Aanschafprijs labrador ... Wat vinden jullie ervan ?

Respecteer elkaars mening.
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 14/09/13 22:35

Welk risico???? Lees het bericht van Jazz eens goed. Ook honden van gerenommeerde fokkers kunnen gezondheidsproblemen hebben, er zijn geen garanties. Je kunt ook niet oordelen over de portemonnee van een ander, er zijn genoeg mensen die een stamboomhondje niet kunnen betalen, maar genoeg liefde kunnen geven aan een goedkopere hond. Daar is in mijn ogen niets mis mee, maar ik zou zelf nooit een broodfokhondje kopen. Zaak is je ogen goed open te houden.
Laatst gewijzigd door Noah/Bruce op 14/09/13 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 14/09/13 22:38

jazz schreef:Ik heb mijn vorige hond bij een gerenommeerd fokker gekocht voor 1500 € en na zeven jaar en een mooie gezinswagen aan gezondheidskosten mijn maatje moeten laten inslapen.
Daardoor heb ik toch twee maal extra nagedacht heb over opnieuw een pup in huis te halen of als alternatief voor een herplaatser te gaan.

Het financiële plaatje heeft hier de balans naar een herplaatser laten overhellen en dat jazz naar Belgie is gehaald door een niet al te koshere puppiefarm is een jammer gegeven maar het zal mij eigenlijk worst wezen. Ik heb nog altijd een goed gevoel omdat ik een dier uit het asiel "gered" heb en hem hier een beter leven kan geven dan voorheen.

Heb ik spijt van die aankoop bij een fokker?
Absoluut niet, het was zowat de beste hond die ik ooit had, jammer van de zwakke gezondheid (zelfs de nodige attesten en papiertjes konden dit niet voorzien).
Zal ik ooit nog bij een fokker kopen?
Waarschijnlijk niet.
Ik heb voor mezelf reeds uitgemaakt dat 1000 € (of meer) spenderen aan een pup terwijl er zoveel asielhonden wachtten op een nieuwe thuis niet meer aan de orde is.



Zeven jaar geleden een hond gekocht voor 1500 euro? Dat is wel een erg hoog bedrag............................
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 373
Lid geworden op: 23/10/12 19:17
Locatie: Helmond

Ongelezen berichtdoor NicoleGoossens » 14/09/13 22:45

Ik denk dat de aanschafprijs van je labrador niet het belangrijkste is. Je moet goed nadenken of je de kosten elke maand en de hopelijk heel vele jaren goed kan dragen. Of je dan kiest voor een herplaatser of een pup maakt misschien in de opstartkosten iets uit maar ik weet niet of dit hét grote verschil maakt. Verder zou ik wel even kijken wat een gemiddelde prijs momenteel is maar als ik een heel erg goed gevoel heb bij de fokker dan is dát voor mij belangrijker dan de prijs (tot op zekere hoogte natuurlijk 8) )
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 14/09/13 22:54

Mijn hond is mijn hobby. Ik heb veel voor hem over.
Maar je kan niet zeggen dat het voor iedereen mogelijk is om zoveel geld uit te geven voor een hobby. Wij hebben bijvoorbeeld een gezin met 4 kinderen tussen de 14 en 21 jaar oud. De studiekosten zijn enorm hoog. Daar gaan bakken geld naar toe.
Tarzan is voor ons gezin van grote waarde. Maar we zouden nooit 800 euro voor hem uitgegeven hebben. Gewoon omdat we dat geld niet hebben. Want een hobby komt niet op de eerste plaats, maar is het laatste waar we ons geld aan uitgeven.

Overigens betekent Tarzan veel meer voor ons dan een hobby. Hij is een belangrijk lid van ons gezin en staat best wel in het middelpunt.

We hebben hem van marktplaats. Niet van een broodfokker. Maar van iemand die oprecht op zoek was naar een goed tehuis voor hem. Ik had geld voor hem geboden, maar we mochten hem gratis meenemen. En via facebook en de mail heeft zijn vorige baas nog een tijdje gevolgd hoe het met hem ging.
Wij hebben geluk gehad, dat dan weer wel. We hebben een fijne hond aan Tarzan.

