enorm trekken aan de lijn

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
lisa
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 22/11/13 14:39

enorm trekken aan de lijn

Ongelezen berichtdoor lisa » 24/11/13 19:45

het is zover vandaag hebben we een 2 jaar oude labrador opgehaald die een tijdje op proef komt om te kijken hoe het gaat. hij is vrij druk maar er is al een hele tijd niet veel mee gedaan en hij zat hele dagen alleen dus dat vinden wij logisch dat hij dan druk is

het enige wat ik echt een probleem vindt is dat hij enorm trekt aan de lijn

heeft iemand een idee hoe we dit kunnen trainen/oplossen? als ik hem roep kijkt hij wel even maar als we doorlopen trekt ie heel hard.
hij is ook nog niet gecastreerd en dat laten wij wel zo snel mogelijk doen als hij bij ons blijft. hij is een keer chemisch gecastreerd en daar werd hij wel rustiger van

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 24/11/13 22:42

Misschien is het een idee om bij een hondenschool te gaan trainen?

Daar leer je contact met hem te maken en dat hij moet volgen. Ook al is hij al 2 jaar dat maakt niet uit. Je kan gewoon met de basiscursus beginnen.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
lisa
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 22/11/13 14:39

Ongelezen berichtdoor lisa » 25/11/13 06:40

dat lijkt mij zeker een goed idee ook omdat hij echt mega enthousiast wordt als hij een andere hond ziet. maar ik wil hem eerst laten castreren als hij echt blijft

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 25/11/13 07:29

Ja, dat probleem ken ik. Spirit is ook erg overdreven enthousiast met andere honden. Bijkomend probleem is dat hij dan met reuen wil vechten en op teefjes heel erg verliefd is.

Je kunt tijdens het wandelen hem KIJK EENS aanleren. Dan maak je een uitnodigend gebaar met je hand (soort buiging) als hij naar je kijkt. Komt hij bij je krijgt hij wat lekkers. Dat doe je regelmatig tijdens de wandeling zodat jij leuk bent om naar te kijken. Ook kun je dan een balletje of ander speeltje weggooien. Altijd leuk die baas!!

Ziet hij een andere hond waar hij heen wil, dan een duidelijke NEE, en dan zeg ik KIJK EENS. Dan probeer ik zonder trekken aan de lijn zijn aandacht af te leiden met het lekkers in mijn hand. Dat strooi ik op de grond en als de andere hond dan passeert dan ligt Spirit op de grond stukjes worst te smikkelen en dan is hij BRAVE HOND.

Succes!!
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 25/11/13 08:57

ik zou gaan trainen met een U-lead.
dit is een Hulpmiddel om het trekken af te leren.
de echte slimmerikken hebben vaak binnen een week door hoe het werkt(hoor soms zelfs nog sneller) en de diehard trekkers hebben wat langer nodig.
je moet dus wel de tijd nemen om te trainen om het trekken te stoppen,maar de U-lead is daar wel een fijn en hondvriendelijk hulpmiddel bij.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... bs.1,d.d2k

heel veel succes!! :)
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 117
Lid geworden op: 02/07/12 12:19
Locatie: Peel en Maas

Ongelezen berichtdoor Lucky » 25/11/13 15:27

Devil heeft ook een tijd flink getrokken (volgens mij doet iedere labrador dat) Met een U-lead hebben we het hem "afgeleerd". Nu probeert hij het heel af en toe nog eens, maar dat is goed te corrigeren. De U-lead wordt alleen nog gebruikt als mijn zoontje met hem gaat wandelen. Die wordt echt meegetrokken als Devil flink trekt en met de U-lead ben je veel "sterker" en kan hij Devil "corrigeren". En het is veel "hondvriendelijker dan een slipketting. Ik zou denken dat het ook met een hond van 2 jaar gaat, misschien duurt het alleen wat langer. Hij heeft het tenslotte een paar jaar wel "gemogen/gedaan"

Groetjes Marion

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 25/11/13 15:52

Ik zou juist eerst lekker gaan trainen en dan kun je nog altijd castreren, door een hond te castreren krijg je meestal niet ineens een super brave en rustige hond 8)

Ik zou ook een U-lead aanschaffen, dat is een fijn hulpmiddel, en vooral veel belonen als hij netjes naast je loopt.

