Vraag over het fokken

Post hier ervaringen met fokkers.
Hans

Vraag over het fokken

Ongelezen berichtdoor Hans » 22/08/12 20:27

Op zoek naar een fijne lab-pup kwam ik een fokker tegen die een nestje krijgt bij een teefje met HD-C kwalificatie. Nu ben ik een leek op het gebied van hondengenetica, maar is het niet vragen om problemen om daar toch mee te fokken?

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 22/08/12 22:01

het mag, maar of het verstandig is is een tweede, en dan alleen met een partner die al generaties a honden voorkomen.

in sommige gevallen zou de lab ver. daar mee in kunnen stemmen , maar ben bang dat dit nestje dat ws niet is. dus twijfels of daar goed onderzoek naar is gedaan.

waarom risico lopen? er zijn er genoeg die wel met zeker goede ouders fokken.
al me kinders uitgevlogen

Hans

Ongelezen berichtdoor Hans » 23/08/12 09:00

Mee eens. Voor de goede orde, als ik in de gegevens van de ouderhonden lees dat er bij één van de twee HD-C is geconstateerd, is dat voor mij een reden om af te haken. Net wat je zegt, er is meer aanbod. Ik verbaasde mij er over dat dat dus toch gebeurt bij fokkers die onder de vlag van de NLV opereren.
Trouwens adressen van goede fokkers zijn welkom, dus als je nog iemand weet, hoor ik het graag. Ik zoek een blonde reu, liefst zo'n brede uitvoering ;-)

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lien » 23/08/12 11:31

De C-heup kan ook door trauma ontstaan zijn en geen erfelijke grondslag hebben, vooral als alle voorouders A hebben. In dat geval is er geen enkel probleem. Even bij de fokker navragen. :wink:

Goede fokkers staan op de pagina van Cor:

http://labrador-fokkers.startpagina.nl/
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

Annamaria
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 992
Lid geworden op: 22/09/08 09:36
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annamaria » 23/08/12 11:48

Bij de NLV staat dat er met C-heupen gefokt mag worden als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

A.1 Gezondheidseisen

A.1.2 Heupen
De officiële uitslag van/erkend door de Raad van Beheer, afd. GGW dient van
beide ouderdieren te zijn:
A (HD -) of B (HD tc)
Het is toegestaan te fokken met een fokdier waarvan de uitslag luidt: HD C (HD
±), mits beide ouders van deze betreffende hond (dus de grootouders van de
pup) en de partner van de betreffende hond (dus de vader van de pups) een door
de NLV geaccepteerde uitslag A (HD -) of B (HD tc) hebben.
:zwartkopje: Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden)
:zwartkopje: Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009
:zwartkopje: Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012
:blondkopje: Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013
:blondkopje: Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016

Hans

Ongelezen berichtdoor Hans » 23/08/12 17:47

Dank voor de antwoorden. Dat HD ook kan ontstaan zonder genetische oorzaak, had ik over het hoofd gezien. Afgezien daarvan zou ik als fokker m'n uiterste best doen om HD uit het ras te bannen en dat gaat iig het beste als er niet meer gefokt wordt met honden die het HD-gen meedragen.
Maar goed, ik ben geen fokker ;-)

retrieverliefhebster
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 06/03/12 06:21

Fokken

Ongelezen berichtdoor retrieverliefhebster » 23/08/12 20:47

Ik zou zelf persoonlijk nooit voor C heupen gaan. Eén van de redenen is omdat de populatie van de labradors groot genoeg is. En er genoeg labradors zijn die A hebben (en verder in de stamboom ook A heupen aanwezig zijn)

Of ik nu voor een pup zou gaan uit een combinatie met C heupen of mijn eigen honden hebben met de gezondheidsonderzoeken een C.

Dan wordt het deze keuze niet.

