Chippen

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Chippen

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 20/02/09 20:00

Vandaag heb ik alweer gemerkt dat nog niet iedereen het weet.
Je krijgt een hond. Hond is gechipt. Wat betekent dat??
Dat betekent dat de hond geregistreerd is met zijn eigen , zeg maar Sofinummer bij de Raad van Beheer.
Verder waarschijnlijk niets.
En dat is jammer. Want , soms geven de fokkers gelukkig een formulier mee, soms doen dierenartsen dat ook, het is handig als de hond ook op jou naam geregistreerd staat bij b.v. www.amivedi.nl
Waarom??
Omdat, als je de hond kwijtraakt ze middels een scanner het chipnummer op kunnen vragen. Dat nummer typen ze dan in de databank en voila je adresgegevens komen tevoorschijn en zo komt de hond weer bij je terug.

Dus, wie nog niet de hond geregistreerd heeft: het gebeurd niet automatisch bij het chippen. Wij moeten er zelf zorg voor dragen. 8)

ankef

Ongelezen berichtdoor ankef » 20/02/09 20:13

Häsel is getatoeëerd ipv gechipt. Is dit eigenlijk evengoed?

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 20/02/09 20:27

ankef schreef:Häsel is getatoeëerd ipv gechipt. Is dit eigenlijk evengoed?


Ik weet niet hoe het bij jullie in Belgie gaat.
Maar hier word niet meer getatoeërd, omdat het in de loop van je jaren wel kan vervagen?
Maar ik zou als ik jou was wel informeren of er ook met jullie tattoos een databank is, zodat ze terug gevonden kan worden.
Oja, waarom ook geen tattoos meer hier in Nederland.
Soms sneden mensen deze eruit als er dieren werden gestolen.

ankef

Ongelezen berichtdoor ankef » 20/02/09 20:32

Da meen je niet? :evil:
De fokker had ze laten tatoeëren, ik weet eerlijk gezegd niet waarom hier hiervoor koos ipv te chippen. Het tatoeage nummer is wel gelinkt aan mijn gegevens...
Denken jullie dat ik haar best alsnog laat chippen?

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 20/02/09 20:52

Olly is zowel gechipt als getatoëerd. Vreemd genoeg gaf haar chipnummer tot voor kort nooit enig resultaat; het was een foutief/onbekend nummer. Stond dus ook niet op naam van de school. Echt RAAR! Haar chip staat nu op mijn naam, de tatoe op naam van de geleidehondenschool. Raar hé?!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 20/02/09 21:04

ankef schreef:Da meen je niet? :evil:
De fokker had ze laten tatoeëren, ik weet eerlijk gezegd niet waarom hier hiervoor koos ipv te chippen. Het tatoeage nummer is wel gelinkt aan mijn gegevens...
Denken jullie dat ik haar best alsnog laat chippen?

Je kunt eens informeren bij je dierenarts. Misschien dat hij weet hoe het in Belgie gaat en wat het beste voor jou en je hond is.
Er zijn trouwens meerdere databanken, maar allen hebben ze contact met elkaar.

Tilly
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8819
Lid geworden op: 29/12/05 20:56
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tilly » 20/02/09 22:35

Volgens mij heb ik bij de chip van Akka onze gegevens op een andere site doorgegeven. Zal het van het weekend eens checken :wink:

Gina is niet gechipt en niet getatoeërd. Kruising :wink:
Maar ik hoorde van de week dat de regering in 2010 alle katten verplicht laat chippen en de honden in 2011 :oops:
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 20/02/09 22:51

Tilly schreef:Volgens mij heb ik bij de chip van Akka onze gegevens op een andere site doorgegeven. Zal het van het weekend eens checken :wink:

Gina is niet gechipt en niet getatoeërd. Kruising :wink:
Maar ik hoorde van de week dat de regering in 2010 alle katten verplicht laat chippen en de honden in 2011 :oops:


Je kunt Gina toch alsnog laten chippen Tilly.
Al is het maar voor de registratie. Stel dat je jullie op de veluwe een keertje achter een konijn aan gaat en niet meer terug vind.
Dan heb je haar , dank zij de chip zo weer in huis. :)

Marcail
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12114
Lid geworden op: 13/05/04 20:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Chippen

Ongelezen berichtdoor Marcail » 20/02/09 23:23

Nino&Toosje schreef:Vandaag heb ik alweer gemerkt dat nog niet iedereen het weet.
Je krijgt een hond. Hond is gechipt. Wat betekent dat??
Dat betekent dat de hond geregistreerd is met zijn eigen , zeg maar Sofinummer bij de Raad van beheer. Dit geldt overgens alleen maar voor de hondjes waarvoor een stamboom is aangevraagd. Daar wordt de chip zo i zo in de databank van de raad van beheer geplaatst.
Verder waarschijnlijk niets.
En dat is jammer. Want , soms geven de fokkers gelukkig een formulier mee, soms doen dierenartsen dat ook, het is handig als de hond ook op jou naam geregistreerd staat bij b.v. www.amivedi.nl
Waarom??
Omdat, als je de hond kwijtraakt ze middels een scanner het chipnummer op kunnen vragen. Dat nummer typen ze dan in de databank en voila je adresgegevens komen tevoorschijn en zo komt de hond weer bij je terug.

