De Fokkersklasse

Plaats hier alles over hondenshows.
Gebruikersavatar
Gerritte
Erelid
Erelid
Berichten: 15528
Lid geworden op: 03/01/03 09:12
Locatie: zoetermeer

De Fokkersklasse

Ongelezen berichtdoor Gerritte » 26/09/06 09:50

Gisterenmiddag ontstond er enige onduidelijkheid langs (buiten) de ring over het voorbrengen van een hond in de fokkerklasse reuen, deze werd niet door de fokker voorgebracht en mij werd gevraagd hoe dat zat.

Ik had er niet direkt antwoord op maar de vrager hield stellig vol dat dit niet mocht en dat de hond door de fokker voorgebracht moest worden, dit zou FCI regel zijn.

Nieuwschierig als ik ben heb ik dus e.e.a. uitgezocht, ook al omdat ik hier nog nooit van gehoord had en ik loop toch al zo'n 20 jaar mee in het show wereldje.

Resultaat is als volgt.

Allereerst voor de leken onder ons, de FCI is het overkoepelend orgaan van alle kennelclubs en zo ook van onze Raad van Beheer.

De FCI kent geen fokkersklasse en op Internationale shows is dan ook geen fokkersklasse aanwezig.
Wel kan een kennelclub b.v. onze eigen Raad van beheer deze klasse inlassen voor clubmatches en dat gebeurd dan ook.

Een hond die de fokkersklasse wint en vervolgens beste reu of teef wordt krijgt dan het CAC toegekend maar NOOIT het CACIB, het CACIB wordt toegekend voor het behalen van een Int. Kampioenschap en derhalve uitgegeven door de FCI.
Het CACIB wordt dan vervolgens door geschoven naar de reserve kampioen.

Verdere navraag over regelgeving t.a.v. de fokkersklasse leerde mij dat het niet uit maakt WIE de hond voorbrengt.
Op de stamboom van de hond moet echter wel de fokker en de eigenaar dezelfde persoon zijn.

Waarom is er een CACIB, dit is voor de titel Internationaal Kampioen, voor de labrador betekend dat dat ie ook een veldkwalificatie behaald moet hebben dus dat is moeilijk omdat je daar gewoon niet tussen komt hier in Nederland, maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Gr.Mieke
_________________
Een goede labrador heeft nooit de verkeerde kleur.
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)

Terug naar “Shows”