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 14/09/13 23:25

Wat ik altijd wel grappig vind..mensen maken 1x iets mee en die ervaring zorgt ervoor dat ze ineens voor 100% omslaan.
Als je een "dure" stamboomhond hebt gekocht, dan kun je er natuurlijk niet vanuit gaan dat die hond niks mankeert of ooit gaat mankeren. Maar wat wel duidelijk is, is dat de kans kleiner is dan wanneer je een hond van een broodfokker koopt (plus dat de moeder van die pups vaak ontzettend zielig is en geen fijn leven heeft!).
Waarom zou je opeens geen stamboomhond meer willen als je 1x een nare ervaring mee maakt?
Als Flits morgen dood zou gaan...dan zou ik echt niet opeens zeggen, nou mijn volgende hond die wordt niet duurder dan 300 euro hoor...want Flits is ook vroeg dood gegaan. Dat vind ik een beetje onzinnig om direct zo'n conclusie te trekken. Ik zie dat anders...even fictief, maar daar komt het uiteindelijk wel op neer, bij een stamboomhond heb je miss 1 op de 100 waarbij het niet goed afloopt. En bij broodfokhonden is dat misschien wel 1 op de 10.
En daar zit nou net het verschil in.
Plus...stel je hebt een hondje van een broodfokker en die heeft iets aan de poten, of heeft een vervelende allergie etc. Denk je dat die pup/hond een super fijn leven heeft? Als een hond pijn/jeuk of wat voor symptomen ook heeft, dan kun je denk ik wel stellen dat dat voor een hond ook niet fijn is! En de kans op dit soort klachten en problemen is nou eenmaal groter bij een broodfokpup dan bij een stamboomhond.

Natuurlijk is het sneu als je niet zoveel geld hebt voor een stamboomhond, maar dan moet je jezelf afvragen of het op dat moment wel zo'n goed idee is om voor een rashond te gaan. Ik zie hier de vergelijking met een hobby voorbij komen. Nou als je als hobby autoracen noemt, dat kan ook niet iedereen zomaar doen omdat het een hele dure hobby is. Dus dan moet je ook zeggen, dit laat ik aan mij voorbij gaan. En dat zou je ook moeten doen als je stiekem wel weet dat je op dat moment geen hond kan aanschaffen, laat staan onderhouden.
Want er is altijd wel eens iets met je hond waardoor je eens flink wat geld kwijt bent aan je hond.
Net wat NicoleGossens zegt, de aanschafprijs is nog niks vergeleken met al die jaren zorg dragen voor je hond. En natuurlijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt, maar ook al doe je alleen de basis dingen...dierenartskosten zijn zo verschrikkelijk duur. En dan heb je daar weer verzekeringen voor, maar ook dat kost op jaarbasis ong 300 euro (+ eigen risico).

Dus om dan te gaan "bezuinigen" op de aanschafprijs..die 500 euro maakt dan ook niet meer uit. En een stamboomhond geeft geen garantie, maar wel meer garantie op een goede afloop in vergelijking tot een broodfok pup. Nog afgezien van dat je dat hele zooitje in stand houdt en min of meer de broodfok stimuleert.

Let wel, ik heb het hier niet over een hond uit het asiel halen he. Dat vind ik een heel goed initiatief. Als je dat kan en wil, dan vind ik dat heel knap! En dat is dan ook een mooi en goedkoop alternatief. Dus daar ben ik zeker niet op tegen, want die honden zijn er nou toch eenmaal al en verdienen ook een plekje.
Maar om bewust te kiezen voor een broodfok pup alleen omdat ie in aanschaf 500 euro goedkoper is, daar kan ik niks van begrijpen. Ik zie alleen maar problemen en leed ipv dat het op wat oplevert!

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 15/09/13 00:40

Ik ben het helemaal met Lucy eens. Wij verloren ook ons prachtig mooie hondje toen ze pas 1 jaar was. Als ik de kosten voor Pagan reken in een jaar tijd. Aanschaf 900 euro. Cursussen 300 euro. Inentingen. ontwormen en ontvlooien 300 euro. Haar dodelijke ziekte, inslapen en crematie 2000 euro. Dat is 3500 euro. Ik had er zeker nog zo'n bedrag voor over gehad als ze haar beter hadden kunnen maken, maar dat kon niet.

Toch hebben we 4 maanden later weer een pupje gehaald. Van een goede fokker, helemaal uit Zuid Holland. Waarom, omdat ik wist dat Pagan is overleden aan een ziekte die elke hond ongeacht afkomst zou hebben geveld. Ik wilde gewoon een zo goed mogelijke pup uit een goed nest, gefokt met liefde en daardoor met een goede start.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 15/09/13 08:00

Ook ik ben het met Lucy eens.

Ook een hond uit een gelegenheidsnestje nemen is een groot risico, ouders zijn vaak niet getest en de ouders daarvan vaak ook niet.
En hoeveel broodfokkers maken hun verhaal niet zo mooi mogelijk.

