Wij zijn ook onze zoektocht begonnen

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Cassandra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 29
Lid geworden op: 26/09/13 18:29

Wij zijn ook onze zoektocht begonnen

Ongelezen berichtdoor Cassandra » 28/09/13 12:26

Mag ik hier ook posten als de kans op een Labrador 50% is?
Wij twijfelen heel erg tussen een Labrador en een Flatcoated. Daarom gaan we bij verschillende fokkers langs om te praten over onze wensen en gedachtes en om in goed overleg een keuze te maken die bij ons past.
Vanmiddag gaan we op bezoek bij een flatcoated fokker die eind oktober een nestje verwacht.

De komst van een pup is afhankelijk van de verbouwing van het bedrijf van mijn vriend. We werken allebei fulltime (Al werk ik op 10 minuten fietsafstand van ons huis dus als de hond wat ouder is en alleen kan blijven kan ik tussen de middag naar huis) maar de hond mee te nemen naar de zaak is een ideale situatie. Die verbouwing staat voor eind oktober op de planning maar is afhankelijk van subsidiepotjes, wel of geen strenge vorst etc.
Vandaar dat we verder ook op zoek gaan naar een nestje dat begin 2014 wordt verwacht. We hebben zelf ook een Labradorfokker op het oog die ons op de hoogte houdt en waar we eventueel op de wachtlijst komen.

Maar de voorpret en het uitzoeken is zo leuk :wave:

Gebruikersavatar
Sigrid-75
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 175
Lid geworden op: 17/02/13 19:03
Locatie: Noord-Brabant

Ongelezen berichtdoor Sigrid-75 » 28/09/13 13:08

Succes met jullie zoektocht, een spannende tijd.
En uh... Lapjes zijn hééééél lief! :wink:
Afbeelding
My sunshine doesn't come from the skies,
it comes from the love in my dog's eyes...

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/09/13 13:17

die keuze lijkt me makkelijk ;) haha
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Cassandra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 29
Lid geworden op: 26/09/13 18:29

Ongelezen berichtdoor Cassandra » 28/09/13 13:28

Mijn ouders hebben ook een Labrador dus ik ken het ras :D
Mijn vriend neigt naar een Flatcoated en hij is degene die de hond door de weeks altijd bij zich heeft dus wat dat betreft mag hij zijn voorkeur uitspreken. Maar het is niet voor niets dat we gaan kijken bij diverse fokkers, keuze moet weloverwogen gemaakt worden. Maar we hebben nog tijd zat!

Ik heb de naam en het geslacht mogen uitkiezen, en in de toekomst ga ik zelf jachttraining doen. Heb er wel zin in hoor!
:zwartkopje: Charlie, 21-02-2014 (Flatcoated Retriever)

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 28/09/13 13:30

Er gaat niets boven een Labje! :D
In welk opzicht twijfelen jullie nog? Wat zijn jullie redenen om voor een Flatcoated te gaan en welke redenen hebben jullie voor een Lab?
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Cassandra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 29
Lid geworden op: 26/09/13 18:29

Ongelezen berichtdoor Cassandra » 28/09/13 13:38

Allebei de rassen erg leuk vinden :D
We zijn op zoek naar een gezinshond en beide rassen lijken daar goed in te passen. Ik sta er vrij neutraal in zal ik eerlijk zeggen, mijn vriend valt voor de flatcoat omdat die op hoge leeftijd nog erg speels zijn.
Waar ik zelf een beetje mee zit, is dat er overal staat bij de flatcoated dat ze echt veel beweging en uitdaging nodig hebben omdat ze anders haast onhandelbaar worden. Dat is iets wat we vanmiddag zeker gaan bespreken. Op zich wonen we ideaal, tegen het weerwater aan, en ik kan zelf ook wel wat beweging gebruiken dus als de hond wat ouder is wil ik savonds standaard een flink stuk fietsen. Ben wel blij dat er de mogelijkheid is om op het bedrijfsterrein rond te scharrelen want een hond die 8 uur per dag binnen zit vind ik niets..
:zwartkopje: Charlie, 21-02-2014 (Flatcoated Retriever)

Cassandra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 29
Lid geworden op: 26/09/13 18:29

Ongelezen berichtdoor Cassandra » 28/09/13 13:41

Allebei de rassen erg leuk vinden :D
We zijn op zoek naar een gezinshond en beide rassen lijken daar goed in te passen. Ik sta er vrij neutraal in zal ik eerlijk zeggen, mijn vriend valt voor de flatcoat omdat die op hoge leeftijd nog erg speels zijn.
Waar ik zelf een beetje mee zit, is dat er overal staat bij de flatcoated dat ze echt veel beweging en uitdaging nodig hebben omdat ze anders haast onhandelbaar worden. Dat is iets wat we vanmiddag zeker gaan bespreken. Op zich wonen we ideaal, tegen het weerwater aan, en ik kan zelf ook wel wat beweging gebruiken dus als de hond wat ouder is wil ik savonds standaard een flink stuk fietsen. Ben wel blij dat er de mogelijkheid is om op het bedrijfsterrein rond te scharrelen want een hond die 8 uur per dag binnen zit vind ik niets..

