Nog meer pubers in huis?

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Suus

Ongelezen berichtdoor Suus » 13/09/12 19:58

Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Toch herken ik hem niet... Ik heb vanaf dat Solo hier was heel intensief met hem getraind, meteen cursussen gaan doen. Hij luisterde goed, trok niet aan de lijn tijdens het wandelen (hooguit een poging als hij een enorme prikkel kreeg in de vorm van een kat bijv., maar die poging is nooit beloond), keek direct als ik hem riep en kwam als ik dat commando gaf. Van de 1 op andere dag is hij er bij het loslopen vandoor gegaan, reageert hij vrijwel niet op zijn naam (aandacht) of hier commando. Hij is letterlijk los en negeert mij volkomen. Tijdens het lopen probeert hij continue aan de lijn te trekken, zelfs tot tijgeren aan toe. Nog steeds krijgt hij daarmee geen resultaat. Hij liep altijd aan de jachtlijn en deze bungelde dan losjes, hij bleef gericht op mij en stopte als ik dat deed. Nu wil hij van links naar rechts, de straat op etc.

Ik blijf consequent, doe ook een stap terug in de training door weer met beloning te werken. Eigenlijk moet ik alles weer herhalen en dan lastiger omdat de focus weg lijkt bij hem.

Hij is al even geholpen en op zich denk ik dat dat wel werkt. Hij plast nog als een meisje... plast 1 keer per wandeling (markeert niet) en is niet echt bezig met teefjes.

Ik durf te zeggen dat ik consequent ben en toch heb ik van de 1 op andere dag een compleet andere hond die out of control lijkt te zijn...een ongeleid projectiel.


Wat ik wel denk is dat je in een crikel komt. Ik laat hem veel minder los omdat ik nou eenmaal niet achter een hond aan kan als ik 2 kleine kinderen bij mij heb. Als hij water over zwemt en weg rent, kan ik er niet 123 achter aan. Als ik naar de hei ga en hij gaat er vandoor, ik durf dat niet en ik denk wel dat hij daardoor minder energie kwijt kan wat het iig niet beter maakt.

Tot voor kort hield hij mij in d egaten op de hei, kwam achter mij aan als ik door of weg liep. Nu dendert hij die hei over en als ik gewoon doorloop boeit het hem niks als ik uit zicht ben. Dat is niet gegroeid maar op een dag omgeslagen.

Voorlopig doe ik niks moeilijks... fatsoenlijk over straat gaan is al een uitdaging, ik sta elke 2 meter stil.

Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 294
Lid geworden op: 18/01/12 20:30
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Floortje Faun » 13/09/12 20:22

Ik dacht bij mijn eerste eigen hond ook dat de hondenpuberteit iets was wat niet bestond... ook bij de hond waar ik mee opgegroeid ben, nooit iets van een puberteit gemerkt...
Maar ook ik heb Doby zien omslaan, en dat ging samen met het indalen van zijn balletjes.

Wel is het zo dat het een slim manneke is die snel profiteert: ook al zit iets er goed in, 1x iets toelaten wat normaal niet mag, en meneer redeneert meteen dat het dan voorgoed mag. Zit je een maand lang opgescheept met een hond die het steeds opnieuw probeert...
Puberteit of niet, het was voordien al een hond waar je ontzettend consequent bij moet zijn, en dat zal hij wel blijven ook. :roll:
En dat is wel wennen voor iemand die zichzelf als consequent beschouwde, maar nu merkt dat ze dat toch niet 100 procent was/is...

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het minder beweging krijgen de zaken nog verergert.
Sinds begin deze maand laat ik Doby tijdens elke ochtendwandeling apporteren in lang gras of water, en dan luistert hij bij de andere wandelingen duidelijk beter. Hij blijft dan ook dichter bij me.
En als ik hem bij de avondwandeling in het park niet veel heb kunnen loslaten (wegens teveel volk), merk ik ook dat hij dan zijn energie niet voldoende kwijt kan raken.
Is het voor jou niet mogelijk om 1x per dag alleen met hem te gaan wandelen?
Denk je dat hij zo ver zou weg lopen dat hij zichzelf in gevaar brengt?
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.

