Labrador (5) luistert niet

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Hannah

Labrador (5) luistert niet

Ongelezen berichtdoor Hannah » 16/02/19 23:02

Hallo!

Ik heb nogal een probleem. Mijn labrador teef van 5 jaar oud luistert erg slecht zodra ze los loopt. Ik heb haar al vanaf dat ze een pup is, we hebben ook een puppycursus gevolgd, maar hierna hebben we spijtig genoeg geen vervolgtraining gedaan.

Zodra ze los loopt is het alsof er een bom ontploft, zo druk is ze. Ze rent op iedere hond af en moet en zal met iedereen spelen. Ze is dan ook erg onstuimig. Ook springt ze tegen mensen aan, wat natuurlijk ontzettend irritant is...

De laatste tijd vertoont ze ook meer dominantie naar andere honden. Naast het hele drukke spelen vertoont ze nu ook rijgedrag. Ik zit echt met mijn handen in het haar over hoe ik dit kan corrigeren. Ze luistert namelijk ook vaak niet naar 'hier' als ze eenmaal getriggerd is door een hond of andere prikkel. het is dan alsof ze het niet hoort.

Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben met hun hond? Weet iemand hoe dit gedrag verbeterd kan worden? Alvast ontzettend bedankt!

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Labrador (5) luistert niet

Ongelezen berichtdoor Romke » 17/02/19 11:32

Ga op zoek naar een goede hondenschool en ga lekker trainen
Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft is alleen een pup training niet genoeg
Je kan ook op zoek gaan naar bijvoorbeeld een speurtraining, waarbij ze haar koppie goed moet gebruiken en veel meer voldaan zal zijn dan na een wandeling
Waar woon je ergens?

Hannah

Re: Labrador (5) luistert niet

Ongelezen berichtdoor Hannah » 17/02/19 15:17

Romke schreef:Ga op zoek naar een goede hondenschool en ga lekker trainen
Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft is alleen een pup training niet genoeg
Je kan ook op zoek gaan naar bijvoorbeeld een speurtraining, waarbij ze haar koppie goed moet gebruiken en veel meer voldaan zal zijn dan na een wandeling
Waar woon je ergens?

Ik ben inderdaad van plan om sowieso een gehoorzaamheids cursus te gaan doen. Ook lijkt jachttraining me leuk, ze komt namelijk uit een jachtlijn. Het is alleen jammer dat ze apporteren niet zo leuk vind haha.
Denk je dat dit gedrag nog gecorrigeerd kan worden op haar leeftijd?
Ik woon in Katwijk zh.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Labrador (5) luistert niet

Ongelezen berichtdoor Romke » 20/02/19 15:02

Dat ze uit een jachtlijn komt verklaart nog veel meer haar gedrag
Ze kan haar energie gewoon niet op de goede manier kwijt, ze heeft veel meer uitdaging nodig
Naast een goede training zou ik met haar gaan fietsen en richten op hersenwerkjes, samen dingen doen maak gebruik van wat je tegen komt in het bos, ergens overheen/onderdoor/omheen etc
Opzich kan je elke hond leren apporteren, maar 5 en zo onstuimig moet je wel echt een heel goede trainer hebben
Je kan ook kiezen voor bijv speuren/puintraining, daar kan ze én haar energie in kwijt en ze raakt geestelijk voldaan
Denk dat als je, bij wijze van, 3 uur met haar fietst ze ook nog niet voldaan is, maar na een half uurtje speuren dat wel zal zijn
En zorg dat ze naast lichamelijke en geestelijke uitdaging voldoende rust krijgt. Slaapt ze nu wel voldoende?
Klinkt als een enorm overprikkelde hond die geen idee heeft wat ze met haar energie aan moet

Je kan eens bij dog support gaan kijken, die hebben naast gehoorzaamheid diverse andere trainingen en zijn wel ervaren mensen

Ja, met de goede hulp kan dit gedrag zeker gecorrigeerd worden en denk dat je heel veel winst zal kunnen halen door iets te vinden waarbij ze geestelijk voldaan raakt


Terug naar “Gedrag”