Koda en de correctiehalsband.

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Koda-beer

Koda en de correctiehalsband.

Ongelezen bericht door Koda-beer »

Koda is dan wel een labrador, een waterhond, en dat vinden echt geweldig, maar hij springt in de meest ranzige sloten waar die erg ziek van kan worden. Dit is nu al 2x gebeurt, en ik ben er de 2e keer zelf ook in moeten stappen met mijn regenlaarzen om hem er uit te halen.

We hebben nu dus een correctie halsband gekocht, en zojuist eventjes uitgeprobeert op de vibratiestand 2 van 10. Hij reageerde angstig (geschrokken, niet echt bang) en zocht direct bescherming bij mijn vader, terwijl ik en mijn moeder ''de baasjes'' zijn.

Ik wil wel dat Koda gewoon kan zwemmen straks, graag zelfs, maar alleen als wij het toelaten. Mijn vraag is nu dus: hoe corrigeer ik hem nu? Ik weet dat hij geen verschil ziet tussen de smerige sloot en het zwembad. Als ik hem nou bijvoorbeeld in de beek wel wil laten zwemmen, maar niet in de sloot. is het dan wel juist om hem te corrigeren met de halsband? Ik wil namelijk niet dat hij straks nooit meer het water in gaat.
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Is dat niet erg heftig om een correctiehalsband te gebruiken alleen maar omdat ie in sloten springt! Is op tijd aanlijnen dan niet een stuk vriendelijker?
Koda-beer

jeltje schreef:Is dat niet erg heftig om een correctiehalsband te gebruiken alleen maar omdat ie in sloten springt! Is op tijd aanlijnen dan niet een stuk vriendelijker?
Veel mensen denken bij een correctiehalsband aan schokken en dergelijke, alleen ik heb hem wel eerst zelf op mezelf uitgetest, die van ons werkt met vibraties, en het voelt echt bijna niet. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het voor hem een irritant gevoel is, maar niet pijnlijk. Op tijd aanlijnen heeft weinig nut. Hij doet het voornamelijk met het spelen met andere honden, en hij is de eerste die er in springt. Ik kan hem niet verbieden te spelen met andere honden omdat er water is, en er zijn nog 2 labradors die ook zo zijn getraint. Ik wil dit eigenlijk ook liever niet doen, maar ik kan hem nu die dingen nog aanleren en afleren.
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Het is en blijft een stroomband die je om het nekje van je 6 maanden oude pup hangt. Gezien de reactie van jouw hond ervaart jouw hond het toch heel wat intenser dan slechts "vibraties".

Het hele punt is dat jouw hond niet weet wat er van hem verwacht wordt en de correctie dus ook niet kan voorkomen. Dat is de grote fout die mensen maken met een stroomband. Hoe wou je trouwens je hond het verschil tussen schoon en vies water bijbrengen met een stroomband???? Het is een hond en geen mens, dus hij zal nu waarschijnlijk niet meer in het slootje springen waar hij gisteren gecorrigeerd is. En als je pech hebt zwemt hij nooit meer. :cry: En als je nog meer pech hebt heeft hij geen vertrouwen meer in jullie (zoekt troost bij je vader) :cry:

Gooi dat ding alsjeblieft heel gauw weg en ga met je hond trainen. Trainen op een positieve manier, dus met belonen en niet met schokken! Ik begrijp niet dat je met zo'n heftig middel aan de slag gaat terwijl je helemaal niet weet waar je mee bezig bent. :evil: Misschien kan de schade nog voorkomen worden...... Ik word hier heel verdrietig van :(
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Ik ga mee met Lien en ik zou gaan werken aan het basisappèl. Appèloefeningen die je steeds moeilijker maakt. Eerst binnen, dan buiten, dan met afleiding, dan met nog een andere hond er bij enz. En neem iets mee wat ie meeeeeeega vindt dus als een superbeloning aanschouwt, en dat ie ENKEL kan krijgen bij wandelingen bijvoorbeeld. Als het vertrouwen dus jullie goed zit, dan luistert je hond heel goed! Misschien hondenschool volgen? Ik zou in elk geval niet met "vibratieband" gaan werken; ocharme, zo'n jong hondje ook nog :(.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Oke, en je gaat dit zonder begeleiding van een ervaren trainer doen? Ik wens Koda veel sterkte...
Kleine tip: je kunt een stroomband enkel gebruiken voor gedrag als hij dit gedrag in zijn geheel niet meer laat zien. Anders zul je veel stress en angst bij je hond gaan zien. Ik mag hopen dat die keer "uitproberen" ook niet zomaar is gedaan?
Verder houd ik hier maar even mijn mond denk ik...
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door bud en weiser »

Bud was indertijd ook zo een slootspringer,zoveelste vettigger zoveelste prettiger voor hem,wij lijnde hem ruim van ter voore aan als we aan zo een sloot kwamen.
Weiser vraagt altijd eerst of hij in de sloot mag,hij kijkt je aan van mag ik,dan zeggen we nee Weiser als het een vieze sloot is,al dat hij niet snel naar een vieze sloot gaat,dit hebben we niet geleerd,hij doet het waarschijnlijk omdat we op Bud zo moesten roepen,hij is dan natuurlijk ook geen labje maar een herdertje.
Killian heeft tot in de week eigenlijk alle sloten voorbij gelopen,toen spronh hij in een redelijk vies slootje,dus nu doen we hem ook op tijd aanlijnen,het is een gedrag van labjes en denk dat je je daar bij moet neerleggen of op een vriendelijker manier gaan trainen,op deze manier help je je pup omzeep!
Bud mis je nog steeds!
Marieke
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marieke »

Dit is een grapje toch??? Je pup van 7 maanden springt 2 keer in een vieze sloot en je gooit er een vibratie band om?? En dan ook gebruiken zonder begeleiding...

