Last aan de pootjes

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
django
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 19/02/15 08:52

Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor django » 24/02/15 22:07

Heey,

Wij hebben Django een weekje in huis en hij is 13 weken nu. Aan onze achterdeur hebben wij een vrij hoog trapje van twee treden. Django kan er al goed op en af als hij buiten moet maar vorige week mankte hij plots nadat hij 's ochtends tamelijk wild die trap afging en daarna had hij duidelijk pijn. Tegen 's middags was het over maar sindsdien ben ik toch wat ongerust. Het lijkt alsof zijn achterpoten soms toch wat stijver zijn. Zeker als hij net geslapen heeft. Maar echt duidelijk iets mis is er niet. Hij glijdt ook heel de tijd met zijn poten over onze vloer binnen in huis. Moet ik mij nu ongerust maken? Ik lees immers vanalles over HD en dergelijke. Wat denken jullie?

Grtz

sandybuddy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 04/01/15 17:13

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor sandybuddy » 25/02/15 09:17

het advies wat ik gekregen heb is tot zo volgroeit zijn zo min mogelijke late springen.
ik zou als het aanhoudt toch even langs de da.
Afbeelding

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor Netty » 25/02/15 11:54

Ik zou beginnen eerst met wat kleden in huis leggen, waardoor hij dus niet meer kan glijden. Als je het niet vertrouwt, even langs de dierenarts gaan. Ik zou toch ook proberen hem niet van het trapje steeds af te laten springen.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor Romke » 25/02/15 16:02

Natuurlijk moet je je ongerust maken.
En pup die meerdere keren een vrij hoog trapje af moet hupsen, die glijd over de vloer.
Waarom is hij pas met 12 weken bij jullie gekomen?

Ik weet niet of dit nou een grapje is of dat je geen flauw idee hebt wat voor ras je in huis hebt gehaald.

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 25/02/15 16:26

Romke schreef:Ik weet niet of dit nou een grapje is of dat je geen flauw idee hebt wat voor ras je in huis hebt gehaald.


Ik dacht idd dat het een grap is (al is het niet echt grappig :( )

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor Lien » 26/02/15 20:37

Ik denk dat je heel wat moet veranderen.....

Niet meer van dat trapje af (mbt de ellebogen)
Gladde vloer afdekken (heupen)
En naar de DA voor de startstijfheid want dat kan van alles betekenen
(groeipijn, HD,ED)
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor kristies » 28/02/15 01:28

er even vanuit gaande dat dit een serieuze vraag is.. :
ja zoals al geschreven wordt... een gladde vloer is voor puppenpootjes niet echt goed en trapjes al helemaal niet. Een pup kan niet rustig doen dus dat gaat al snel te wild / hard. Als je het idee hebt dat er wat mis is zou ik zeker naar de dierenarts gaan
Voor het vervolg i.d. koop wat goedkopen lappen vloerbedekking of goedkope kleden bij de Ikea zodat hij niet zo uitglijdt steeds op de vloer en het zou mooi zijn als je op het trapje ook wat kan bedenken.
Hopelijk valt de schade mee..

django
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 19/02/15 08:52

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor django » 02/03/15 08:05

Bedankt voor de tips hier.

Aan zij die mochten twijfelen of we niet weten welk ras we in huis hebben gehaald, maak jullie geen zorgen. 't Is niet de eerste Labrador. Ik zie ook niet in waarom dit geen serieuze vraag zou zijn.

Intussen zijn we naar de dierenarts geweest en er is helemaal niets aan de hand met de pootjes. Laten we stellen dat ik me misschien te snel ongerust maak, ondermeer omdat er door de fokkers zoveel over HD en dergelijke wordt gesproken.

Grtz

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 02/03/15 10:42

Fijn dat er nu mogelijk niets aan de hand is. Houd hem wel goed in de gaten, want een mankende pup is natuurlijk niet goed als dat vaker voor komt!
En doe wat met de tips die je hier leest en dan blijft de kans groot dat hij op latere leeftijd niet alsnog last krijgt. Kleed op gladde stukken vloer en geen trap laten lopen!
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor Romke » 02/03/15 15:52

Fijn dat het een serieuze vraag was, en dat het met je pup goed gaat.
De omschrijving van je vraag verbaasd me nog steeds, nog meer nu je schrijft dat het niet je eerste labrador is.

