Hallo Allemaal,
Bink is nu ruim 1,5 jaar oud.
Toen hij een maand of 7 was kreeg hij groeipijn. Ik ben toen over gegaan op vers vlees.
Dat ging top.
Nu heeft hij de laatste tijd toch best vaak dunnere ontlasting en zat ik zijn menu weer eens te bekijken. We hebben toen het percentage spiervlees wat hoger gedaan.
Nu wil ik wat wijzigen, want die groeipijnen heeft hij nu niet meer.
Maar dus wel steeds slappe ontlasting.
Gebruiken jullie ook de calculator van het Barf forum?
Ik geef af en toe groente erbij, maar heb dit in het vorige menu niet meegenomen in de percentages.
Ik zat te denken aan het volgende
Vleesbot 50%
Spier 35%
Orgaan 15%
1 dag in de week is een pensdag.
Klopt het dan?
Percentages
-
- Kleine hondenneus
Percentages
Groetjes Patricia en een poot van Bink
-
- Middelgrote hondenneus
Dat is een goede vraag, want daar zit ik ook een beetje mee. Je hebt al het verschil tussen barf en nrv en binnen deze categorieën zijn er meerdere voedingsdeskundigen met verschillende percentages. Ik ben nu drie maanden bezig, maar het gaat hier erg goed moet ik zeggen (witte tanden!).
Ik heb Mogens Eliasen gelezen en verschillende forums gezien. Volgens mij klopt je orgaanpercentage, maar ik vind dat het precieze percentage voor spiervlees en bot lastig te bepalen is omdat je sowieso vleesbot moet geven. Ik geef ongeveer de percentages die je aangeeft: 15 % orgaan, 50 % vleesbot en 35 % spiervlees.
Als ik hier eend/fazant/kipkarkas of zalmkop geef dan komen er behoorlijk harde keutels uit. Bot zorgt voor stevige ontlasting (constipatie) en vooral orgaanvlees en vette vis zorgt voor de 'slappe' ontlasting. Aleen pens valt daar niet onder heb ik hier gemerkt, dat is gewoon normale ontlasting. Vleesbot en orgaan kun je in ieder geval goed combineren.
Ik geef sowieso elke dag geschilde en gemalen fruit en groente (vaak wortel, komkommer, sperziebonen, rauwe bieten, appel en banaan) ten eerste omdat ik geloof dat er voedingsstoffen inzitten die ze in het vlees misschien missen, baat het niet dan schaadt het niet denk ik dan maar. Ten tweede om een hele belangrijke reden: de vezels vullen de maag op volgens barf en daardoor heeft de hond alweer minder honger. Dat is wat we willen met Kismo want eten is nergens veilig hier
. Honger heeft hij nog wel, maar poep eet hij niet meer
.
Heel verhaal, iig denk ik dat de percentages die je noemt goed zijn. Daarbij is het ook belangrijk dat je veel verschillende diersoorten geeft. Ik geef tot nu toe zalm, sardien, kip, eend, fazant, lam en rund.
Benieuwd naar volgende reacties!
Ik heb Mogens Eliasen gelezen en verschillende forums gezien. Volgens mij klopt je orgaanpercentage, maar ik vind dat het precieze percentage voor spiervlees en bot lastig te bepalen is omdat je sowieso vleesbot moet geven. Ik geef ongeveer de percentages die je aangeeft: 15 % orgaan, 50 % vleesbot en 35 % spiervlees.
Als ik hier eend/fazant/kipkarkas of zalmkop geef dan komen er behoorlijk harde keutels uit. Bot zorgt voor stevige ontlasting (constipatie) en vooral orgaanvlees en vette vis zorgt voor de 'slappe' ontlasting. Aleen pens valt daar niet onder heb ik hier gemerkt, dat is gewoon normale ontlasting. Vleesbot en orgaan kun je in ieder geval goed combineren.
Ik geef sowieso elke dag geschilde en gemalen fruit en groente (vaak wortel, komkommer, sperziebonen, rauwe bieten, appel en banaan) ten eerste omdat ik geloof dat er voedingsstoffen inzitten die ze in het vlees misschien missen, baat het niet dan schaadt het niet denk ik dan maar. Ten tweede om een hele belangrijke reden: de vezels vullen de maag op volgens barf en daardoor heeft de hond alweer minder honger. Dat is wat we willen met Kismo want eten is nergens veilig hier

Heel verhaal, iig denk ik dat de percentages die je noemt goed zijn. Daarbij is het ook belangrijk dat je veel verschillende diersoorten geeft. Ik geef tot nu toe zalm, sardien, kip, eend, fazant, lam en rund.
Benieuwd naar volgende reacties!
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
-
- Speurneus
Ik gebruik wel de Barf rekenhulp, maar voer verder op het oog. En ik voer elke dag groente. Flow eet nu nog grotendeels kvv, maar zal tzt helemaal op barf over gaan.
Max at volledig barf, eerst zonder groente, later om de dag. en nog weer later elke dag groente.
Hoeveel weegt je hond?
Max at volledig barf, eerst zonder groente, later om de dag. en nog weer later elke dag groente.
Hoeveel weegt je hond?
Groetjes,
Els
Max, Voor altijd in ons hart.
Els
Max, Voor altijd in ons hart.
-
- Middelgrote hondenneus
-
- Speurneus
ik heb de calculator van http://www.gelukkigdier.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gebruikt. Die zegt 50 % bot,
25% spier, 15% orgaan, 10 % vis.
Vis zag ik bij jou niet maar ook dat levert weleens dunne ontlasting op, tenminste had ik dat bij Chester. Je zou het kunnen proberen met de van jou aangegeven hoeveelheiden en dan kijken hoe het uitpakt.
25% spier, 15% orgaan, 10 % vis.
Vis zag ik bij jou niet maar ook dat levert weleens dunne ontlasting op, tenminste had ik dat bij Chester. Je zou het kunnen proberen met de van jou aangegeven hoeveelheiden en dan kijken hoe het uitpakt.

bedankt Sharon !