Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Respecteer elkaars mening.
Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 10/07/14 12:18

Om te "mogen" fokken met labradors zijn er inmiddels best wat regels opgesteld met betrekking tot de gezondheidsaspecten. Een aantal erfelijke aandoeningen is echt not-done en terecht!

Maar wat ik me afvraag; wat vinden jullie van het fokken met honden die andere erfelijke aandoeningen hebben? Allergieën, epilepsie en reumatische aandoeningen zijn daar voorbeelden van. Volgens mij zijn allergieën bijvoorbeeld echt een groot probleem (aan het worden) bij labradors. Zouden daar ook geen regels voor moeten komen en zouden fokkers daar niet ook meer hun verantwoordelijkheid in moeten nemen?

Ik persoonlijk zou nooit fokken als mijn labrador een allergie, epilepsie of andere mogelijk erfelijke aandoening heeft. Ik denk zelfs dat als mijn labrador geen klachten zou hebben, maar broers/zussen en/of voorouders wel, dat ik dan het risico niet zou nemen. Of ligt dit niet zo simpel als ik denk?
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Romke » 10/07/14 13:36

Vorige week zei een arts, dat hij zich meer zorgen maakt om allergieën bij labradors dan om ED/HD
Mensen die met een atopische hond doodleuk komen bloed prikken, en de hond laten dekken.

Ik vind dat je dan net zo slecht bent als een broodfokker.

Familie uitsluiten... tsja.... dat is een lastige. Als je alle honden uit de fokkerij haalt, die een link hebben naar een hond met bijvoorbeeld ED, blijft er bar weinig over om mee te fokken.

Maar willens en wetens fokken met een atopische hond, kan ik boos om worden.(niet dat dat zin heeft maar toch)
Lastige aan allergie is dat vrijwel elke hond die je test wel ergens allergisch voor is(aldus dermatoloog mcd)

Denk dat regelgeving dus heel lastig is, dat dit bij de fokker ligt en je moet gaan voor rasvebetering

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 10/07/14 15:02

Inderdaad is een atopie erfelijk en dus zou je niet moeten fokken met een atopische hond. Alleen is niet iedere allergie een atopie. Ik denk dat mensen die toch fokken met een allergische hond, zich hierachter verschuilen. Die denken: het is een voedselallergie of een contactallergie en daarvan is niet aangetoond dat het erfelijk is, dus kan ik ermee fokken.
Ikzelf zou dat nooit doen hoor, begrijp me goed, en ik ken eerlijk gezegd ook niemand die dat zou doen, maar ik kan me voorstellen dat het gebeurt.

Het punt bij erfelijke aandoeningen in combinatie met fokregels is, dat je de aandoening moet kunnen aantonen als je er een regel voor wilt maken. Dat zou dan middels een gentest moeten, want lijders zijn natuurlijk wel te herkenen. Maar een gentest voor atopie bestaat (nog) niet. Evenmin voor epilepsie, chronische darmproblemen, op jonge leeftijd ontwikkelen van artrose enz. enz.

Tot er gentesten zijn ontwikkeld, kan je dus alleen maar afgaan op het klinische beeld van de hond. Probleem is dat veel aandoeningen zich pas op latere leeftijd ontwikkelen. Dan kan de hond al best één of twee nestjes gehad hebben en dus de erfelijke aanleg hebben doorgegeven.

Fokken met verwanten van lijders is ook een moeilijk punt. Als je te veel foklijnen gaat uitsluiten, hou je te weinig genetische variatie over. De genenpoel wordt dan nog verder versmald. En daarmee creëer je weer uitbraken van nieuwe recessieve aandoeningen in het ras.

De oplossing ligt volgens mij, in het zo breed mogelijk houden van de genetische variatie in het ras plus hopen op een toename van het aantal gentesten. Dat laatste zal de komende decennia ook wel gaan gebeuren. Voor allerlei aandoeningen lopen er wereldwijd onderzoeken om het verantwoordelijke gen te vinden. Als het gen gevonden is, kan vervolgens een test worden ontwikkeld. Meten = weten. Met gentesten kan je voorkomen dat je dragers x dragers paart. Dan kan je zelfs met lijders fokken, mits je er een vrije partner bijzoekt. Zo hoef je geen waardevolle honden uit te sluiten. Alleen geldt dit natuurlijk alleen bij eenvoudig verervende aandoeningen, niet voor complex verervende aandoeningen. Daar zullen niet zo gauw testen voor komen, dat is te moeilijk.

