... een hond die aan een fieldtrial meedoet

Regelmatig berichten we hier over een dag uit het leven van een Labrador.
Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

... een hond die aan een fieldtrial meedoet

Ongelezen berichtdoor Desiree » 22/03/09 21:12

Belevenissen van een Labrador en zijn baas door Europa in de maand December. Geschreven door Herman Jeske, Van het Haesdal Labradors.

Beschrijving van de dag
2 Daagse Veldwedstijd van de NRC op 1en 2 December in Tachov, Tsjechiè. Zondag 30 November ben ik met Karel v Loo afgereisd naar Tjeschiè rond 1400 uur waren wij aanwezig we dachten dat we de eersten waren maar een paar deelnemers waren al een dag eerder aangereisd. Ons hotel Olympic was een oud sporthotel met een verouderde inrichting maar alles was proper en schoon Het restaurant was meer dan oke.daarom dat wij er ook sávonds bleven voor te eten en wat te drinken het was heel gezellig maar de meesten gingen toch vroeg naar bed Karel en ik hebben het restaurant natuurlijk gesloten

De volgende morgen was er ontbijt en daarna reden we naar het jachtveld
.We hadden 8 novice honden en 21 in de open klasse dus was besloten dat er 3 veldwedstrijden gemaakt werden 2 veldwedstrijden in de Open met CACT en 1 veldwedstrijd in de Novice.
De keurmeesters waren P. Rooijakkers, P.Bahlke,W. van Doorn en H. Wurpel en aspirant keurmeester K.Kommers
Die dag was er een gedreven jacht Open en Novice honden stonden samen op Post er was genoeg wild en met genoeg bedoel ik ook genoeg want sommige honden en vooral die in de Novice klasse hadden er moeite mee.
In die klasse waren een paar zeer jonge honden die het toch wel deden misschien zien we ze nog eens in Belgie
Het terrein was zeer mooi en afwisselend het was een jachtveld zoals wij het hier in Belgie ook kunnen veel bos gelegen in een heuvelachtig terrein waar de fazanten en patrijzen mooi hoog vliegen.
In de Open klasse hadden we 2 groepen de eerste beurten waren goed maar niet spectaculair
Bij de 4de beurt kreeg ik een mooie opdracht er was een patrijs geschoten die gevleugeld was en ca.70 mtr in een hoek van het bos lag ik geef mijn hond een lijn en na 1 minuut verschijnt hij met de patrijs
Na een 5 tal beurten was er een soort finale dus de 8 beste honden van die 2 groepen moesten bij de laatste drift op post Ik stond met 2 honden in de finale op post er vielen genoeg stukken
Er zeilde een gewiekte fazant door naar de overkant ca. 100 meter het bos in en er viel een fazant dood ongeveer 30 mtr van mij vandaan ongeveer 15 mtr uit de lijn van die gewiekte bijna gelijktijdig mijn hond had beide goed gezien .Je begrijpt hem al de keurmeester wou die gewiekte hebben .
Ik geef mijn hond een vooruit en hij loopt in 1 lijn naar de overkant het bos in en komt terug met die gewiekte.Daarna mocht ik die dode fazant op 30 mtr ook nog halen.
Omdat het aantal honden 21 in de Open klasse was waren er 2 CACT aangevraagd voor 1 dag
De uitslag op 1 December voor de gedreven jacht is geworden:

Veldwedstrijd 1 Veldwedstrijd 2
1 CACT Starcreek Drummer v T Buijs 1CACT Searover Tings Dalziel v H Jeske
2 U Harpering Archibald v H Companjen 2 ZG Blackthorn Albireo Storm v K v Loo
3 U Laokole v P Vingerhoets 3 ZG Abbotsross Jingles v M Oosterzee

