Cesar millian of Martin gaus

Respecteer elkaars mening.
Gebruikersavatar
Giovanni
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 45
Lid geworden op: 30/07/13 08:50
Locatie: Leeuwarden

Cesar millian of Martin gaus

Ongelezen berichtdoor Giovanni » 08/08/13 07:51

Ik liep in hondenpark en kwam aantal honden eigenaren tegen bij een bankje en de honden spelen.
Nu kreeg ik meteen een vraag,wat ik vond van Martin gaus of Cesar millian.

Persoonlijk heb ik niks met Martin gaus,mag die man niet,en ook zijn manier van doen met honden staat me niet aan.

Cesar millian,zijn theorie en gedachten en gedrag over honden vind ik goed.
Hij weet en ziet en leest een hond en legt ook goed uit wat de hond ermee bedoelt.zn timing is perfect waneer je moet corrigeren.

Hij helpt eerst de honden eigenaar,zodat hun ook zien begint bij je zelf en dan later hond.

Z'n manier van corrigeren vind ik minder,dat kan anders.

Mensen die goede resultaten hebben bij Martin gaus,groot respect en mensen die ceasar goed vinden ook respect.
Ieder heeft z'n mening en gedachten er over.

Maar wat vind U ervan? Wat vind U van de methodes en personen?

ArjanK
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 04/05/13 11:54
Locatie: Halsteren

Ongelezen berichtdoor ArjanK » 08/08/13 08:04

Beide heren doen dingen waar ik me wel in kan vinden en ook beiden doen dingen waar ik het niet mee eens ben. Dus voor de opvoeding van onze pup neem ik van beiden over wat me aanspreekt.
Of Angels Fantasy Chippendale "Castor"

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 08/08/13 08:17

Martin Gaus ken ik persoonlijk en ik heb diep respect voor de man. Ik ben het niet altijd met hem eens, maar dat hoeft ook niet. Feit is dat hij voor hondenland heel veel heeft gedaan, veel invloed heeft op media en daardoor veel kan doen voor honden en eigenaren. Net als iedereen leert ook hij bij en heeft een ommezwaai gemaakt in leerprincipes bij honden.

Cesar Milan heeft een duidelijke werkwijze. Hij baseert alles op dominantie en werkt middels onderdrukking. Ik ben het volledig met hem eens als het gaat om discussie met je hond en duidelijkheid geven aan je hond, zodat deze geen onzekerheid hoeft te hebben waar dat niet nodig is. Zijn boek vond ik interessant en ik vind het knap hoe groot hij zijn imperium heeft kunnen opbouwen.
Maar, de keerzijde vind ik bij hem groot. Hij vertelt in zijn shows bij lange na niet alles en ik heb moeite met het zien en bekijken van sommige filmpjes. De spanning en angst die je ziet bij de honden wat hij vertaald als "submissive" vind ik schrijnend en met name omdat het niet nodig is. Daarnaast is televisie natuurlijk altijd vertekend: het lijkt alsof hij in 10 minuten een hond onder controle heeft, maar dat is de show en geen werkelijkheid. Houdt dat goed in gedachten!

Voor beiden is veel te zeggen, positief en negatief. Moet ik echt een keuze maken zeg ik Martin Gaus. Niet alleen omdat ik hem ken, maar omdat ik liever een ontspannen hond met kwispelstaart zie. Dat ik het met niemand geheel eens ben moge duidelijk zijn, anders had ik geen boek hoeven schrijven :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 08/08/13 09:40

over beide methodes valt wat te zeggen :wink:

Bo heb ik grotendeels opgevoed op de Martin Gaus methode, later ben ik alsnog overgestapt deels naar eigen inzicht (wat toch wel aansluit dan weer bij Cesar Milan). Dit omdat ik niet kon redden alleen met Martin Gaus's methode ;)
Zelf ben ik blijf ik wel groot voorstander van bv. een klicker, ideaal om je hond heel veel aan te leren maar 100% alleen met klicker werken werkt niet.

Ik zelf denk dat als je je gezonde verstand gebruikt, een combinatie maakt dat je dan al een heel eind komt. Daarnaast is het leren ook om je hond te lezen en hierop in te springen.