- een pup die dagelijks een vrij hoog trapje moet nemen
- gaat er 's morgens wild vanaf
- heeft duidelijk pijn
- glijdt met zijn poten veel over de vloer

En dan vraag je of je je ongerust moet maken.

- het eerste jaar, je hond geen trap(jes) laten nemen, prima om een keer te oefenen, maar niet dagelijks. Al helemaal niet wild.
- bij een pup die duidelijk zichtbaar pijn aangeeft, zou ik me altijd zorgen maken, is gewoon niet goed
- bij een pup/jonge hond, moet je voorkomen dat deze de kamer door kan glibberen.

HD/ED is deels erfelijk, maar ook voeding en beweging zijn hiervan op invloed.
Als ik het zo lees, heb je alle ingrediënten bij elkaar, om straks een hond met wel een probleem te hebben.

Fijn dat het voor nu goed is, maar als je geen maatregelen neemt, is de kans zeer groot dat er wel een serieus probleem ontstaat

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor rimanime » 03/03/15 12:23

Romke schreef:Fijn dat het een serieuze vraag was, en dat het met je pup goed gaat.
De omschrijving van je vraag verbaasd me nog steeds, nog meer nu je schrijft dat het niet je eerste labrador is.

- een pup die dagelijks een vrij hoog trapje moet nemen
- gaat er 's morgens wild vanaf
- heeft duidelijk pijn
- glijdt met zijn poten veel over de vloer

En dan vraag je of je je ongerust moet maken.

- het eerste jaar, je hond geen trap(jes) laten nemen, prima om een keer te oefenen, maar niet dagelijks. Al helemaal niet wild.
- bij een pup die duidelijk zichtbaar pijn aangeeft, zou ik me altijd zorgen maken, is gewoon niet goed
- bij een pup/jonge hond, moet je voorkomen dat deze de kamer door kan glibberen.



HD/ED is deels erfelijk, maar ook voeding en beweging zijn hiervan op invloed.
Als ik het zo lees, heb je alle ingrediënten bij elkaar, om straks een hond met wel een probleem te hebben.

Fijn dat het voor nu goed is, maar als je geen maatregelen neemt, is de kans zeer groot dat er wel een serieus probleem ontstaat


:klasse:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor Carobella » 03/03/15 21:26

Ik ben me aan het voorbereiden op de aanschaf van een pup en had dingen over de vloer gelezen. En dat ze dus stijf kunnen worden van het zich schrap zetten tegen het uitglijden. Misschien heeft ie toch een soort spierpijn. Ik zou iets op de vloer leggen. Dan gaan wij ook zeker tzt doen.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

django
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 19/02/15 08:52

Re: Last aan de pootjes

Ongelezen berichtdoor django » 04/03/15 09:17

Hallo allen,

Het uitglijden over de vloer lijkt intussen helemaal verdwenen. Echt heel glad zijn onze vloertegels ook niet. Misschien moest hij gewoon even oefenen om op een nieuwe en onbekende ondergrond te stappen?

Wat het trapje betreft. Ik laat er hem enkel nog heel beheerst afgaan. Dat moet hij tenslotte ook leren want binnen een paar maand kan ik er hem niet meer aftillen. Het is overigens maar een treden en geen hele trap. Hogere of moeilijke trappen laar ik hem niet doen. Dat is ook nooit het plan geweest.

Echt pijn heeft hij slechts heel even gehad (een halve dag). Op basis hiervan stelde ik de vraag omdat ik me bleef ongerust maken. Ook nadat hij geen pijn meer leek te hebben bleef ik toch denken dat er iets aan de hand was. De dierenarts heeft mij immers kunnen geruststellen en Django huppelt vrolijk rond.

Bij onze vorige labrador hebben we ons nooit veel vragen gesteld over HD. We hadden ons toen veel minder geïnformeerd en de fokker vertelde er niets over waardoor we het fenomeen eigenlijk niet echt kende. Hij heeft er ook nooit last van gehad (gelukkig maar). Nu kennen we het probleem wel en zijn we dus extra waakzaam. Dat verklaart dit topic.

Grtz


Terug naar “Gezondheid”