Jas, nodig of onzin?

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 15/12/14 19:20

Het afgelopen weekend was ik in de Ardennen met vrienden die 2 catahoula's hebben. Het sneeuwde hier en deze honden hadden een jas om tegen de kou ( geen ondervacht). Uiteraard hebben we dat weekend heerlijk in de bossen gelopen. Vanwege Gio zijn warme vacht heb ik nooit nagedacht over een jas omdat hij het ( volgens mij) ook nooit koud heeft. Nu kwamen wij onderweg jagersborden tegen en zo kwamen we op het onderwerp zichtbaarheid. Ondanks de sneeuw was Gio in het bos door zijn donkere vacht slecht zichtbaar, zo ook eventueel voor jagers.

Nu ging ik dus bij thuiskomst toch maar eens kijken naar jassen, vooral m.b.t. zichtbaarheid en in deze zoektocht kom ik ook informatie tegen over het aantrekken van een jas na de training. Wanneer honden dan getraind hebben en nat zijn dat in de koude wintermaanden het beter is om een jas aan te doen.

Vandaar de volgende vraag:

Is het voor een labrador nodig om een jas aan te trekken voor de kou? Zo ja, is dit dan ook tijdens het rennen e.d. of alleen bij stilstand?
Hebben jullie veiligheidsjassen of (warmte)jassen voor de honden? Zo ja waarom en welke, zo nee waarom niet?
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Nancy » 15/12/14 20:59

Nee... Joris wordt met deze temperaturen pas echt blij, daarvoor heeft hij het gemakkelijk veel te warm. En zelfs nu als hij zich uitslooft heeft hij het warm.
Hij zwemt nog steeds en wordt nooit nat tot op de huid door de ondervacht.
Onze boxer heeft geen ondervacht, hij mag nu niet meer zwemmen omdat we aan hem zien dat hij het dan echt koud krijgt, maar zelfs voor hem hebben we nog nooit over een jas nagedacht.

Ik zou zelf nooit in een gebied gaan wandelen, dus zichtbaarheid is voor ons geen issue...

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 15/12/14 21:11

Nancy schreef:Ik zou zelf nooit in een gebied gaan wandelen, dus zichtbaarheid is voor ons geen issue...


Het wandelen was buiten de toegestane jachturen dus officieel wordt er dan niet gejaagd. Maar ook zichtbaarheid voor jezelf of anderen( fietsers) in bossen kan soms een punt zijn, hoe doe je dat dan bijvoorbeeld?
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Lien » 15/12/14 21:56

Ik zou zelf mijn honden nooit een jas aandoen. Ze hebben toch al een jas aan.
Na een nestje hebben ze wel een hele dunne vacht, je kijkt soms zo op het vel,
dan droog ik ze goed af en mogen ze weer naar buiten als ze droog zijn.

Ik lees veel op FB dat men die badjassen aan doet als men thuis komt met een natte hond.
Dan hoef je niet af te drogen en wordt je huis geen natte bende.

En voor de zichtbaarheid weet ik het niet. Daar doe ik niets aan :eusashhh:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor corretje » 16/12/14 11:02

Wij doen Diezel idd een badjas aan als hij heeft gezwommen of in de regen heeft gelopen. Paar voordelen. Hij is sneller droog, als hij schudt heb je niet alles nat en vies. Natuurlijk droog ik hem af als we dan thuis komen, maar ik heb het idee dat hij het ook wel lekker vind. Vorige week waren we nat geregend. Hij had zijn badjas aan. Lag helemaal opgerold op zijn kussen bij de verwarming en lag nog te bibberen.... Toen bij hem gaan zitten en een fleecedeken over hem heen gelegd. Dat vond meneer heerlijk.

"s avonds met het wandelen heeft ie een halsband om met verlichting. Verder geen jassen aan.

Voor Kira had ik wel een warmtejas gekocht. Of ze dat zo lekker vond.... Deed het voor haar gewrichten. Omdat ze toen al oud was. En het scheelde ook in vuiligheid met haar lange vacht. En omdat ze vachtverzorging niet zo prettig meer vond, was dit wel een oplossing.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor sbientje » 16/12/14 12:38

je hebt signaalvesten voor honden, zelfde idee als een hesje voor ons mensen :) Maar dat is niet voor de warmte, hoogstens voor de zichtbaarheid. Een jas om is bij Pom niet nodig, ik droog haar wel altijd af als ik thuiskom of als we de auto in gaan. Anders is alles nat, en ik vind het ook niet nodig om haar kleddernat te laten opdrogen, dat duurt zo lang. Dus even een handdoek erover en dan lekker verder opdrogen in de mand. Heb nog nooit gemerkt dat ze het koud had :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 16/12/14 13:34

Inderdaad een hesje of opvallend tuigje voor zichtbaarheid?

