Dekbeperking reuen

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 04/09/13 11:59

Want?
En hoezo was het maar zo simpel?
Dan mogen julie beiden dit ook gaan onderbouwen :)
Karlien schreef:
Tammie schreef:Ik heb eerlijk gezegd niet alle antwoorden nog gelezen maar ben voor :wink:

Dat is gelijk ook 1 van de redenen waarom wij voor de fokker van Indra hebben gekozen :wink:
Dat Buddy, vader van Indra, Amerikaan is leek mij alleen maar ten voordeel van Indra komen. Dit in verband met dat ik dan 100% zeker weet dat de lijnen van zowel Indra's vader en moeder behoorlijk ver uit elkaar liggen.
Zelfde geld voor Pepper :D

Ik vind het risico op inteelt steeds groter worden, ook al is het in de hele verre verte familie, zelf ben ik daar hoe dan ook tegenstander van omdat het ook problemen in de hand kan werken.

Hoe verder de lijnen uit elkaar liggen hoe minder groot de kans op inteelt is.


Volgens mij is jouw Pepper toch echt wel lijnteelt ... :oops:
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 04/09/13 12:17

Zoooo klaar met training :)

Zoals jullie misschien wel, of misschien niet weten, hebben mijn man en ik al vele jaren labradors, fokken we zo af en toe, worden onze reuen zo hier en daar gebruikt voor dekking.....maar hebben wij vooral veel passie voor het werken met onze honden.

En dat mis ik nou toch weer in deze discussies van verenigingen en fokkers.

Als er ooit eens een wereld kwam, waarin alle mensen, ook de fokkers, gewoon hund hondjes aanschaften voor hun plezier, om er leuke dingen mee te doen, en, als het allemaal klopt en de baaskes en hun hondjes dat willen en kunnen, leuke wedstrijden mee te doen, en, als dan blijkt dat hun hondje een toppertje is en uitmuntend in gezondheid en karakter, zo af en toe eens te vermeerderen, dan zouden heel deze problemen gewoon niet bestaan.

En ja, ze bestaan nu, maar nee, lang niet overal, want de mensen die gewoon nuchter blijven, lekker bezig zijn met hun hobby, en gewoon voor de leuk fokken, gewoon omdat het zonde zou zijn geen nakomelingen van dat ene uitmuntende hondje te hebben, die zijn er heus nog wel.

Echter, die hebben geen zin, noch de tijd, om de kar te trekken voor alle anderen, die zijn gewoon lekker bezig met hun hobby, daar gaat de vrije tijd in zitten....en zo hoort het ook :) die hebben ook geen zin in elk jaar een paar nesten, of elk jaar, weet ik veel, twintig loopse teven op hun terrein te hebben ter dekking, want geld verdienen is leuk, maar dat doen ze gewoon met hun werk, hun hobby is niet het fokken, maar het werken met hun hondjes, en zo hoort t ook :)

Kortom, waarom deze regels, gebruik gewoon het gezond verstand, geniet van je hond .en neem de verantwoordelijkheid zelf voor wat je doet, dat hoeft en moet ook niemand voor je bepalen!!

Dat vind ik ervan :)
Afbeelding

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 04/09/13 13:32

brigitte064 schreef:
Als er ooit eens een wereld kwam, waarin alle mensen, ook de fokkers, gewoon hund hondjes aanschaften voor hun plezier, om er leuke dingen mee te doen, en, als het allemaal klopt en de baaskes en hun hondjes dat willen en kunnen, leuke wedstrijden mee te doen, en, als dan blijkt dat hun hondje een toppertje is en uitmuntend in gezondheid en karakter, zo af en toe eens te vermeerderen, dan zouden heel deze problemen gewoon niet bestaan.





Helemaal mee eens!

En zouden op deze manier puppen een stuk duurder worden (denkend aan een ander topic) wat mij logisch lijkt zou ik de laatste zijn om daar moeite mee te hebben :)

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 04/09/13 13:38

Roos schreef:
brigitte064 schreef:
Als er ooit eens een wereld kwam, waarin alle mensen, ook de fokkers, gewoon hund hondjes aanschaften voor hun plezier, om er leuke dingen mee te doen, en, als het allemaal klopt en de baaskes en hun hondjes dat willen en kunnen, leuke wedstrijden mee te doen, en, als dan blijkt dat hun hondje een toppertje is en uitmuntend in gezondheid en karakter, zo af en toe eens te vermeerderen, dan zouden heel deze problemen gewoon niet bestaan.





Helemaal mee eens!