De 2de dag was een voor de voet jacht aangezegd we begonnen in een stuk waar meer dan genoeg fazanten zaten mijn eerste beurt was op een haan die over ons vloog en beschoten werd deze viel achter een heuvel ik stuur Dalziel en hij komt na enkele seconden al met de haan terug daarna werden er een paar stukken geschoten die vlak bij ons vielen deze werden door de honden geapporteerd die verder op in de linie stonden.
Na deze drift kwamen we op een plaats aan waar meerdere stukken geschoten waren en waar we aanwijzingen kregen waar de fazanten lagen .
De keurmeester zei dat er meerdere stukken in het bos over de heuvel lagen ik stuur mijn hond richting de heuvel en voor dat hij die op gaat mindert hij vaart en tekent hij gaat iets naar links en pakt daar een hen, de keurmeester wist zelf niet dat daar een hen was gevallen daarna moest ik hem nog eens inzetten en hij kwam na enige tijd met een fazant terug.
Daarna moest hij achter een aantal dennenbomen naar een fazant zoeken waar hij na enige tijd ook met een fazant tevoorschijn kwam het nadeel aan deze beurt was dat je je hond niet kon zien en ook niet wist of hij in het goede gebied zat.
Hierna had ik mijn 3 beurten gehad en was ik door 2 keurmeesters gezien.
Toen gingen ze verder ,sommigen honden lieten zeer mooi werk zien en sommigen elemineerden zichzelf door uit de hand te gaan of in te springen en sommigen hadden mindere beurten en zo kwam al snel een klassement tot stand.
Ik kreeg hierna nog een aantal beurten waar mijn hond goed werkte en geen fouten maakte .
De schemering viel langzaam in en de keurmeesters hadden genoeg gezien en besloten de wedstrijd te beeindigen.
We keerden terug naar de auto’s waar de gastheer JW Schlimmer ons uitnodigde om binnen te komen in zijn landhuis om daar de prijsuitreiking te doen
De uitslag van de wedstrijd voor de voet op 2december is geworden:

Veldwedstrijd 1 Veldwedstrijd 2
1CACT Cherwood Red Matuka v D Heijman 1 U Searover Tings Dalziel v H Jeske
2RCACT Laokolé v P Vingerhoets 2 U Fircone Creek Cerko v R Heijmans
3 U Starcreek Drummer v T Buijs 3 ZG Dual’s Hope Ellynn v R Michiels
4 U BlackthornAlbireo Storm v K v Loo

Hoe ziet zo'n dag eruit
Onderstaand filmpje is niet op deze gemaakt, maar geeft een goed idee wat zo'n wedstrijd inhoudt. Het filmpje is al eerder op het forum geplaatst.
http://video.yahoo.com/watch/3932914/10692294

Zelf een wedstrijd bekijken
Er mogen geen toeschouwers bij een trial...enkel de geweren (jagers), de voorjagers en hun honden, en de keurmeesters. Er wordt weleens gefilmd, maar dat wordt dan gedaan door professionele ploegen, en bij hoge uitzondering. De reden is voornamelijk de veiligheid, het is een echte jacht, er wordt dus ook stevig geschoten, en het terrein is altijd onoverzichtelijk (om het zoeken te vermoeilijken)

Dit jaar is de IWT in Nederland, het is geen fieldtrial, maar een workingtest. Dus een nagebootste jacht met dummies, maar de moeilijkheids-graad is wel even hoog. En daar mag iedereen gaan kijken :)
Groetjes,
Désirée

Afbeelding

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 22/03/09 21:25

mooi om te lezen,tja en dat filmpje he,echt geweldig :applaus:
dat wordt nog flink trainen :D
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
Kyra
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3251
Lid geworden op: 27/01/08 21:23
Locatie: Alphen aan den rijn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kyra » 22/03/09 21:36

Ongeloofelijk, echt waanzinnig gaaf. Prachtig verslag!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerritte
Erelid
Erelid
Berichten: 15528
Lid geworden op: 03/01/03 09:12
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor Gerritte » 22/03/09 21:57

:D Super om te lezen.
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)

Janneke

Ongelezen berichtdoor Janneke » 22/03/09 22:00

Gaaf!! Maar even een vraagje van een leek op FT gebied. Al het een echte jacht is wat doe je dan als het jagen niet lukt? Of stel ik nu een rare vraag?

