Ramses kan heel stoer doen maar is eigenlijk een beetje een goeierd en Pontus is gewoon een hevig ding. In het begin kon Ramses het nog af met veel bluf en lawaai maar Pontus had al heel snel in de gaten dat Ramses heel veel herrie kan maken in de zin van grommen en waarschuwen maar dat het daar dan ook bij blijft, hij had veel meer ontzag voor Pandora die een waarschuwing geeft en als hij daar niet naar luisterde ook daadwerkelijk een snauw gaf.
Pontus brengt nog regelmatig tijd door in zijn bench en alle drie krijgen ze hun eigen tijd waarin we spelen en oefenen maar ze zijn ook regelmatig met z'n drieën en dan kan Pontus nogal op de huid van Ramses zitten. Pontus vindt Ramses geweldig maar Ramses heeft hier niet altijd zin in en als Ramses opgewonden gaat doen om dat hij bijvoorbeeld met mij aan het klooien is of denkt dat we naar buiten gaan met een bal dan stort Pontus zich bovenop Ramses met een concert aan Ninja-geluiden.
Als Ramses met mij bezig is dan stuur ik Pontus weg, dat kost nog wel wat moeite maar dan gaat hij ook een stukje verderop zitten en kijkt toe hoe Ramses met mij speelt.
Met geharrewar tussen de heren probeer ik me niet te bemoeien maar dat vind ik best heel moeilijk omdat ik soms het idee heb dat Ramses niet precies weet hoe hij zijn waarschuwing moet doorzetten ondanks dat het best heftig klinkt.
Ik bemoei me er wel mee als ik met alle drie een P&P rondje ga lopen en Pontus Ramses staat te vervelen als ik ze wil aanlijnen, dan grijp ik Mr. Pontus even bij zijn lurven om ze rustig te kunnen aanlijnen.
Ik merk dat ik het lastig vind om de balans te vinden tussen waar ik me wel/niet mee moet bemoeien.
Ik ben een beetje bang dat als ik ga ingrijpen voor Ramses dat hij dan ook niet leert om het zelf helemaal op te lossen en er mogelijk later een probleem ontstaat als Pontus echt volwassen wordt want ik heb ook soms het gevoel dat Ramses Pontus soms best vervelend vindt maar ook nog niet echt serieus neemt.
Aan de andere kant vind ik dat ik grenzen mag aangeven aan de mate van onrust die ik in mijn huis of tuin wil tolereren van de honden en daar grijp ik dan op in.
Ik ben een beetje zoekend naar de beste manier en dus benieuwd hoe anderen dat doen met meerdere honden