Wat te doen?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 16/04/14 12:21

Afgelopen maandag was ik met Bob weer lekker in het bos aan het wandelen. Wij kwamen op een gegeven moment 3 herders tegen. Bob gaat meestal plat op de grond liggen wanneer andere honden naderen en dan moet ik hem met veel roepen mee krijgen. Voordat ik Bob mee had gekregen was 1 van de herders al op Bob afgelopen en bij mij gingen direct alle alarmbellen rinkelen. Staart stond stijf omhoog, herder was bob strak aan het aankijken, ik hoorde een gegrom en hij liet zijn tanden zien. Ik liep snel terug naar Bob en probeerde niet te laten merken dat er iets aan de hand was. Voordat ik bij Bob kon zijn vloog de hond echter op Bob af. Ik zag dat hij in zijn nekvel gebeten werd en hoorde een luid gepiep van Bob. De Herder ging over Bob heen staan met een luid gegrom. Zijn bek stond open, liet zijn tanden zien en was continu aan het likken. Alarmsignaal! Dus ik durfde er zelf niet tussen te springen. Gelukkig kwam 1 van de andere herders er tussen en die corrigeerde zijn maat. Ik kon er tussen springen en ik ging zelf over Bob heen staan. De herder ging nu al likkend rondjes lopen om Bob, De baasjes probeerde met lokgeluidjes de herder weg te krijgen. Ik heb me zo groot mogelijk gemaakt om duidelijk te maken dat de hond weg moest en hij koos toen eieren voor zijn geld. Bob was helemaal aan het trillen en heeft zeker 10 minuten met zijn staart tussen zijn benen gelopen.

Mijn vraag: Had ik er tussen moeten springen toen die herder over Bob heen stond en wat kun je in zo'n situatie doen?
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 07/04/13 12:17

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Lana » 16/04/14 13:35

Ik zou hem aan zn nekvel eraf hebben gesleurd. Misschien helemaal niet goed, maar ik laat ook mn hond niet bijten.
Laatst zoiets soortgelijks meegemaakt met Lana. Een Dominant teefje wierp zich op haar en Lana is heeeeel erg onderdanig dus die lag al lang op dr rug op de grond en dat teefje bleef bovenop haar staan lelijk doen. De eigenaar van dat teefje greep wel gelijk in gelukkig, anders had ik het zelf gedaan. daarna was het ook gewoon goed, domanint teefje wilde duidelijk even laten zien wie de baas is en dat begrijp ik ook echt wel, maar als ander hondje daar duidelijk op reageert van "ok jij bent de baas" moet het ook klaar zijn. In dit geval werd er gelukkig ook niet gebeten.
Afbeelding

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 16/04/14 13:54

Wanneer een hond met zijn tanden bloot aan het grommen is en bijt dan durf ik daar op dat moment niet tussen te springen. Ik ben niet de flauwste wat dat betreft en heb al een keer een hond mijn zool laten voelen toen hij bleef rijden op Bob en zijn baasjes niet in de buurt zijn. Maar het gedrag wat deze herder toonde wat niet alleen dominant maar ook agressief.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor renate » 16/04/14 15:00

De eigenaren van de herders hadden al veel eerder in moeten grijpen en jij ook ( geen verwijt hoor ik heb er ook 1 die gaat liggen).
Basco gaat ook liggen als hij andere hond ziet, ik roep hem dan en als hij niet meteen komt dan gaat de lijn eraan en trek ik hem mee. Waarom? Omdat op het moment dat basco gaat liggen hij ook gaat fixeren. Dit lokt ongewenste reacties uit bij andere honden.
Komt een hond in de buurt en zie ik dat het mis kan gaan dan roep ik ook basco en als de andere hond erachteraan komt dan blok ik die met mijn been en geef een brul.

Hierdoor gaat het zelden mis tussen basco en andere honden. Ik heb ook altijd een bal bij me omdat hij die helemaal te gek vind. Die krijgt hij als beloning voor het terug komen.