Gebruikersavatar
Dominique en Bo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 51
Lid geworden op: 05/01/12 10:17

Ongelezen berichtdoor Dominique en Bo » 13/09/12 20:37

Puberteit is een woord dat vaak aan deze periode wordt gekoppeld. En het maakt mij niet uit hoe je deze periode wilt noemen, maar het staat voor mij vast dat er een periode is waarin ze je flink uitproberen, minder goed luisteren en meer hun eigen gang willen gaan. Consequent zijn biedt dan in ieder geval vaak de oplossing en zorgt ervoor dat je de situatie onder controle houdt. Juist dingen niet meer doen helpt naar mijn mening niet. Blijven oefenen, en als dingen niet goed gaan terug naar de basis.

Wij volgen nog steeds cursus en blijven dat doen, het helpt ons echt. Bo vindt het ook super leuk en omdat we graag dingen doen waar hij blij en enthousiast van wordt, zijn we nu met speuren begonnen. Ook weer onder begeleiding, Bo vindt het fantastisch!

Ik heb deze periode twee keer eerder met labradors meegemaakt, en echt waar wanneer je er genoeg tijd en energie insteekt gaat het echt over
Helemaal blij met onze kleine Bo!

Gebruikersavatar
Dominique en Bo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 51
Lid geworden op: 05/01/12 10:17

Ongelezen berichtdoor Dominique en Bo » 13/09/12 20:38

Puberteit is een woord dat vaak aan deze periode wordt gekoppeld. En het maakt mij niet uit hoe je deze periode wilt noemen, maar het staat voor mij vast dat er een periode is waarin ze je flink uitproberen, minder goed luisteren en meer hun eigen gang willen gaan. Consequent zijn biedt dan in ieder geval vaak de oplossing en zorgt ervoor dat je de situatie onder controle houdt. Juist dingen niet meer doen helpt naar mijn mening niet. Blijven oefenen, en als dingen niet goed gaan terug naar de basis.

Wij volgen nog steeds cursus en blijven dat doen, het helpt ons echt. Bo vindt het ook super leuk en omdat we graag dingen doen waar hij blij en enthousiast van wordt, zijn we nu met speuren begonnen. Ook weer onder begeleiding, Bo vindt het fantastisch!

Ik heb deze periode twee keer eerder met labradors meegemaakt, en echt waar wanneer je er genoeg tijd en energie insteekt gaat het echt over
Helemaal blij met onze kleine Bo!

Suus

Ongelezen berichtdoor Suus » 13/09/12 20:44

Ik weet op het moment niet goed waar ik heen moet gaan.

In onze stad mag hij niet los. Dit mag alleen in losloopgebieden en bij al die gebieden is water. De laatste keren dat hij los was (zonder dat ik met iemand loop met een hond) zwom hij naar de overkant naar een hond of groep kinderen om te spelen. Ik kan dan niet bij hem komen.

Ik kan naar een naburige plaats, daar is bos en hei, maar daar rent hij ook weg en kijkt niet meer op of om. Ik durf dat eigenlijk niet goed omdat ik bang ben dat we elkaar kwijt raken, hij is nou eenmaal sneller dan ik en ik heb het gevoel dat hij op enig moment wel doorheeft dat ik uit beeld ben maar op dit moment dus te laat.

Als ik met iemand loop met een hond dan komt hij wel als ik hem roep. Stopt dan wel op een paar meter afstand tot de andere hond er ook is om dan echt te komen.

Ik moet eigenlijk op zoek naar een veld waar echt een hek zit aan alle kanten denk ik, of met iemand samen gaan zonder de kinderen.

Ik ben nu wel consequent, ik denk dat ik het wel even heb laten schieten toen hij omsloeg. Ik had ineens een compleet andere hond en heb een paar dgn nodig gehad weer om te schakelen, die dagen ben ik misschien wel losser geweest.

Vanmiddag liep ik met hem, ging eigenlijk heel goed aan de lijn. Hij bleef naast mij lopen, snuffelde wel (wat ik hem ook laat doen zolang hij niet trekt en weer volgt als ik dat wil) maar liep weer netjes mee verder. Op enig moment kwamen we een reutje tegen van 9 maanden, klein beestje, dat wilde wel spelen (liep los). Mijn Solo werd helemaal hyper, stuiterde alle kanten op en ik kreeg hem niet mee verder. Tuurlijk het is redelijk logisch, maar hij reageert echt veel heftiger en langer op dit soort prikkels. Voorheen wilde hij ook wel spelen maar als ik doorliep, liep hij mee. Nu geeft hij vol gas en door zijn omvang moet ik flink doorbijten om hem zijn zin niet te geven. (hij is nogal groot)

Ik krijg deze weken echt serieus spierballen :D

Suus

Ongelezen berichtdoor Suus » 13/09/12 20:49

Je hebt absoluut gelijk dat ik dingen niet moet ontwijken. Maar zoals hij nu is en zich gedraagt kan ik hem hier echt niet los laten lopen, dat is ook echt een probleem.