Tot die tijd ligt het bij de fokker. Die zou eigenlijk het rasbelang (en de belangen van zijn pupkopers) op één moeten zetten en daarna pas zijn eigen fokkersbelang. Nou denk ik, dat de meeste dat ook echt wel willen, maar dat het soms gewoon schort aan kennis. Dat er fokkers beslissingen nemen op grond van onvoldoende of zelfs foute / achterhaalde kennis. En dat ze dat zelf niet in de gaten hebben.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Romke » 10/07/14 15:11

Laboriginals schreef:Tot die tijd ligt het bij de fokker. Die zou eigenlijk het rasbelang (en de belangen van zijn pupkopers) op één moeten zetten en daarna pas zijn eigen fokkersbelang. Nou denk ik, dat de meeste dat ook echt wel willen, maar dat het soms gewoon schort aan kennis. Dat er fokkers beslissingen nemen op grond van onvoldoende of zelfs foute / achterhaalde kennis. En dat ze dat zelf niet in de gaten hebben.


Denk dat het bij degenen die het doen, niet aan kennis schort, maar aan het geld binnen willen halen.
Een atopie komt er regelmatig pas later uit, hond heeft dus al geld gekost.
En dat willen ze terug krijgen.

Als je een goede fokker bent/wilt zijn, dan is het eerste wat je doet bij een lichamelijke ziekte uitzoeken of het erfelijk is, en hoe hiermee om te gaan.

Wat ik eerder schreef over de arts die hier wat over zei, dat waren echt geen mensen die niet wisten dat ze fout bezig waren.
Voor de buitenwereld doen ze het volgens de regels, maar het is gewoon broodfok

En wat ik nog erger vind, dat het ze blijkbaar niet uitmaakt, dat er mogelijk atopische honden uit voortkomen, en de last die hond en eigenaar hiervan hebben

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 10/07/14 22:13

Dat is natuurlijk gewoonweg schandalig. Ik ken zelf gelukkig zulke fokkers niet. Misschien ben ik wel te goedgelovig hoor. Ik ga er altijd maar van uit, dat geen enkele fokker willens en wetens zieke pups op de wereld wil zetten. Iedereen wil het liefst gezonde en mooie pups fokken.

Maar ik denk wel dat sommige fokkers weleens hun hand overspelen. Dan willen ze dolgraag een in hun ogen supermooie combinatie maken, terwijl ze weten dat er gezondheidsrisico´s zijn. Die nemen ze dan voor lief, in de hoop dat het wel los zal lopen en onder het motto: bij geen enkele combinatie krijg je 100% zekerheid. Dan wint de wens om iets heel moois te fokken het van de voorzichtigheid.

Fokkers die onverschillig zijn en die het geen moer uitmaakt of ze pups verkopen met een hoog risico op bijv. atopie of epilepsie, zouden hard aangepakt moeten worden. De nieuwe Wet Dieren biedt daarvoor handvatten. Maar dan moeten de pupkopers zo iemand wel voor de rechter slepen en het gros doet dat niet. Dus komen die fokkers ermee weg.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 11/07/14 15:21

Aangezien ik zelf een hond met Atopie heb ben ik het hier mee eens. Alleen dekt dit het nog niet 100%. Bob is de enige uit het nest met Atopie en beide ouders zijn hier ook niet mee bekend.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor rimanime » 11/07/14 16:31

Een allergie ontwikkeld zich meestal rond het 3e jaar. Zover ik weet komt Lola uit ouders die geen allergie hebben. Stel dat ik met Lola had gefokt, dan zou ze haar 1ste nestje al gehad hebben. Lola heeft een atopie. De vraag is in hoeverre haar nakomelingen ook een atopie zouden krijgen. Moeilijk dus. Dat de allergie in welke vorm dan ook enorm aan het groeien is, is een verontrustend feit vind ik persoonlijk. Cooper heeft een hele rare allergie. Er zijn al 2 biopten genomen en beoordeeld door verschillende pathalogen. We/ze komen er niet uit. Cooper heeft nakomelingen rondlopen. Ik ben echt nieuwsgierig of daar honden uit voort gekomen zijn met eenzelfde allergie.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 11/07/14 19:25

Stel (let op: dit is hypothetisch) dat een atopie veroorzaakt wordt door een enkelvoudig recessief gen, net zoals zoveel andere aandoeningen. Dan hoeven de nakomelingen van een ouder met atopie niet zelf atopie te krijgen. Tenminste.. als de andere ouder het gen niet draagt. Maar de ouder met het gen voor atopie geeft dat wel door aan 50% van zijn nakomelingen. Die zijn dan ongemerkt dragers van het gen. Als er met die dragers gefokt wordt, geven die het ook weer ongemerkt door aan 50% van hun kinderen, enz. enz.

