Pup neemt zichzelf aan de riem

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01/05/12 21:53

Pup neemt zichzelf aan de riem

Ongelezen berichtdoor Annemarie Rijnveld » 17/05/12 09:57

Hallo Allemaal,
Juma, onze Lab pup van nu dik 9 weken is nu bijna 1 1/2 week bij ons en bijna alles gaat eigenlijk heel erg lekker (ze heeft nog wel wat gezondheidsproblemen).

Juma luistert al heel goed naar haar naam en naar een aantal commando's zoals hier en zit en lig en valt ook niet meer op haar eten aan, maar met hulp wacht zij netjes een paar secondes.

Maar ik heb een twijfel over wat ik haar toesta tijdens het aan de riem wandelen.
Juma neemt dan nl. een gedeelte van de riem in haar bekkie, de riem die ik dus zelf vasthoud, en trippelt zo gezellig naast mij mee.
Ik heb er zelf geen problemen mee, maar ik weet niet of ik er fout aandoe het haar toe te staan. Dit met het oog op later, als zij groter en sterker wordt, en in de lastige periode gaat komen.

En nog een twijfel: het gebeurt weleens dat Juma bij aanvang van het wandelen ineens stopt en gaat zitten. Ik probeer haar dan toch zover te krijgen dat ze het wandelen weer herneemt, maar dan kijkt zij mij aan alsof ze een beloninkje verwacht omdat zij zo keurig is gaan zitten.
Om dit te doorbreken laat ik haar iets doen, en dan krijgt zij haar premie. Soms helpt dit, soms niet.
Of ik draai haar mijn rug toe en blijf gewoon wachten, terwijl ik aandachtig de toppen van de bomen bekijk en haar volkomen negeer.
Dit helpt ook weleens. Gaat zij dan gewoon netjes met mij mee, dan laat ik haar los en ga ik met haar spelen.
Maar ik weet niet of dit een goede oplossing is.

Is het misschien toch beter om voet bij stuk te houden en ervoor te zorgen dat zij goed reageert op het sein ''wandelen''

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 17/05/12 10:32

Je pup is nog erg jong en vind de grote buitenwereld nog heel erg spannend, daarom gaat ze op haat gat zitten, om al die spannende dingen te verwerken :wink:

Wat ik altijd doe, is een plekje in de tuin maken waar ze mogen plassen als jonge pup, makkelijk om snel zindelijk te maken en je hoeft niet 20 keer per dag te gaan wandelen. Je kan het dan bijv. bij 1 wandelingetje per dag houden, puur voor het socialiceren en het leren dat lopen ook leuk is.
Ik zou er geen druk op zetten als ze even niet meer wil lopen, je kan lekker gek gaan doen zodat ze weer naar je toe komt uit nieuwsgierigheid en dan een feestje bouwen.....ja brave meid :schreeuw:

Over die riem in het bekje dragen, dat doen de meeste pups, ik denk dat het en leuk is om iets in je bekkie te dragen en een vorm is van de spanning wegnemen voor je pupje. Sommige mensen geven iets anders om te dragen, andere willen het gewoon niet hebben, of het echt kwaad kan dat ze dit doet weet ik eigenlijk niet, mijn honden hebben het nooit gedaan.

Succes met je puppenkind, komt vast helemaal goed :klasse:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01/05/12 21:53

Ongelezen berichtdoor Annemarie Rijnveld » 17/05/12 12:20

Dank voor het antwoord, Lunatic.
Je pup is nog erg jong en vind de grote buitenwereld nog heel erg spannend, daarom gaat ze op haat gat zitten, om al die spannende dingen te verwerken


OK, dit verklaart het dan daar zij het eigenlijk veelal doet wanneer we net buiten zijn, of aan het einde wanneer zij ws. moe is.

je hoeft niet 20 keer per dag te gaan wandelen. Je kan het dan bijv. bij 1 wandelingetje per dag houden


Is 1 wandelingetje van 10 minuutjes hooguit niet te weinig? Ik doe het 3x per dag, de andere keren is alleen plassen/poepen en gelijk weer naar binnen.

Over die riem in het bekje dragen, dat doen de meeste pups, ik denk dat het en leuk is om iets in je bekkie te dragen en een vorm is van de spanning wegnemen voor je pupje. Sommige mensen geven iets anders om te dragen


Ik heb geprobeerd haar een stokje, of een speeltje oid te laten dragen, maar dat laat ze vallen na een paar secondes.
Het in haar bekkie houden van de riem heeft meer haar voorkeur, maar idd het duurt nooit echt heel lang.
Ik was eigenlijk bang dat ze er misschien verkeerde gewoontes er door kon aanleren.
Maar het is dus geen probleem, begrijp ik wel.

