog new behaviors based on both classical and operant conditioning. What you may not know is that recent research shows that dogs can also learn by observing and imitation, a process called social learning. Puppies who are able to observe older dogs doing detection work, for example, pick up those skills quicker than those who were not exposed to that activity. And what is most interesting is that dogs, because of the domestication process and the many ways in which they are dependent upon humans, also are careful observers of their human companions and can learn by watching them. Claudia's breakthrough is to use a verbal cue - "Do It" - along with modeling the desired behavior for the dog, for example picking up a toy and dropping it in a basket to show the dog what to do. Starting with behaviors the dog already knows, the "Do It" cue eventually is generalized to new behaviors so that the dog learns that "Do It" means Do As I Do.

Of course it will be you trainers and dog enthusiasts who will be the ultimate judges of this new method. We think that Claudia's work will not only help you train new behaviors, but because you are interacting with your dog in a new way, many of you will find it both fun and a way to keep your training fresh and exciting for your dogs. At this time, Claudia's work is only available in DVD form based on a two day seminar that she recently held in Boise, Idaho. The DVD is over eight hours long and covers both the the oretical basis of social learning and how the Do As I Do method is done in practice.

This is the first training method based on dog’s social cognitive abilities.

Claudia Fugazza is a PhD student in Ethology at Eötvös Lorand University (Budapest), conducting her research on social learning and imitation in dogs with Prof. A. Miklosi. She received her B.Sc. on Dog Breeding and Education (TACREC), a Master in Ethology of Companion Animals and a Master in Dog Training at the University of Pisa (Italy). Claudia developed a training method called Do as I Do (named after Hayes & Hayes 1952 and Topal et al. 2006) which relies on dog’s social cognitive skills and she is currently using this method both for applied dog training purposes and as preliminary training to scientifically study dogs’ imitative abilities.


Hanneke

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 09/07/13 12:17

als ik soms zie wat Pom oppikt op de jachttraining gewoon door te kijken, geloof ik wel dat het zou kunnen werken, maar de toepasbaarheid zie ik niet helemaal.. lijkt me niet handig voor het pakwerk bij IPO over het over water apport in de jacht, bijv. :D
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 09/07/13 13:18

Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, maar ik denk dat iedere hondeneigenaar weet hoeveel honden leren door te kijken. Daar kan je zeker gebruik van maken, al zul je het natuurlijk niet in alle situaties kunnen toepassen. Het is i.i.g. wel een nieuwe manier om met je hond samen te werken en daarbij een ontzettend leuke manier.

Wat ik ervan begrepen heb, is dat de hond eerst het commando Do It moet leren. Daarvoor gebruik je een paar kunstjes die hij al kent. Als hij het commando Do It snapt, kun je het gaan generaliseren / uitbreiden naar nieuwe situaties.

Hier is een blog en filmpje van iemand die een training heeft meegemaakt en die het zelf uitprobeert bij haar hond:
http://barksandrecreation.blogspot.nl/2 ... minar.html

Hanneke

toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor toscak » 09/07/13 13:58

Interesting!
Misschien een klein beetje anders, maar ik heb James alle commando's geleerd door het eerst Bob te laten doen. Dus begonnen met leren wat Bob betekent (Bob weet natuurlijk aandacht), maar James moest leren dat het betekent dat Bob aandacht moet geven. En tegelijk hetzelfde andersom natuurlijk :wink: . Daarna heb ik alle commando's aangeleerd door bijv te zeggen Bob Zit, Bob vervolgens zitten + koekje en dan James Zit. En hij deed dat na twee keer al na en begreep in het vervolg hoe het werkt :verliefd1: . James kende alle commando's een dag voordat hij 11 weken was en slaagde voor zijn puppy cursus met alleen maar G's.

Ik vond dat zo mooi om te zien! En het aanleren gaat veel sneller, want zoveel had ik niet met hem geoefend (nou was hij natuurlijk ook wel heeel slim :lol: )

Eerste trainingssessie
Afbeelding

Afbeelding

Nu kan dus kijken of ik dingen kan aanleren door het zelf te doen :klasse:
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

Gebruikersavatar
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 191
Lid geworden op: 13/06/13 11:24
Locatie: Vlakbij Hoogeveen

Ongelezen berichtdoor michelle1301 » 09/07/13 14:24

De overleden pekinees van mijn moeder heeft ook geholpen met de opvoeding van Cai. Als Cai voor bij de tafel kwam en mams gaf het commando terug. En als hij nog een keer kwam. Kwam de pekinees onder de tafel vandaan om Cai op zijn plek te zetten.

En zo heeft ze met meer dingen geholpen.

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 09/07/13 15:11

Ja dat werkt zeker, ze doen heel snel wat na, al is dat sneller bij soortgenoten als bij mensen lijkt me.

Ik train op de Say yes methode van Susan Garett , ook een hele leuke manier van trainen ( vind ik dan) .
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 09/07/13 17:45

toscak schreef:Interesting!
Misschien een klein beetje anders, maar ik heb James alle commando's geleerd door het eerst Bob te laten doen. Dus begonnen met leren wat Bob betekent (Bob weet natuurlijk aandacht), maar James moest leren dat het betekent dat Bob aandacht moet geven. En tegelijk hetzelfde andersom natuurlijk :wink: . Daarna heb ik alle commando's aangeleerd door bijv te zeggen Bob Zit, Bob vervolgens zitten + koekje en dan James Zit. En hij deed dat na twee keer al na en begreep in het vervolg hoe het werkt :verliefd1: . James kende alle commando's een dag voordat hij 11 weken was en slaagde voor zijn puppy cursus met alleen maar G's.

Ik vond dat zo mooi om te zien! En het aanleren gaat veel sneller, want zoveel had ik niet met hem geoefend (nou was hij natuurlijk ook wel heeel slim :lol: )

Eerste trainingssessie
Afbeelding

Afbeelding

Nu kan dus kijken of ik dingen kan aanleren door het zelf te doen :klasse:


Hier hebben de leenpupperds ook zit en af enzo geleerd doordat als ik oefende Bowie snel alles deed wat ik vroeg, dan waren er blijkbaar lekkertjes te verdienen, die was er dus steeds als de kippen bij als ik met een pup ging oefenen.
Maar ook een volwassen logeerhond die nooit een poot gaf (al ging je op je kop staan) had al snel door wat het Bowie op leverde als hij een poot gaf als dat gevraagd werd en besloot het zelf ook maar te doen dan.

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 10/07/13 15:31

Ik geloof ook zeer zeker dat het werkt, ik ben dus ook een voorstander van deze nieuwe trainingsmethode.
Ik denk zelfs dat velen hem al onbewust hebben gebruikt door het toe te passen omdat men zag dat het werkte, met wat voor nieuwe commando's/gedrag ompassen dan ook.
Bo gaf bv. ook echt serieus kopjes (kat) als hij aandacht wilde. Had hij afgekeken van de 2 poezen hier en besloot dat maar om na te doen (met suc6) :D Wij zijn zelf dan ook zeer benieuwd naar wat voor gedrag Indra gaat overnemen hier.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 191
Lid geworden op: 13/06/13 11:24
Locatie: Vlakbij Hoogeveen

Ongelezen berichtdoor michelle1301 » 10/07/13 19:10

Toen mijn kleine boef Sasja nog leefde, sprong ze altijd met de voorpoten op en neer als ze brokken kreeg. Dus nu loopt onze Cai nog steeds zo te springen. Wat nogal onhandig is met zijn 50 kilo.


Terug naar “Training”