Op commando te water

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Gebruikersavatar
Sil
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 14
Lid geworden op: 16/08/13 20:24
Locatie: Sneek

Op commando te water

Ongelezen berichtdoor Sil » 22/08/13 22:05

Onze pup Sil is verknocht aan water. Zodra de mogelijkheid er is ligt ze er in. Dit komt niet altijd even goed uit, toch heb ik haar het liefst zo vaak mogelijk los lopen.

Hoe kan ik haar leren alleen op commando te water te gaan? En gaan ze vanuit zichzelf in de winter niet meer te water of is dat te idealistisch?
Haal er uit wat je kunt en kies je eigen route.

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 22/08/13 22:45

op tijd bij je roepen en niet wanneer ze al onderweg zijn naar het water, want dan ben je te laat en gaan ze door commando heen

het hier komen moet zonder water al goed erin zitten dan ben je stap 1 al voorbij, dan de timing net voor het gaan door krijgen
al me kinders uitgevlogen

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 22/08/13 23:23

Goed het commando 'nee' aanleren! Zowiezo in meerdere situaties handig. Verder gaat Zyva het hele jaar in het water, zolang er geen ijs op ligt gaat ze er in. Als het heel koud is gooi ik zelf geen balletje ofzo meer in het water die ze moet halen, maar kiest ze er zelf voor dat ze wil zwemmen vind ik het prima. Gewoon in beweging blijven daarna. Afgelopen periode met dat warme weer was het water hier in de buurt niet overal even fris en dan is het ook handig als ze luistert dat ze niet mag zwemmen, werkt meestal, maar soms is ze me te snel af, het blijft opletten want soms is ze zo slim dat ze er al in zit voordat ik het maar in de gaten heb! Maar meestal is een duidelijke 'nee' voldoende!

dosperros

Ongelezen berichtdoor dosperros » 23/08/13 09:57

Ik doe het meestal zo: ik roep "niet doen"! En vervolgens duiken ze in het water. Als ze er wel in mogen, roep ik "ga maar" en dan duiken ze er ook in.
Kortom als ze niet mogen zwemmen ga ik niet wandelen bij het water.

Bert
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 85
Lid geworden op: 27/07/13 16:01
Locatie: Twente

Ongelezen berichtdoor Bert » 23/08/13 10:20

dosperros schreef:Ik doe het meestal zo: ik roep "niet doen"! En vervolgens duiken ze in het water. Als ze er wel in mogen, roep ik "ga maar" en dan duiken ze er ook in.


:D

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 23/08/13 12:28

dosperros schreef:Ik doe het meestal zo: ik roep "niet doen"! En vervolgens duiken ze in het water. Als ze er wel in mogen, roep ik "ga maar" en dan duiken ze er ook in.
Kortom als ze niet mogen zwemmen ga ik niet wandelen bij het water.

Je zegt gewoon tegen ze: "Ga je er in of ga je niet'. Dan luisteren ze altijd.

dosperros

Ongelezen berichtdoor dosperros » 23/08/13 12:49

Tarzan schreef:
dosperros schreef:Ik doe het meestal zo: ik roep "niet doen"! En vervolgens duiken ze in het water. Als ze er wel in mogen, roep ik "ga maar" en dan duiken ze er ook in.
Kortom als ze niet mogen zwemmen ga ik niet wandelen bij het water.

Je zegt gewoon tegen ze: "Ga je er in of ga je niet'. Dan luisteren ze altijd.


Zoiets ja. Ik vind dat hetzelfde als je met je kinderen naar de speeltuin gaat en dan zegt: nergens aankomen!!
Als er water is mogen ze zwemmen, het zijn tenslotte labradors. Die doen dat.

Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1634
Lid geworden op: 03/11/11 18:32
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Lars en Daniëlle » 23/08/13 13:24

Commando nee inderdaad goed aanleren zoals Jeltje zegt. En een commando eraan koppelen als het wel mag "toe maar" oid.

Niet wandelen bij het water is hier een utopie want er is hier in de buurt alleen maar water. Het is echt wel aan te leren om ze te laten zwemmen op commando.

Oefenen aan de riem aan de waterkant?
Naast je laten zitten, aandacht van de hond vragen. Riem los, halsband vasthouden. NEE. Zolang je nog "druk" voelt aan de halsband niet loslaten. Als de druk afneemt de halsband loslaten samen met het commando 'toe maar" of iets vergelijkbaars.
Hij mag dan echt pas gaan als jij toe maar hebt gezegd en niet eerder. En hij moet netjes blijven zitten als jij NEE zegt.
Het vergt wat geduld maar als ze het commando NEE al kennen van andere dingen die ze niet mogen dan valt het kwartje redelijk snel.

