even benieuwd....

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Linda

even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor Linda » 25/06/18 22:53

Hallo,
12 jaar geleden gingen we op zoek naar een labrador en ik geef toe: niet op de meest voorbereide manier. Maar we vonden onze Zoë en we hebben ruim 12 jaar van haar genoten. Ze was een echte gezinshond en toen we haar een paar weken terug in hebben laten slapen liet ze een grote leegte over. Onze jongste zoon heeft ADHD en nu pas merken we dat Zoë hem op moeilijke momenten hielp om rustig te worden. Mijn man had de gewoonte om na zijn werk eerst met haar te gaan wandelen en daarna was zijn hoofd weer leeg. We hadden dus, ook toen Zoë nog leefde, al bedacht dat we niet lang zonder hond willen. Maar nu ik dus ga lezen over hoe je dat het beste kan doen ben ik bang dat dat met een paar maanden niet gaat lukken.... De fokkers die ik op internet kan vinden hebben of al een tijd niks met hun site gedaan, of hebben net een nest gehad of er zijn geen pups meer beschikbaar of schrikken je al af dat je niet zomaar een mailtje mag sturen, maar alleen een mail met een hele onderbouwing van je keuze, hoe je woont, wat je doet en dan lijken het honden die allerlei prijzen hebben gewonnen of echt voor het jagen zijn...

Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd hoeveel tijd er bij jullie zat tussen de beslissing om te gaan zoeken en dat je ook echt een pup had.

Groetjes Linda

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor adderoos » 27/06/18 20:12

Hoi Linda,

Om te beginnen heel verdrietig dat Zoë er niet meer is, is gewoon een gemis na zoveel jaren.
Wel goed je nu al nadenkt over een pup, zeker als je zoon er rustig van wordt, of dat bij een pup in het begin ook zo gaat weet ik niet.
Een pup zal wat drukker zijn, maar geeft ook zeer zeker afleiding en heel veel plezier.

De tijd die tussen ons beslissen en het op zoek gaan naar een pup en uiteindelijk een pup is bij 2 van onze poppen heel snel gegaan.
Op zoek gegaan op websites van fokkers en zo kom je ook weer bij andere fokkers die bevriend zijn en met wat geluk hebben ze dan een nestje.
Niet altijd heb je dan de keuze of het plezier van puppy snuiven, maar wel het plezier van snel een pup hebben en dat is 2x goed uitgepakt.
Met 2 andere puppen is het anders gegaan, daar zitten wel een paar maanden tussen, komt omdat we een bepaalde kleur van een fokster wilde hebben.
16 jaar geleden een fokster opgezocht omdat we in de lijn van onze 1 lab wilde blijven, vorige jaar bij haar onze 4e pup gehaald, nog steeds dezelfde lijn.
We hebben inmiddels al meer dan 25 jaar labradors vandaar dat we 4 puppen verder zijn, helaas overlijden ze ook bij ons.
Gewoon op je gemak opzoek gaan, ga af op je gevoel die je krijgt tijdens de eerste contacten, dat is toch wel fijn als het goed is.

Heel veel succes, benieuwd wat het gaat worden, kijk anders ook even hier http://markt.labradorpagina.nl
Pas op niet gelijk wegsmelten van al het moois......

Groetjes Ad
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Linda

Re: even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor Linda » 27/06/18 22:12

Bedankt voor je antwoord Ad! Inmiddels ben ik weer wat wijzer dankzij een buurman en hou nu de dekkings- en geboorteberichten in de gaten en naar twee gemaild. Bij één was het dekken niet gelukt, maar ze hopen binnenkort op een nestje van hun andere hond en houden ons op de hoogte...

Een pup zal zeker geen rust geven, maar het "dwingt" hem wel om rustig te doen. Natuurlijk is het voor hem (voor alle kinderen en honden haha), goed om af en toe even de dolle 5 minuten te hebben, maar we weten dat als hij daarin blijft hangen en je hem iets gerichts te doen geeft dat het beter gaat. En bij de pup zal hij meestal rustig moeten doen. Daarbij geldt natuurlijk: als de pup in de bench zit of gaat laat je haar met rust.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor Romke » 29/06/18 17:37

Mooi dat jullie zoveel plezier aan Zoe hebben gehad, verdrietig dat ze er niet meer is.

Honden die prijzen hebben gewonnen zijn oom maar gewoon honden, daar moet je je niet door laten afschrikken
Grote kans dat ze naast de gewonnen prijzen gewoon lekker huishond zijn en dagelijks hun beweging krijgen

Tussen de beslissing en daadwerkelijk een pup is maar net wat je zelf wel.

Deze pups bijv mogen al naar hun nieuwe baas:
https://markt.labradorpagina.nl/2-bruin ... schikbaar/

Het niet 'zomaar' een mailtje sturen komt vooral doordat er pupkopers zijn die massa mails sturen naar een heleboel fokkers zonder een beetje zinnige tekst erin.
Als jij een mail stuurt en laat weten dat je serieuze belangstelling hebt, hoef je echt niet in de eerste mail al je hele doopceel te lichten.

Momenteel worden er vrij veel pups aangeboden, dus als je snel wil kan het snel. Wil je langzaam dan kan het ook en ga je op een wachtlijst, met de bijbehorende risico's als leeg gebleven teef/doodgeboren pups/ geen pup voor jullie beschikbaar.

Linda

Re: even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor Linda » 30/06/18 14:44

Bedankt Romke! We willen niet heel snel, want de vakantie is al geboekt en om zo'n beestje nu gelijk naar een pension te doen... en er moet iets meer tijd tussen zitten om het verlies van Zoë te verwerken. Dus dit najaar ergens zou leuk zijn. Eerst de kinderen ook weer opstarten op school na de vakantie. Daarna weer tijd en energie voor een pupsel!

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor Romke » 01/07/18 19:05

Nee, gelijk naar een pension is niks, zou ik sowieso niet voor de leeftijd van een jaar doen.

Zo heb je wel mooi de tijd om je er goed in te verdiepen.
Gewoon sites bekijken en fokkers benaderen die je het meest aanspreken.
Goed checken of ze fokken volgens de regels van de rasvereniging(en)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor Romke » 05/07/18 13:53

Ben je nog op zoek naar een fokker of heb je iets gevonden?

Linda

Re: even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor Linda » 05/07/18 18:28

ik heb momenteel 1 fokker waarbij het dekken niet gelukt was, maar in september weer kans met een andere hond van hun. Ze laten weten als dat wat wordt. En ik heb gemaild met een fokker die eind van de maand een nest verwacht, maar daar schijnt veel belangstelling voor te zijn en hij had nog twijfels omdat we kinderen hebben van 10 en 11.
Daarnaast heb ik een collega die ook een trimsalon heeft. Zij heeft een klant met een lab die gedekt is en volgende week hoort ze of dat gelukt is. Daar weet ik niet veel van maar de honden zijn wel gekeurd en volgens die collega zijn het prima mensen en lieve hond.

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor adderoos » 06/07/18 15:29

Een fokker die twijfels heeft over de plaats waar de pup terecht komt heb ik ook mijn twijfels bij de fokker
Gewoon verder kijken, pupjes worden er genoeg geboren.
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor sbientje » 08/07/18 21:21

Je kan ook altijd de geboorteberichten van de rasvereniging bijhouden. Er zijn op t moment inderdaad best veel pups die worden aangeboden
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Linda

Re: even benieuwd....

Ongelezen berichtdoor Linda » 08/07/18 21:41

Die hou ik inderdaad in de gaten, maar nu wachten we even deze drie mogelijkheden af en kijken na onze vakantie verder :)


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”