Dank je wel.

Gebruikersavatar
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 505
Lid geworden op: 05/06/11 13:11
Locatie: Kempen

Ongelezen berichtdoor bud en weiser » 17/05/12 12:59

Killian deed het als pupje ook als we net vertrokken,ik heb hier niet echt een probleem van gemaakt,nu loopt hij netjes aan de riem zonder de riem nog te nemen.
In de mond nemen en trekken om te spelen liet ik niet toe,dat deed hij heel af en toe,dus gewoon het riempje heel fier in zijn bekje vondt ik geen probleem.
Veel succes meg jullie hupurdepup!!
Bud mis je nog steeds!

Huub
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 339
Lid geworden op: 17/01/12 10:15
Locatie: Lisse

Ongelezen berichtdoor Huub » 17/05/12 14:00

Baloe mijn blonde labrador kon ik de riem in zijn bek doen en die liep rustig mee ik kon dan zelfs de riem loslaten zo een leuk gezicht.
Huub kouwt op de riem dus dat is niet fijn.
Liefs Francis
Baloe en Sappa altijd in mijn hart

Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01/05/12 21:53

Ongelezen berichtdoor Annemarie Rijnveld » 17/05/12 14:12

:) OK, dan maak ik er ook geen probleem van, Juma trekt niet aan de riem, het is echt gewoon zichzelf aan de riem meenemen.
Heel koddig gezicht.

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 17/05/12 14:30

Er zijn wel mensen die beweren dat als je hond de riem in zijn bek neemt, hij de controle van jou over neemt zeg maar. De hond leidt dan.

Terra heeft als jonge hond wel fases gehad dat ze dit deed. Maar zij liep dan ook echt te sjorren aan de riem :roll:
Tegenwoordig houdt ze de riem gewoon vast en is het een teken dat ze goed gehumeurd is :D Dan loopt ze heel trots en lief naast me met de riem in haar bek :verliefd1: Danouk heeft het nog nooit gedaan.

Ik zou inderdaad gewoon kijken hoe Juma verder reageert, gaat ze wel aan de riem sjorren, dan zou ik stil staan totdat ze los laat. Loopt ze gewoon als een trots labje naast je, genieten zou ik zeggen ;-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01/05/12 21:53

Ongelezen berichtdoor Annemarie Rijnveld » 17/05/12 16:09

Terra, ook jij bedankt

Gebruikersavatar
H!lde
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 113
Lid geworden op: 07/04/12 22:15
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor H!lde » 04/07/12 14:16

Ik heb een ikea rat aan de riem vastgeknoopd (aan de staart van de rat) Dit gaat heel goed, Sam houdt deze in zijn bekkie en laat de riem met rust. Bijkomend voordeel is, dat hij alle andere rommel ook laat liggen op straat (de ikea rat is van pluche, niet dat ik nu de rattenbescherming over mij heen krijg)
:blondkopje: Sam (Indy) van Achter 't Dijkje (20-04-2012)

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 04/07/12 14:46

H!lde schreef:Ik heb een ikea rat aan de riem vastgeknoopd (aan de staart van de rat) Dit gaat heel goed, Sam houdt deze in zijn bekkie en laat de riem met rust. Bijkomend voordeel is, dat hij alle andere rommel ook laat liggen op straat (de ikea rat is van pluche, niet dat ik nu de rattenbescherming over mij heen krijg)


Super grappig. Die hebben wij ook aan de riem hangen

Gebruikersavatar
H!lde
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 113
Lid geworden op: 07/04/12 22:15
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor H!lde » 04/07/12 19:28

Dat is toevallig zeg ;-) Deze is eigenlijk van de katten, maar een ratje meer of minder missen ze vast niet.
:blondkopje: Sam (Indy) van Achter 't Dijkje (20-04-2012)

Gebruikersavatar
Jessie
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 45
Lid geworden op: 17/03/12 12:38
Locatie: Philippine

Ongelezen berichtdoor Jessie » 05/07/12 11:20

Barry deed dit ook altijd zijn riem vastpakken.
Toen hebben we het ook geprobeerd met een speeltje, deze laat hij vallen.
Met een rolletje poepzakjes met een plastic houdertje er rond loopt hij wel zijn hele ronde.
Nu is hij wat ouder en pakt hij de riem even vast als we weg lopen, daarna laat hij hem weer los en loopt normaal mee.

En over het wandelen heeft gewoon wat tijd nodig en geduld.


Terug naar “Opvoeding”