Hoe zit dat?

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
dinodap
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 504
Lid geworden op: 26/02/10 22:44
Locatie: Breukelen

Hoe zit dat?

Ongelezen berichtdoor dinodap » 10/09/12 20:21

Er komen hier af en toe wel eens buurhonden in de tuin spelen, maar ik houdt ze bewust buiten omdat ik dat geraas en daarmee de plukken haar extra niet in mijn huis wil, maar hoofdzakelijk een ander dilemma;

Als er namelijk eens een andere (buur)hond in de tuin komt gaan ze standaard in de tuin plassen, waarna mijn eigen hond er uiteraard weer overheen plast (terwijl hij dat normaliter zelf niet doet in eigen tuin).
Vind ik beetje jammer omdat mijn kinderen ook in de tuin spelen en ik dat niet fris vind, maar oké dat is nog wel 'schoon' te maken.
Maar ik ben zo bang dat als ik een andere hond in huis laat, dat ze binnen ook ergens tegenaan gaan plassen.

Hoe denken jullie daarover? Of ervaring? Of is mijn gedachte hierover niet juist?

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 10/09/12 20:42

Hier komen ook weleens andere honden over de vloer.
In de tuin plassen ze inderdaad ook maar binnen niet.
1x een hond binnen gehad die dat wel deed maar die was na 10minuten al niet meer welkom in mijn huis :oops: mijn honden mochten niet uit hun eigen drinkbak drinken, basco en die hond hadden ook bijna gevochten omdat mijn man niet eens achter zijn bureau uit mocht komen van die hond, dat ging basco te ver en ghost stond toen paniekerig op de bank te blaffen ( de schat was bang ).

Voor de rest nooit een hond van een ander binnen ehad die binnen plaste.
Deze hond was gewoon zo assosciaal en onopgevoed, dat was echt uitzondering.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 10/09/12 21:54

Nou Renate, je hond hoeft niet direct asociaal te zijn om binnen te plassen hoor, als je dat tenminste bedoeld want hij had nog een paar minpuntjes zo te lezen.
Sam (en Dewi) doet nooit iets binnen, maar heel toevallig bij mijn broer met een intact teefje doet hij het wel, en Dewi ging onlangs ook gezellig even "zitten" in de kamer :(
En bij mijn vriend met een intact teefje doet hij (of zij) het dus absoluut nooit :confused:
Ik snap ook niet waarom, maar asociaal zijn ze zeker niet :wink:

@ TO Ik weet het ook niet, maar mijn broer woont sinds 1-7 vlak bij mij en daar doen ze het dus wel, eerder en bij anderen is dat niet aan de orde.

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 10/09/12 22:30

Ja ik weet ook niet precies hoe dat zit/werkt.
Flits heeft namelijk ook 1x bij iemand anders in huis geplast (waar ook honden woonden), precies op de plek waar de hond van de eigenaar ook een keer geplast had. Dus misschien dat Flits dit nog steeds kon ruiken en dacht, hier moet ik eens even overheen? Want ja, het blijft wel een reu. En op zo'n moment loopt hij vrij door dat huis heen. Of ze dan even helemaal vergeten dat ze gewoon in een huis zijn waar je niet in hoort te plassen? Of dat het markeren belangrijker is dan het niet in een huis plassen?
Ook zag ik dat Flits een keer aanstalten wilde maken in een dierenwinkel, ook op een plek waar ik al een plasje zag liggen. Dus een ander hond was hem weer voor geweest. Dan komt echt dat reuen gedrag boven, hij zat toen aan de lijn dus kon hem corrigeren, maar volgens mij wil Flits er dan gewoon perse overheen plassen als hij ergens een plas van een andere hond ruikt.
Maar waarom ze het in het ene huis wel doen en in het andere niet? Geen idee.
Bij familie in huis heeft Flits nog nooit geplast, maar daar waren natuurlijk ook geen andere plasresten aanwezig. Dus dan gaat het wel goed. Maar als er ergens nog een spoor/geur is van een plasje van de andere hond, dan moet ie er overheen plassen :?

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 10/09/12 22:33

@roos deze was echt assosciaal :wink: mijn honden mochten niks in eigen huis, mijn man mocht niet achter het bureau uit komen ( meteen voor hem staan en tanden ontbloten en grommen ) en als klap op de vuurpijl plassen binnen.
Dus niet alleen het plassen hoor, het is echt bij die hond het totaal plaatje, ook buitens huis.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 10/09/12 22:44

renate schreef:@roos deze was echt assosciaal :wink: mijn honden mochten niks in eigen huis, mijn man mocht niet achter het bureau uit komen ( meteen voor hem staan en tanden ontbloten en grommen ) en als klap op de vuurpijl plassen binnen.
Dus niet alleen het plassen hoor, het is echt bij die hond het totaal plaatje, ook buitens huis.


Dat meende ik al te begrijpen uit jouw post :wink:

MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 827
Lid geworden op: 27/03/12 15:36
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor MheenLab » 11/09/12 06:46

Dit is: "markeer gedrag" van je hond of van die andere honden, niet accepteren dus. Als ze zo nodig iets willen markeren dan doen ze dat maar lekker ergens anders ;)

Gebruikersavatar
dinodap
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 504
Lid geworden op: 26/02/10 22:44
Locatie: Breukelen

Ongelezen berichtdoor dinodap » 11/09/12 07:50

Omdat ik het niet wil accepteren, probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden.
Maar voorkomen zou ik niet weten hoe? Dus bij straffen nadat het gebeurt is ben ik al te laat, want dat zal een hond altijd blijven ruiken.

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 11/09/12 08:40

Als je ze niet binnen wilt hebben is dat toch ook goed?
Of ze nu binnen of buiten spelen maakt voor de honden niet uit ;)
Als je het zo goed vind en binnen niet zeker weet wat ze doen dan zou ik het gewoon zo laten.

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 11/09/12 09:09

Hier mogen ze ook niet in de tuin plassen, maar als andere honden hier komen en die plassen wel, dan gaan ze er over heen, ik probeer dat altijd zo veel mogelijk te voorkomen. Mijn honden mogen het niet dus andere ook niet.

Hier heeft een logee ook in huis geplast om te markeren, was ik ook niet blij mee.

Ik let wel altijd op de jongens als ze ergens binnen zijn waar ook andere honden zijn, je weet maar nooit :wink: Maar ze hebben het nog nooit gedaan.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
dinodap
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 504
Lid geworden op: 26/02/10 22:44
Locatie: Breukelen

Ongelezen berichtdoor dinodap » 11/09/12 10:15

renate schreef:Als je ze niet binnen wilt hebben is dat toch ook goed?
Of ze nu binnen of buiten spelen maakt voor de honden niet uit ;)
Als je het zo goed vind en binnen niet zeker weet wat ze doen dan zou ik het gewoon zo laten.


Met afgelopen weersomstandigheden was dat ook prima. Maar Joep wil altijd zijn waar ik ook ben, dus met slecht weer is dat binnen.
Als ze alleen willen spelen dan zal dat op een speelveldje elders moeten, maar het gaat mij erom als er iemand op visite komt met hond of als iemand vraagt of ik even op diens hond zou willen passen. :wink:

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 11/09/12 13:07

je kan dan ook proberen om eerst de hond aan de lijn mee naar binnen te nemen.
Rustig rond laten scharrelen en de boel verkennen, mocht die dan aanstalten maken om te plassen kan dit direct gecorrigeerd worden. Maken ze na het verken rondje totaal geen aanstalten of tijdens, dan pas los laten.


Terug naar “Opvoeding”