Het is dus gewoon zeker dat een hond nemen uit een gelegenheidsnestje, "ongelukje" of van een broodfokker een veel groter risico met zich meeneemt en dus ook voor een hele hoop kosten kan zorgen.

En daarnaast ik wil ook een echte labrador als ik voor een labrador ga, ik wil het karakter weten en ook dat hij/zij er ook daadwerkelijk uitziet als een labrador. Kijk eens op MP naar de "labradors" de meeste pupjes zien er niet uit als een labrador.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 15/09/13 08:55

Hier worden we het met elkaar niet over eens, hoeft ook niet, ieder heeft recht op zijn eigen mening, wij hebben al ruim dertig jaar op onze manier honden in huis genomen, er zat een tussen uit een asiel, we hadden er ook eentje met stamboom(een heerlijke poedel) gelukkig zat er nooit een tussen die ziek was of werd of die erfelijke ziektes hebben gehad.
Daar hebben we enorm veel geluk mee gehad, ik weet het, maar het ging om het aanschafbedrag voor een pup en of je het er wel of niet voor over hebt, of misschien gewoon niet kan betalen. 500 euro kan het verschil zijn tussen een pup met stamboom of je kinderen het hele jaar met goeie schoenen op pad sturen(ik noem maar een dwarsstraat).

Ik wil ook nog even reageren op de stelling dat je hond je hobby is, met deze stelling doe je je hond te kort, een hond is meer dan een hobby, een hobby kun je mee stoppen een pupje haal je in huis voor de rest van zijn/haar leven, ze staan tussen je kinderen en andere hobby's in en maken, hoop ik, een groot deel uit van je gezin.

Als een pup met stamboom en een prijs van 900/1500 euro garant staat voor een gezond en gelukkig leven ben ik de eerste die het er voor betaalt, maar dit forum staat helaas vol met gezondheidsproblemen van pups gehaald bij erkende fokkers.

Ik vind dit trouwens wel een leuke discussie en hoop dat we op het forum meer zulke discussies kunnen voeren, met respect voor elkaars mening en afweging, veel plezier met jullie labjes deze zondag, de zon schijnt en maak er wat moois van vandaag, ik ga het oldambtmeer onveilig maken,Bruce is vast benieuwd of er nog leuk zwemwater is daar!
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN

Gebruikersavatar
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 09/08/13 21:22
Locatie: Wilrijk

Ongelezen berichtdoor jazz » 15/09/13 09:55

lucievd schreef:Waarom zou je opeens geen stamboomhond meer willen als je 1x een nare ervaring mee maakt?

Excuses om er dat ene zinnetje uit te halen maar dit wil ik toch even verduidelijken en hoop dat je de waarom van mijn standpunt kan inzien.
Wij hebben altijd honden gehouden die uit het asiel, gelegenheidsnestjes kwamen, zelfs eentje gekregen van kennissen omdat zij door omstandigheden niet meer voor hun hond konden zorgen. Meestal waren het dan ook kruisingen muv een Mechelse scheper welke wel een rashond was.. Nooit nare ervaringen gehad met gezondheidsproblemen of hoge da kosten.
Omdat we al jaren de intentie hadden om een shar-pei aan te schaffen hebben we een drietal maanden gezocht naar een goede fokker, meer dan een jaar op de wachtlijst gestaan en na anderhalf jaar is het eindelijk zover. Prachtig beestje, alles verloopt naar wens maar na 2 jaar begon de miserie. Allergie, jeuk, kaalheid, shar-pei fever, cushing noem maar op hij heeft het allemaal gehad, gevolg was dat we een maandbudget van dik 100 € mochten incalculeren. Al bij al heeft Fausto ons (voeding niet inbegrepen) meer dan 10000 € gekost.
Ik moet er wel bij vermelden dat de andere pups van dat nestje die problemen niet hebben.

Voor mij is dat reden genoeg om in de toekomst weer voor een herplaatser te gaan. Eigenlijk is het 5 positieve ervaringen tov 1 negatieve maar die ene kon wel tellen.

Hopelijk blijven bij Jazz de negatieve ervaringen achterwege. Het ziet er volgens de da in ieder geval positief uit.
Jazz is not dead it just smells funny.
FZ

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 15/09/13 10:50

jazz schreef:
lucievd schreef:Waarom zou je opeens geen stamboomhond meer willen als je 1x een nare ervaring mee maakt?