Ik heb de pup- en pubercursus gevolgd (eigenlijk te vroeg dus :wink: ) Nu dus aan de 3e cursus begonnen. Op een andere locatie met andere honden (allemaal labs dus enorme prikkels). Ik merk dat dat hem ook enorm opgewonden maakt waardoor hij bijna niet te houden is. Helmaal gefocust op di ehonden en willen spelen. Bijna niet voor te stellen dat hij het laatste examen 2 maanden geleden bijna alleen maar liggend gedaan heeft omdat hij totaal geen zin had in al die honden.

Ondanks dat wij op cursus vast enorm irritant zijn voor anderen gaan we gewoon door. Ik weet dat het goed komt (heb eerder een Golden gehad) en hij is reuze lief en makkelijk verder, een hele stabiele hond.

Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 294
Lid geworden op: 18/01/12 20:30
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Floortje Faun » 14/09/12 13:07

Zou het een oplossing zijn om iemand anders zijn hond te "lenen"? Ik had vroeger vaak honden die ik meenam op onze wandelingen. Meestal van mensen die zelf niet graag wandelen, en toch een energieke hond in huis hebben. Die zijn dan altijd blij dat er iemand zich aanbiedt om ermee te wandelen.
Die andere hond kan je misschien wel het vertrouwen geven om je hond los te laten in het bos.
En jouw hond leert dan hopelijk van die andere hond dat loslopen wel mag, als je maar netjes terugkomt wanneer geroepen.
En als ze veel spelen, raakt hij meteen een boel energie kwijt.

Sinds Doby een paar keer per week speelafspraken heeft, merk ik dat hij naar andere honden toe rustiger geworden is.

Ik heb ook moeten wennen om plots een puber in huis te hebben. Het heeft minstens een paar weken geduurd voor ik vond hoe ik hiermee om moest gaan.
Wees dus niet te streng voor jezelf.

En ik heb ook een moment gehad waarin ik hem niet goed meer durfde los te laten. Hij liep steeds verder weg, en het duurde steeds langer voor hij terugkwam. Wandelen was op die manier echt niet ontspannend meer.
Nu gaat dat terug een heel stuk beter.

Het helpt gelukkig ook om eens je frustraties van je af te kunnen schrijven. Het laat de stoom van de ketel, en je krijgt daardoor vaak goede inzichten en goede raad.

Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 117
Lid geworden op: 02/07/12 12:19
Locatie: Peel en Maas

Ongelezen berichtdoor Lucky » 14/09/12 17:54

Het zal officieel niet "puberteit" heten, maar het lijkt verdomd veel op de puberteit bij mensen, dus ik vind het er wel een goede naam voor :D Bij mij op de cursus zijn er allemaal verschillende rassen, maar ze hebben wel allemaal dezelfde leeftijd. Alle 7 honden hebben er daar "last" van, maar (misschien wel toevallig) de 2 "labjes" zijn net een beetje erger dan de rest :oops:
Ik loop iedere zondagmorgen met de buurvrouw en haar rottweiler van 4 jaar. Helaas heeft Devil een slechte invloed op haar. Zij luistert normaal echt supergoed, maar als Devil "de gloeiende 5" (zoals wij dat noemen) krijgt, gaat ze tegenwoordig gezellig mee :D Alleen blijft zij wel LANGS de sloot lopen ipv erdoor !

Oja, Devil plast ook nog steeds als een meisje en alleen als hij echt moet. Niks geen terrein afbakenen. Ik ga er vanuit dat met de tijd alles goed komt :wink: We moeten er gewoon ff "doorheen"

Groetjes Marion

Allard

Ongelezen berichtdoor Allard » 14/09/12 18:06

Lucky schreef:Het zal officieel niet "puberteit" heten, maar het lijkt verdomd veel op de puberteit bij mensen, dus ik vind het er wel een goede naam voor :D Bij mij op de cursus zijn er allemaal verschillende rassen, maar ze hebben wel allemaal dezelfde leeftijd. Alle 7 honden hebben er daar "last" van, maar (misschien wel toevallig) de 2 "labjes" zijn net een beetje erger dan de rest :oops:
Ik loop iedere zondagmorgen met de buurvrouw en haar rottweiler van 4 jaar. Helaas heeft Devil een slechte invloed op haar. Zij luistert normaal echt supergoed, maar als Devil "de gloeiende 5" (zoals wij dat noemen) krijgt, gaat ze tegenwoordig gezellig mee :D Alleen blijft zij wel LANGS de sloot lopen ipv erdoor !

