trainingstips!

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

trainingstips!

Ongelezen berichtdoor Lupos » 15/02/11 08:45

Aangezien er steeds meer interesse komt naar jachttraining bij iedereen hier, leek het me leuk om tips uit te wisselen middels dit topic. Zo kunnen we allemaal inspiratie opdoen voor het uitzetten van proefjes of trainingen bijvoorbeeld.

Zal ik beginnen, ook vanwege het feit dat ik deze foto's was tegengekomen van de week :D

Jong geleerd is oud gedaan

Het lokaliseren van het fluitsignaal. Laat iemand je hond tegenhouden, terwijl jij een eindje verderop gaat staan/zitten. Eventueel verstopt als je hond al weet wat de fluit betekent. Vervolgens geef je het fluitsignaal zodat je hond je kan zoeken:
Afbeelding
En gevonden dus spelen!
Afbeelding

Volgen aan de lijn met een koekje
Afbeelding
En dan zo snel mogelijk met het koekje nog in je zak (om te voorkomen dat je hond alleen volgt als hij een koekje voor zijn neus heeft)
Afbeelding

Leren om met aandacht voor je te zitten (en blijven zitten). In het begin is het handig om weinig afleiding te hebben, zodat jij al snel het interessantste bent!
Afbeelding

Maar ook naast je, want dat is belangrijk als je verder gaat, dat je hondje altijd naast jou komt zitten om te wachten op het apport (postgedrag). Juna wil ik altijd links hebben, maar je MAG ook je hondje rechts voorjagen!
Afbeelding

Probeer je hond altijd met "buit" op te vangen, zodat hij niet leert om je voorbij te rennen. Dit kun je doen door op een smal paadje te gaan zitten, of door met je rug bij een hek te gaan zitten. Ik laat bij voorkeur mijn hond in mijn armen springen. En dan natuurlijk weer een feestje!!
Afbeelding

Wie volgt :applaus:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 523
Lid geworden op: 20/09/08 14:18
Locatie: Ochten

Ongelezen berichtdoor donna » 15/02/11 10:24

Leuke foto's en een heel goed idee. Ik zal kijken of ik ook foto's kan vinden, dan wordt het direct een stuk duidelijker.
Onze Faye is nu 11 weken en heeft al veel aandacht voor de baas.

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 15/02/11 11:13

pssst hou der rekening mee dat dit een vrij openbaar forum is, anderen kunnen dit bv "stelen" en onder eigen naam uitgeven en exploiteren, dat weet ik uit ervaring en das niet prettig....

gewaarschuwd mens telt voor 2
al me kinders uitgevlogen

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 15/02/11 12:33

speurneus carola schreef:pssst hou der rekening mee dat dit een vrij openbaar forum is, anderen kunnen dit bv "stelen" en onder eigen naam uitgeven en exploiteren, dat weet ik uit ervaring en das niet prettig....

gewaarschuwd mens telt voor 2
Ik snap je punt, maar dan kun je dus feitelijk helemaal niets meer posten :roll: Juist een forum is er toch voor om ideeën uit te wisselen? En als er misbruik van wordt gemaakt is dat balen, maar om dan maar niets meer met elkaar te delen vind ik ook een gemis...

Ik ben er een paar aan het up loaden, vers van de pers vandaag :)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 15/02/11 12:38

Lijnen lopen

Gebruik maken van het landschap (en de gevormde lijnen) door middel van een pad langs de dijk. (of welk ander pad dan ook)

Ik leg 3 dummy's in de lijn weg en markeer deze voor mezelf aan de hand van de lantaarnpalen en borden langs de weg. Hierbij loopt Juna voor me en ziet ze dus niet vallen. Doel van de oefening: vooruit sturen, overlopen oude valplaats en lijn aanhouden.
Afbeelding

Op volgorde van dichtbij naar ver weg worden de dummy's dan binnen gebracht
Afbeelding
Afbeelding

Haperen bij een eerdere valplaats betekent dat ze dus niet alleen vooruit gaan, maar ook hun eigen plan trekken. feitelijk moeten ze in een rechte lijn vooruit gaan tot jij een signaal geeft dat er gezocht mag gaan worden (daar zijn dan weer de lantaarnpalen handig voor, zo kun je precies zien waar je het zoek signaal moet geven)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 15/02/11 12:43

