Verslag WT Son & breugel

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Chica

Verslag WT Son & breugel

Ongelezen bericht door Chica »

Verslag WT Son & Breugel zondag 1 april 2012

Op zondag 1 april 2012 deden Chica (stamboom: Famke) en ik mee aan de WT te Son en Breugel in de C-klasse. Het was voor ons beiden de 1e WT, dus best spannend hoe wij het als team zouden doen. Als startnummer kregen we nummer 13, dus dat begon al goed… Dacht nog even dat het een 1 april grap was, maar dat bleek niet het geval en ik greeg er ook geen compensatiepunten voor.. Afijn, geeft niks, we gingen voor de ervaring en de leermomenten. Hieronder een kort verslag van de proeven:

Proef J: Markeer & verloren zoek in bos
We trapten af met een proef in het bos, dat door een greppeltje in feite uit een linker en rechterdeel bestond. Het linkerdeel is open bos. In het 1e stuk van het rechterbos ligt een soort wal van omgevallen bomen en takken. De inzetplek was de rechterkant van het linkerdeel, ongeveer 5 meter van de scheidingsgreppel. Eerst wordt in het linkerdeel op geluid (een eendenfluit..) een dummy zichtbaar voor de hond op een metertje of 30 opgeworpen (markeer). Achter de wal van takken in het rechterdeel van het bos (afstand +/- 15 meter) ligt een verloren zoek. Je bent vrij welke dummy je eerst binnen haalt. Ik koos eerst voor de markeer. Die werd door Chica goed gemarkeerd, maar niet helemaal netjes (aan het lipje van de dummy en niet zittend) binnengebracht. Vervolgens wilde ik haar een lijn geven naar rechts voor de verloren zoek. Mevrouw weigerde echter recht naast mij te gaan zitten, laat staan de lijn aan te nemen. Ze bleef gefixeerd op de oude valplek (het linkerdeel van het bos). Chica is nog niet dirigeerbaar en ik kreeg haar dus niet de greppel door en in het rechterdeel. Uiteindelijk heeft ze ook daar wel even gezocht en ook achter de wal wat rondgesnuffeld, maar kwam uiteindelijk leeg terug. 1 apport gemist dus. (resultaat: 6 punten)

Proef F: Waterproef (dubbele markeer)
Op proef F werd er eerst op schot zichtbaar voor de hond vanaf een heuveltje (40m) een dummy opgeworpen, die onder aan het heuveltje in de dichte begroeiing valt. Vervolgens wordt op rechts (45%) op schot en zichtbaar voor de hond een dummy in een kanaaltje gegooid. Volgorde is vrij. Ik stuurde Chica eerst naar de markeer onder de heuvel,. Ze liep er recht op af maar schoot (zoals veel honden deden) door en ging de heuvel op. Na daar, zonder succes, wat rondgesnuffeld te hebben, schoot ze rechts uit richting kanaal, waar ze in vliegende vaart in dook. De dummy werd goed binnengebracht, maar halverwege werd er wel geschud (dummy los). De 2e dummy onder aan het heuveltje, kwam na het nodige zoekwerk ook binnen. (resultaat: 12 punten)

Proef G: Akkerveld (dubbele markeer)
Je staat op een leeg akkerveld. Aan de linkerkant op ongeveer 30-40 meter begint een bosje. Aan de rand akker en bos staat een helper die op schot, zichtbaar voor de hond) een dummy werpt in een strookje gras tussen de akker en het bos in. Als de hond die dummy heeft, wordt op de terugweg op schot een dummy opgeworpen die in het midden (30 meter recht voor de voorjager) valt. Die kan dus ook door de hond worden gemarkeerd. Chica markeerde de 1e dummy goed en die werd na kort zoekwerk goed binnengebracht. Op de terugweg markeerde ze de 2e dummy op het schot ook goed en die werd daarna dan ook vlot binnen gebracht. Dat ging dus prima en we kregen er weer vertrouwen in. (resultaat 16 punten)