Zo is er in het verleden met veel honden met een of andere nieuwe aandoening toch gefokt. De kinderen van die hond hadden immers geen van allen de aandoening. Dus, dachten de fokkers, het is helemaal niet erfelijk ... anders was het allang in één van de nesten tevoorschijn gekomen. En men fokte vrolijk verder met die aandoening. Net zolang tot het aantal dragers in de populatie zo hoog was geworden, dat de dragers elkaar tegenkwamen. Drager x drager geeft lijders. Dan krijg je ineens een ´uitbraak´ van een tot dan toe relatief zeldzame aandoening in het ras en vraagt iedereen zich af, waar dat nou toch ineens vandaan komt.

Dat proces gebeurt nu nog steeds. Neem EIC. Dat komt tot nu toe niet veel voor en daarom is er nooit veel aandacht aan geschonken. In Amerika wordt het percentage dragers van EIC bij de labrador al geschat op 60%!! Als niemand daar aandacht aan blijft schenken, loopt dat percentage dragers snel op tot misschien wel 80 of 90% en dan hebben de fokkers daar straks een probleem. Want dan is er nauwelijks nog een vrije combinatie te maken. Dan zit er in vrijwel ieder nest EIC. En dan vraagt weer iedereen zich af, waar dat nou toch ineens vandaan komt.

Ook het gen voor de labrador-myopathie is op zo´n manier verspreid over de wereld. Uit onderzoek is gebleken dat bij één dekreu de mutatie is opgetreden die die ziekte veroorzaakte. Hij was dus drager en via hem heeft het gen zich ongemerkt verder verspreid.

Het is natuurlijk helemaal niet gezegd dat atopie op zo´n manier vererft. Het zou maar zo kunnen, gezien de plotselinge toename van atopie-gevallen bij de labrador. In ieder geval illustreert het, dat fokkers heel terughoudend zouden moeten zijn om te fokken met een dier met een aandoening. Ook al denk je dat het niet vererft omdat de nakomelingen het niet hebben, je weet niet wat er op gen-niveau gebeurt.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 12/07/14 10:33

Interessant Hanneke en dank voor de heldere uitleg! :klasse:

Als er dan dus een gentest komt, dan komt er misschien ook wel iets heel ergs naar buiten..

Ik realiseer me heel goed dat het lastig is om op dit moment echt te voorkomen dat je met een teef fokt die al een erfelijke aandoening hebt. Zeker omdat er voor veel aandoeningen nog geen gentesten zijn en soms klachten pas op iets latere leeftijd zich openbaren.
Ik weet dat veel fokkers ook niet kijken naar of (de nakomelingen van) de nestgenoten van de fokteef en dekreu bijvoorbeeld ed/hd/epilepsie hebben. Al is het alleen al omdat in Nederland gewoon weinig honden onderzocht worden op aandoeningen als daar geen fokplannen mee zijn en het dus ook lastig is om dit te bekijken.
Laat staan dat er dan ook nog gekeken wordt naar andere aandoeningen in de familie.

Maar stel, hypothetisch:
Een teef is echt gezond. Alle onderzoeken die nu gedaan kunnen worden wijzen daarop en bovendien teef heeft zelf geen klachten. Dit geldt ook voor de dekreu. Maar het blijkt dat meerdere nakomelingen van de dekreu wel allergieën hebben. En ook een paar nakomelingen van nestgenoten van de dekreu hebben allergieën. Dit weet je per toeval. In mijn ogen moet je dan het risico dus niet nemen. Blijkbaar zit er dan iets in de lijnen van de dekreu wat allergieën doorgeeft of heeft die lijn in ieder geval de schijn tegen. Toch?

Ik lees nu steeds vaker van allergieën bij labradors. Ik vraag me echt af of die allergieën niet dan al eerder in bepaalde lijnen te zien zijn geweest. Misschien dus oprecht niet en heeft het te maken met wat jij vermoedt, dat er wellicht veel dragers inmiddels rondlopen en dat de kans dus ook toeneemt dat dragers elkaar tegenkomen.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 12/07/14 13:13

Ik heb een stukje gevonden over de erfelijkheid van atopie: http://www.allergiepolivoorhonden.nl/is ... elijk.html
Een atopie wordt in ieder geval niet veroorzaakt door een enkel gen, maar door een combinatie van heel veel genen. Er zijn er al bijna 100 gevonden die iets te maken hebben met een atopie. Dat maakt de ziekte zo onvoorspelbaar. Ook is daardoor een test heel moeilijk te ontwikkelen. Daarbij komt, dat het niet alleen erfelijkheid is, maar ook omgevingsfactoren spelen een rol.

Wat dat voor consequenties heeft voor het fokken, weet ik ook niet. Heel terughoudend zijn in het fokken met directe familie van lijders, zou ik zeggen. Als je die zou willen gebruiken, dan alleen in combinatie met een lijn waarin het niet voorkomt. En proberen zo min mogelijk verwante dieren te gebruiken, want als fokdieren aan elkaar verwant zijn, heb je een grotere kans dat ze identieke genen / allelen dragen. Misschien ook die voor atopie.

