Uitlaten, soms wel soms niet te doen.

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Guusje-2012
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 5
Lid geworden op: 21/03/15 15:45

Uitlaten, soms wel soms niet te doen.

Ongelezen berichtdoor Guusje-2012 » 18/04/15 15:51

Hallo,

Wij hebben een lieve bruine labrador, Guus, hij is nu bijna 3 jaar oud maar is nog ontzettend druk.
Ik heb al verschillende cursussen met hem gedaan en ik merk echt al heel veel verschil, maar toch gaat het nog niet zoals ik wil.

Af en toe laten wij Guus spelen in een hondenspeeltuin, heel erg leuk daar kan hij de hele dag met andere honden spelen en kan hij echt zijn energie kwijt. De eigenaar van deze speeltuin heeft ook aangegeven dat Guus soms niet van ophouden weet. Dat het lijkt alsof hij een storing heeft, een soort autisme, adhd.
Ik breng hem daar van 8.30 tot 17.00 en dan is hij echt non stop bezig met andere honden, hij neemt geen moment rust.
Aan het eind van de dag is hij dan ook echt gesloopt.

Mijn vraag is nu, hebben jullie dat ook met jullie honden? Ik ga zelf regelmatig met hem wandelen, gewoon een blok om, maar ook in de bossen of bij ons achter op het veld en dan laat ik hem los en ga ik zelf met mijn mountainbike over het veld fietsen, dus aan beweging en aandacht geen gebrek.

Daarnaast is het zo dat 50% van onze wandelingen hij heerlijk naast mij loopt en goed volgt op momenten dat daarom gevraagd wordt, maar de andere 50% wil hij naar iedere hond die we tegenkomen en trekt hij constant op momenten dat hij moet volgen. Heeft iemand hier nog tips voor?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Groetjes Hanneke en Guus

Lotte
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 204
Lid geworden op: 18/01/09 06:09
Locatie: Amsterdam

Re: Uitlaten, soms wel soms niet te doen.

Ongelezen berichtdoor Lotte » 19/04/15 13:06

Guus is erg druk geef je aan. Door hem naar een hondenspeeltuin te sturen etc. krijgt hij erg veel prikkels. Dit maakt hem nog drukker in zijn kop. Wat Guus volgens mij nodig heeft is rust in de kop. Die hondenspeeltuin zou ik persoonlijk even niet meer doen. Daarnaast fietsen en wandelen etc. conditie opbouwend. En hoe meer conditie, des te meer beweging. zo kom je in een cirkel. Wat doen jullie met Guus om hem geestelijk uit te dagen? Ik denk dat hij daarbij meer energie kwijt kan. Ga met hem speuren, op apporteertraining of doe zelf dit soort geestelijk uitdagende dingen. train op aandacht voor jullie.Daar moeten ze hun energie bij gebruiken en dat maakt ze vaak moeier dan kilometers lopen of wandelen.
Bovendien als je hond met jou bezig is buiten, samen iets doen wat hij/jullie leuk vinden, dan heeft hij ook minder behoeftes om zichzelf met soortgenoten te gaan vermaken.

En als laatste: blijf aan het appel werken; jij bent de baas en als je wil dat hij volgt; zorg dan dat de omstandigheden zo zijn dat hij de fout niet in kan gaan. Zie je een andere hond aankomen en wil je niet dat hij erheen gaan: aanlijnen , weglopen en een aandacht oefening zodat hij gefocust is op jou.

Kortom: veel trainen maar kijk wat en hoe want gehoorzaamheidslessen bij een hondenschool zijn voor een lab niet altijd genoeg. Het zijn "werkhondjes"

Succes en groet Bea

Guusje-2012
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 5
Lid geworden op: 21/03/15 15:45

Re: Uitlaten, soms wel soms niet te doen.

Ongelezen berichtdoor Guusje-2012 » 19/04/15 14:58

Dankjewel Bea voor je reactie.
Misschien heb ik een verkeerd beeld, ik dacht juist dat het goed zou zijn om hem lekker in de speeltuin uit te laten razen, maar zoals ik uit jouw antwoord op maak, kan ik dat dus beter niet meer doen? En is die gehoorzaamheidtraining voldoende om hem zijn energie kwijt te laten raken?

Ik moet toegeven dat het wandelen bij ons soms wat moeizaam gaat omdat ik tijdens het wandelen niet alleen mijn aandacht op Guus kan richten, maar ook op mijn dochtertje van 4,5 die op de fiets of te voet mee gaat en mijn dochttertje van 1 die in de wagen zit. Maar dat is alleen overdag, in de ochtend en avond ga ik wel alleen met Guus op pad. Dan is er ook meer tijd om te trainen.

