Chester en mijn eerste KNJV diplomadag in Numansdorp

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Chester en mijn eerste KNJV diplomadag in Numansdorp

Ongelezen berichtdoor Jutta » 03/09/12 15:51

Wij hadden ons ingeschreven en ik was zoals altijd bloednerveus. Kon gelukkig wel goed slapen. Dus op zaterdag ging om 05.00 h de wekker. Wie is er nou zo gek om op zijn vrije dag zoiets te verzinnen. Dus op tijd vertrokken naar Numansdorp waar we ook bijna de eersten waren. Inschrijven, nummer ophalen, oeps geen speldjes. Lekker zo een beginner. Gelukkig had Brigitte een kleine vooraad aan speltjes.

Keuring van de DA, gelukkig ging dat best snel en waren we als derde aan de beurt. Goedgekeurd en dan even een rondje uitlaten.
08.30 h de proeven beginnen. Ik heb nr. 69 en moet bij Apport over water beginnen. Dat is iets minder want dat is onze zwakke punt. We moesten met de auto een stukje rijden. Chester eerst even ergens het water ingestuurd want het gaat altijd beter als die nat is. Ok. We waren vrij snel aan de beurt. Achteraf gezien doe ik dat niet meer. We lopen op, aardige keurmeester.
Ik stuur Chester vooruit en hij staat bij de waterkant en denkt rustig na waar die het beste in kan. Ja hier heb je waterplantjes, hier wat meer riet, etc. etc. Ik hem teruggeroepen, nog een keertje inzetten.
Ja, hij gaat erin en ja, hij zwemt strak naar de overkant maar.......
aan de andere kant waren ze bezig met kort apport te land en uit het water...met schot. Pang, daar ging die. Chester in het water, kijkt strak naar links, komt aan bij de overkant en rent naar links. Shit. Gelukkig had hij het snel door maar ja wat nu. Ik nog een keertje roepen zoek apport, hij zocht nog even maar besloot dan toch weer terug te zwemmen. Een 0. Weer geen B. Jammer.

2e onderdeel. Kort apport te land en aansluitend apport uit het water.
Het korte apport dus met het konijn. Beetje rare keurmeester maar ja.
Ik mijn eend afgeven en Chester dacht ho even waar ga jij heen met mijn eend. Gelukkig had hij snel in de gaten, dat er verderop nog iets te halen valt. We staan klaar, tikje, apport, Chester vliegt en netjes het konijn opgehaald. Helaas niet zittend afgegeven, hier moeten we nog aan werken. Keurmeester zegt niets.:confused: Gelijk door naar de waterkant.

We staan klaar. Eend gooien, schot.....nee geen schot want die was leeg dus alleen maar klik. Nou ja zeg, heb ik dat weer. Maar ik kreeg toch een tikje en Chester mocht gaan. Water in, eend pakken, water uit, helaas voor me neerlaten ploffen. Kort apport te land een 9, uit het water een 8 omdat die niet zittend afgeeft. Ok.

Nu op de verloren zoek. Stukje verderop. Zakje met de een afgeven. Loop ik bijna langs de keurmeester want weet ik veel, waar ik hem mocht inzetten. Chester had wel gezien waar ze met de zakken heenliepen. Ingezet en ja hoor, hij neemt dezelfde weg, oeps. Blijft zoeken. Ik zie hem het maaisveld ingaan :oops: opeens zegt de keurmeester roep uw hond maar terug. Shit dacht ik, maar nee. Chester kwam keurig uit het bos met de eend. Waarschijnlijk ook een foutje van de keurmeester want die twijfelde of hij het wel goed gedaan had. Een 10 kregen. :klasse:

Verder met de auto. Volgende onderdeel markeren. Daar gingen wij de laatste keer uit. Maar ja, de B zat er sowiezo niet meer in. Hele aardige keurmeester. Een stoppelveld. Chester naast me, eend vliegt, schot, apport en die tank gaat als een raket. Pakt de eend komt terug en.....plof. 2 punten aftrek en alsnog een 8.

Nu de onderdelen die die eigenlijk moet kunnen maar ja, de heer Zwart heeft er niet altijd zin in. Eerst volgen en uitsturen. Volgen aan de riem ging goed maar los bleef hij na een tijdje achter me sjokken. Een 6, meer was het ook niet waard. Dan uitsturen, mijn meest gevreesde onderdeel. Ik stuur hem hij gaat ik fluit hij draait om en komt op zijn gemak terug, onderweg hier en daar snuffelen want het ruikt daar toch heel erg lekker, gelukkig nog een 7.

