Verandering in gedrag door ouderdom?

Hier komen labrador eigenaren bij elkaar om alle dingen te bespreken die specifiek oudere labjes aangaan.
Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Verandering in gedrag door ouderdom?

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 02/04/13 16:21

De laatste paar maanden vertoont Lex ander gedrag.. Vroeger was hij gauw tevreden, een beetje afwachtend, soms verlegen en relaxt, maar de laatste tijd ontpopt onze 10-jarige vriend zich als een ongeduldig dwingelandje. Dan vindt ie blijkbaar dat het al etenstijd is en dan gaat hij blaffen en je laptop of krant van je schoot afduwen, enz!! :shock: Ook kan hij als een drammerige kleuter overkomen en wil dan ook niet meer luisteren.. Nu dachten we dat we hem teveel privileges hadden gegeven en hebben de teugels weer wat aangetrokken, maar daar trekt hij zich niks van aan.. Hij wil zelfs tijdens de wandeling bepalen waar we heen wandelen! Ook denkt hij opeens dat het bezoek voor hem komt en claimt de arme mensen compleet als ik niet ingrijp.. :( Komt dit gedrag jullie bekend voor bij jullie senioren? Eventuele tips zijn ook van harte welkom!!
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 02/04/13 16:50

Het gedrag van een oudere hond verandert inderdaad. Ook bij honden komt een vorm van dementie voor. Net als bij mensen reageren honden verschillend, de een wordt heel onverschillig, de ander wordt er boos of een dwingeland van.

Ook kunnen ze opeens iemand anders achterna lopen en hebben ze niet in de gaten dat het niet de eigen baas is. Mijn eigen oudje Dewi deed dat maar laatst in het bos hobbelde zo'n oud hondje opeens met ons mee. Maar even terug gebracht want baasje riep al op een afstand maar ze worden vaak ook nog zo doof als een kwartel.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 02/04/13 18:35

Aha. dat verklaard een hoop!! Lex kan alleen los op veilige plaatsen waar bijvoorbeeld geen verkeer rijdt.. Hij hoort een stuk minder sinds zijn laatste oorontsteking. Dan kan ik roepen wat ik wil, maar dan hoort hij me echt niet (helemaal niet als de wind verkeerd staat).. Dus toch de ouderdom helaas :cry: Bedankt voor je reactie!
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 02/04/13 18:43

Susan78 schreef:Aha. dat verklaard een hoop!! Lex kan alleen los op veilige plaatsen waar bijvoorbeeld geen verkeer rijdt.. Hij hoort een stuk minder sinds zijn laatste oorontsteking. Dan kan ik roepen wat ik wil, maar dan hoort hij me echt niet (helemaal niet als de wind verkeerd staat).. Dus toch de ouderdom helaas :cry: Bedankt voor je reactie!


Ja, ze worden ook ouder met de bijhorende kwaaltjes. Maar mijn Dewi is 15 jaar geworden en ik hoop dat ook Lex deze respectabele leeftijd zal halen!!

Dewi kon ook heel lang blijven staan snuffelen aan een bepaald plekje. Ze was dan helemaal in gedachten en als ik haar dan ophaalde (en aanraakte omdat ze zo doof werd) schrok ze gewoon.

De 2 andere honden die oud zijn geworden kregen last van incontinentie en bij alledrie de oudjes waren pijnstillers voor arthrose nodig op een gegeven moment.
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 02/04/13 22:24

Ja, inderdaad wordt er veel en lang gesnuffeld en gaat alles veel trager. Ook staat hij vaak en lang in gedachten te snuffelen of te staren en schrikt dan van me als ik tegen hem zeg dat we weer verdergaan.. Gelukkig ben ik een geduldig mens en laat ik hem op zijn gemakje 'de hondenkrant lezen' :D
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

Jol
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 234
Lid geworden op: 18/02/11 14:41

Ongelezen berichtdoor Jol » 03/04/13 07:41

Hoi Susan,

Een gedeelte van jouw verhaal herken ik zeer zeker bij onze bijna 14-jarige Saar. De hondenneus maakt op seniorleeftijd overuren, van het ruiken aan een grassprietje wordt een complete studie gemaakt :D en mevrouw wil altijd een andere richting uit dan ik wil. Ook het staren in het niets en ineens weer weten waar ze is en met wie ze is herken ik helemaal. Je andere verhaal van het claimen van bezoek of aandacht vragen door je laptop van schoot te schuiven :wink: herken ik dan weer niet. Maar hé, elk senior-labje is weer anders, maar er zijn dus grote overeenkomsten.
Knuffel voor Lex!

Jolanda

floor
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 287
Lid geworden op: 10/08/10 06:44
Locatie: Beilen

Ongelezen berichtdoor floor » 03/04/13 18:24

Grappig deze topic.
Ook herken vele dingen die hier staan.
Floor wil vaak de weg bepalen. Helaas voor haar maar de helft van de tijd doe ik dat.
De neus maakt extra uren.
Doelloos/dromend voor haar uit staan te kijken.
Aanhalerig zijn. Soms dan zit ik achter de pc en word mijn arm omhoog gedrukt.
Afbeelding
:bruinpootje: Floor 05 09 2003......10 11 2014
:zwartpootje: Tosca 31 01 2013

