Ben ik er klaar voor?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
barbarawieg

Ben ik er klaar voor?

Ongelezen berichtdoor barbarawieg » 30/07/19 11:45

Ik zit nu een maandje te denken over de aanschaf van een labrador pup. Ik ben 18 jaar, en zit nu in mijn tussenjaar voordat ik (wel of niet) ga studeren. Ik woon nog bij mijn moeder, en werk 3-4 dagen per week bij een winkel die een half uurtje fietsen van mijn huis is. Ik heb even gerekend, en ik moet even sparen voor de aanschaf van de puppy zelf, alle spullen de hij/zij nodig heeft, en de puppycursus die ik dan ongetwijfeld zou nemen. Ik kom dan uit op 1500 euro. (Dat geld ben ik nu aan het opsparen, dus ondertussen doe ik even informatie op :klasse: ) Verder kom ik met de terugkerende kosten (verzekering, voer, hondenbelasting) uit op ca. 120 euro. Daarnaast begin ik ook een spaarpotje voor eventuele onverwachte dierenartskosten. Dat wil ik opbouwen terwijl ik geld opspaar voor de aanschaf, en hoop dan minstens uit te komen op 700 euro (maar meer zou ik ook helemaal niet erg vinden). Dat spaarpotje wil ik dan eigenlijk altijd blijven vullen, dus daar zal ik ook met elke loonstrook wat geld voor apart moeten zetten.
Ik vind het niet erg om veel te wandelen, en kan in het begin, als de puppy net bij mij thuis is, 4 weken vrij krijgen van mijn werk als ik het op tijd vraag. Verder werk ik dagen van 9 tot 6, waarbij ik om 8 uur van huis ga en rond 7 uur terugben. Nogmaals, vroeg opstaan om lang te wandelen vind ik niet erg, en na mijn werk nog een lange wandeling maken vind ik ook geen probleem. Mijn moeder heeft vroege diensten en late diensten, met een vroege dienst gaat ze rond 8 uur weg, net als ik dus als ik werk, maar dan komt ze om 4 uur weer thuis. Ze heeft gezegd dat ze het dan geen probleem, en zelfs wel leuk vind, om de hond mee te nemen naar haar paard of gewoon een wandeling te maken. Met late diensten gaat ze om 9 uur naar haar paard, waarbij ze het dus niet erg vindt om de hond mee te nemen, dan komt ze rond 13.00 of 14.00 's middags thuis, en vertrekt om 15.00 naar haar werk. Er zijn natuurlijk ook dagen dat een van ons de hele dag vrij is (of wij allebei), waardoor er dus alle tijd is voor de hond. Over het algemeen ziet het er naar uit dat de langste periode die de hond alleen gaat zijn 8 uur is. Dat is dan als ik een dagdienst heb van 9 tot 6 en dus 8 uur vertrek, en als mijn moeder een vroege dienst heeft waarvoor zij ook om 8 uur vertrekt, maar om 16.00 al thuis is. (Het zal niet enorm vaak gebeuren dat onze agenda er zo uitziet, want zoals ik al zei werk ik maar 3 dagen in de week, en mijn moeder 4 en een half, en daarbij zijn haar vroege en late diensten een beetje 50/50 verdeeld. Voor ik vertrek maak ik uiteraard een goede wandeling met de hond. Is 8 uur te lang alleen, ook als het niet vaak zal voorkomen? Moeten we dan een uitlaatservice of een oppas regelen?
Nu ga ik misschien volgend jaar studeren, en misschien dus ook op kamers, en ik weet dat dat moeilijk is met een hond, zeker zo'n grote als een labrador. Als ik op kamers ga, is mij voorgesteld om:
1. De hond bij mijn moeder thuis te laten, wat ik eigenlijk niet zo'n fijn idee vind, want het is toch mijn hond en ik zou het heel onverantwoordelijk van mijzelf vinden om hem dan maar gewoon bij mijn moeder achter te laten.
2. Een plek te vinden om te wonen met mijn hond terwijl ik studeer, en als ik lang weg ben op een dag om dan een opvang/oppas/uitlaatservice te regelen. Dat klinkt mooi, maar ik denk dat het moeilijk gaat worden om een plek te vinden die honden toelaat. Maar wie weet.
De hond wegdoen gaat nooit een optie zijn voor mij, ik vind echt dat je dat zo'n beestje niet aan kan doen.
Ik weet überhaupt nog niet wat ik wil studeren, of ik volgend jaar al wil gaan studeren, en of dat dan een voltijds of deeltijds studie gaat worden.
Ik vraag mij af of het verantwoordelijk zou zijn voor mij om nu een pup aan te schaffen. Of kan ik beter een volwassen hond nemen? Of helemaal geen hond?

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Ben ik er klaar voor?

Ongelezen berichtdoor Romke » 01/08/19 18:38

Ik zou geen hond nemen

Je bent heel lange dagen van huis, 4 weken vakantie is leuk maar dan is je hond nog niet zindelijk
Een pup heeft zeker het eerste jaar heel veel tijd en aandacht nodig, ik lees dat je er heel goed over na hebt gedacht maar je toekomst is ook nog heel erg onzeker
Een hond is een hele verantwoordelijkheid
Ik ben er ook geen voorstander van dat een volwassen hond hele dagen alleen zit, ik weet dat er mensen zijn die dit wel doen maar ik zou er niet voor kiezen. 9 uur is echt heel erg lang
Een spaarpotje is leuk, maar stel dat je hond ED heeft in het eerste jaar en hij moet geopereerd worden dan heb je bij lange na niet genoeg gespaard

Stel dat je gaat studeren en vervolgens wel een voltijdbaan hebt, is je hond nog veel langer alleen of als je niet gaat studeren maar wel meer moet gaan werken
Ik zou sowieso wachten tot je toekomst er wat stabieler uitziet en blijf in de tussentijd lekker door sparen
Je kan ook kijken of je de dagen dat je vrij bent op andermans hond kan oppassen en zo wat ervaring opdoen om te kijken of het echt zo leuk is als je bedacht hebt


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”