Dan het laatste, af en blijf. Na al die moeilijke dingen moet dat toch een eitje zijn. Hij mocht met een ontzettend lief zwart teefje gaan.
Maar ja, mijn mannetje geeft de voorkeur aan een zachte, groene, lekkere ondergrond en dit was toch echt vies, overal stoppels nou daar ga ik toch niet zo graag zitten. Na 4 tot 5 pogingen besloot hij toch maar om te gaan liggen, bleef netjes die 2 min af maar we kregen een 9 omdat het toch lang duurde voordat hij af ging.

Dus al met al een C diploma met 39 puntjes. Het was toch een geslaagde dag want we hadden ook heerlijk weer. Gezellig weer met Daan en Joyce bijgekletst, Chester kon weer even met zijn vriendje Sep knuffelen. Brigitte met Ramses hebben we natuurlijk ook gezien die helaas niet verder mochten.
We hebben ook Jaap met Chica gezien die ook weer een super B diploma gescored heeft.

De klapper van de dag was nog dat er keurmeesters waren en je de honden kon laten keuren. Ach ja, daar hebben we ook meegedaan. Je ging langs 2 keurmeesters. Van een kregen we een ZG en van de andere een MATIG. Ja, dat neusje en die korte snuit, brede kop...... en die vrouw zei tegen ons, ja hij is een Rottweiler gevangen in een Labrador en ze kon me toch echt geen G geven...... :confused: Maar ach ja, laat ik nou juist van dat Hemelvaartsneusje en dat koppie zo houden :verliefd1:

Wij hadden een geweldige en ook weer leerzame dag, zaten nog lekker een tijdje na te kletsen en zijn toch trots op ons eerste C-KNJV-diploma.

Afbeelding
Afbeelding

bedankt Sharon !

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 03/09/12 16:57

Gefeliciteerd met jullie C diploma :applaus:

Jammer van het over water, mag ik vragen hoe jullie dit trainen?
Vat dit alsjeblieft niet als commentaar op ofzo, ik ben oprecht benieuwd, aangezien je veel vaker leest dat over water een valkuil is voor mensen die voor hun B opgaan.

Ennuh, toch knap gedaan hoor, van je halve Rotti :lol: :twisted: :lol:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 03/09/12 17:00

Natuurlijk mag je vragen. Ben altijd open voor commentaar of tips.
Wij trainen verschillend. Eerst altijd dat er iemand aan de overkant staat of dat er iemand uit zicht van de overkant een geluidje laat horen. Soms is er ook niet en kijkt hij hoe een andere hond gaat.

Soms gaat het heel goed en vaak ook niet. Het is echt moeilijk.
Chester is ook nog heel vaak moeilijk met kantjes. Hij vindt niet alle even
makkelijk of leuk.

Als je een goede tip hebt hoor ik het graag :)
Afbeelding



bedankt Sharon !

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 03/09/12 17:16

Wij doen alles in stukjes trainen zeg maar, dus een soort puzzel die je dan uiteindelijk in elkaar kan schuiven.

Dus het zwemmen opzich, veel verschillende kanten, veel riet aan de kant, veel waterplanten in het water, echt zodat ze alles gewend zijn.
Ook het zoeken besteden we veel aandacht aan, dus niet alleen het zoek apport, maar ook bijv. in hoog gras wat kleine dummy's leggen, daar met je hond heen lopen en hem het zoekcommando geven. Ook dit weer op allerlei verschillende plekken, dus in het riet aan de waterkant, in de bramenstruiken, hoog gras, bos, noem het maar op, zodat ze echt heel goed door hebben wat zoeken is en dat ze die neus aan de grond plakken op het moment dat jij het zoek commando geeft :D Dat is namelijk toch iets anders dan wanneer je ze het bos instuurt met zoek apport.

