lab met overgewicht

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
wendyp
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30/09/13 08:31
Locatie: kortemark

lab met overgewicht

Ongelezen berichtdoor wendyp » 01/10/13 06:54

hoi, ik ben nieuw hier op het forum maar niet als eigenaar van men honden :p

ik heb dus een labrador van 3 jaar oud en nu staat die beetje te dik.. :oops:

hij is wel groot voor zn ras en dus mocht hij wat zwaarder staan maar nu vind ik het welletjes..

hij krijgt als voer Hill's Light brokken en net voor we gaan werken krijgt hij sinds kort Herrmann's Bio vlees omdat de Husky anders niet in hun ren wilt. Nu vroeg ik me af of dit wel een goede combinatie is voor gewichtsverlies.. ik zie hier op het forum heel veel Royal Canine en Pedigree verschijnen maar dat raadt mijn DA toch wel af.. ze heeft iets tegen grootwarenhuis merken omdat er volgens haar niet alles inzit wat de hond nodig heeft..

Nu zit ik wel nog met het feit dat de Husky wegens een operatie aan zn poot Hill's Prescription Diet j/d voor de gewrichten moet eten maar de potten worden hier met regelmaat gewisseld en die moet dus echt niet vermageren..
Afbeelding

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 01/10/13 07:49

Welkom op het forum!
Om je hond af te laten vallen hoef je niet van voer te veranderen.
Ik zou minder voeren en meer bewegen.
Hoeveel voer je hem en hoeveel beweging krijgt hij op een dag?

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Ongelezen berichtdoor Nancy » 01/10/13 09:13

Ik lees elders dat je hem wortels geeft.

Joris is ook op dieet geweest: dik geworden op de brok. Minder geven dan de adh leverde een slome hond op en zo sloop het erin...
Wij zijn de honden KVV gaan geven en hebben bij Joris een gedeelte van het vlees vervangen voor groenten. Omdat hij het zo lekker vindt voornamelijk wortels.
Na 2 weken was hij 2 kg aangekomen.
Wortels zitten boordevol suikers, meer zelfs dan een appel. Dus de wortels zullen in de ban moeten ;)

Hoe je het afvallen moet aanpakken hangt af van hoeveel hij moet afvallen en waarom hij dik geworden is.
Beweegt hij te weinig? Eet hij teveel? Een combinatie van die 2?

Als hij niet zoveel af hoeft te vallen zou je misschien kunnen volstaan met het stoppen met tussendoortjes en meer beweging.
Moet hij veel afvallen, dan zou je een gedeelte van het eten kunnen vervangen door sperziebonen: er zitten veel noodzakelijke stoffen in en ze geven de hond een vol gevoel.
Even de kook erover laten gaan of sperziebonen uit de diepvries kopen, daar is de kook al over geweest en ze zijn een stuk goedkoper. Let er wel op dat ze geen zout bevatten.

Bij Joris zijn we begonnen met half vlees/half bonen en nu is hij weer mooi in model.

Overigens, niets ten nadele van je dierenarts, maar Hills is ook een grootwarenhuismerk, alleen verdient je dierenarts er dan ook aan.

Is KVV geen optie voor je? Wij doen het nu een jaar en hoe langer we ermee bezig zijn, hoe meer ik zie hoe het de honden ten goede komt.

Gebruikersavatar
wendyp
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30/09/13 08:31
Locatie: kortemark

Ongelezen berichtdoor wendyp » 01/10/13 10:13

KVV ken ik zo niet echt.. en de reden dat hij te dik geworden is ligt wss grotendeels aan de bazin hoor. ik kon moeilijk nee zeggen tegen hem en dus kreeg hij telkens ook een stukje van mijn koek of het potje van men yoghurt.. dus was het hier vooral trainen van de bazin dat eerst werd aangepakt..
hij krijgt ong tussen de 400 en 600 gram droogvoer dagelijks en heeft een grote tuin tot zijn beschikking. om de 2 weken proberen we dagelijks met hen te gaan wandelen in een losloopgebied waar ze eens goed kunnen doorgaan (men man en ik werken met verschillende ploegen en beidde honden hebben verschillende uithoudingsvermogens maar kunnen niet zonder elkaar)

Hill's wordt toch met enige regelmaat geprezen als beter voer??
Afbeelding

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Ongelezen berichtdoor Nancy » 01/10/13 10:26

Door Hills en dierenartsen ;)
Maar ik zou het echt niet weten, ligt eraan wat je definitie van goed is.
Ik las dat de goedkoopste KVV altijd nog beter is dan de beste brok en dat kan ik inmiddels wel onderschrijven.