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 22/03/09 22:06

Daar kunnen wij alleen maar van dromen. Heel leuk verslag Brigitte. :applaus:

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 22/03/09 22:14

Janneke schreef:Gaaf!! Maar even een vraagje van een leek op FT gebied. Al het een echte jacht is wat doe je dan als het jagen niet lukt? Of stel ik nu een rare vraag?
Nee hoor :)
Fieldtrials worden enkel in het jachtseizoen gehouden, en meestal is er wild genoeg, soms echter niet, bijv zoals in dit seizoen met de extreme koude..
Dit is dan geen reden om de trial in de open klasse te verzetten, in deze klassen spelen alleen de combinaties mee die bewezen kwaliteiten hebben...en dus ook de moeilijke apporten aan moeten kunnen.

Dat er helemaal geen wild is, daar heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord, maar ik neem aan dat, mocht dat ooit eens voorgekomen zijn, de trial dan ook niet is doorgegaan :wink:
Afbeelding

Marcail
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12114
Lid geworden op: 13/05/04 20:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marcail » 22/03/09 22:35

Een prachtig leerzaam verslag :applaus: het filmpje is geweldig leuk om te zien.

en wat leuk om de naam van mijn lieve trainster en haar hondje er in terug te zien :klasse:
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 22/03/09 22:38

Marcail schreef:Een prachtig leerzaam verslag :applaus: het filmpje is geweldig leuk om te zien.

en wat leuk om de naam van mijn lieve trainster en haar hondje er in terug te zien :klasse:
Wie traint jou dan?
Afbeelding

Marcail
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12114
Lid geworden op: 13/05/04 20:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marcail » 22/03/09 22:44

brigitte064 schreef:
Marcail schreef:Een prachtig leerzaam verslag :applaus: het filmpje is geweldig leuk om te zien.

en wat leuk om de naam van mijn lieve trainster en haar hondje er in terug te zien :klasse:
Wie traint jou dan?[/quote]

Mijn hondje en ik worden super getraint door M. van Oosterzee :wink:
ik heb in de afgelopen jaren heel veel geleerd, en mijn hondjes uiteraard ook. 8)
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012

Janneke

Ongelezen berichtdoor Janneke » 22/03/09 22:48

brigitte064 schreef:
Janneke schreef:Gaaf!! Maar even een vraagje van een leek op FT gebied. Al het een echte jacht is wat doe je dan als het jagen niet lukt? Of stel ik nu een rare vraag?
Nee hoor :)
Fieldtrials worden enkel in het jachtseizoen gehouden, en meestal is er wild genoeg, soms echter niet, bijv zoals in dit seizoen met de extreme koude..
Dit is dan geen reden om de trial in de open klasse te verzetten, in deze klassen spelen alleen de combinaties mee die bewezen kwaliteiten hebben...en dus ook de moeilijke apporten aan moeten kunnen.

Dat er helemaal geen wild is, daar heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord, maar ik neem aan dat, mocht dat ooit eens voorgekomen zijn, de trial dan ook niet is doorgegaan :wink:


Dank je wel! Weer wat geleerd!

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 22/03/09 23:54

Wooow! Daar krijg ik echt kippevel van!!! Dat is toch geweldig hé!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 23/03/09 00:04

:klasse: super dit geschreven stuk sjmiegeltje :klasse: jullie doen het toch maar he :klasse: :applaus:
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Gebruikersavatar
Anca
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6407
Lid geworden op: 25/12/04 14:00
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Anca » 23/03/09 08:03

Prachtig geschreven, Brigitte, en heel mooi om te lezen :klasse:
Groetjes Anca

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 23/03/09 14:40

Kicken!!! En dan te bedenken dat ik de eer heb hiervan een direct afstammeling te hebben :verliefd1: als Juna ooit de helft van haar vader zou worden ben ik al dik en dik tevreden :klasse: (als het innerlijk even sprekend is als het uiterlijk, dan is er flink wat gelijkenis hahaha)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012


Terug naar “Een dag uit het leven van...”