Dan gaan we naar water en gaan puzzelstukjes samenvoegen, dus eerst staat er iemand zichtbaar aan de overkant en gooit met een geluidje op schot een dummy, pas als dat er goed inzit word de dummy uit zicht gelegd, met geluidje of schot, als de hond er vertrouwen in heeft dat er altijd iets ligt als je hem stuurt, dus eerst makkelijk vindbaar, kan je het daarna moeilijker maken.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg en nogmaals het is absoluut niet als commentaar bedoeld, het viel mij alleen op dat dit onderdeel vaak een struikelblok blijkt te zijn en dat is zo jammer!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 03/09/12 17:40

Een matig voor Chester :shock: :shock: :shock: nu ben ik van mn stoel gevallen... Even weer erop klimmen hoor. Jammer va t over water, maar weer een ervaring rijker :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 04/09/12 08:13

@Lunatic. Goede tips hoor. Ik denk ook dat we het veel meer moeten opbouwen. Onze trainingslocaties hebben natuurlijk niet altijd de goede mogelijkheiden om over water te oefenen dus dan is het de ene keer wel en dan lang niet en dan weer wel. En inderdaad de verschillende kantjes. Chester kan daar wel heel moeilijk doen. Dus eigenlijk kun je beter eerst alle verschillende kantjes hebben gehad en daarna ga je verder. En ook eerst een tijdje met een hulpje (iemand aan de overkant of een geluidje).
Bedankt voor het meedenken.
Afbeelding



bedankt Sharon !

Gebruikersavatar
riwka
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1266
Lid geworden op: 21/09/08 10:08
Locatie: almere

Ongelezen berichtdoor riwka » 04/09/12 10:43

Je bent een Toppertje hoor Chester en die B komt er echt wel hoor Jutta!

@Linda duidelijke uitleg hoe jullie zoiets opbouwen. Als je het leest klinkt het zo logisch maar je moet er maar opkomen! Bedankt!
Don't always keep your dog on a leash if you want him to be attached to you
A.Willametz

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 04/09/12 11:17

riwka schreef:Je bent een Toppertje hoor Chester en die B komt er echt wel hoor Jutta!

@Linda duidelijke uitleg hoe jullie zoiets opbouwen. Als je het leest klinkt het zo logisch maar je moet er maar opkomen! Bedankt!


Dank je!
Daarom wilde ik het ook delen, het is vaak niet dat ze het niet kunnen, maar dat ze niet helemaal snappen wat de bedoeling is :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 04/09/12 12:07

Gefeliciteerd, knap gedaan van jullie samen :klasse:

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 04/09/12 12:16

Chester heeft het goed gedaan! Jammer van over water maar de rest is beslist om trots op te zijn! Gefeliciteerd met jullie C diploma!

Een 'matig' voor Chester??? :shock: Dat gaat echt nergens over! Dat keurrapport zou ik maar gewoon in de papierbak gooien en nooit meer aan denken :roll:
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

mullermariska
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2399
Lid geworden op: 02/03/09 14:56
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor mullermariska » 04/09/12 12:32

Gefeliciteerd allebei! Helaas geen B maar dat komt vast nog wel!

Enne... Chester is een hele knappe vent hoor!! :verliefd1: :verliefd1:
Groetjes Mariska en een lebber van Izzie en Shiva

:zwartkopje: Lola ( Kink's Lola van de witte hoeve's hof ) 7-3-1998 - 14-7-2008
:blondkopje: Izzie ( Mayberry's Dream Curious Isabel) 4-2-2009
Bull terriër : Shiva 3-8-2010

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 04/09/12 17:14

Leuk verslag Jutta! :)
Heel jammer van dat ene onderdeeltje, over water..maar je zit er heel dichtbij dus volgende keer gaat het gewoon lukken! :D

EricaM
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2506
Lid geworden op: 23/03/09 23:17
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor EricaM » 04/09/12 23:23

Chester heeft het echt weer top gedaan. En natuurlijk jammer dat over water niet lukte. Dat is ook echt lastig en wij trainen dat gewoon heel weinig, dus daar kun je niets aan doen. Niet de moed opgeven en volgend jaar gewoon met ons weer proberen.

En wat een ongelofelijke opmerking van de keurmeester zeg. Een rotweiler in een labrador jasje. :) Ik moet er ook wel weer om lachen ook. Chester heeft namelijk een heerlijk koppie, waar je alleen maar verliefd op kan worden. En als je het geluk hebt dat je zijn karakter ook nog kent, dan wordt verliefd zijn vanzelf houden van :verliefd1: :verliefd1: . En zeker ook duidelijk een labrador. Laat die keurmeesters maar kletsen. :wink:

Volgend jaar gaan we weer voor de B proberen en tussendoor oefenen we gewoon samen erg veel over water. :wink:
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram


Terug naar “Jachttraining”