Hier hebben ze ook een grote tuin tot hun beschikking en in de tuin wandel je wel wat, maar ga je vooral slapen in het zonnetje. Af en toe wat spelen, maar dat is geen kwaliteitsbeweging.
Beweging is echt een must: fietsen, wandelingen van een uur of langer dagelijks... Los van de standaardrondjes (20 minuten) natuurlijk.
Wij halen het ook echt niet iedere dag om dat te doen, maar het is wel een streven wat vaak gehaald wordt, het is gewoon beter voor ze.

Komt hij gewoon niet aan die beweging, dan zou ik het voer nog verder terugschroeven. En ieder een eigen bak: niet samen doen, niet wisselen. Jij bepaalt uit welke bak ze eten en als ze verschillend gaan eten wordt dat echt heel belangrijk. Misschien kun je zo beter in de hand houden hoeveel hij eet en blijkt dat al voldoende om af te vallen.

Ik zou zijn eten ook gaan wegen. Onder de adh op de verpakking gaan zitten en aanvullen met groenten.
Mocht je hem toch tussendoortjes willen blijven geven, trek je dat gewicht gewoon van zijn brok af.

Succes!

Gebruikersavatar
wendyp
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30/09/13 08:31
Locatie: kortemark

Ongelezen berichtdoor wendyp » 01/10/13 10:37

dus mss gaan overschakelen ipv droogvoer naar en Duck en daar dan wat onder gaan qua voor geschreven hoeveelheid?

en wat met het natvoer dan?

hier is de tuin toch echt wel hun speelplein aangezien ze er quasi altijd in rennen en spelen met elkaar.. slapen doen ze binnen op hun kussen of op de vloer..
Afbeelding

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 01/10/13 10:38

hills is op zich prima voer volgens mij hoor, iig niet vreselijk slecht.. Ik vind 400-600 gram droogvoer overigens echt superveel? Zeker als ie niet echt superveel doet verder..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
wendyp
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30/09/13 08:31
Locatie: kortemark

Ongelezen berichtdoor wendyp » 01/10/13 10:45

dat is verdeeld over 2 honden?? ik geef die s'morgens hun eten en tegen de avond is dat op.. dus reken een max van 300 gram korrels in een hele dag elk..
Afbeelding

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 01/10/13 11:05

ze eten uit dezelfde bak?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 01/10/13 11:13

Nancy schreef:Overigens, niets ten nadele van je dierenarts, maar Hills is ook een grootwarenhuismerk, alleen verdient je dierenarts er dan ook aan.


Precies..

Wat betreft de hoeveelheid die je nu geeft: ik heb twee honden, 1 is een kruising kooiker/border collie achtig iets. Die stopt standaard met eten als hij genoeg heeft (vaak 200 gram). Kismo gaat door totdat alles op is, inclusief het eten van onze andere hond en ik ben bang dat er geen stop op zit. Weet je zeker dat jouw lab alleen zijn eigen eten eet of ook dat van je andere hond?

Ik zou eens kijken op: http://www.voerwijzer.com/wat-een-goede-brok. Het is een goede hulp om te bepalen of Hills een goede brok is. Ik heb ook verhalen over Hills gelezen maar het is het beste om dat zelf te beoordelen. Je hebt verschillende soorten brokken onderverdeeld naar productiewijze (mate van verhitting e.d.) en samenstelling (voornamelijk vlees of granen, kwaliteit van het vlees).

Kant en klaar Vers Vlees is hetzelfde principe als brokken geven alleen dan in de vorm van gemalen vlees in een plastic worstverpakking en je moet het in de vriezer bewaren. Mocht je interesse hebben: op het forum van http://www.barfplaats.nl weten ze hoe je in België aan KVV en/of barfproducten kunt komen. Wat betreft Duck: die bevat een premix (= apart toegevoegde synthetische mix van vitamines/mineralen) en granen (niet nodig en ze komen er van aan). Er zijn betere kvv's die niet per se duurder zijn (http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken).