Succes

Castro zwemt 's winters ook en dat mag ook van mij. De vacht is dik genoeg om de kou goed aan te kunnen. Neem een handdoek mee op je wandeling als het echt heel koud is zodat je hem kan drogen direct na het zwemmen.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 23/08/13 13:42

Als hij absoluut niet mag zwemmen, zou ik hem gewoon even aanlijnen tot je uit de buurt van het water bent. Hier zijn een paar vreselijk vieze stinkvennetjes op de hei waar ze van mij echt niet inmogen. Mijn twee oudste honden kan ik daar zonder problemen langs loodsen, maar de jongste twee moet ik ófwel tijdig aanlijnen, ófwel streng laten volgen. Daar moet ik dan wel heel bijtijds mee beginnen, want ze ruiken het water al van ver en als ik dan niks zeg, zijn ze weg.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 23/08/13 15:04

No, go on!, helpt hier wel; "go on" is dus "doorlopen", maar dat kennen ze vanuit het geleidewerk. Gaat eigenlijk heel goed, maar ja, Xpencer is dan zo hé: Die loopt dan voorbije een vuile zwemplas :klasse: maar duikt dan 10m verder wel een stinkende sloot in :eusashhh: . De smeerlab :wink: !
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
Sil
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 14
Lid geworden op: 16/08/13 20:24
Locatie: Sneek

Ongelezen berichtdoor Sil » 23/08/13 16:33

Haha, 'Smeerlab' die ga ik onthouden! :D

Waarschijnlijk wordt het vaak 'nee' roepen, want er is in de omgeving overal zwemwater. Maar we gaan er mee aan de slag, bedankt voor de reacties.
Haal er uit wat je kunt en kies je eigen route.

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Ongelezen berichtdoor Nancy » 23/08/13 17:56

Hier werkte het per ongeluk zo: we leerden ze thuis 'uit de tuin', dus niet tussen de bloemetjes maar op het pad.
Dat werkt dus ook in het bos en aan het water.

(bijna altijd dan...)

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 23/08/13 21:43

dosperros schreef:Ik doe het meestal zo: ik roep "niet doen"! En vervolgens duiken ze in het water. Als ze er wel in mogen, roep ik "ga maar" en dan duiken ze er ook in.
Kortom als ze niet mogen zwemmen ga ik niet wandelen bij het water.



:lol: :lol: Hier net zo bij mij, mijn zoon kan ze wel uit het water houden maar mij lukt het echt niet.
Gelukkig hebben wij een keuze om idd dan niet bij water te gaan lopen :wink:

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 23/08/13 22:15

Ook hier werd er niet bij het water los gelopen als er niet gezwommen mocht worden van mij, bv. als ik direct daarna weg moest en Bo ging dan nat of niet nat toch op de bank :wink:

Pepper is de braafste van de klas dus tja die luisterd altijd wel naar "nee" als ze er niet in mag :wink:
Indra? Ik ben bang dat dát gevalletje net als Bo wordt :) Die houd ik dus nu maar voor de zekerheid aan de riem als pepper zwemt :)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 23/08/13 23:18

dosperros schreef:
Zoiets ja. Ik vind dat hetzelfde als je met je kinderen naar de speeltuin gaat en dan zegt: nergens aankomen!!
Als er water is mogen ze zwemmen, het zijn tenslotte labradors. Die doen dat.


Dat is me toch te kort door de bocht, "als er water is zwemmen ze want het zijn labradors".

Honden moeten regels leren en dan mogen ze wel labradors zijn, ik bepaal of er wel of niet gezwommen wordt. Ik woon aan een kanaal en bij veel sloten. Het zal lekker zijn dat ze maar in elke sloot springen waar ze willen of zich het kanaal in laten glijden op plekken waar ze er niet meer uit kunnen.

Als ik ze niet met mijn stem onder controle kan houden dan hebben ze pech want dan worden ze aangelijnd :wandelen: totdat we op een plek zijn waar ze wel mogen zwemmen. Daar ga ik dan ook fijn met ze spelen en genieten ze dubbel van het feit dat het mag. :braaf:

Als je dat op zo'n manier volhoudt weten ze na een tijdje niet anders dan dat ze daar mogen zwemmen en op andere plekken niet.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit


Terug naar “Training”