Simpelste voorbeeld is bv. dat ik weet dat Indra heel fel kan worden als ze echt moe is en er niet aan wil toegeven. De eerste paar dagen was het natuurlijk moeilijker om dit voor te zijn (ik moest Indra nog leren lezen), dit gaat nu steeds beter waardoor ze al niet meer de kans krijgt om zo fel te reageren want voor die tijd ligt ze al in haar bench.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 08/08/13 09:54

Ik heb allebei de mannen "bekeken' (hihi) en sluit me bij beide niet 100 procent aan.
Wij gebruiken de consequentheid van mezelf, de clicker van Martin en de kalmte van Cesar. Onze hond is onzeker, enthousiast, heeft angsten ,lief en zelden dominant. Wij houden dan ook van een rustige positieve maar consequente aanpak. En het werpt vruchten af. dusssss....

Ik vind het erg leuk om over roedels en hondenopvoeders te lezen. Het leert je denken vanuit de hond en daar heb je altijd wat aan toch?

Gebruikersavatar
Giovanni
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 45
Lid geworden op: 30/07/13 08:50
Locatie: Leeuwarden

Ongelezen berichtdoor Giovanni » 08/08/13 10:06

Toen ik gesprek aan ging waren we met 5 hondeneigenaren en later met z'n 12e.
Vind mooi hoe ieder z'n mening en ervaringen deelde,en later kwam ook nog discussie over clicker methode,het is dat er geen koffie en mn shag thuis was maar anders had wel gebleven.

De 1 doet wat wetenschap en onderzoek zegt,andere kiezen voor Martin gaus of ceasar millan en weer andere doen wat hier boven word gezegd een mix van beide.
Wat ook mag zijn ligt toch bij eigenaar en wat hij/zij met hond wil doen en bereiken.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 08/08/13 10:12

Eigenlijk vind ik het 'gevaarlijk' als je iemand na gaat doen zo van de tv (of uit een boek) af. Ik weet niet hoe deze mensen hun wetenschap verkregen hebben, maar zeker in het geval van Cesar kan ik mij daar niet in vinden.

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 08/08/13 10:23

Roos schreef:Eigenlijk vind ik het 'gevaarlijk' als je iemand na gaat doen zo van de tv (of uit een boek) af. Ik weet niet hoe deze mensen hun wetenschap verkregen hebben, maar zeker in het geval van Cesar kan ik mij daar niet in vinden.

Je benoemt exact mijn zorg :wink: Het is niet de eerste keer dat ik in aanraking ben gekomen met probleemhonden waar de CM methode half en half werd toegepast "zoals op tv" en de honden giga problemen ontwikkelden. Mensen beseffen niet dat je de helft niet ziet, dat de dominantietheorie volledig achterhaald is en dat de schade bij verkeerd handelen erg groot kan zijn, alsmede het risico. Daarnaast is het soms schrijnend om te zien hoe band honden zijn geworden na het "uitproberen" van tv beelden op de hond. CM hanteert een risico methode en is niet voor niets dat er aan het begin wordt aangegeven dat je het niet moet uitproberen en een prof moet raadplegen. Maar mensen doen dat niet, die denken dat het geen kwaad kan en gaan het toch maar eens proberen. Ik ben bij een hond geweest die niet eens meer onder de tafel durfde uit te komen, terwijl het oorspronkelijke probleem "aanvallen van de stofzuiger" was. :roll: Vervolgens heb je een hond met angstagressie die stijf staat van de spanning... Daar ben je dan mooi klaar mee als hond, die uitprobeersels van je baas "baat het niet dan schaad het niet" :roll:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 08/08/13 13:47

De methode van Cesar Milan is gebaseerd op achterhaalde ideeën, zoals Lupos al zegt. De dominantietheorie blijkt niet te bestaan. Honden handelen niet vanuit de wil om hogerop te komen en hoeven dus ook niet ´onderdanig´ gemaakt te worden.
Ook blijkt dat verreweg de meeste agressie bij honden voortkomt uit angst en niet uit dominantie. Een angstig-agressieve hond die steeds maar weer flink gecorrigeerd wordt, wordt alleen maar nog angstiger.
De methode van Cesar Milan vind ik daarom helemaal niks.