Wat voor gehoorzaamheids-spelletjes zou ik met hem kunnen doen?
En wat voor Geestelijke spelletjes zou ik kunnen doen?
En hoe houd ik hem goed onder appel bij andere honden? Want dan lijkt het net of hij mij niet hoort...

Dit is mijn eerste labrador, hiervoor heb ik een malthezer gehad en die had genoeg aan wandelen en knuffelen, dus ik vind het moeilijk me hier een voorstelling van te maken.

Guus is een lieve hond, maar hopelijk helpt dit mij om nog meer van mijn knuffel te genieten!

Alvast bedankt voor jullie reactie!

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Uitlaten, soms wel soms niet te doen.

Ongelezen berichtdoor corretje » 19/04/15 15:18

Om je hond geestelijk moe te krijgen heb je van die spelletjes die je bij de dierenwinkel kan kopen. Zijn van die houten borden waar je brokjes in kan verstoppen. De hond moet de brokjes/snoepjes met zijn neus zoeken. Erg vermoeiend. Maar wat je ook kan doen is een paar bakjes/potjes pakken. Daar snoepjes onder doen en laat Guus maar zoeken. Natuurlijk niet onder elk bakje wat doen :-) Je hebt tegenwoordig ook van die snuffelkleedjes. Daar kan je ook wat lekkers in verstoppen. Of verstop gewoon wat in de kamer en laat hem zoeken. Je kan ook speeltjes in de kamer verstoppen die hij moet zoeken. Leuk om te doen met je oudste dochter. Zij weet vast wel verstopplekjes. (niet al te moeilijk natuurlijk voor de hond)

Als gehoorzaamheid zou je hem kunnen laten volgen, maar ook laten zitten en jij een stukje verder lopen en hem dan voor je roepen. Of hem naast je zetten en een eindje vooruit sturen. Begin eerst met een brokje neer te leggen en dan kan hij dat halen en dan weer terug roepen. Maar ook bv met een dummy of ander speelgoed. Neem die mee en laat hem vallen tijdens het wandelen. Wel zo dat je hond het niet merkt. Ongeveer 20m verder laat je hem naast je zitten (kan je later uitbreiden) en laat hem maar zoeken naar de dummy. Dan ben je lekker met hem bezig. Hij doet waarvoor hij geschikt is en hij wil het speeltje of dummy erg graag voor je halen als hij daarna wat lekkers krijgt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Voor verdere uitleg horen we het wel :-)
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Guusje-2012
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 5
Lid geworden op: 21/03/15 15:45

Re: Uitlaten, soms wel soms niet te doen.

Ongelezen berichtdoor Guusje-2012 » 20/04/15 17:27

Dankjewel voor je reactie corretje!

Ik ga hier gelijk mee aan de slag! En ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen!
Als ik nog vragen heb dan horen jullie dat uiteraard ook.

Nogmaals bedankt!

Lotte
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 204
Lid geworden op: 18/01/09 06:09
Locatie: Amsterdam

Re: Uitlaten, soms wel soms niet te doen.

Ongelezen berichtdoor Lotte » 29/04/15 21:30

Je hoeft niet persen dingen te kopen hoor. Doe verstopspelletjes in de tuin/ het bos/park. Verstop speeltjes, ballen ets en laat zoeken. Ook kun je onder omgekeerde (bloem) potten voertjes verstoppen (balletje balletje). En helemaal leuk is om samen met je hond te gaan apporteren of op speurtraining te gaan. Als je bijvoorbeeld jachttraining of apporteertraining zou gaan doen, leert je hond allerlei oefeningen waarbij hij na moet denken en zich moet concentreren. En op Facebook vind je ook groepen met ideeën voor het maken van hersenwerkjes. Zoek maar eens op hersenwerkjes met honden!

Ik weet niet of je lid bent van de NLV maar in de laatste labradorpost staat een stuk over het geestelijk prikkelen van honden d.m.v. speurtraining.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Uitlaten, soms wel soms niet te doen.

Ongelezen berichtdoor Romke » 01/05/15 19:48

Kijk eens op www.hersenwerkvoorhonden.nl

Ik ben het er wel mee eens dat een hele dag in een hondenspeeltuin wel heel erg heftig is. Ik weet vrj zeker, dat als hij daar twee uur gespeeld heeft, en je hem weglegt op een rustige plek hij heerlijk zal gaan slapen.

Loopt hij ook wel eens los dat hij goed zijn energie kwijt kan? Continue naast moeten lopen is bere saai, dus begrijpelijk dat hij af en toe wil uitwijken.


Terug naar “Gedrag”