Er staat in het stukje over de erfelijkheid van atopie, nog wel een zin die mij intrigeert:
Niet alleen de genetische opmaak van een hond bepaalt of hij last gaat krijgen van atopische klachten: daarvoor zijn ook omgevingsfactoren in zijn vroege jeugd verantwoordelijk.
Ik zou weleens willen weten, welke factoren in de vroege jeugd dat dan zijn, en of die te beïnvloeden zijn.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor rimanime » 12/07/14 16:18

Hanneke en Tamara.......mooie heldere uitleg cq vraagstelling.

Zou het niet zo zijn dat atopie zo ver in de labrador gefokt is, dat het inmiddels een onneembare hindernis is geworden ?
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Romke » 12/07/14 20:29

rimanime schreef:Zou het niet zo zijn dat atopie zo ver in de labrador gefokt is, dat het inmiddels een onneembare hindernis is geworden ?


Maar dan geef je het op.... das toch ook niet de bedoeling
HD is er toch ook aardig uitgefokt, was jaren geleden veel erger dan nu

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 14/07/14 12:40

Precies, selecteren op phenotype loont best bij het terugdringen van erfelijke kwalen. Het gaat een stuk langzamer dan selectie op genotype, maar het werkt wel. Dat is in de praktijk al meermalen aangetoond. Ik heb daar laatst nog een stuk over gelezen op de site van de OFA: http://www.offa.org/pdf/keller_dziuk_be ... ournal.pdf

In de eerste alinea kan je lezen:
´Analysis of the results of OFA evaluations in the hip and elbow registries show that selection
based on phenotype improves conformation. Disorders with complex inheritance respond best to selection
based on depth (ancestors) and breadth (siblings) of pedigree health test results. This information
can be derived from vertical pedigrees generated on the OFA website.
´

Nou is HD en ED niet vergelijkbaar met atopie, omdat je bij HD en ED al op relatief jonge leeftijd kan vaststellen of een hond lijder is of niet. Dat ligt bij atopie een stuk lastiger, omdat dat niet met een foto of een test is vast te stellen. Plus omdat het op latere leeftijd nog tevoorschijn kan komen.

De OFA adviseert om bij aandoeningen met een ingewikkelde vererving te selecteren op basis van ´verticale stambomen´. Dat zijn stambomen waarbij niet alleen de voorouders, maar ook de nestgenoten (ook van voorouders) worden meegenomen. Die kan je op de site van de OFA opvragen bij iedere hond.

Alleen gaat dat nooit lukken bij atopie, omdat daar geen tests voor bestaan, laat staan een database met uitslagen.

Aan de andere kant: met epilepsie is het (voor mijn gevoel) toch ook aardig gelukt om dat terug te dringen. Puur op basis van selectie van lijders en het vermijden van lijnen vaarin veel epilepsie voorkomt. In de jaren 80 en 90 kwam het volgens mij veel vaker voor dan nu. Dat is mijn persoonlijke waarneming hoor, en die is natuurlijk subjectief en beperkt. Ik ken daar geen objectieve cijfers van.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor -kim- » 15/07/14 09:52

Ik vind het wel een moeilijke discussie.

Bear heeft nooit last van allergieën gehad en kon echt overal tegen. Helaas heeft de nieuwe lepto enting bij hem iets getriggerd, waardoor hij dus nu wel op verschillende dingen reageert en jeuk heeft.
Hij is 5jaar. Als hij een goede dekreu was geweest, had hij vast al verschillende nesten geproduceerd. En wellicht waren die allergieën nooit boven gekomen, als ik hem die enting niet gegeven had ( vind mezelf nog steeds zo dom ). Dan is het wel heel moeilijk selecteren.

Als ik een teefje voor de fok zou hebben, die duidelijk allergisch was of een andere aandoening zou hebben ( waardoor ze volgens de regels niet uitgesloten is voor de fok) zou ik absoluut niet met haar fokken.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fokken met andere erfelijke aandoeningen?

Ongelezen berichtdoor Debora » 27/07/14 21:28

Ik ken geen fokkers die willens en wetens en bewust met erfelijke problemen zoals atopie en epilepsie fokken. Ik denk ook niet dat dit probleem alleen te wijten is aan de fokkers, maar ook aan de kopers. Niet elke hondeneigenaar informeert zijn/haar fokker mbt ziekten en niet elke hondeneigenaar ziet het nut in om gezondheidsonderzoeken te doen. Een fokker kan alleen verder met de gegevens die hij/zij heeft ontvangen. Het is een tweerichtingsverkeer, informatie ontvangen en krijgen.

Ongetwijfeld zullen er best fokkers zijn dit alle informatie terzijde werpt en verder gaat met zijn eigen plan, deze mogen dan aangepakt worden.


Terug naar “Discussiehoek”