Martin Gaus is in ieder geval up-to-date, hij past zijn theorieën aan aan de nieuwste inzichten. Als ik zou moeten kiezen tussen die twee, zou het dus Martin Gaus worden.

Zelf hanteer ik geen enkele methode. Ik rommel maar wat aan, waarbij ik heel erg kijk naar en reageer op mijn honden. En, wat ik heel erg belangrijk vind: onderschat je hond niet, behandel hem met respect voor zijn eigenwaarde, het zijn geen machientjes die volgens vaste patronen reageren, maar denkende en gevoelige wezens met een hoop creativiteit.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 08/08/13 13:53

Lupos schreef:
Roos schreef:Eigenlijk vind ik het 'gevaarlijk' als je iemand na gaat doen zo van de tv (of uit een boek) af. Ik weet niet hoe deze mensen hun wetenschap verkregen hebben, maar zeker in het geval van Cesar kan ik mij daar niet in vinden.

Je benoemt exact mijn zorg :wink: Het is niet de eerste keer dat ik in aanraking ben gekomen met probleemhonden waar de CM methode half en half werd toegepast "zoals op tv" en de honden giga problemen ontwikkelden. Mensen beseffen niet dat je de helft niet ziet, dat de dominantietheorie volledig achterhaald is en dat de schade bij verkeerd handelen erg groot kan zijn, alsmede het risico. Daarnaast is het soms schrijnend om te zien hoe band honden zijn geworden na het "uitproberen" van tv beelden op de hond. CM hanteert een risico methode en is niet voor niets dat er aan het begin wordt aangegeven dat je het niet moet uitproberen en een prof moet raadplegen. Maar mensen doen dat niet, die denken dat het geen kwaad kan en gaan het toch maar eens proberen. Ik ben bij een hond geweest die niet eens meer onder de tafel durfde uit te komen, terwijl het oorspronkelijke probleem "aanvallen van de stofzuiger" was. :roll: Vervolgens heb je een hond met angstagressie die stijf staat van de spanning... Daar ben je dan mooi klaar mee als hond, die uitprobeersels van je baas "baat het niet dan schaad het niet" :roll:



Heel triest :-(

Gebruikersavatar
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02/05/06 17:23
Locatie: Putten

Ongelezen berichtdoor Wil enCo » 08/08/13 16:04

Martin Gaus! :) Die enge Mexicaan komt niet met zn kleine Mexicane handjes en zn gesis aan mijn hondjes! :mad:
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 08/08/13 17:22

Wil enCo schreef:Martin Gaus! :) Die enge Mexicaan komt niet met zn kleine Mexicane handjes en zn gesis aan mijn hondjes! :mad:


:D

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 08/08/13 17:49

Ik vind het knap wat Cesar Millan met honden kan bereiken, over de achterliggende theorie kan ik echter weinig zeggen aangezien ik daar nog niet zo veel van weet, dat ga ik meteen opzoeken.
Over de ideeën van Martin Gaus kan ik echter niet zo veel vinden, kan iemand daar wat uitleg over geven?
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 08/08/13 19:28

http://www.martingaustrainingsenadviesc ... licken.pdf

Hierin staat heel uitgebreid het verschil tussen beide opvoedmethodes.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1878
Lid geworden op: 28/03/10 19:01
Locatie: wychen gelderland

Ongelezen berichtdoor miranda » 08/08/13 20:19

Laboriginals schreef:
Zelf hanteer ik geen enkele methode. Ik rommel maar wat aan, waarbij ik heel erg kijk naar en reageer op mijn honden. En, wat ik heel erg belangrijk vind: onderschat je hond niet, behandel hem met respect voor zijn eigenwaarde, het zijn geen machientjes die volgens vaste patronen reageren, maar denkende en gevoelige wezens met een hoop creativiteit.

Hanneke


Helemaal mee eens!!!
Ik train G&G met mijn meisje en kijk wat ze nodig heeft om er steeds plezier van te hebben om met mij te werken.


Terug naar “Discussiehoek”