Ineen uitvallen naar andere hond

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ineen uitvallen naar andere hond

Ongelezen berichtdoor Muiske » 19/03/14 08:20

Bob liet mij afgelopen maandag even flink schrikken tijdens de wandeling. Bob had zijn allerbeste vriendje weer ontmoet in het bos en ze waren heel schattig aan het spelen en kroelen. Opeens komt er een herder aangelopen. Staart recht in de lucht en die gaat naast Bob en Dribbel staan. Dribbel is een erg onderdanige hond en gaat bij het minste of geringste op zijn rug liggen (behalve bij Bob :verliefd1: ). Dus nu ook, dribbel stopte het spel en ging op zijn rug liggen. Bob begroette de herder ook met zijn staart hoog de lucht in. De herder begon driftig te snuffelen en ging vervolgens op Bob rijden. Bob is hier totaal niet van gedient dus hij gaf een snauw en stuurde de herder weg.

Bob en Dribbel gingen weer vrolijk verder met spelen en de herder liep terug naar zijn baasje. Halverwege zie ik de herder toch weer omdraaien en hij loopt terug naar bob en Dribbel. Dribbel stopt weer met spelen en ik zie Bob zonder enige waarschuwing boven op de herder springen. Een hoop kabaal, gegrom en gesnauw en vliegende haren. Uit reactie schreeuwde ik direct: BOB! NEE! en nog wat scheldwoorden erachteraan. Ik zag bob direct in elkaar krimpen en hij kwam met zijn staart tussen zijn benen naar me toe lopen alsof hij zelf geschrokken was van zijn gedrag.

Hebben jullie zo iets ook wel eens gehad? Ik ken dit gedrag helemaal niet van hem.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ineen uitvallen naar andere hond

Ongelezen berichtdoor sbientje » 19/03/14 10:25

zou me er niet zo heel druk om maken hoor, kan wel eens gebeuren. Klinkt niet alsof Bob het echt opzocht, de baas van die herder had zijn hond beter gewoon meegeroepen oid.. Als dit het enige akkefietje ooit is..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Ineen uitvallen naar andere hond

Ongelezen berichtdoor Fleures » 19/03/14 22:50

Ja ik sluit me aan bij sbientje (ik typte uit automatisme Pom hahaha)! Als de herder echt over een grens heen ging en de signalen niet heeft begrepen is het niet meer dan normaal dat ze dan even flink uitvallen, in mijn ogen. Ik weet niet hoe oud Dribbel is, maar ik heb wel eens honden gezien die jongere honden beschermden door zich ineens van zo'n kant te laten zien. Het is een ander verhaal als hij dit elke maand wel eens doet omdat iemand zijn obsessie met een bal bijvoorbeeld verstoort, zoals bij ons op het veld wel eens gebeurde. Daar kwam een soort labradoedel en die hond is al een keer of 4 flink uitgevallen tegen Maika omdat die zich opdrong om te spelen terwijl die hond alleen maar BALBALBAL denkt. Die vrouw zegt ELKE KEER dat het gebeurt: Ik begrijp er heeeeeelemaal niks van! Doet hij normaal NOOOOOOIT. Mja... if you say so;) Zoals ik het begrijp is het meer een attitudeprobleem van die herder, dan wat-voor-probleem-dan-ook van Bob. Maar ik ben geen gedragsdeskundige;)
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Re: Ineen uitvallen naar andere hond

Ongelezen berichtdoor Annette » 20/03/14 08:19

Bob mag dit doen. Bij hondengedrag geldt: een ranglagere komt naar een ranghogere toe dus is Bob op het moment dat de herder hem benadert de ranghogere.
Bovendien had Bob hem al weggesnauwd dus die herder had een plaat voor zijn kop dat hij weer terug kwam.
Wat ook nog mee kan spelen is dat Bob zijn vriendje wilde beschermen.
Kortom: prima gedaan hoor van Bob, wie niet horen wil moet maar voelen....
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Re: Ineen uitvallen naar andere hond

Ongelezen berichtdoor Haasje » 20/03/14 10:26

Ik denk dat de herder ook fout zat en dat Bob prima heeft gereageerd. Ik weet dat het lastig is maar misschien de volgende x zo'n vervelende hond proberen te blokken? Want jouw hond zal niet zo gauw bijten maar een andere hond wel..

Heb een keer gehad dat ik met Ksimo aan het apporteren was en toen kwam er een akita aan, die we al kennen, en dat beest moet per se de wubba hebben. Het is zogenaamd een dominant ras en Kismo staat ook niet snel zijn wubba af (niet bezitterig maar om andere honden uit te dagen om te spelen en om het zsm aan mij te geven voor de volgende ronde) maar wel aan die hond. Maar deze keer kwam Kismo naar mij met dat ding om het terug te brengen, akita komt naar hem toe en gromt (geef hier!) en Kismo gromt terug (nee ben nu bezig met apporteren!) en hup, hij werd gelijk in zijn nek gepakt (twee gaten). Dit is een geval met een speeltje, maar dit doet Kismo nooit met andere honden die hun eigen speeltje hebben. Hij wil nog weleens sneller zijn als hij een tennisbal ziet gaan in zijn richting, maar NOOIT opdringerig afpakken met uiteindelijk agressie oid..
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.


Terug naar “Gedrag”