Panacur wormenkuur

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 127
Lid geworden op: 01/04/14 16:33

Re: Panacur wormenkuur

Ongelezen berichtdoor Captain Jack » 07/07/14 12:19

Blastocystis is een parasiet ;) en is zeker niet altijd onschadelijk, het kan in sommige gevallen je imuunsysteem danig in de war schoppen. Ik ben daar ooit voor behandeld geweest in de hoop dat dat de oorzaak was van mijn imuunstoornis.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... minis.html

Jonge pups ontworm ik hoor. Captain heeft vandaag nog een pil gekregen, maar dat is vooral omdat meneer slakken durft op te vreten en die beesten zitten vol parasieten. (Aan de andere kant vreten de kippen ook slakken en die ontworm ik niet, maar ja ) Op de 27 jaar dat ik nu dieren heb, heb ik 3 dieren met wormen geweten, allemaal sukkels van katten uit het asiel. Mijn huidige kater was op sterven na dood. Dierenarts wilde hem inslapen omdat hij de nacht niet zou doorkomen, maar dat ging lekker niet door. Ikke koppig heel de nacht op met dat dier, heel de nacht geprobeerd iets van brokjes erin te krijgen, lukte voor geen meter, dus een beetje rauwe kip gemalen en dat erin proberen krijgen en dat lukte en nu is hij een dikzak en 10 jaar oud :D. Maar die kat was op 4 weken gevonden, zonder moeder gedumpt in een vuilbak met broers en zussen, onze honden die van goeie fokkers komen hebben een heel wat betere start in het leven :).

Maar ik begrijp maar al te goed dat het ernstig is, maar ik blijf het een rare redenering vinden om je hond medicijnen te geven voor iets dat hij misschien niet eens heeft en zo dat medicijn kapot te doen. (als in resistentie te creëren). Bovendien roeit een ontwormingsmiddel niet eens alle wormen uit, ze brengen ze terug naar een hoeveelheid die niet langer schadelijk is voor je dier (en dat kan een goed imuunsysteem net zo goed ;) )

http://www.dierenarts-dierenkliniek.nl/ontwormen-huisdier/ontwormen-hondkat.html#resistentiewormen

Een andere overweging is natuurlijk ook dat het wel met heel wat centen gemoeid gaat. Wat zou de omzet zijn van die middelen? In mijn ervaring is de pharma-industrie er zelden op uit om ons of dieren te helpen, maar vooral om zelf te verdienen. Ikzelf nam voor 150 euro per maand medicijnen en ik ben die recentelijk aan het vervangen door een hoge dosis vitamine D en tot hiertoe lijk ik zelfs beter op die goedkope VIT D dan ik ooit ben geweest met alle imuunremmers en anti histamine samen. Geen 1 arts heeft me dit ooit aangeraden, het brengt immers meer op dat ik alle 2 maanden op controle kom in een universitair ziekenhuis en dat ik die 150 euro pillen blijf slikken en geen verbetering merk, dan blijf ik heel mijn leven komen en breng ik lekker goed op en met wat geluk krijg ik nog wat vieze bijwerkingen en verdient een andere arts ook nog is aan mij :p.

Al dit gezegd zijnde, ik geef toe dat ik heel heel erg bitter ben ivm de pharma-industrie en dat ik heel die industrie zelf ziek vind. Dus ik ben altijd heel erg skeptisch :). Ik wil ook niet zeggen dat je nooit moet ontwormen, maar skeptisch zijn en goed opzoeken en je eigen mening vormen, is altijd goed vind ik en een ontlastingonderzoekje is zo gebeurd en scheelt je hond toch een hele hoop vuiligheid. :) (Ik ga bv. binnen 2 maanden zijn ontlasting is laten onderzoeken.)
Groetjes, An en Captain Jack
Afbeelding

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Panacur wormenkuur

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 07/07/14 16:23

Captain Jack schreef:Al dit gezegd zijnde, ik geef toe dat ik heel heel erg bitter ben ivm de pharma-industrie en dat ik heel die industrie zelf ziek vind. Dus ik ben altijd heel erg skeptisch :). Ik wil ook niet zeggen dat je nooit moet ontwormen, maar skeptisch zijn en goed opzoeken en je eigen mening vormen, is altijd goed vind ik en een ontlastingonderzoekje is zo gebeurd en scheelt je hond toch een hele hoop vuiligheid. :) (Ik ga bv. binnen 2 maanden zijn ontlasting is laten onderzoeken.)


