De moeite van het lezen waard

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

De moeite van het lezen waard

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 11/04/13 14:05


jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1528
Lid geworden op: 21/02/10 19:23
Locatie: Apeldoorn

Ongelezen berichtdoor jolien » 11/04/13 15:18

Zeker interessant om te lezen. :)

Ik heb onlangs van Nicky Gootjes (waar ik met Pien train) een lezing over dit onderwerp gehad waarbij dit ook naar voren kwam.

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 11/04/13 15:25

Ik ben altijd bang dat ik te soft ben met honden door al die dominantie verhalen, maar dat valt dus wel mee volgens dit stuk.. Dus Cesar Milan doet het helemaal fout met dat in de nek porren?

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Ongelezen berichtdoor Nancy » 11/04/13 16:29

Dat zie ik toch niet als pijn doen, maar meer als een aanraking om een fixatie te doorbreken en dat werkt hier eigenlijk heel goed, zeker als door de fixatie de oren niet meer lijken te werken. Een afleidingsmanoevre dus.

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 11/04/13 18:34

Zo legt hij het wel eens uit. Hij zegt ook dat honden in de roedel op die manier worden gecorrigeerd en noemt die 'por' een manier van bijten..

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 11/04/13 19:32

Goed artikel. Het is zo jammer dat deze kennis al heel lang bestaat, maar dat het idee van de dominante hond zo vastgeroest zit in ons denken over honden en hondentraining. David Mech heeft zijn theorie over de op dominantie gebaseerde roedel al wel 20 jaar geleden herroepen. Maar nog steeds wordt die theorie overal verkondigd.

Tegenwoordig worden er zelfs vraagtekens gezet bij de roedeltheorie, althans voor honden. Wolven leven in roedels omdat ze samen moeten kunnen jagen. Die moeten dus samenwerkingsverbanden kunnen vormen. Maar toen de hond ontstond als aparte gedomesticeerde diersoort, verviel die noodzaak tot jagen. Hij scharrelde zijn kostje wel bij elkaar rondom de menselijke nederzettingen en leefde op een dieet van afval. Net zoals nu overal ter wereld de pariahonden leven.

Het echtpaar Raymond en Lorna Coppinger heeft jarenlang onderzoek gedaan naar kolonies van halfwilde straathonden. Zij komen tot de conclusie dat die honden helemaal niet in roedels leven. Ze zijn zeker wel sociaal en sluiten vriendschappen met elkaar, maar ze leven vrij solitair. Dat is ook logisch, want het zijn concurrenten van elkaar als het gaat om het vinden van voedsel. Alleen een moeder met haar jongen vormt een tijdlang een groep totdat de jongen volwassen zijn en hun eigen weg gaan.

Dus niet alleen het dominantiemodel staat op losse schroeven, zelfs het roedelmodel blijkt niet te kloppen. En ook onze gangbare trainingsmethoden, gebaseerd op het conditioneren, blijken de hond tekort te doen. Honden zijn geen stimulus-respons machientjes, maar intelligente, sociale en gevoelige wezens die heel goed kunnen leren door ervaringen, kijken en denken.

Eigenlijk lijken honden wel heel erg op ons :D

Hanneke

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 11/04/13 19:40

Mooi en duidelijk omschreven :applaus: ! Het is nieuw voor mij maar ik kan me er goed in vinden.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 11/04/13 22:24

Grappig, toevallig had ik het hier met mijn zus vandaag nog over. Dat niet alles zwart-wit is met honden. Zou wel lekker duidelijk zijn voor ons, maar is gewoon niet het geval.
Deze week heb ik de Sheltie van mijn zus te logeren, volgens mijn zus de meest onderdanige van haar 3 honden. Hij zou ook over zich heen laten lopen.
Nou, zondagavond was ik bang voor Keo's drukte en lompheid en eventueel dominant gedrag. Maar onze logee trekt 2x zijn lip omhoog, toen Keo iets te fanatiek snuffelde, en de rest van de week wordt hij met rust gelaten door Keo. (ongelofelijk, want menselijk bezoek wordt minstens een uur geterroriseerd door Keo en het enige wat helpt is afzonderen)
Thuis is sheltie-logee de aanstichter van geblaf. Hier in huis heeft hij deze week nog niet 1x geblaft.
Ik dacht dat Keo moeilijk aandacht zou kunnen delen, maar zo gauw Keo aandacht bij me komt vragen wringt die kleine zich er tussen en stapt Keo een meter naar achter of gaat ergens liggen.
Daarentegen, als onze logee tijdens het wandelen ergens durft te plassen dan duwt Keo hem direct aan de kant en gaat er zelf plassen.
Ik geef ze in aparte ruimtes eten, omdat ze allebei nogal dol zijn op lekkers. Maar naderhand wordt elkaars bak uitgelikt en dat vinden ze beide goed.
Ik denk dat een hond dominant kan zijn in iets wat voor hem belangrijk is (voor Keo b.v. markeren en de plek waar hij ligt) en zich van overige zaken niet zoveel aantrekt. Maar apart is het wel. Het regelt zichzelf gewoon. :)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 11/04/13 23:20

