Dus daar ging ik met mijn Rammessie richting Borculooo voor een dagje gezelligheid en proeven doen. Het eerste wat wij samen doen in wedstrijdverband dit jaar, ik heb het druk, heb helaas ook nog wat andere dingen aan mijn hoofd dan alleen 'jacht dingen' en voor de WT's waar ik me wel voor had ingeschreven waren we uitgeloot. Shit happens!
We waren op tijd, ingecheckt, nummer 36 en op naar de dierenarts. De dierenarts is normaal niet het favoriete onderdeel van Ramses maar deze dag stond hij redelijk relaxed op de tafel en werd gezond genoeg bevonden om te kunnen deelnemen
Daarna mocht Ramses nog even terug naar de auto want de hectiek van incheckende mensen, zenuwachtige mensen, opgewonden en gestresste honden is niks voor Ramses.
Daarna op naar de eerste proef: Apport uit diep water.
Het was gelukkig een stukje lopen en er was gelegenheid om hem al even het water in te laten gaan dus de ergste hyper was er wat af. Ik was ook niet als eerste aan de beurt dus genoeg tijd om in te lopen en wat met een dummy te spelen voor we aan de bak moesten.
We kwamen aan bij de keurmeester, Ramses ging snel zitten, hij was er helemaal klaar voor! Schot, plons, even wachten, tikje op de schouder, 'apport' en hij schoot uit de startblokken en met een flinke plons het water in. Hij kwam terug, legde de dummy helaas toch even neer om te schudden maar kwam hem in tweede instantie netjes brengen.
Ik was best blij met mijn jongen, hij was niet ingesprongen! Helaas trok de KM ook nog een punt af omdat Ramses zat te wiebelen in zijn spanning om te wachten op het commando, beetje flauw vond ik maar goed... het heeft geen nut om daarover in discussie te gaan. Een 7.
Daarna , verloren apport, Ramses zijn favoriete onderdeel!
Ook hier zat hij ongeduldig te wachten tot hij zijn commando kreeg en vloog vervolgens (wel na het commando) als een raket het bos in
Hij had het apport vrij snel gevonden maar deed nog een klein rondje doorjagen waardoor ik hem nog extra moest influiten. Naughty boy
Door naar het markeerapport, zoals altijd het struikelblok waar veel honden op uitgevallen zijn. Blijven zitten tot het commando is niet het sterkste punt van Ramses maar gelukkig moesten we eerst nog een heel stuk lopen.
De KM vroeg 'los of aangelijnd?' Ik twijfelde even maar zei toen heel stoer: "Nee, we proberen het gewoon los!" en dit ondanks de verhalen van anderen die aan het mopperen waren dat deze KM zo lang wachtte met zijn tikje waardoor er al veel honden waren ingesprongen.
Ramses zat op zijn plek, het duurde inderdaad lang voor het tikje kwam maar hij wachtte keurig en vloog toen zo snel als hij kon richting apport. Hij ging er recht op af, veel honden begonnen al te zoeken toen ze bij het iets hogere gras aankwamen maar niet mijn Rammessie, hij had hem uitstekend gemarkeerd! Ik was al in juichstemming want wat kon er nu nog mis gaan? .... Ehm... veel dus!
Ramses draaide zich om en stond mij aan te kijken met de dummy in zijn bek (achteraf gezien had ik toen meteen moeten influiten maar dat bedacht ik dus net iets te laat
Even balen maar daarna weer verder, we gingen immers voor de leuke dag samen, mijn clown en ik, en we hadden het best leuk samen
Op weg naar 'Over water' kwamen we langs 'Houden van de aangewezen plaats'waar geen wachtenden waren. Ik lieg, Jutta en Chester stonden te wachten op een tweede kandidaat maar aangezien Chester en Ramses in de ochtend elkaar niet zo aardig vonden hebben we besloten om ze voor de zekerheid niet samen weg te leggen, achteraf had dit waarschijnlijk best gekund.
Ramses lag dus met een leuk blond teefje, die niet helemaal stabiel bleef liggen maar hij lag als een huis! Hij bleef keurig liggen tot het moment dat ik bijna bij hem was, toen sprong hij met vier poten omhoog en deed een stapje naar me toe. Hij was zooooo blij dat hij me weer zag en had me zooo vreselijk gemist dus hij kwispelde zijn kont er bijna af
Over water ging best goed. Hij ging in één keer naar de overkant, liet zich over het veldje het bos in sturen en kwam met een dummy terug naar de waterkant. Daar stond hij me wéér aan te kijken met die dummy in zijn bek maar deze keer floot ik meteen dus hij kwam terug. Legde ook hier de dummy even neer om te schudden (Dit hadden we nog zo goed geoefend !
Kort apport te land. Ik dacht "Dit kan hij zo goed, dit wordt een 10!" Dat moet ik dus niet van te voren denken, niet met deze clown in ieder geval
Niet ingesprongen, meteen opgepakt en direct door naar de helper om een tweede dummy te incasseren. Toen hij die niet kreeg tilde hij nog even zijn poot op tegen de heg, kwam daarna wel terug maar liet ook de dummy een fractie te vroeg los. Er waren nog 7 punten over en de KM was 'not amused'
Daarna uitsturen en terugkomen bij een zeer vriendelijke keurmeester. Geen idee hoe hij heet maar het was een leuke man!
Ramses liet zich goed uitsturen en was in een mum van tijd heel ver weg dus mocht weer ingefloten worden. Hij kwam wel maar niet vlot en druk scannend van links naar rechts of er echt niks in dat veld lag wat hij kon meenemen dus ik had wat fluit signalen en een enkele mopper nodig voor hij helemaal bij mij was. Hij ging heel blij voor me zitten en sprong toen naast in de hoop dat hij nog een keer gestuurd zou worden en zat daar heel blij kwispelend bij te kijken. Het blije ei kreeg nog 7 punten en een glimlach van de KM.
Als laatste mochten we gaan volgen. Eerst vast en daarna los. Ramses heeft voor zijn doen echt heel keurig gevolgd!
Vast is hij altijd wat opgewonden en dan is die lijn niet de hele tijd ontspannen maar los was echt heel goed en daarom kregen we een 9
We hadden dus wederom een C diploma gehaald!
Daarna mocht Ramses even bijkomen in de auto (in zijn autobench met de deuren open dus niet te warm
Hij mocht even meekijken hoe 'de knappe jongens en meisjes' het deden maar vond het niet echt heel interessant. Hij rolde zich op op mijn schoot, tuurlijk passen wij samen in een vouwstoeltje
Het was een heerlijke dag met prachtig weer en gezellige mensen!
Het is altijd een feestje om met deze mafkees aan het werk te zijn, of hij nu wel/niet genoeg punten weet te scoren, als ik die blije kop van hem zie ben ik gelukkig. Werken met Ramses is nooit saai of voorspelbaar, hij verzint altijd wel iets nieuws (helaas kosten deze originele ideeën meestal punten ipv dat ze iets opleveren maar daar heeft hij geen boodschap aan
Intussen blijft mijn Rammessie mijn toppertje