Uitvallen/reactief naar andere honden

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Uitvallen/reactief naar andere honden

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 24/09/19 11:14

Hallo allemaal,

Ik begin een beetje door mijn opties te raken en het enige wat ik nog kan verzinnen is een echte kenner inschakelen. Wellicht dat jullie nog tips hebben.

Onze reu Dobby, blonde lab van 5, valt uit/is reactief naar andere honden in het park. Het is een losloopgebied waar hij dan ook los loopt.
Hij gromt/snauwt en gaat achter andere honden aan. Normaal deed hij dit naar iets van 4 honden en die honden konden allemaal ook niet met andere honden dus daar lijn ik hem even aan en is het klaar.
Nu merk ik dat hij dit ook naar andere honden, zeker niet alle, gaat doen. Ook de wat kleinere hondjes.
Hij gromt en gaat achter de hond aan. Altijd naar de kont van de ander hond. Ik heb hem nog nooit zien bijten en ook nog nooit een wond gezien bij de andere honden. Sommige eigenaren beweren later dat ze hele wonden hebben gekregen van onze honden dat ze naar de DA moesten, maar als ik dan om de rekening van de DA vraag om die te vergoeden krijg ik niks.....
Als dit gebeurd hoef ik altijd maar 1 keer zijn naam te roepen en is het meteen klaar en komt hij naar mij toe. Blazen of schudden oid hoeft hij dan ook niet te doen. Hij is meteen rustig.

Ik heb de fokker gevraagd of zijn vader en moeder dit hadden en zijn vader vertoonde dit gedrag vroeger ook. Ook niet bijten, maar precies dit gedrag. Het lijkt wel of hij zich “het haantje” voelt.
Het labrador pension waar hij in de vakanties verblijft geeft aan dat hij eigenlijk altijd heel lief is, maar wel “van zich afbijt”, maar dat dit alleen gebeurd als hij lastig wordt gevallen.

In sommige gevallen kan ik het wel aan zien komen aan zijn kam, maar vanmorgen was het werkelijk vanuit het niets bij een shelty die aan de lijn zat. Dit was kennelijk (volgens de eigenaar al de 4e keer) al een keer eerder gebeurd bij deze hond, maar dat was bij mijn vrouw vandaar dat het een 2e keer voor kon komen. 4 keer lijkt mij totale onzin, maar dat is een ander discussie.

In het bos en andere omgevingen waar hij niet “thuis” is gebeurd dit niet. Ook niet als andere honden dit gedrag naar hem vertonen. Dan komt hij schuilen bij mij en is hij meer onderdanig dan reactief.
Zou het kunnen helpen om de komende tijd ergens anders te gaan lopen waar hij niet bekend is en waar andere onbekende hondje komen?
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014

RodyCynthia
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 28/07/14 10:42
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Uitvallen/reactief naar andere honden

Ongelezen berichtdoor RodyCynthia » 24/09/19 16:39

Even een update. We hebben toch maar meteen de gedragsdeskundige gebeld die wij in het eerste jaar bezocht hebben omdat hij zo bang was na alle bijtincidenten.
Het hele verhaal uitgelegd en zij gaf al aan dat we wellicht wel in de juiste richting denken en dat het toch angst is.
Er zal waarschijnlijk toch een onderliggend trauma zitten van zijn eerste jaar.
Omdat hij het alleen doet bij sommige aangelijnde honden gaf zijn aan om niet het park te vermijden, maar bij een aangelijnde hond aanlijnen en doorlopen. Als we er dan voorbij zijn belonen als er niks gebeurd is dmv een balletje of een voertje.
We gaan ook een dagboek bijhouden met eventuele incidenten en hoe zijn houding dan is. Staart, kam, oren ed. Daarnaast vragen aan de mensen waarom de hond aan de lijn zit om wellicht een verband te vinden tussen de honden waar hij het doet. Kortom, huiswerk voor ons. Maar we zijn toch wel blij dat we de deskundige gebeld hebben.
:blondpootje: Bumper 13-01-2003 - 01-04-2014
:blondpootje: Dobby (All summer long van 't Lepkeshof) 05-09-2014


Terug naar “Gedrag”