Zou Keo ook zeker geen jas aan doen, die begint nu pas weet te genieten van de temperatuur, hoe kouder hoe beter. :-)

Een badjas gebruiken wij wel als hij nat thuiskomst, scheelt gewoon veel poetsen ;-) Niet omdat hij het koud zou hebben van een regenbui.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Romke » 16/12/14 13:58

Gebruik geen jas.
Heb het lang geleden tijdens de jachttraining wel een paar maal gebruikt, na zwemmen natte hond die je niet volledig droog krijgt en dan een tijd moet wachten op de volgende beurt. Dat is een flinke belasting voor de spieren.
Train nu niet meer in een groep, dus na zwemmen of trainen gaan we gewoon naar huis. Geen last van wachttijden.

Heb wel een veiligheidsjasje. 's morgens is het zo laat licht, en ze rijden hier knetterhard. Het is dan te donker om het bos in te gaan.
Gewoon bij daglicht gebruik ik zoiets niet

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Bowie » 16/12/14 18:41

Als mijn 11 jarige vriendje zich lekker lang warm heeft gelopen of heeft gezwommen en hij moet dan een flink eind stil zitten op de scoot naar huis dan krijgt hij als het erg koud is in de winter fijn zijn jas aan.
Scheelt heel wat stijve en stramme spiertjes.

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 16/12/14 18:43

En welke veiligheids jasjes gebruiken jullie? Ik zoek er namelijk een die ook goed blijft zitten wanneer hij los zou rennen door het bod of park
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor toscak » 17/12/14 09:37

Zou inderdaad wel een vestje aan doen.

Bob krijgt een cape om als het erg koud is na het wandelen. Hij heeft namelijk slechte gewrichten en bovendien vindt hij het heerlijk. Thuis ligt hij ook altijd onder een dekentje... diep te snurken en te dromen.

Bij Mack hoef ik daar echt niet mee aan te komen, haha die ligt ook in deze temperaturen het liefst op de koude vloer.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 17/12/14 15:41

Lex genoot ook van deze temperaturen! Anders had hij het al gauw warm. s Avonds in het donker droeg hij altijd zijn fluoriserende halsband.. Anders was ie echt niet te zien! Hij heeft nooit een jas of vest aangehad.. Wel na het zwemmen goed afgedroogt met de badhanddoek.
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Nancy » 17/12/14 16:51

Vbraam schreef:
Nancy schreef:Ik zou zelf nooit in een gebied gaan wandelen, dus zichtbaarheid is voor ons geen issue...


Het wandelen was buiten de toegestane jachturen dus officieel wordt er dan niet gejaagd. Maar ook zichtbaarheid voor jezelf of anderen( fietsers) in bossen kan soms een punt zijn, hoe doe je dat dan bijvoorbeeld?


Niet.

Mijn honden zijn bij mij, dus die zie ik wel. En dus zien anderen hen ook, want ze zien mij.
En juist als er anderen in de buurt komen, roep ik ze nog dichter bij me. In het geval van fietsers komen ze netjes naast me naast het pad zitten en wachten we tot ze gepasseerd zijn. Niet dat ze anders achter fietsers aanjagen, want dat boeit ze niet, maar ik heb vaak genoeg zelf op de fiets gezeten en angstvallig alle kanten op rennende, of naar mijn benen happende, honden in de gaten moeten houden en op afstand kunnen zij niet zien dat mijn honden dat niet doen.

Het is aan mij mijn honden in de gaten te houden en niet aan anderen en dus hoef ik zichtbaarheid ook niet te vergroten. Maar dat is iets wat ik vind.

Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 273
Lid geworden op: 02/04/13 15:53
Locatie: Overijssel

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Marga/Noa » 18/12/14 16:42

Noa doet het ook erg goed bij koud/ nat weer....is ze gek op. Wanneer ze heeft gezwommen of erg nat is geregend droog ik haar af met een speciale zeem, dan is ze al bijna droog, daarna even lekker met een grote handdoek( vindt ze heerlijk) en ze is dan zo goed als droog.
Hier dus geen jas voor de hond
Noa 09-09-2012

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Jas, nodig of onzin?

Ongelezen berichtdoor Romke » 18/12/14 18:43

Vbraam schreef:En welke veiligheids jasjes gebruiken jullie? Ik zoek er namelijk een die ook goed blijft zitten wanneer hij los zou rennen door het bod of park


Bij gewoon een vrije wandeling doe ik nooit een jasje aan, loop niet in het donker in het bos.
Wel langs de weg.

Ik heb er destijds eentje bij dogwork gekocht. blijft goed zitten. Alleen bestaat dit niet meer


Terug naar “Verzorging”