"Vastgestelde" opvoedregels

Respecteer elkaars mening.
labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1042
Lid geworden op: 08/03/10 17:01
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor labbers » 03/06/13 13:04

Bij Storm hebben we aan het begin echt al die regels van 'zorgen dat je als baas wint bij een trekspel" 'als 1e door de deur' enz toegepast. Maar dat was helemaal niet nodig bij hem..hij was een super relaxte peer :)! Ook mocht hij niet op de bank..toen we 1.5 jaar later Ice kregen..en toen als verrassing ook nog Sum een paar weken later :-)..waren we ondertussen van mening verandert en wilden we eigenlijk wel graag onze hondjes op de bank ..lekker kroelen. We hebben echt alles uit de kast moeten halen om Storm zover te krijgen dat hij op de bank kwam..Hij had echt zoiets vanne..nee dat doe ik niet 8)! Ondertussen ligt meneertje al heel lang heerlijk bij ons op de bank (tenminste als er plaats is voor hem :?)
Dawn (Tickled Pink by Ic of Storm's Legacy 06-07-2012)
Hailey (Black Pearls of Mainhatten Ultra Voilet 17-01-2012)

Gebruikersavatar
Maaike
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 27
Lid geworden op: 03/06/13 12:48
Locatie: Santa Cristina d'Aro

Ongelezen berichtdoor Maaike » 04/06/13 16:17

Hier worden de standaardregels ook niet toegepast. Net als dat ik met mijn kinderen geen standaardregels toepaste met opvoeden. Ik zie dat een beetje gelijk, iedere hond heeft zijn eigen handleiding, net als ieder kind. En als eerste door de deur? Ik betwijfel of mijn honden daar erg van onder de indruk zouden raken. Zolang ze als ze de deur door gaan en ik zeg dat ze even moeten wachten en zitten, zodat ik de deur dicht kan doen en zij de straat niet opracen, het ook inderdaad doen, is me dat meer dan voldoende.

Ron, mijn golden, kan ik echt niet los laten lopen in de bewoonde wereld, dan zou hij iedereen moeten begroeten, onder fietsen lopen als hij iets leuks ziet etc. etc. Dus die loopt aan een flexlijn. Dat is Ron, meneertje nieuwsgierig, meneertje enthousiast. Bananen in zijn oren als het hem uitkomt. Hij is puber. Okee, dan aangelijnd waar je jezelf in de problemen zou kunnen werken, dat is niet zo'n probleem. Waar het rustig is en de velden komen mag hij lekker los rennen.

Trufa kan ik los laten lopen. Ik roep haar en ze komt aanracen, ze blijft naast me lopen. Dat heeft niemand haar geleerd. Ze was fokteefje, en is nog geen maand bij ons. Maar zo is ze gewoon. Baas gericht. Daar hoef ik weinig regels toe te passen.

O ja, er is wel één iets waar Trufa vergeet dat ze bij mij moet blijven. Eigenlijk 2 ietsen: modderplassen en water... ik was toch wel iets gewend bij een golden, maar dit is echt veel erger hahaha. Ron staat in een modderplas, Trufa gaat er in rollen...

Ach, en daar passen we geen regels toe... laat maar lekker rollen :verliefd1:
Groeten van Maaike, Trufa en Ron

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 05/06/13 22:26

Kira heeft geen regels. Die luistert aardig en mag bijna alles. Ze heeft gewoon een streepje voor die ouwe truus. Ze is ook een heel makkelijk hondje en mensgericht.

Diezel is een heel ander verhaal. Diez is mijn eerste hond. Mijn vriend heeft Kira uit het asiel gehaald, maar toen kende ik hem nog niet. Ik leerde Kira kennen toen ze anderhalf was. Ik was direkt :verliefd1: verliefd en dat bij de eerste date van mijn vriend en mij. Kira was leuker. hahah. Diezel was 4-5 mnd toen we hem kregen. We wilden een hond met meer pit. Dat hebben we geweten en dat is nog steeds zo.