Excuses om er dat ene zinnetje uit te halen maar dit wil ik toch even verduidelijken en hoop dat je de waarom van mijn standpunt kan inzien.
Wij hebben altijd honden gehouden die uit het asiel, gelegenheidsnestjes kwamen, zelfs eentje gekregen van kennissen omdat zij door omstandigheden niet meer voor hun hond konden zorgen. Meestal waren het dan ook kruisingen muv een Mechelse scheper welke wel een rashond was.. Nooit nare ervaringen gehad met gezondheidsproblemen of hoge da kosten.
Omdat we al jaren de intentie hadden om een shar-pei aan te schaffen hebben we een drietal maanden gezocht naar een goede fokker, meer dan een jaar op de wachtlijst gestaan en na anderhalf jaar is het eindelijk zover. Prachtig beestje, alles verloopt naar wens maar na 2 jaar begon de miserie. Allergie, jeuk, kaalheid, shar-pei fever, cushing noem maar op hij heeft het allemaal gehad, gevolg was dat we een maandbudget van dik 100 € mochten incalculeren. Al bij al heeft Fausto ons (voeding niet inbegrepen) meer dan 10000 € gekost.
Ik moet er wel bij vermelden dat de andere pups van dat nestje die problemen niet hebben.

Voor mij is dat reden genoeg om in de toekomst weer voor een herplaatser te gaan. Eigenlijk is het 5 positieve ervaringen tov 1 negatieve maar die ene kon wel tellen.

Hopelijk blijven bij Jazz de negatieve ervaringen achterwege. Het ziet er volgens de da in ieder geval positief uit.


Nu vergelijk je een Shar-pei met een Labrador. Sorry maar ik vind dat iets als appels met peren vergelijken. :?
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 15/09/13 10:51

Jazz , wat vervelend dat jullie zoveel problemen met de sharpei hebben gehad, maar het is natuurlijk ook een van de extreme rassen die er om bekend staan dat er nauwelijks gezonde honden zijn. Dat vind ik niet vergelijkbaar met een labrador.

Wat ik me ook afvraag die honden uit gelegenheidsnestjes van broodfokkers etc, als je pup daarvan iets mankeerd, kun je denk ik zelden tot nooit bij je fokker aankloppen voor raad, maar ik denk ook niet dat er bij veel van deze pups een koopcontract zit.

Mijn honden zijn mijn alles, maar toch ook mijn hobby
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 15/09/13 11:19

Het aanschaffen van een broodfokhond vind ik absoluut slecht.
Ook als dat goedkoper is. Liever geen hond dan een broodfokhond.
Het welzijn van de hond staat bovenaan. Broodfok=dierenmishandeling. En dat is vreselijk.
Helaas weten veel mensen niet van tevoren dat ze een broodfokhond hebben aangeschaft. Daar heb ik al veel verhalen over gehoord, van baasjes die daar ingetrapt zijn...
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)

Gebruikersavatar
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 09/08/13 21:22
Locatie: Wilrijk

Ongelezen berichtdoor jazz » 15/09/13 11:33

HennyH schreef:Nu vergelijk je een Shar-pei met een Labrador. Sorry maar ik vind dat iets als appels met peren vergelijken. :?


Ik maak helemaal geen vergelijking daar gaat het ook niet over. Ik vertel hier enkel dat mijn ervaring met de aankoop van een stamboompup heel negatief was.

Ik ben de eerste om toe te geven dat de shar-pei een kwalijke reputatie heeft maar hier hebben we gewoon pech gehad. Andere honden uit dat nestje hebben wel een prima conditie. Ook bij andere nestjes zag ik geen problemen op de bijeenkomst / wandeling die de fokker jaarlijks organiseert.
Jazz is not dead it just smells funny.

FZ

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 15/09/13 12:00

Ja, ik heb ook een keer pech gehad met een stamboompup. Ze mocht maar 1 jaar worden want ze had een dodelijke ziekte. Dit was echter niet rasgebonden, het was pure pech.

Jij had dus ook pech met jouw pup, dat maakt toch niet alle stamboompups bij voorbaat kansloos? Zo schrijf jij wel.

Net als bij kruisingen, asielhonden of zelfs honden uit de broodfok/rasvermeerderaars kun je pech of geluk hebben. Het gaat er wel om hoe er met de ouderdieren wordt omgegaan en of men als fokker bezig is met verantwoordelijk fokken.
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 15/09/13 12:20

Ik wil toch even zeggen dat gelegenheidsnestjes niet altijd slecht zijn. Balou komt ook uit een eenmalig gelegenheidsnestje maar haar ouders hebben allebei de benodigde gezondheidsonderzoeken gehad, er is via de NLV gefokt en ze heeft gewoon een stamboom.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)


Terug naar “Discussiehoek”