En zouden op deze manier puppen een stuk duurder worden (denkend aan een ander topic) wat mij logisch lijkt zou ik de laatste zijn om daar moeite mee te hebben :)


Zou dat echt zo zijn ?
Volgens mij (maar dan praat ik voor mijn beurt) betaal je bij Brigitte geen andere prijs dan bij een fokker die 20 nesten per jaar heeft 8)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 04/09/13 13:43

Kay schreef:
Roos schreef:
brigitte064 schreef:
Als er ooit eens een wereld kwam, waarin alle mensen, ook de fokkers, gewoon hund hondjes aanschaften voor hun plezier, om er leuke dingen mee te doen, en, als het allemaal klopt en de baaskes en hun hondjes dat willen en kunnen, leuke wedstrijden mee te doen, en, als dan blijkt dat hun hondje een toppertje is en uitmuntend in gezondheid en karakter, zo af en toe eens te vermeerderen, dan zouden heel deze problemen gewoon niet bestaan.





Helemaal mee eens!

En zouden op deze manier puppen een stuk duurder worden (denkend aan een ander topic) wat mij logisch lijkt zou ik de laatste zijn om daar moeite mee te hebben :)


Zou dat echt zo zijn ?
Volgens mij (maar dan praat ik voor mijn beurt) betaal je bij Brigitte geen andere prijs dan bij een fokker die 20 nesten per jaar heeft 8)


Jij leest iets anders dan ik bedoel :D Lees de quote maar even goed :wink:

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 04/09/13 13:45

Roos schreef:
Kay schreef:
Roos schreef:
brigitte064 schreef:
Als er ooit eens een wereld kwam, waarin alle mensen, ook de fokkers, gewoon hund hondjes aanschaften voor hun plezier, om er leuke dingen mee te doen, en, als het allemaal klopt en de baaskes en hun hondjes dat willen en kunnen, leuke wedstrijden mee te doen, en, als dan blijkt dat hun hondje een toppertje is en uitmuntend in gezondheid en karakter, zo af en toe eens te vermeerderen, dan zouden heel deze problemen gewoon niet bestaan.





Helemaal mee eens!

En zouden op deze manier puppen een stuk duurder worden (denkend aan een ander topic) wat mij logisch lijkt zou ik de laatste zijn om daar moeite mee te hebben :)


Zou dat echt zo zijn ?
Volgens mij (maar dan praat ik voor mijn beurt) betaal je bij Brigitte geen andere prijs dan bij een fokker die 20 nesten per jaar heeft 8)


Jij lees iets anders dan ik bedoel :D Lees de quote maar even goed :wink:


Je hebt gelijk .... Idd verkeerd gelezen, sorry :oops: :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 05/09/13 01:32

25 dekkingen is natuurlijk al belachelijk veel (+/- 200 nakomelingen).

En dit topic laat maar weer eens goed zien waarom dat het mis is in de fokkerswereld.
Halsstarrig vast blijven houden aan oude gewoonten terwijl het voor iedereen duidelijk is dat er veranderingen moeten komen.

Nog niet zo lang geleden een fokker lijnteelt horen verdedigen in een topic.
Het moet niet gekker worden!
Willens en wetens doorgaan met het vernietigen van een ras, dat is het en niet anders.

Maar dat is alleen maar mijn mening en niks anders.

Het zou nooit alleen (en misschien zelfs wel helemaal niet) om het uiterlijk moeten gaan maar om het karakter en bot gezegd het nut van een hond (jacht, drijven, bescherming, plezier etc).

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 05/09/13 07:33

Volgens mij heeft dit topic niet per definitie iets met uiterlijk te maken en ook niet met shows. Maar over dekbeperking van reuen en over inteelt en lijnteelt.

Er zijn zat fokkers die zowel werken als showen met de honden en allen hebben als doel een gezonde, super karakter puppen te fokken. Dat daarna het uiterlijk en/of werken met de ouderhond in wordt meegenomen is mijns inziens geen probleem.

Ik zie liever dat de testen mbt gezondheid aangescherpt zouden worden en eventueel een gedragstest in het leven te roepen. Zowel voor de reu als voor de teef.

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 05/09/13 08:14

Heel grof gezegd roos, ik weet geeneens wat ik voor een pup vraag vooraf, dat ligt eraan wat alles gaat kosten, en dat kan ik vooraf niet weten :)

Kijk deborah, dat bedoel ik nou eigenlijk he, een goede fokker fokt niet met een hondje dat niet over een uitmuntend karakter beschikt, weet dat de dekreu daar ook over beschikt, fokt ook niet meet zijn hondje als t hondje niet gezond is, en zal daar goed op testen, zal, zodra blijkt dat zijn hondje drager is van een erfelijke aandoening, uitzoeken of deze aandoening door te fokken met een vrije reu, uit de lijnen kan worden gehaald, zal dan ook de puppen laten testen, en enkel de vrije puppen beschikbaar stellen voor pupkopers die eventueel fokplannen in de toekomst hebben. Enkel zo kun je op een goede manier de fokbasis breed houden, en toch de erfelijke kwalen (voor zover ze te testen zijn op dna) uitbannen.