Hij is een heel actieve hond en kan ook erg dominant zijn. Ik begin wel steeds meer regels toe te passen. Eten krijgen ze voordat wij gaan eten, omdat dat makkelijker is. Maar gaan we naar buiten, dan gaat eerst Kira, dan ik en dan Diezel. En als we naar binnen gaan eerst ik, dan vaak Diezel en dan Kira, omdat zij erachteraan komt tuffen. Als we naar buiten gaan moet hij ook eerst rustig zijn. Dus niet super hyper in de gang lopen, maar rustig zitten en zijn staart ook niet te hard kwispelen, zodat hij als een rustige hond naar buiten gaat en niet als een opgewonden standje. Ben al een paar keer op straat getrokken door hem, omdat ik niet oplette wie er liep. Hij vloog zo enthousiast naar de overbuuf. Ik had haar niet gezien en oeps daar ging ik. :(

Hij mag ook niet meer op onze bank. Meneer bepaalde op een gegeven moment wanneer hij op de bank kwam. Nam een loopje ermee. Nu heeft hij de 2-zitsbank en daar mag hij op. Ook om de andere bank netjes te houden. Enzo heb ik nog wel een paar regeltjes. Alleen ben ik niet consequent genoeg en zitten mijn vriend en ik niet helemaal op 1 lijn. Maar als ze maar luisteren als het moet en dat gaat goed. Kan wel eens beter, maar ja.

Ik ben nu een "cursus" aan het doen over hondengedrag en daar leer ik wel veel van en waarom je die regels het beste wel kunt toepassen. Maar gelukkig heeft elke hond zijn/haar karakter en moet je elke hond weer anders aanpakken. Maar die regels is wel voor elk karakter toe te passen. Maar ieder voor zich natuurlijk. 8)
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 132
Lid geworden op: 31/03/13 21:48
Locatie: vlakbij de zee :-)

Ongelezen berichtdoor Lientje01 » 08/06/13 11:22

Toch was ik van de week wel heel blij dat de niet ter zake doende regel: 'ik eerst naar binnen' in het koppie van Bijke is blijven hangen. Zeer onverwachts ging ik met haar naar het bos omdat ik tijd over had. Ze mag van mij rollen in modderplassen, in water, in zand... het maakt me niet uit. In de auto liggen altijd oude handdoeken om het ergste af te doen endan de extra deken bovenop de hondendeken op de achterbank houdt de rest tegen. En net die dag had ik geen enkele handdoek in de auto en ook geen extra deken... Blij dat ze niet als een malle het huis in stoof maar gewoon rustig bleef wachten tot ik mijn schoenen uit had en mijn jas uit.. linea recta naar de badkamer :-)

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Ongelezen berichtdoor Nancy » 26/06/13 11:57

Ik denk dat het met elke hond anders is, maar ook met elke baas ;)

Zo hebben wijzelf strenge regels: eerst door de deur, eten als ik het zeg, spelen als ik dat initieer en begroeten als ik er klaar voor ben.
Onze zoon van 13 probeert het wel, maar die is te gek met de honden dat dat niet lukt. Dus die rent eerst naar de bench als hij thuiskomt en speelt als hij maar enigszins de kans krijgt, ongeacht wie er begint. Hij zit ook graag bij de honden op de grond en Jonas zit dan het liefst tegenover hem op zijn achterpoten met zijn voorpoten op Matthijs' schouders. Ziet er schattig uit, maar toch...
Met Joris is dit geen enkel probleem, met Jonas blijkt het nu wel een probleem te zijn. De afgelopen week is hij al 3 keer genipt door Jonas! En 1 keer duidelijk als correctie: Jonas legde een speeltje op zijn schoot, Matthijs had even geen tijd en Jonas nipt hem zo in zijn been!
Dus we gaan even hard aan het werk met die 2. Matthijs moet de honden negeren (en ow wat vindt hij dat moeilijk!) en goed luisteren naar wat wij zeggen als hij ze benadert. Bij Jonas is even de broekriem flink aangehaald: waar we 'in de bench' alweer wat iets minder nauw namen en dat ene pootje wat er niet in zat zogenaamd niet zagen, gaat hij nu weer even precies doen wat wij zeggen en hoe wij dat zeggen.
2 strak onder appel dus :D

Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 132
Lid geworden op: 31/03/13 21:48
Locatie: vlakbij de zee :-)

Ongelezen berichtdoor Lientje01 » 01/07/13 10:30

Soms zou ik haar ook wel strakker willen houden, vooral als die bananen maar niet uit haar oren willen komen. Zo af en toe vinden er wel wat machtsspelletjes plaats. Hoort natuurlijk ook wel bij een pup van 8 maanden maar soms.... Ze luistert dan echt niet. Dan bedoel ik ook echt niet. Helemaal nada noppes, nul komma nul. Om dan vervolgens een half uur later weer precies te doen wat wij van haar vragen. (adem in, adem uit). Herkenbaar?


Terug naar “Discussiehoek”