Dus, wie nog niet de hond geregistreerd heeft: het gebeurd niet automatisch bij het chippen. Wij moeten er zelf zorg voor dragen. 8)


Ik had nog een kleine aanvulling :oops: :wink:
Je kunt je hondje ten alle tijden laten chippen bij de DA als er geen chip aanwezig is.
Je krijgt dan netjes een kaart mee, waarop je de sticker van het chipnummer plakt. Deze kaart vul je in met je gegevens en stuurt deze op naar de databank.
Kosten ongeveer 4,00 euro. De databank verwerkt je gegevens en je hondje is geregistreerd.
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Ongelezen berichtdoor perelaar » 20/02/09 23:42

Harpo (Belgische lab :)) is getatoëerd bij de kweker, en we hebben hem zelf laten chippen.

Tattoonr staat op zijn stamboom, zowel tattoonr als chipnr staan in zijn huisdierenpaspoort.

In België worden de tatoeage/chipgegevens automatisch doorgegeven aan de "Belgische Vereniging voor Identificatie en Registratie van Honden". Kweker/dierenarts zorgen hiervoor, je moet dat zelf niet doen. Je kan wel je eigen hond opzoeken; dat heb ik sowieso zelf ook gedaan, om te verifiëren of alles klopte.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 20/02/09 23:46

perelaar schreef:Harpo (Belgische lab :)) is getatoëerd bij de kweker, en we hebben hem zelf laten chippen.

Tattoonr staat op zijn stamboom, zowel tattoonr als chipnr staan in zijn huisdierenpaspoort.

In België worden de tatoeage/chipgegevens automatisch doorgegeven aan de "Belgische Vereniging voor Identificatie en Registratie van Honden". Kweker/dierenarts zorgen hiervoor, je moet dat zelf niet doen. Je kan wel je eigen hond opzoeken; dat heb ik sowieso zelf ook gedaan, om te verifiëren of alles klopte.


Bedankt voor je bijdrage. Nou weten we ook hoe het in Belgie geregeld is.
:) In Nederland zorgt helaas niet iedere dierenarts ervoor. Het begint al beter te worden. En ook hier kun je zelf kijken of je geregistreerd staat.

Gebruikersavatar
Ollie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1557
Lid geworden op: 03/01/08 10:05
Locatie: Utrecht

Ongelezen berichtdoor Ollie » 21/02/09 11:33

Ollie is ook een kruising en wij hebben hem bij de dierenarts laten chippen, zij zouden hem toen ook aanmelden. Nu heb ik het net nog even gecheckt, ik vond hem idd terug in 'Petbase.eu' (de europese databank voor dieren). In andere bestanden, was hij niet terug te vinden. Ik het zinnig hem bij meerere databanken aan te melden? kun je dat zelf doen? of is dit voldoende?
Groetjes Saskia & Ollie
Afbeelding
Een Monika orginal!!

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 21/02/09 12:42

Ollie schreef:Ollie is ook een kruising en wij hebben hem bij de dierenarts laten chippen, zij zouden hem toen ook aanmelden. Nu heb ik het net nog even gecheckt, ik vond hem idd terug in 'Petbase.eu' (de europese databank voor dieren). In andere bestanden, was hij niet terug te vinden. Ik het zinnig hem bij meerere databanken aan te melden? kun je dat zelf doen? of is dit voldoende?
Volgens mij checken de verschillende databanken elkaar.
Dus, als je hond vermist wordt, kun je dat ook aan ze doorgeven.
Dan zetten ze dat erbij.
Wordt de hond gevonden, dan checken ze bij elkaar of hij als vermist geregistreerd staat.

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 21/02/09 17:44

Pandora en Ramses kregen we gechipt en wel van hun fokkers maar daar moesten we wel nog zelf de aanmelding bij de NDG regelen, kon gewoon via internet en ongeveer twee weken later hadden we het registratiebewijs in huis.

De katten worden bij ons gelijk met de castratie gechipt en dan zorgt onze dierenarts voor de aanmelding bij de NDG, heel handig kan het ook niet vergeten worden.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

patricia stevens

Ongelezen berichtdoor patricia stevens » 27/03/09 17:18

Nino&Toosje schreef:
Ollie schreef:Ollie is ook een kruising en wij hebben hem bij de dierenarts laten chippen, zij zouden hem toen ook aanmelden. Nu heb ik het net nog even gecheckt, ik vond hem idd terug in 'Petbase.eu' (de europese databank voor dieren). In andere bestanden, was hij niet terug te vinden. Ik het zinnig hem bij meerere databanken aan te melden? kun je dat zelf doen? of is dit voldoende?
Volgens mij checken de verschillende databanken elkaar.
Dus, als je hond vermist wordt, kun je dat ook aan ze doorgeven.
Dan zetten ze dat erbij.
Wordt de hond gevonden, dan checken ze bij elkaar of hij als vermist geregistreerd staat.

de nederlandse registratie is voor ons een echte mérde , jullie hebben 3 databanken die NIET met elkaar gelinkt zijn , sommige geven zelfs de gegevens niet eens aan de europeese databank door !
als wij een hond met nederlandse chip vinden is het telkens een hele klus de eigenaar terug te vinden en vaak tevergeefs , best zelf jullie chipgegevens doorgeven én controleren bij de europeese databank ( de da kan dit ook voor jullie doen ) en de nederlandse links laten liggen :wink:
voor de Belgen , veel honden zijn idd gechipt maar nog NIET geregistreerd , vroeger ging dat NIET automatisch en veel mensen weten dat niet ,voor de zekerheid zelf best nog eens even nakijken op de side :wink:
de stamboomhonden worden hier nog steeds getatoeerd ( St -Hubertus blijft daarbij zweren :roll: )maar die zijn na verloop van tijd moeilijk of niet meer te lezen , best toch nog extra laten chippen voor alle zekerheid :)


Terug naar “Verzorging”