Oja, Devil plast ook nog steeds als een meisje en alleen als hij echt moet. Niks geen terrein afbakenen. Ik ga er vanuit dat met de tijd alles goed komt :wink: We moeten er gewoon ff "doorheen"

Groetjes Marion


Als hij nog zittend plast bereid je dan maar voor. :D . Nee even zonder dollen. Guus was een van de beste dan wel niet beste van de puppycursus bij ons. Dus om nou te zeggen dat een labrador er meer last van heeft... Denk dat het heel erg aan de hond zelf ligt.

Gebruikersavatar
charly
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 156
Lid geworden op: 09/08/11 10:44
Locatie: Wieringerwaard

Ongelezen berichtdoor charly » 14/09/12 20:46

Als je nu s gaat werken met een lange lijn, een van een meter of 20. dan kan je hem los laten en als hij te ver gaat, kan je hem weer inhalen.
zo kan hij er niet vandoor gaan en kan jij met hem oefenen.
zou het alleen wel zonder de kids doen, dan heb je alle aandacht voor je hond en veel belonen. Blijf geduldig (makkelijker gezegd dan gedaan, lukt mij ook niet altijd, blijf vrolijk). Succes

luna
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 77
Lid geworden op: 17/08/11 15:55
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor luna » 14/09/12 21:19

zoooo herkenbaar allemaal, ik lees mee.
:bruinpootje: Senna, Sheer Joy of the pyramid woodstack 1-11-2013 :bruinkopje:
:zwartkopje: Luna, Senna van de Dauwtrapper 30-06-2011 :zwartpootje:

Suus

Ongelezen berichtdoor Suus » 14/09/12 21:43

Op de pupcursus is geen enkele lab in zijn puberperiode denk ik zo :wink:

Ik heb zo'n hele lange lijn voor paarden... ik zat er toevallig vanmiddag aan te denken daarmee naar een veld te gaan. Kort beginnen en steeds een stukje verder als hij bij mij gekomen is. Als dat lukt sla ik 2 vliegen in 1 klap. Het trekken en hierkomen. Niet trekken is ruimte krijgen, komen is nog meer ruimte... of zou dat te veel zijn in deze fase?

Ik moet zeggen, hij heeft niet los gelopen vandaag maar de dag is heel goed gegaan. Heb hem meegenomen naar de sportvereniging en hij heeft zich netjes gedragen.

Gebruikersavatar
charly
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 156
Lid geworden op: 09/08/11 10:44
Locatie: Wieringerwaard

Ongelezen berichtdoor charly » 15/09/12 11:24

dat zou je moeten gaan uitproberen, als je roept en hij kijkt ga je op je hurken zitten met je arme wijd, zo van kom maar leuk.
Als ie komt belonen met wat lekkers en een knuffel, hij moet het leuk gaan vinden om bij je te komen.
Ik heb het boek de hondenfluisteraar van Klaas Wijnberg gekocht, staan hele bruikbare dingen in.
Alleen mag je van hem niet praten tegen je hond.
Dat kan ik me tijdens het lopen noch wel voorstellen, maar als ie vrij of thuis is, praat ik gewoon tegen ze.

Allard

Ongelezen berichtdoor Allard » 16/09/12 18:03

Suus schreef:Op de pupcursus is geen enkele lab in zijn puberperiode denk ik zo :wink:

Ik heb zo'n hele lange lijn voor paarden... ik zat er toevallig vanmiddag aan te denken daarmee naar een veld te gaan. Kort beginnen en steeds een stukje verder als hij bij mij gekomen is. Als dat lukt sla ik 2 vliegen in 1 klap. Het trekken en hierkomen. Niet trekken is ruimte krijgen, komen is nog meer ruimte... of zou dat te veel zijn in deze fase?

Ik moet zeggen, hij heeft niet los gelopen vandaag maar de dag is heel goed gegaan. Heb hem meegenomen naar de sportvereniging en hij heeft zich netjes gedragen.


Ook de 2 curussen daarna was hij een goede leerling terwijl hij flink aan het puberen was/is.


Terug naar “Opvoeding”