Mag ik vragen welke manieren je al gebruikt hebt om het "af te leren"??

Ik hoop dat je een andere methode gaat proberen.
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje

:blondpootje: Quincy
:zwartpootje: Noortje
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

ik ga met Lien mee ben hier ook erg verdrietig over ga op trainen en ik zou zeggen doe hem eens om je eigen nek en ervaar hoe het voelt :cry: :cry:
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Kijk uit wat je doet, hij zwemt nooit weer.
Heb dat ooit met Billie gedaan(niet met een correctiehalsband), heb hem zo bang gemaakt voor moddersloten dat hij later niet eens meer op het ijs durfde te staan, puur uit angst dat hij iets verkeerd deed.
Toen wist ik niet beter, maar het overkomt me geen tweede keer.

Ga andere manieren zoeken, zoek het in je eigen overtuigingskracht zonder angst in te bezoemenen, want echt als er eenmaal angst in zit voor water krijg je dat er niet zo maar weer uit, succes
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Ik kan mij alleen maar bij mijn voorgangers aansluiten, heel erg triest dat je op deze leeftijd naar dit soort middelen grijpt.
Op elke leeftijd overigens, een lab is doorgaans een erg gevoelige hond waarbij je veel meer bereikt door op een leuke manier te trainen dan op een harde manier.
Als ik het onderstaande stukje lees, heeft hij er toch meer van vernomen dan jij denkt.
We hebben nu dus een correctie halsband gekocht, en zojuist eventjes uitgeprobeert op de vibratiestand 2 van 10. Hij reageerde angstig (geschrokken, niet echt bang) en zocht direct bescherming bij mijn vader, terwijl ik en mijn moeder ''de baasjes'' zijn.
Misschien eens ergens gaan lopen waar geen of alleen schoon water is?
Zielig hoor dit, af en toe snap ik echt niets van mensen :?
Koda-beer

Ik zie er toch van af. Ik heb vanmorgen even nagedacht en vind dat het inderdaad niet hoort. :klasse:
Het vertrouwen is er gelukkig nog wel, want hij zat vanmorgen wel weer te kwispelen en kwam lekker bij me op schoot, en die band wil ik niet verpesten door middel van zo'n domme correctie halsband.
Ik snap niet waarom ik het überhaubt wou proberen, zal waarschijnlijk komen omdat dit onze eerste pup is en ik alles graag perfect wil doen.
Dus mensen schrik niet, de band gaat weer terug en ik ga er gewoon op trainen met Koda. :)

Moet ik denk ik wel even een nieuw topic aanmaken, want heb nog wel een aantal vragen..
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Fijn dat je je bedacht hebt voor Koda :klasse:
Maar je schreef dat er nog twee labradors zijn die op deze manier "getraint" zijn, zijn die niet van jou dan?
Succes met het mannetje in ieder geval en zolang jij consequent blijft zal het ook zonder band best gaan lukken :wink:
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

ik ben niet tegen een trainingsband, maar in dit geval is het gewoon onzin om die te gebruiken. hard trainen op het commando hier ben je veel beter af en je pup ook. ennn veel leuker om te doen ook samen en op alle vlakken van gehoorzame hond is het handig als je hond snel hier komt als je het zegt.

een week lang met een dikke zak met brokjes op pad, en de eerste 2 dagen in huis ook. is je hondje er niet op bedacht, hier roepen en brokje geven. is ie zo geconcentreerd dat ie niet eens door heeft dat je roept en een brokje hebt, eerst zijn aandacht vragen door met hoog stemmetje naam te zeggen en als je ziet dat ie luisterd hierrrrrr en brokje er in verder nix niet aaien niet kletsen, koud hier brokje en weer wat anders gaan doen en even later als je hondje ook wat anders doet weer hierrrrrr en brokje.

buiten ook, binnen een paar dagen komt ie gelijk als je hierrrrr roept ook als ie aan spelen is en als dat soepel gaat dan kan je hem een keer knuffelen in plaats van een brokje te geven.

vergeet niet zijn rantsoen wat te verminderen met deze dagen want er gaan hoop brokjes extra in dan.
al me kinders uitgevlogen
Koda-beer

Die zijn niet van mij nee.
Die zijn van een wat oudere man, die volgens mij ook erg ervaren is in het trainen van honden.
Op aanraden van hem hebben we grotendeels voor de correctie band gekozen, wat achteraf een verkeerde keuze blijkt

Ik wil toch het beste voor Koda en onze band, en dit is dus duidelijk niet het beste.
Plaats reactie