Daar heeft een goede fokker nl niet al die regeltjes voor nodig, dat doet die fokker gewoon :)
Afbeelding

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 05/09/13 09:14

Ik kan uit jouw posts niet precies jouw standpunt halen, Brigitte. Begrijp ik het goed dat jij tegen regels bent, maar dat je pleit voor een soort moreel appèl? Fokkers moeten hun verantwoordelijkheid nemen, dan zijn regels niet nodig, volgens jou. Begrijp ik dat zo goed?

Verder ben ik gisteravond eens begonnen met een soort ´vergelijkend warenonderzoek´ om te kijken hoe dit bij andere rassen is geregeld. Ik heb nog niet heel veel, het is best veel werk.

Deze rassen heb ik tot nu toe opgezocht:
Goldens 80 per leven, 12 per kalenderjaar
Flatcoats bij de ene club 6 dekkingen per kalenderjaar, bij de andere 8
Tollers 10 per leven
Chessen 3 per leven, 2 per kalenderjaar
Curly`s 3 per leven, 2 per kalenderjaar
Duitse Staande Korthaar 4 per leven
Duitse Staande Langhaar 12 per leven, 3 per kalenderjaar
Duitse Staande Draadhaar onbeperkt
Engelse Springer Spaniel 10 per leven, 3 per jaar
Boxer onbeperkt
Duitse Herder en Viszla kon ik niet vinden.
En dan worden er vaak nog restricties opgelegd wat betreft het aantal herhaalcombi´s.

Er zijn dus al genoeg rassen die dit geregeld hebben. En streng ook.

Hanneke

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 05/09/13 09:44

4 per leven is wel absurd weinig imo. En 3 per leven, 2 per kalenderjaar vind ik ook nogal omslachtig.. Doe die ene er dan ook maar gewoon bij...
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 05/09/13 09:53

Laboriginals schreef:Ik kan uit jouw posts niet precies jouw standpunt halen, Brigitte. Begrijp ik het goed dat jij tegen regels bent, maar dat je pleit voor een soort moreel appèl? Fokkers moeten hun verantwoordelijkheid nemen, dan zijn regels niet nodig, volgens jou. Begrijp ik dat zo goed?

Verder ben ik gisteravond eens begonnen met een soort ´vergelijkend warenonderzoek´ om te kijken hoe dit bij andere rassen is geregeld. Ik heb nog niet heel veel, het is best veel werk.

Deze rassen heb ik tot nu toe opgezocht:
Goldens 80 per leven, 12 per kalenderjaar
Flatcoats bij de ene club 6 dekkingen per kalenderjaar, bij de andere 8
Tollers 10 per leven
Chessen 3 per leven, 2 per kalenderjaar
Curly`s 3 per leven, 2 per kalenderjaar
Duitse Staande Korthaar 4 per leven
Duitse Staande Langhaar 12 per leven, 3 per kalenderjaar
Duitse Staande Draadhaar onbeperkt
Engelse Springer Spaniel 10 per leven, 3 per jaar
Boxer onbeperkt
Duitse Herder en Viszla kon ik niet vinden.
En dan worden er vaak nog restricties opgelegd wat betreft het aantal herhaalcombi´s.

Er zijn dus al genoeg rassen die dit geregeld hebben. En streng ook.

Hanneke


Van sommige rassen vind ik het wel heel extreem.

Viszla is trouwens 8 dekkingen in nederland per leven
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 05/09/13 10:07

brigitte064 schreef:Heel grof gezegd roos, ik weet geeneens wat ik voor een pup vraag vooraf, dat ligt eraan wat alles gaat kosten, en dat kan ik vooraf niet weten :)

Kijk deborah, dat bedoel ik nou eigenlijk he, een goede fokker fokt niet met een hondje dat niet over een uitmuntend karakter beschikt, weet dat de dekreu daar ook over beschikt, fokt ook niet meet zijn hondje als t hondje niet gezond is, en zal daar goed op testen, zal, zodra blijkt dat zijn hondje drager is van een erfelijke aandoening, uitzoeken of deze aandoening door te fokken met een vrije reu, uit de lijnen kan worden gehaald, zal dan ook de puppen laten testen, en enkel de vrije puppen beschikbaar stellen voor pupkopers die eventueel fokplannen in de toekomst hebben. Enkel zo kun je op een goede manier de fokbasis breed houden, en toch de erfelijke kwalen (voor zover ze te testen zijn op dna) uitbannen.