Kritisch zijn op wat je aan medicijnen slikt, is natuurlijk hartstikke goed. Ook voor je hond. Overbehandelen is nooit goed, om allerlei redenen. Bij volwassen honden hoef je echt niet zo vaak te ontwormen, doe ikzelf bij mijn honden ook niet. Meestal maar één keer per jaar en soms dat zelfs niet. Zolang ze er goed uitzien, geloof ik het wel. Maar een pup is iets anders. Bijna alle pups hebben wormen en worden regelmatig opnieuw geïnfecteerd. Een pup heeft nog geen optimaal werkend immuunsysteem en kan een worminfectie niet zelf de baas. Een pup kan allerlei nadeel ondervinden van een flinke worminfectie, variërend van niet goed groeien tot een complete darmafsluiting en nog allerlei andere vervelende kwalen. Dus bij pups moet je echt voldoende ontwormen of regelmatig zijn ontlasting laten controleren.

Op de natuur vertrouwen is prima, maar vergeet niet dat de vrije natuur helemaal geen paradijs is. Daar is het leven keihard en gaan heel veel dieren voortijdig dood. Bij wolven, vossen en hondachtigen is de pupsterfte in het eerste jaar 50% en worden volwassen dieren meestal maar een paar jaar oud.
Gelukkig hebben we hier in de westerse wereld hele goede veterinaire zorg zodat onze pups veilig en gezond kunnen opgroeien en onze honden meestal flink oud worden.
Kritisch zijn is goed, maar je moet niet alle verworvenheden van de medische wetenschap afwijzen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Iris-+-Thomas
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 03/07/14 12:53
Locatie: Nieuwegein

Re: Panacur wormenkuur

Ongelezen berichtdoor Iris-+-Thomas » 20/07/14 05:17

Wanneer is het nu precies nodig om te ontwormen? Ik ga/wil niet iedere keer Luna's presentje bekijken of er iets anders bij zit. Wat ik begreep van de fokker was dat ontwormen elke maand nodig was. Kan het ook verkeerd hebben gehoord natuurlijk.
Iemand?
:zwartpootje: Luna 31-03-2014

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Re: Panacur wormenkuur

Ongelezen berichtdoor Karlien » 20/07/14 10:13

Los van het al dan niet ontwormen;
ik dacht dat Panacur een ontwormingskuur was die je x aantal dagen na elkaar moet geven??
Ik dacht ook dat dit voornamelijk gebruikt werd om guardia te bestrijden, het zwaardere spul dus?
Dus om daar nu mee te ontwormen ...

Ik gebruik Milbemax of Drontal om te ontwormen.
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Panacur wormenkuur

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 20/07/14 13:38

Iris-+-Thomas schreef:Wanneer is het nu precies nodig om te ontwormen? Ik ga/wil niet iedere keer Luna's presentje bekijken of er iets anders bij zit. Wat ik begreep van de fokker was dat ontwormen elke maand nodig was. Kan het ook verkeerd hebben gehoord natuurlijk.
Iemand?


Er circuleren verschillende schema´s / adviezen, o.a. inderdaad dat je bij pups tot 1 jaar iedere maand moet ontwormen.
Ik vind dat persoonlijk erg veel. Het schema dat ik mijn puppymensen meegeef, is: 8 weken, 10 weken, 12 weken, daarna om de drie maanden tot een jaar, daarna 2x per jaar.
Maar je ziet ook schema´s, die zeggen: van 3 - 6 maanden elke maand, daarna van 6 - 12 maanden elke 2 maanden, daarna levenslang elke 3 of 4 maanden.

Het ligt er ook aan, of je hond veel troep (vooral ontlasting!) vreet en of hij ook in de natuur komt. Als straks in de bramentijd bijvoorbeeld je hond veel wilde bramen eet, kan hij gemakkelijk een besmetting met de vossenlintworm oplopen. Maar dat geldt weer niet voor een stadshond. Bij twijfel, overleg met je dierenarts, zou ik zeggen :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Iris-+-Thomas
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 36
Lid geworden op: 03/07/14 12:53
Locatie: Nieuwegein

Re: Panacur wormenkuur

Ongelezen berichtdoor Iris-+-Thomas » 20/07/14 21:48

Kijk! Hier hebben we wat aan Hanneke! Dank je wel :klasse:
:zwartpootje: Luna 31-03-2014


Terug naar “Verzorging”