Proef H: Lokduivenproef
Op een veldje is naast een gecamoufleerd scherm (schutterhutje) een lokstal van duiven uitgezet. Je wordt gevraagd om de hond naast je te zetten en dan een geweerfoedraal die 5 meter rechts van je ligt op te halen. De hond dient uiteraard op post te blijven zitten. Als je het foedraal hebt opgepakt, wordt op schot een dummy tussen de lokduiven gegooid. Als de de hond die dummy heeft gepakt wordt zonder schot opnieuw een dummy tussen de lokkers gegooid. Chica bleef netjes zitten, maar bleef op mij gefixeerd en heeft daardoor de 1e dummy niet gemarkeerd. Gelukkig woon ik in Amsterdam en weet zij dus dat groepjes duiven meestal daar zitten waar wat te halen is (lees: eten) en was dus toch vrij vlot naar de lokkers te brengen. Daar snuffelde ze wat rond (waarschijnlijk op zoek naar eten) en pakte de 1e dummy op. Toen ze een paar passen had gezet, werd de 2e dummy al er bij geworpen op een meter of 2 afstand van haar. Dat bracht haar duidelijk in verwarring en ze liet de 1e dummy los. Keek wat verward en om zich heen en mij vragend aan. Ik riep apport, maar geen reactie. Nogmaals Apport! en toen pakte ze maar hetgeen het dichtst bij haar stond, zijnde een lokduif. Die werd netjes zittend afgegeven. Ik heb haar nogmaals uitgestuurd en ze rende recht naar de volgende lokduif, die ook netjes zittend werd afgegeven. Ik heb nog gevraagd of ik rest vd lokduivenstal ook moest binnen halen, maar dat bleek niet de bedoeling… (resultaat: 0 punten)

Proef I Twee apporten uit een bosje
Bij de laatste proef sta je en lang, maar smal bosje. Op ongeveer 20 meter werd de linker helper op schot een dummy zichtbaar voor de hond opgeworpen (recht vooruit). Als de hond die heeft gepakt en net op de terugweg is, wordt door de rechter helper op schot een 2e dummy geworpen op ongeveer dezelfde plek. Chica markeerde de 1e dummy goed, pakte die goed op, maar werd weer teveel afgeleid door de dummy die vlak achter haar werd neergegooid. Ik floot haar hard in, maar ze begon weifelend wat in een bosje te snuffelen, waarbij op een gegeven moment ook de dummy werd losgelaten. Die werd wel weer opgepakt, maar een metertje verder ging ze uitgebreid een plas zitten doen met de dummy in de bek. Dat had ze beter 5 minuten later kunnen doen. De dummy werd na het plassen wel correct afgegeven. De 2e dummy werd pas na het nodige zoekwerk binnengebracht, waarbij bleek dat ik zelf de valplek niet goed had gemarkeerd en dus op de verkeerde momenten de zoekfluit gaf. Daar heeft de keurmeester mij een handje geholpen door aan te geven, wanneer ik moest fluiten. Dat bleek gelijk prijs en toen was ook de laatste dummy binnen (resultaat 6 punten)

Het eindresultaat (44 punten) was uiteraard niet voldoende voor een certificaat, maar het was wederom een hele leuke, mooie, gezellige en vooral leerzame dag.
mullermariska
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door mullermariska »

Leuk om te lezen! Als jullie een leuke dag hebben gehad en er van geleerd is dat een prima dag geweest zou ik zeggen!!
Groetjes Mariska en een lebber van Izzie en Shiva

:zwartkopje: Lola ( Kink's Lola van de witte hoeve's hof ) 7-3-1998 - 14-7-2008
:blondkopje: Izzie ( Mayberry's Dream Curious Isabel) 4-2-2009
Bull terriër : Shiva 3-8-2010
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Leuk verslag!
Altijd heel leuk om te lezen vind ik.
En goed gedaan hoor, volgens mij zit het er zeker in om na nog een beetje oefenen een certificaat te halen! En een leuke en leerzame dag is toch het belangrijkste!
Het was tenslotte ook pas je 1e WT.
Ik ben van plan om begin najaar mee te doen als alles meezit (weet zo even niet waar dat is) wie weet kom ik je nog wel tegen :wink:
Of ga je niet nog 1 lopen dit jaar?
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Leuk verslag om te lezen Jaap! En je weet nu weer wat de aandachtspunten zijn, plus een superdag, plus de leukste hond van de hele wereld, plus de ervaring van een WT en ook nog eens mooi weer... wat wil je nog meer? :D
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Leuk verslag Jaap, jullie zijn weer een ervaring rijker, kunnen weer lekker aan de slag en hey, je hebt het leukste en liefste hondje weer mee naar huis genomen :wink: :klasse:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Plaats reactie