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 03/04/13 20:43

Het eindeloos blijven snuffelen bij een lekker luchtje herken ik ook. Het claimende gedrag juist helemaal niet. Tinkle komt uit zichzelf nauwelijks nog om aandacht vragen. Wel weet ze feilloos de eet- en wandelmomenten, daarvoor komt ze ruim op tijd haar mand uit om zich te melden. En ook als er iets extra´s te scoren valt in de keuken, dan heeft ze dat ondanks haar doofheid feilloos in de gaten.
Tinkle is regelmatig gedesoriënteerd. Dat uit zich soms in onrust en veel hijgen of zo diep slapen dat ze bij wakker worden niet weet waar ze is. Maar ze heeft ook heldere en alerte dagen.
Wij merken wel dat het verouderingsproces steeds sneller gaat. Ze is jarenlang heel goed gebleven voor haar leeftijd, maar nu takelt ze toch wel in snel tempo af.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 04/04/13 08:58

Hihi, ik vind dat echt schattig, zo'n oude loebas... Die verhaaltjes zijn zo grappig! Ik leer bij: ik wist helemaal niet dat hun gedrag kon veranderen!? Ik dacht dat ze gewoon wat slomer zouden worden. Er staat ons nog wat te wachten!

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 04/04/13 10:07

Pixie schreef:Hihi, ik vind dat echt schattig, zo'n oude loebas... Die verhaaltjes zijn zo grappig! Ik leer bij: ik wist helemaal niet dat hun gedrag kon veranderen!? Ik dacht dat ze gewoon wat slomer zouden worden. Er staat ons nog wat te wachten!


Dit hoeft niet persé bij elke hond zo te zijn. Mijn Wicca is 13 jaar geworden en bleef nagenoeg hetzelfde karakter behouden.

Ze was ook niet doof maar had wel veel last van arthrose en dan met name in haar rug.
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Mark
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 177
Lid geworden op: 05/11/06 21:40
Locatie: Ekeren - Antwerpen

Ongelezen berichtdoor Mark » 04/04/13 19:35

Een deel wat hier verteld word herken ik ook bij Zora (op weg naar haar 12 jaar), de laatste 2 jaar is haar gedrag hier aan het veranderen.
Tinny: raszuivere kruising (01/01/98-12/04/08 )
Benji: Kruising en ons duveltje (30/01/08-24/05/08 )
Zora: labrador in hart en nieren (06/06/01-10/04/14)
Vicky: lieve knuffelbeer

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 04/04/13 20:10

Hier ook zo'n oudje. Zei het vanmiddag nog tegen de buurvrouw.

Kira slaapt ontzettend veel. Haar ogen werken niet goed meer. Heeft behoorlijke staar. Oren werken volgens mij nog prima en de neus...die maakt ook regelmatig overuren. Ook zij wil wel eens een kant op waar we normaal nooit heen gaan :D En wandelen wil ze ook niet zo veel meer. Als ze 's morgens om een uur of 6-7 is uitgelaten, dan wil ze soms om een uur of 12-13 nog niet echt naar buiten, maar dan moet ze mee, omdat ik dan 's middags moet werken.

Karakter verandering merk ik niet. Ze is nog steeds super lief. Wel af en toe een beetje verward. :? Ach ja als dit alles is dan mogen we nog in onze handjes knijpen. Hopen dat we nog lang van haar mogen genieten.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 04/04/13 21:47

Toosje , bijna 11 jaar, veranderd nu ook langzamerhand. Ze wil soms gewoon niet mee met een wandeling. Moet ook overal uitgebreid aan ruiken en , zij, die zo goed luisterde altijd, heeft nou overal lak aan. Eerst dacht ik dat ze minder goed kon horen, maar ze hoort mij wel, en als ze een middelvinger zou hebben zou ze die opsteken. Sommige wandelingen vind ze niet leuk, dan doet ze alsof ze net 100 is geworden en moet ik haar bijna meetrekken, terwijl ze op andere wandelingen nog dartel is als een jonge hond. Als ze haar vriendje, een duitse staande ziet op afstand, heb je nog nooit zo'n snelle, kwispelende Toos gezien. Maar als ik haar roep, mag ik op een afstand van 10 meter wat Toos betreft er een kwartier voor uittrekken. Ach, ouderdom komt met gebreken, en sommigen zijn hinderlijk.
Ergens heeft het ook wel zijn charme.

stanis40

Ongelezen berichtdoor stanis40 » 06/04/13 06:22

Hier ook al zo'n grumpy old man soms. En dan toch nog als een debiel achter iets aanrennen en vergeten dat ie eigenlijk pijn in zijn knoken heeft:):):)

arlette77

verandering in gedrag door ouderdom

Ongelezen berichtdoor arlette77 » 17/04/13 10:40

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Mijn naam is Arlette (ben getrouwd met Arjan) en wij hebben ook een oudje in huis. Haar naam is Senna en ze is nu 14,5 jaar oud.
Ook zij heeft de nodige ouderdomskwaaltjes. Ze heeft artrose in haar achterpoten en heupen en we hebben het idee dat ze af en toe wat in de war is. Ze staat dan ineens op van haar kussen en gaat dan door de kamer lopen (naar ons idee doelloos), vervolgens komt ze wel weer terug en gaat weer liggen. Ook lijkt het af en toe ook alsof ze niet weet waar ze is.
Ze hoort en ziet bijna niet meer en schrikt dan dus als je haar onverwacht aanraakt.
Ik vind dat best zielig om te zien dat ze zo achteruit gaat. We hebben haar vanaf dat ze 8 weken is.

Groetjes, Arlette.


Terug naar “Seniorenhoek”