Zitfluit

Bedoelt om contact te maken en te kunnen dirigeren. De hond moet dus oogcontact maken bij het stop-signaal oftewel de zit-fluit. Het is niet verplicht om de hond werkelijk te laten zitten, maar is wel erg makkelijk om de rust erin te brengen. Dus op een afstand laten zitten, weglopen en dan influiten (bij je roepen/voor roepen) en op bepaald punt besluiten dat hij moet gaan zitten
Afbeelding
Afbeelding

En als beloning, de bal brengen
Afbeelding
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 15/02/11 12:47

Lijn lopen zonder landschapslijn

Oefening voor gevorderden: aan de rechterkant van het bos (foto1) gooi je de dummy's in het bos. Dan loop je er links omheen (foto2) en ga je aan de andere kant staan. Inzetplaats foto 3. Zet je hond in lijn in (hij moet immers nog de sloot oversteken en het bos ingaan voordat hij moet zoeken, dus is alleen een commando zoek dan niet handig) en geef hem in het bos zelf het zoeksignaal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
saskia burghout
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 758
Lid geworden op: 19/11/08 11:17
Locatie: brabant
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor saskia burghout » 15/02/11 12:51

Lupos schreef:Zitfluit

Bedoelt om contact te maken en te kunnen dirigeren. De hond moet dus oogcontact maken bij het stop-signaal oftewel de zit-fluit. Het is niet verplicht om de hond werkelijk te laten zitten, maar is wel erg makkelijk om de rust erin te brengen. Dus op een afstand laten zitten, weglopen en dan influiten (bij je roepen/voor roepen) en op bepaald punt besluiten dat hij moet gaan zitten
Afbeelding
Afbeelding

En als beloning, de bal brengen
Afbeelding


daar wil ik als tip bij zetten (als je het niet vervelend vind)
in fluiten moet je ook niet te vaak doen anders wordt de hond traag met terug komen.
ik wissel dit spelletje af met de hond vrij geven en dan als ze het niet verwacht de zitfluit geven en als ze snel gaat zitten gooi ik als belonning een balletje weg.
als je de tip van Dorine en mij gebruikt dan kom het hellemaal goed met de zitfluit dan blijf het voor de hond spannend
:klasse:

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 15/02/11 12:54

saskia burghout schreef:daar wil ik als tip bij zetten (als je het niet vervelend vind)
in fluiten moet je ook niet te vaak doen anders wordt de hond traag met terug komen.
ik wissel dit spelletje af met de hond vrij geven en dan als ze het niet verwacht de zitfluit geven en als ze snel gaat zitten gooi ik als belonning een balletje weg.
als je de tip van Dorine en mij gebruikt dan kom het hellemaal goed met de zitfluit dan blijf het voor de hond spannend
:klasse:

Hele goeie inderdaad :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Marieke
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3544
Lid geworden op: 12/12/06 11:09
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marieke » 15/02/11 13:00

Top vind ik dit Dorine!! Heel handig als ik straks weer aan de slag ga.... 8)
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje

:blondpootje: Quincy
:zwartpootje: Noortje

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 15/02/11 13:14

wat een leuk topic!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04/01/11 16:40
Locatie: Wormerveer

Ongelezen berichtdoor daantjuh85 » 15/02/11 13:17

Zeker leuk met die fotos! Gaan het voor in de toekomst in de gaten houden :D

jose geurtse
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4329
Lid geworden op: 06/03/04 11:38
Locatie: Lage

Ongelezen berichtdoor jose geurtse » 15/02/11 14:31

goede topic :)

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 15/02/11 14:52

Steadiness is natuurlijk super belangrijk.
Wat je kan doen als je hondje al goed naar blijf luisterd is het volgende.
Zet je hond neer, zeg blijf en doe in het begin 2 stappen naar achteren, later kan je dit uitbreiden :) Gooi dan een dummy naast je hond, zie je de hond twijfelen nog een keer blijf zeggen, blijft de hond netjes zitten gooi je aan de andere kant nog een dummy, zo ook ervoor en als je wat verder bent er overheen. Daarna moet de hond nog steeds blijven en ga je zelf de dummy's weer halen.
De hond leert hiermee 2 belangrijke dingen, rustig blijven zitten als dat gezegd word......en niet elke dummy is voor mij.

Zit en blijf
Afbeelding

Dummy rechts
Afbeelding

Dummy links
Afbeelding

Nog steeds geconcentreerd
Afbeelding

Dummy er overheen, koppie bewegen mag
Afbeelding
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Mandy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 619
Lid geworden op: 10/01/09 11:08

Ongelezen berichtdoor Mandy » 15/02/11 14:53

Leuk topic!!


Terug naar “Jachttraining”