Daar heeft een goede fokker nl niet al die regeltjes voor nodig, dat doet die fokker gewoon :)


Juist, Brigitte! Zo denk ik er grotendeels ook over. ;-)


@ Hanneke, Hollandse Herder ruwhaar, mag de reu maar 4 x per leven dekken. De reden, anders heb je alleen maar broertjes en zusjes. ;-) Hier mag je wel met lijnteelt fokken anders sterft het ras uit. Dit heb ik uit betrouwbare bronnen begrepen, m.a.w. fokker van de HH ruwhaar. :)

Je kan niet appels met peren vergelijken. :wink:

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 05/09/13 10:28

Je moet bij de vergelijking met andere rassen zeker de omvang van het ras in het achterhoofd houden. Van een niet zo populair ras, worden natuurlijk veel minder nesten gefokt. Dan kan ik me voorstellen dat ze daar zo veel mogelijk genetische spreiding in willen hebben en dus maar heel weinig dekkingen per reu toestaan.

Ik had nog gevonden.
Weimaraner kortharen 4 per leven en langharen 3 per leven.
Teckels: tot 18 maanden 3 dekkingen, daarna vrij.
Cesky Fousek: 4 per leven
Chihuahua´s kon ik niet vinden.

Hanneke

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 05/09/13 12:04

Tja een standpunt, dat is een groot woord hanneke, als ik nou wat geleerd heb in mijn leven is het wel dat standpunten zo veranderlijk zijn als de pest :D :lol:
Ik doe gewoon mijn ding, dat doe ik zo al jaren, en dat blijf ik ook doen ook trouwens :D :lol: :D en wat mij dan vooral altijd opvalt, is dat er werkelijk jaaaaaaaaaaren later bewustwording van problemen komt bij de betrokken verengiingen en instanties, en ook, als ik heel eerlijk mag zijn, bij vele, vele fokkers.
En vervolgens wordt er gediscussieerd op allerlei platforms hoe nou die bewustwording omgezet kan worden in daden, en vinden mensen dat er regels moeten komen, of juist niet enz.
Daar gaan ook weer heel wat jaren mee gemoeid, om er vervolgens achter te komen (weer een bewustwording) dat de regels alweer achterhaald zijn...en gaat de hele toestand weer opnieuw van start.

Daar heb ik gewoon allemaal geen zin in, nooit gehad ook niet trouwens, ik doe mijn eigen research, trek mijn plan, en voer dat ook zo uit :)

Om maar eens wat voorbeelden te noemen vwb ons dekreu beleid :)

Van alle honden ligt standaard bloed bij laboklin in duitsland, al verschillende jaren, zodat, mochten wij dna testen nodig hebben op nieuw te testen kwalen, dat zonder meer binnen een week kan. Hier maken wij veel gebruik van, en dit staat mensen die met nakomelingen willen fokken ook ter beschikking.
Hier maken wij best regelmatig gebruik van, kost geedrol, wel zo handig :)

Onze dalziel (toch niet de minste om in de termen van "excellente eigenschappen" te spreken, maar voor ons vooral een brave jongen die hard voor ons gewerkt heeft :) ) heeft in heel zijn leven tien keer gedekt, verdeeld over drie landen, verdeeld over acht verschillende bloedlijnen, enkel werklijnen.
God weet dat dat aantal wel vertienvoudigd had kunnen zijn, maarja, dan ben ik dom he, lijnteelt, dat weet ik toch al jaren, en veel laten dekken is makkelijk geld verdienen, maarja, stel nou dat die jongen een, nog te ontdekken kwaal had gehad tja, dan dartelen er wel heel wat nakomelingen rond he, verder vind ik ook dat geen ene hond zo geweldig kan zijn dat die t waard is, er zijn zat leuke honden :)

Wjj hebben pas een nieuwe jongen aangeschaft, uit lijnen die heel weinig te vinden zijn, nou ik schrok er best wel van, de boy moet zich nog bewijzen, maar direct kregen wel al hints, daar wil ik wel een nestje van, amajjjj de mensen weten geeneens hoe hij zich ontwikkeld, en wat hij wel of niet draagt.

Dat zijn allemaal van die dingen, snap je, die wij al werkelijk jaren zo doen, en waar nu pas over gesproken wordt, zoals ze bij ons dan zeggen, och jee die trein is allang voorbij :D
Afbeelding


Terug naar “Fokken met Labradors”