Trekken (maar toch ook weer niet)

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Suus

Trekken (maar toch ook weer niet)

Ongelezen berichtdoor Suus » 04/03/12 20:13

Zojuist heb ik mij voorgesteld en ik open maar meteen een topic, zo kom ik er tenslotte het snelst in :D

Onze Solo is 14 weken. Tot 4 jaar geleden waren wij in het bezit van een Golden Retriever en gelukkig was er veel blijven hangen (mn wat wij met een pup anders wilden doen). Solo is nu 6 weken bij ons en loopt buiten heel netjes aan de jachtlijn. Hij loopt links en de lijn is niet gespannen. Soms als hij een kindje, volwassene of hond ziet trekt hij maar zodra wij dan stil staan corrigeert hij dit vrijwel direct.

Maar nu... hij is dus 14 weken en lijkt wel "geland". Hij heeft zijn entingen gehad dus gaan we regelmatig naar velden of hei waar hij los kan en deze week zijn wij begonnen met de puppycursus. Zodra ik bij een veld, hei of bos kom (curus idem) trekt hij mijn arm zowat uit de kom. Het is best een beer voor zijn leeftijd en ik blijf redelijk dapper staan :lol: of loop in tegengestelde richting maar ECHT effect heeft het nog niet in deze omgeving. Hij lijkt wel zo getriggerd door luchtjes en honden dat hij mij niet meer ziet, ik kan zijn aandacht niet krijgen/houden.

Omdat hij het op straat zo goed doet aan de lijn wil ik dit graag meteen de kop in drukken. Ik begrijp het gedrag maar weet toch niet goed/zeker hoe ik hier het beste op kan reageren (of juist niet).

Hebben jullie misschien een idee? :-)

Gebruikersavatar
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 505
Lid geworden op: 05/06/11 13:11
Locatie: Kempen

Ongelezen berichtdoor bud en weiser » 05/03/12 07:55

Als hij het op straat goed doet komt dit vast wel in orde,hij is tenslote 14 weekjes.
Bud mis je nog steeds!

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 05/03/12 09:32

Ik heb dit ook wel gehad, op straat (stenen) is er denk ik minder geur en dus minder afleiding waarom ze zouden gaan trekken.
Dus mijn hondje liep dan ook altijd vanaf 8 weken super netjes aan de lijn wanneer ik een blokje om deed over de stoep.
Maar was ik bezig met de jachttraining en wist meneertje dat er een 'sleep' (oefening) aan zat te komen wat hij heel leuk vindt, dan wilde hij me daar graag naar toe trekken.
Dus dat werd elke keer stoppen zodra de lijn op spanning stond, en dan kon het wel 10 min. duren voordat ik op de plek van bestemming was, maar als je gaat toegeven op dat soort momenten, dan verlies je het.

Ik heb altijd volgehouden en inmiddels kent hij het volg commando ook goed, dus trekt hij niet meer aan de lijn op weg naar de oefening. Mocht hij dat een enkele keer wel weer doen, dan stop ik weer met lopen en dan schikt hij zich automatisch alweer netjes naast me omdat ie weet dat dat de plek is waar hij hoort te lopen.

Dus gewoon volhouden dan komt het allemaal goed!

Suus

Ongelezen berichtdoor Suus » 05/03/12 11:59

Dank jullie wel! Ik ga gewoon door zoals we bezig zijn. Neem daarbij de onaardige blikken maar op de koop toe :wink:

Gisteren kwamen we aan bij het bos en meneer begon te trekken. Ik ben stil blijven staan tot hij de riem liet vieren, komt er iemand langs "ahhhh een puppyyyyyy" en hup er boven op. Ik snap de reactie maar oh wat is dat irritant :oops:

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 05/03/12 13:36

Ja andere mensen verpesten vaak je training.
Op een gegeven moment zie je het wel aankomen. Ik doen dan net alsof ik heel druk bezig ben met mijn hond en ga gewoon beetje heen en weer lopen en tegen mn hond praten.
Dan lopen de mensen meestal wel verder omdat ze dan wel zien dat je met wat bezig bent. Maar als jij stilstaat dan denken ze daar totaal niet bij na dat jij daar misschien wel stilstaat om je hond het trekken 'af te leren' of in ieder geval niet aan te leren :wink:

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 05/03/12 14:27

Suus schreef:Dank jullie wel! Ik ga gewoon door zoals we bezig zijn. Neem daarbij de onaardige blikken maar op de koop toe :wink:

Gisteren kwamen we aan bij het bos en meneer begon te trekken. Ik ben stil blijven staan tot hij de riem liet vieren, komt er iemand langs "ahhhh een puppyyyyyy" en hup er boven op. Ik snap de reactie maar oh wat is dat irritant :oops:

Precies het zelfde doen als ze met kinderen wandelen.
Oh een Baby, hup meteen je hoofd bij dat kind, en maar strelen gaan.

Koda-beer

Ongelezen berichtdoor Koda-beer » 05/03/12 14:58

Koda is ook heel druk als hij getriggerd word door kleine factortjes in zijn omgeving, als ik bijvoorbeeld met hem op straat loop en hij ziet een andere hond, trekt die soms, maar als er geen andere hond is, blijft die keurig netjes naast. Ligt ook wel aan de leeftijd en omgeving, want als je ergens gaat lopen met je hondje waar je nog niet eerder hebt gelopen is het voor de hond wel erg interessant lijkt mij.


Terug naar “Opvoeding”