Hoe gaat het nu met Bob? Hopelijk heeft hij verder niks aan over gehouden!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor sbientje » 16/04/14 15:03

ik zou sowieso proberen te voorkomen dat mijn hond in zo'n situatie terecht zou komen, maar mocht het gebeuren, kan altijd, dan kom ik er op zo'n moment ook niet tussen. Vaak slaat juist daardoor de vlam in de pan en met een beetje pech word je zelf in je klauwen gebeten, nee bedankt. Als er echt gevochten wordt kom ik er overigens wel tussen. Als het mijn eigen hond is die zo gromt, ga ik overigens niet staan lokken, dan haal ik haar op. Toevallig had Pom het laatst, een schermutselingetje met een andere teef, Pom eindigde bovenop en vond het nodig om nog even duidelijk te maken dat ze boos was. Die hing dus ook grommend over die andere hond. Dan pak ik haar er wel af, het is vast heel honds maar ik hoef het niet. Punt gemaakt, klaar, wat mij betreft.

ik heb het overigens weleens gehad met een mechelse herder die op Maupie ging rijden, non stop. Die durfde ik er ook niet af te halen..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 17/04/14 09:28

Thanks voor de reacties. Ik heb ook een keer gehad dat bob zelf begon, dan ben ik nietbang om er tussen te springen. Mijn eigen hond bijt me niet.

Ik ga in het vervolg bob aanlijnen als hij gaat liggen. Eens kijken of hij dan wat minder confrontaties heeft.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Fleures » 17/04/14 11:11

Maika is gelukkig nog niet bij zoiets betrokken geweest, maar er vliegen er regelmatig een stel elkaar in de haren, dan zorg ik dat ik Maika daarbij weg haal (stomme doos blijft heel vrolijk om t gevecht heen huppelen). Wat betreft er tussen komen, dat lijkt me ook heel moeilijk bij andermans hond. Mijn buurvrouw heeft een onderdanig teefje die ook altijd gaat liggen, maar die inmiddels al twee keer gepakt is, de laatste keer "voor een goeie". Toen heeft zij hier navraag over gedaan en de hondenschool zei inderdaad ook dat het verkeerde signalen af kan geven, zij mag haar hond de komende tijd niet meer laten liggen als er een andere hond komt. Lastig hoor allemaal..
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Milou » 17/04/14 14:12

Ik zou er zeker niet tussen springen, niet als er een agressieve hond over de mijne heen staat te dreigen. Ik zou er misschien wel met veel kabaal en bombarie op af zijn gelopen, maar niet te dichtbij komen.
Hoe is het met Bob? Olly (toen ruim 1 jaar) was namelijk een keer aangevallen door een groot harig mormel en sinds dien gromde hij naar elke harige hond die hij tegen kwam.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Haasje » 17/04/14 14:57

Ik heb laatst een akita bij zijn nekvel en tuig van Kismo afgetrokken die al op zijn rug lag. Het ging om Kismo's dummie die hij aan het apporteren was en niet wilde afstaan.. Het duurde twee sec, ik was er iig snel bij. De eigenaresse stond erbij te gillen :?. Op dat moment dacht ik alleen maar: NIEMAND komt aan mijn hond. Ik was dus niet bang terwijl ik dat niet doorhad, was dat wel zo geweest, dan was ik waarschijnlijk gebeten. Eigenaresse bevestigde dat omdat ze verbaasd was dat haar hond niks deed terwijl het beest zich normaal niet eens door vreemden laat aaien. Kismo was in zijn oor en nek gebeten, maar gelukkig niet diep :mad:. Een onbekende rottweiler zal ik btw nooit pakken.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Romke » 17/04/14 18:35

Lastige dingen, ik probeer me dan heel groot te maken, en ga tussen mijn hond en de andere hond instaan, op het moment dat er nog geen bijten in het spel is. Tot nu toe werkt het, 1x wel heel spannend vond de hond eng, maar mijn houding straalde genoeg uit, wou echt niet dat mijn hond wat werd aangedaan

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor perelaar » 22/04/14 10:09

Heb al twee keer een aggressieve hond van één van mijn honden afgehaald, telkens in een gevecht.