Groetjes joyce

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 23/08/12 22:03

Ook bijv. de OFA in Amerika adviseert om te fokken met dieren met gezonde heupen uit gezonde lijnen:

OFA's Recommended Breeding Principals
•Breed normals to normals
•Breed normals with normal ancestry
•Breed normals from litters (brothers/sisters) with a low incidence of HD
•Select a sire that produces a low incidence of HD
•Replace dogs with dogs that are better than the breed average

(bron: http://www.offa.org/hd_guidelines.html)

Hoewel de OFA ook zegt, dat een hond met ´Fair´ heupen (= B) uit een gezonde familie een beter fokdier is dan een hond met ´Excellent´ heupen uit een brandhout-familie:

Do not ignore the dog with a fair hip evaluation. The dog is still within normal limits. For example; a dog with fair hips but with a strong hip background and over 75% of its brothers and sisters being normal is a good breeding prospect. A dog with excellent hips, but with a weak family background and less than 75% of its brothers and sisters being normal is a poor breeding prospect.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 372
Lid geworden op: 06/09/11 09:21
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Dutchlabs » 28/08/12 23:02

Hanneke we zijn in Nederland...en fokken volgens Nederlandse norm en niet volgens OFA norm, bij de OFA worden honden pas officieel gerontgend als de hond 24 mnd is, daarvoor is alles premlix en dus niet officieel.
Heel belangrijk zou bij mij zijn om verder te kijken, heeft de moederhond al een nest gehad en wat zijn daar de uitslagen van de kinderen van?

Ik fok liever zelf 10 x met HD C dan 1 x met een ED geval, met een mindere heup in de juiste conditie kan de hond heel erg oud worden en heeft nergens last van.
Als ik met een ED geval zou fokken, zou ik niet meer kunnen slapen.
En alsjeblieft me nachtrust is me heel erg veel waard.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/08/12 23:51

Het gaat niet om Amerika of Nederland, het gaat erom dat op de site van de OFA richtlijnen voor fokken staan. De OFA is een gezaghebbend en onafhankelijk instituut en dus moet je hun richtlijnen serieus nemen. Nederland of Amerika maakt echt niet veel uit als het om het terugdringen van HD gaat.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/08/12 23:55

Je kan het ook even vragen aan de fokker, hoe de vork in de steel zit. Wie weet is er een verklaring. Ik heb het hierover gehad met een fokker en was met de uitleg prima gerustgesteld..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 372
Lid geworden op: 06/09/11 09:21
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Dutchlabs » 29/08/12 09:05

Oke dus richtlijnen maar dan nog ben je verantwoordelijk zelf voor elke combinatie die je maakt.
Dan nog ben ik niet met je eens (eigenwijs stuk vreten ben ik he :wink: ) maar er wordt heel anders beoordeeld dan bij ons in Nederland, dus ik vind dat je het niet kan vergelijken.....
Net zoals ze alles gelijk willen als de FCI, natuurlijk moet dat kunnen maar dan nog kun je het niet vergelijken.
In Duitsland is het een man van 63 die je foto's beoordeeld en die enne man doet alle rassen voor VDH dat wil zeggen....misschien wel 50 a 60 honden per dag beoordelen.... :?
Hoe het in Belgie gaat weet ik niet.
Bij ons zijn het 3 a 5 onafhankelijke mensen die je foto's beoordelen, en dan nemen ze de middenweg.....kan ook niet altijd goed zijn.
Groetjes Saskia



Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.



Labradors are an addiction, you can´t have just one.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 29/08/12 12:32

Nou wordt het een discussie over de betrouwbaarheid van HD-beoordelingen. En daar ging dit topic niet over. Dat ging erover of je wel moet fokken met een C-hond. Hoe dan ook, volgens de fokregels mag het, mits de andere ouder en de ouders van de C-hond, A zijn. Verder moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken of het verstandig is of niet. Wat natuurlijk per geval verschillend kan zijn. Meer valt er voor mij niet over te zeggen :)

Hanneke


Terug naar “Fokkers”