Let op met kvv dat je de juiste hoeveelheid geeft, dus minimaal 2 tot 3 % van het gewenste lichaamsgewicht. Lijkt me veiliger dan zomaar minder gaan voeren. Toen Kismo Royal Canin Light (vanuit het asiel) kreeg volgens de aanwijzingen achter op de zak at hij hondendrollen en heeft hij zelfs een sok gegeten van de honger. Op zoek naar ander voer waar hij niet dik van zou worden ben ik op barf (had ook kvv kunnen zijn) uitgekomen. Met brokken weet ik niet precies hoe je dat zou kunnen doen.

Mijn ervaring is dat beweging minstens zo belangrijk is als het voer. Dat heb ik van de zomer wel gemerkt toen het zo warm was. Ik gaf al minder eten (ipv 900 gram maar 600 gram vlees) en toch kwam hij 2 kilo aan. Inmiddels is dat weer goedgekomen maar dan wel met elke dag met normale temperaturen fietsen, wandelen in het bos en uitlaatrondes van minimaal twee uur per dag. Misschien is het een optie om hem te laten draven langs de fiets (dus niet hard fietsen) zodat hij conditie kan opbouwen en rechtlijnige beweging is heel goed voor ze.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Gebruikersavatar
bubbles
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1627
Lid geworden op: 17/01/10 16:24
Locatie: friesland

Ongelezen berichtdoor bubbles » 01/10/13 18:24

Ik geef speciale dieetbrokjes via de dierenarts. Tussen de middag sperziebonen, en tussendoor komkommer wortel of een stukje fruit.
Ze loopt niet zo lang meer op haar oude dag, ze is wel flink afgevallen gelukkig.
:zwartpootje: Bubbles (Real Mystery of the Dutch Highlands)
5-11-2001 overleden 26-1-2016

Gebruikersavatar
wendyp
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30/09/13 08:31
Locatie: kortemark

Ongelezen berichtdoor wendyp » 02/10/13 07:18

sbientje schreef:ze eten uit dezelfde bak?


nee, ze hebben elk hun eigen bak maar we kunnen ze niet wegnemen omdat de husky zo'n irritante eter is en telkens maar een brokje of 2 neemt en dan even wacht (varieert tussen 10 min en 5 uur soms) en dus gebeurd het wel dat de labrador zijn maaltje ook opeet, vooral als we niet thuis zijn en de husky snachts niet gegeten heeft.

ik had er al eens aan gedacht om een soort vleesvoer te geven, kan nu niet op het merk komen maar er staan wolven op de verpakking maar ik ben altijd bang dat ze te weinig gaan hebben en op andere dingen gaan beginnen kauwen of zo..

de lab weegt ongeveer 48 kg en als je daar dan maar 2 a 4 % van mag geven lijkt me dit echt wel niets..

de husky zou dan nog minder krijgen want die staat perfect op 25 kg..
Afbeelding

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 02/10/13 07:52

Als de labrador ook het eten van de huskey opeet kan je wel light brokken gaan geven maar zin heeft het niet. Jou labrador eet dus teveel.
Met eten geven moet je uitgaan van het idiaal gewicht en niet van wat je hond nu weegt. Mijn man heeft onze labrador en rottweiler 1 week teveel eten gegeven ( en dat ging om 250gr per hond aan vlees ) en ik zag ineens dat onze lab wel heel rond was voor zijn doen. Nu krijgen ze weer eten naar behoren en wat extra laten zwemmen en de extra kilo is er weer af.

Kan je ze niet appart zetten als je weg gaat of toch het eten weghalen van de huskey?

Gebruikersavatar
wendyp
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30/09/13 08:31
Locatie: kortemark

Ongelezen berichtdoor wendyp » 02/10/13 07:59

hebben we al geprobeerd, het enige dat de husky ineens opeet is zn natvoer dat hij krijgt voor we gaan werken, de korrels interesseren hem aan geen kanten en eet hij echt af en toe maar van.. ben nu echt aan het overwegen om over te schakelen naar andere voeding want hun voorraadbakken beginnen op te raken dus mss best geen korrels meer bestellen en dan eens iets anders proberen??
Afbeelding

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 02/10/13 08:05

Ja je kan wat anders proberen. Je kan vers vlees proberen of een andere brok.
Wij hadden een duitse herder die heel erg miepte met zijn brokken. Hij at ze op een gegeven moment helemaal niet meer, verschillende merken geprobeerd. We zijn toen op kvv overgegaan en daarna op barf en hij heeft tot zijn overlijden geen maaltijd meer laten staan :D


Terug naar “Voeding”