En als je een goede hondenschool vind, kunnen die je vast goed op weg helpen :)

Veel succes en plezier !
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
lisa
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 22/11/13 14:39

Ongelezen berichtdoor lisa » 27/11/13 14:07

dank je wel voor jullie reacties ik ga zeker eens kijken voor en u lead en met koekjes gaat het ook goed. als we een andere hond zien laat ik hem nu zitten en beloon hem als hij op mij blijft letten.

Het castreren is niet alleen voor het gedrag hij heeft echt heel veel last van zijn hormonen dat merken we heel erg in de omgang met onze teef (die overgens wel geholpen is), hij is erg onrustig in huis en hij markeerd de tuin en ieder paaltje wat hij tegenkomt

ook heeft hij bij de vorige eigenaar een implantaat gehad en die merkte zeker een positief verschil, hij was een stuk rustiger. Deze mensen hebben niet gekozen voor castratie erna omdat ze hem toch niet zouden houden.

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 27/11/13 17:12

@ Lisa. Je reu moet nog wennen aan de omgeving en alle nieuwe geurtjes in en rondom het huis en reken maar dat zijn neus overuren maakt. Wij hebben Cooper (een ongecastreerde reu) sinds eind maart in huis. De eerste weken konden wij onze voet niet bewegen of Cooper sprong op en volgde ons. Heeft volgens mij ook weinig geslapen in die tijd :) mijn handen deden in het begin zeer van het trekken van hem (alles was interessanter dan degene aan de andere kant van de lijn) maar wij merkte al snel dat hij begon te wennen aan alles in zijn nieuwe omgeving en met belonen en consequent handelen is hij een fijne hond voor ons geworden. Ook wij hebben een teefje in huis en ook de aandacht voor haar is verdwenen. Wat ik zeggen wil is dat zijn onrust na verloop van tijd zal verdwijnen, althans dat vermoed ik. Geef hem een kans, castratie kan altijd nog :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 27/11/13 20:32

Ook ik vind zelf persoonijk dat je hem eerst de tijd moet geven om te wennen.

Pepper is geen probleemhond dat voorop gesteld, nooit getrokken aan de riem ook :) Toch heeft het bij haar tot ongeveer voor een maand terug, misschien 2 maanden (ben niet zo goed in tijdstippen) geduurd voordat ze echt helemaal gewend was :wink: Nog steeds merk ik duidelijk verschil in haar gedrag als ze bijvoorbeeld 1 van haar oude roedelgenootjes op de hondenschool ziet, laatst merkte ik aan haar gedrag toen ik haar oude baasje met wandelen tegen kwam :)
Het op springen als ik op sta doet ze nog steeds, waar ik ben is Pepper maar dit past ook wel bij d'r :wink:
Met andere honden buiten is ze veel opener geworden als in het begin :wink:

Ik denk dat het goed is om hem eerst goed aan zijn nieuwe omgeving, zijn nieuwe baasjes te laten wennen en dan kan je altijd nog aan castratie over een paar maanden denken :)
Wij denken er met Peppie nog steeds over na en in overleg met de DA destijds ook besloten om d'r in ieder geval niet in het begin te laten steriliseren, eerst laten wennen, eerst Indra groter en ouder :wink:
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
lisa
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 22/11/13 14:39

Ongelezen berichtdoor lisa » 28/11/13 10:56

dank je wel voor jullie reacties

hij moet inderdaad nog wennen heeft net voor het eerst losgelopen (bij een dijk wat afgezet is dus dat durfde ik wel aan :wink: ) en dat ging heel goed
hij dook gelijk het koude water in maar kwam er toch maar snel uit :D

hij geniet echt van alle aandacht hier en wat mij opvalt is dat hij wel waaks is terwijl de vorige eigenaar zei dat hij dat totaal niet is
is dat omdat alles nog nieuw is of is hij gewend en gaat hij de boel beschermen?

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 29/11/13 10:03

Kan best wel zijn doordat alles nog nieuw is, ook Pepper vond de buren wel heel erg interessant in het begin en bij ieder klein geluidje van de linkerburen/rechterburen stond ze op om te kijken :)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding”