Meerdere honden

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Doortje85

Meerdere honden

Ongelezen bericht door Doortje85 »

Hoi,

Wij hebben twee labradors, Muffin (reu) en Layla (teef). Ze zijn bijna 3 en 1,5 jaar oud. Ik zou er op den duur, als Muffin en Layla wat ouder en wijzer zijn, heel graag een derde hond bij willen. Op dit moment denk ik aan een ruwharige teckel. :D
Nu is het zo dat Muffin en Layla een super goede band hebben en altijd met elkaar spelen, alles met elkaar delen etc. Zou een derde hond die 'relatie' die verstoren? Muffin is altijd een beetje een vreemde snuiter en erg gevoelig, en ik denk dat hij wel eens het buitenbeentje zou kunnen worden met een derde hond erbij, terwijl hij juist zoveel blijer is sinds we Layla erbij hebben. Zou mijn vermoeden juist kunnen zijn of ben ik nu alleen maar aan het doemdenken?
En voor de mensen met meerdere honden; wat vinden jullie de voor- en nadelen van het hebben van meer dan twee honden?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

De verhoudingen komen zeker anders te liggen als je er een derde hond bij neemt. Maar hoe dat precies zal uitpakken, kan geen mens voorspellen. Wel is het zo, dat Muffin over een paar jaar, als hij bijv. een jaartje of 6 is, toch al wel wat minder behoefte zal hebben aan veel spelen. Meestal worden ze rond die leeftijd wel wat bezadigder. Dan zou het misschien juist wel fijn zijn als er nog een jonkie bijkomt om de boel weer wat op te poken.

Mijn eigen ervaring is, dat ook de oudste hond het meestal wel heel leuk vindt als er een pup bijkomt. Het kleintje zoekt ook vaak juist de oudste op om lekker tegenaan te kruipen. Die vervult dan echt een soort oma-rol.

Negatieve punten die ik kan bedenken voor drie honden: met twee honden ben je nog wel overal welkom, met drie is het soms een probleem. Ook je auto moet weer een beetje groter worden, je hebt nog een derde kussen, bench of mand in huis, een derde voerbak. Een derde hond betekent elk jaar voor drie honden wormkuren, entingen, voer, cursus, eventueel pensionkosten etc. Drie riemen raken bij het wandelen eerder in de knoop dan twee, je hebt maar twee armen :) Je hebt van drie honden haren en troep in huis.

Maar natuurlijk ook van drie honden gezelligheid en aanhankelijkheid :D

Hanneke
Plaats reactie