Het leuke vind ik dat dominant altijd een negatieve klank moet hebben, terwijl je het juist ook positief kunt zien in de vorm van zelfstandig, zelfbewust.
Een hond die zodanig dominant is, is een prachtige hond. Die weet zelf waar hij staat in het leven en veroorzaakt eigenlijk nooit problemen.

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 12/04/13 13:27

Dat is eigenlijk grotendeels de manier waarop wij Roxy proberen op te voeden. Niet door onze dominantie door te drukken, wel door duidelijkheid te scheppen en door positief gedrag te belonen zodat het een gewoonte wordt. En ik moet zeggen, je wordt er zelf ook rustiger en evenwichtiger van! Ik vraag me soms af, als ik voor de zoveelste keer iemand zijn hond zie snokken met een slipketting terwijl erop geroepen wordt... dat is toch voor de eigenaar evenmin fijn gedrag?

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 12/04/13 14:36

We moeten i.m.o. dat hele woord ´dominant´ uit ons systeem zien te krijgen. Als je kind dwars is of vervelend, zeg je toch ook niet: tjongejonge, wat een dominante kleuter / puber. Ook al probeert dat kind op zo´n moment zijn zin door te drijven en probeert hij dus anderen zijn wil op te leggen. Dat gedrag betekent niet dat dat kind per se de leider wil zijn. Dat betekent alleen maar dat hij de situatie voor zichzelf zo comfortabel mogelijk wil maken. En dat is precies wat honden doen: proberen de zaakjes zo te regelen, dat zij zich er prettig bij voelen.
Dat hele woord ´dominant´ moeten we maar snel schrappen :)
Want wij mensen zijn in feite met precies hetzelfde bezig: proberen ons leven zo prettig mogelijk in te richten binnen de grenzen die ons worden opgelegd door onze huisgenoten, bazen, collega´s, de maatschappij enz. De één probeert die grenzen wat verder op te rekken dan de ander, maar daarom is zo iemand echt niet ineens vreselijk ´dominant´ :)

Hanneke

Gebruikersavatar
sharon66057
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4468
Lid geworden op: 12/07/09 13:10
Locatie: Lelystad

Ongelezen berichtdoor sharon66057 » 15/04/13 10:25

Wat een interessant stukje :)
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 15/04/13 17:44

Laboriginals schreef:We moeten i.m.o. dat hele woord ´dominant´ uit ons systeem zien te krijgen. Als je kind dwars is of vervelend, zeg je toch ook niet: tjongejonge, wat een dominante kleuter / puber. Ook al probeert dat kind op zo´n moment zijn zin door te drijven en probeert hij dus anderen zijn wil op te leggen. Dat gedrag betekent niet dat dat kind per se de leider wil zijn. Dat betekent alleen maar dat hij de situatie voor zichzelf zo comfortabel mogelijk wil maken. En dat is precies wat honden doen: proberen de zaakjes zo te regelen, dat zij zich er prettig bij voelen.
Dat hele woord ´dominant´ moeten we maar snel schrappen :)
Want wij mensen zijn in feite met precies hetzelfde bezig: proberen ons leven zo prettig mogelijk in te richten binnen de grenzen die ons worden opgelegd door onze huisgenoten, bazen, collega´s, de maatschappij enz. De één probeert die grenzen wat verder op te rekken dan de ander, maar daarom is zo iemand echt niet ineens vreselijk ´dominant´ :) :klasse: Ja, dat bedoelde ik nou . Het is moet niet altijd die negatieve klank hebben.

Hanneke

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 16/04/13 15:45

Ik weet niet of hier ook paardenvrienden zitten, maar zo heb ik dit weekend een heel interessante workshop gevolgd met m'n paard over passief leiderschap. Komt een beetje op hetzelfde neer en heel interessant om over na te denken en om mee aan de slag te gaan!

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 16/04/13 19:23

Hier staat het hele roedel- en dominantieverhaal nog eens in andere woorden:
http://www.alphahondenschool.nl/wat-is- ... dominantie

Hanneke


Terug naar “Gedrag”