Aan de andere eigenaars heb je meestal niks. Bij het eerste gevecht heb ik bijna ook de eigenaar een lel gegeven, die wou mijn hond even gaan corrigeren. Zo'n schokband type, je kent ze wel.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

Lotte
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 204
Lid geworden op: 18/01/09 06:09
Locatie: Amsterdam

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Lotte » 24/04/14 11:36

Als mijn honden worden aangevallen grijp ik in. Mijn reu is een keer aangevallen door een klapkaak. Daar was niet ik maar mijn oudste dochter (20 jaar) bij. Zij is toen behoorlijk in paniek geraakt en kon niets doen. Had wel onze teef aan de lijn en kon zo voorkomen dat die ook bij het gevecht betrokken raakte. Ook de bazin van klapkaak was in paniek. Een voorbijganger heeft toen letterlijk op de grond gelegen om de honden uit elkaar te trekken. Toen ik de man later sprak gaf die aan dat mijn hond er waarschijnlijk anders heel slecht zou zijn uitgekomen. Die klapkaak probeerde echt te killen. Nu had Tiddles''slechts" een behoorlijke wond aan zijn schouder.
De redder van mijn hond heeft zich achteraf moeten laten behandelen tegen tetanus en heeft 2 weken anti-biotica moeten slikken.
Zover wil ik het dus nooit meer laten komen. Als ik honden tegenkom die ik niet vertrouw, let ik goed op en kies zo mogerlijk een andere route. Als dit laatste niet mogelijk is, let ik goed op de reactie van de honden naar elkaar. Mijn reu is erg goed te lezen. Zie ik aan de reactie dat de kennismaking wel eens mis zoukunnen gaan, neem ik mijn reu mee en jaag de andere hond weg.

Laatst werd mijn reu zomaar bereden door een ridgeback. De eigenaar van het beest moest alleen maar lachen. Ik heb haar gevraagd de hond weg te trekken want Tiddles liet duidelijk merken hier niet van gediend te zijn. Zij zei letterlijk "'laat hem maar van zich af bijten daar leert mijn hond van."' Ik heb de hond er toen zelf afgetrokken en richting zijn baas geschopt, Tiddles aangelijnd en ben doorgelopen. Ik wil niet dat mijn hond vecht! dus los ik het op. En mijn hond hoeft zeker andermans hond niet op te voeden. Daar is een baas voor. Maar nogmaals; ik probeer het altijd voor te zijn en tiddles luistert meestal vrij goed in dit soort situatie's en anders heb ik ook nog een bal om hem af te leiden.

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Haasje » 24/04/14 13:53

Lotte: +1!

Er zijn al heel wat mensen die tegen mij hebben gezegd dat 'je honden het zelf moet laten uitzoeken', 'normaal doet hij dat nooit' of 'oh, hij is zeker gecastreerd' confused:. Zo werkt het dus niet. Ik snap per definitie niet waarom mensen honden eten geven en een slaapplek etc., maar wat betreft de omgang met soortgenoten (huis)honden als volledig zelfstandige wezens zien. En wat Renate ergens zei, ook oppassen dat je hond het niet zelf uitlokt.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 29/04/14 09:02

zijn jullie nooit bang om gebeten te worden? Ik heb met Bob nog nooit gehad dat er tot bloedens toe gevochten werd, meer een hoop kabaal en gegrom. Ik denk dat als er tot bloedens toe gevochten wordt ik wel sneller zou ingrijpen om Bob te beschermen. Ik merk nu sneller aan Bob wanneer hij de andere hond niet leuk vind (dit betekend vaak ook dat er een escalatie kan komen) ik zorg nu dat ik op voorhand er tussen ga staan en zo Bob afscherm.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat te doen?

Ongelezen berichtdoor Debora » 29/04/14 13:51

Ik ben niet van mening dat als je hond op de grond ligt per definitie fixeert. Fixeren valt onder het kopje "agressie", nee, niet elke hond die ligt is per definitie aan het fixeren. Tyleet gaat ook liggen, maar haar houding geeft hele andere signalen aan. Maar het ligt natuurlijk aan de hond.

Persoonlijk probeer ik dat mijn honden niet in deze situaties komt en mocht dit wel zo zijn dan bescherm ik mijn honden, op welke manier dan ook. Er soms echt situaties dat de eigenaar of eigenaren direct en dringend voor in moet grijpen.


Terug naar “Gedrag”