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 28/09/13 15:29

Van Flatcoated Retrievers zeggen ze inderdaad dat ze nooit helemaal opgroeien en altijd speels blijven, al zijn Labradors vaak ook enthousiaste lomperiken met gevoel voor humor, zelfs wanneer ze ouder zijn. Je moet je wel goed bedenken dat elke hond een eigen karakter heeft en er binnen een ras speelse en minder speelse honden zijn. ;)
En in principe creëer je, ongeacht het ras, een probleemhond wanneer je deze niet genoeg beweging, aandacht en uitdaging geeft. Wij twijfelden begin dit jaar ook tussen een Flatcoated en een Labrador, maar zijn uiteindelijk voor een Labrador gegaan omdat wij de indruk kregen dat een Flatcoated toch meer uitdaging nodig heeft dan een Labje om voldaan te zijn. Wij zijn een gezin van 5 waarin iedereen werkt, studeert of naar school gaat, we hebben wel genoeg tijd om met de hond op pad te gaan en alles maar we hebben ook drukke tijden en dat was voor ons de reden om voor een Labje te gaan en niet voor een Flatcoated. Met beide rassen kun je overigens heerlijk op pad en dingen ondernemen.
Verder kwam ik het volgende tegen, en ik denk dat dat wel aardig het verschil tussen de Golden, Labrador en Flatcoated Retriever omschrijft, voor zover ik kan oordelen:
A Golden says: Show me what you want, explain why, and I will do it.
A Labrador says: Show me what you want, forget the why, and get out of my way.
A Flatcoat says: I already know what you want and why you want it, now step aside and I'll show you a better way of doing it.
Flatjes zijn over het algemeen eigengereider dan een Labje. Dat kan geweldig zijn als je ervan houdt en weet hoe je ermee om moet gaan, maar het kan ook een struikelblok zijn.
Het ene ras is niet beter dan het andere; het ligt er puur aan welk ras beter bij jouw situatie past.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/09/13 16:46

ik vind flatjes over het algemeen ook wat nerveuzer dan labradors, die zijn over het algemeen iets onverstoorbaarder :) ze zijn ook echt wel een maatje hoger. Volgens mij komt er veel kanker voor bij de flatcoats, maar daar weet ik het fijne niet van.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Ester007
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 95
Lid geworden op: 30/10/11 09:01
Locatie: Brabant

Ongelezen berichtdoor Ester007 » 28/09/13 17:41

Keus is niet zo moeilijk, labje!
Pluk de dag!

:zwartpootje: Tako van de Rooise Heikant 21-09-2005
:zwartpootje: Born to be free van de Achtse Vallei (Robi) 1-11-2013

sannie77
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 157
Lid geworden op: 04/05/13 21:24
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sannie77 » 28/09/13 17:46

Leuk joh,ben benieuwd wat jullie keuze word!!! :ffdenken:
Bo(Tropical Taste of Bransjesland)15-12-2013

Gebruikersavatar
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1029
Lid geworden op: 24/02/12 19:24
Locatie: Elsloo
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor fieke » 28/09/13 18:55

Alvast succes met je zoektocht. Ik zou zeggen: een labrador :wink:
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012

Gebruikersavatar
Caya
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1617
Lid geworden op: 16/11/05 11:05
Locatie: Nagyvisnyó Hongarije

Ongelezen berichtdoor Caya » 28/09/13 20:08

Ik zou ook voor een Labrador gaan maar dat doe ik al 42 jaar dus dat is niet zo gek he? Sterkte met jullie besluitvorming.
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn!
Afbeelding
:zwartpootje: Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17
:bruinpootje: Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05
:bruinpootje: Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08
:zwartpootje: Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11
:zwartpootje: Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12
:bruinpootje: Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14
:bruinpootje: Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 28/09/13 21:06

Cassandra schreef:Allebei de rassen erg leuk vinden :D
We zijn op zoek naar een gezinshond en beide rassen lijken daar goed in te passen. Ik sta er vrij neutraal in zal ik eerlijk zeggen, mijn vriend valt voor de flatcoat omdat die op hoge leeftijd nog erg speels zijn.
Waar ik zelf een beetje mee zit, is dat er overal staat bij de flatcoated dat ze echt veel beweging en uitdaging nodig hebben omdat ze anders haast onhandelbaar worden. Dat is iets wat we vanmiddag zeker gaan bespreken. Op zich wonen we ideaal, tegen het weerwater aan, en ik kan zelf ook wel wat beweging gebruiken dus als de hond wat ouder is wil ik savonds standaard een flink stuk fietsen. Ben wel blij dat er de mogelijkheid is om op het bedrijfsterrein rond te scharrelen want een hond die 8 uur per dag binnen zit vind ik niets..


Bij mij op de jachttraining zitten 2 Flatcoats en wat een verschil met de Labradors. Ze zijn inderdaad veel drukker en ongeduldiger. Inspringen, piepen en trappelen als ze op hun beurt moeten wachten en nu met bijna 4 jaar valt bij hun het kwartje. Maar ze kunnen wel heel goed werken en met hun grotere lijf zijn ze ook heel snel. Ook zijn ze niet snel flauw van het werken terwijl Spirit op een gegeven moment gewoon genoeg er van heeft. Die heeft veel meer steadyness en wacht geduldig op zijn beurt.....

Maar ik zou geen Flatcoated willen maar ben dan ook al bijna 30 jaar aan de labjes verknocht!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
AnjaS
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23/11/04 21:58
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnjaS » 28/09/13 21:11

Hoop dat je vanmiddag een goed gesprek heb gehad.
Tja, hier zullen de meeste labje zeggen..niet zo vreemd, he :D
Ook ik ga met de mensen hiervoor mee... een labrador!! :verliefd1:
Wat Sbientje schrijft, vind ik ook.. ze lijken wat nerveuser. ( heb er gewoon met de trainingen niet zo'n goede ervaring mee... dat zal ook wel meespelen :oops: )
Succes met jullie keuze! :)
Afbeelding

Dank je wel Anca
:zwartpootje: Daisy (2-4-1997 - 29-4-2004)
:bruinpootje: Tess (2-6-2004 -25-02-2013)
:bruinpootje: Tjinta( 2-6-2004 - 14-9-2016)
:zwartpootje: Stars and Tails Black Lola 28-10-2013


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”