2e lab bij een 2 jarige lab laten opgroeien

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
mazzel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05/11/13 14:58

2e lab bij een 2 jarige lab laten opgroeien

Ongelezen berichtdoor mazzel » 12/11/13 18:01

Hoi onze mazzel wordt in maart 2 jaar, we hebben besloten om voor hem een broertje aan te schaffen zodat hij niet alleen is, half december komt daarom onze 2 lab genaamd lobbes

nu heb ik het volgende wat ik jullie wil voorleggen:

Lopen:

de kleine lab zal veel van de grote afkijken,nu wil ik graag met ze gelijktijdig wandelen aan 1 riem is dit mogelijk met een duolijn of raden jullie toch 2 aparte lijnen aan. in het begin zeker aparte lijnen.

Voeren:

onze mazzel kreeg altijd in zijn kong voer, nu ben ik bezig met voer in een voerbak,want als de andere groter is dan wil ik dat ze beide genoeg voeding binnen krijgen en niet elkaars voer gaan opeten. Tips??

Bench:

we hebben een supergrote loungebank voor ze gemaakt maar de kleine lab moet eerst in zijn bench leren slapen en veel rusten,tips om de grote erbij te leggen of toch zijn aparte plekje te houden?

nou hoop dat ik niet te veel in een keer vraag maar wil voorbereid zijn.

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 12/11/13 18:11

Hoe wij het hebben gedaan (al zullen er nog zat andere manieren zijn) :

Wij hebben Daan (de 2e) het eerste jaar zo goed als alleen uitgelaten, om hem zo te focussen op ons ipv op zijn grote broer 8)
1x daags ging ik naar het bos voor de lange ronde met Kay, maar gezien die ronde nog te lang was voor Daan mocht die tijdens de wandeling maar soms los, en voor de rest zat hij in de doggy ride
Na een jaar zijn wij voorzichtig aan begonnen met samen aan de lijn uitlaten, waarbij ze beide een eigen jachtlijn omhadden en waarbij de een links en de ander rechts moest lopen

Voer krijgen (en kregen) ze altijd op dezelfde tijdstippen.
Ik voer BARF, en ze kregen hun eigen portie en als er 1 vd 2 klaar was ging die naar binnen
De maaltijden dat Daan wel kreeg en Kay niet (volwassen hond voeren wij 1x daags, en pup 3x daags) kreeg Kay een kroelbeurt en/of een lekker snackje

Daan zat als hij niet uit was en/of bezig was met training of een speelmomentje met zijn grote broer in de bench, Kay lag dan gewoon op de bank/in zijn mand/ergens op de vloer.
Nooit problemen mee gehad, en na een jaar of 2 (uit mijn hoofd) liggen ze beide overal en nergens en hebben we de bench weggehaald
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor toscak » 12/11/13 18:26

Hier wel ongeveer hetzelfde. Samen gaan ze voorlopig echt niet uit. We nemen Mack ook weinig mee in de doggyride, eens in de week tot nu toe :lol: . De lange wandelingen zijn quality time voor Bob. Mack krijgt genoeg quality time met 14 keer per dag uitlaten.
Hier in huis hebben we hekjes. Ze zijn veel samen omdat ze niet echt spelen, maar zodra het te druk wordt gaat 1 in de keuken en 1 in de huiskamer. Of 1 in de voorkamer en 1 in de achterkamer. Mack zit overdag eigenlijk niet in de bench, we doen samen leuke dingen en daarna mag hij zichzelf vermaken. Als hij moe wordt, ga ik werken en dan valt hij 9 van de 10 keer in slaap. Vervolgens kan hij gewoon bij Bob liggen want dan zijn ze beiden te moe 8) . Volgens mij is het keyword dat de oudste moe is. Veel bewegen en trainen dan heeft die in ieder geval geen zin om te rotzooien.

Uitlaten in de toekomst gebeurd wel met allebei een jachtlijn. Zo'n duo riem vind ik niets, het zijn/worden twee grote reuen en daar wil ik gewoon volledige controle over hebben indien nodig.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 12/11/13 19:40

Leuk dat jullie een pup erbij nemen. Je zult zien dat ze dat erg op prijs stellen om een maatje te hebben. Hierbij mijn tips:

Ik heb de honden nooit aan een duo lijn uitgelaten. Dat lijkt mij heel onpraktisch. Gewoon allebei een eigen lijn en 1 hond links en de andere rechts houden.

Ik werk halve dagen dus een aantal wandelingen moet wel samen, voor het werken aan of direct bij thuiskomst. Maar vooral het eerste half jaar kreeg de oudste dan als de pup weer sliep een extra wandeling of even lekker fietsen. Als ik dan toch met hun samen langer wilde lopen dan de pup in een (voormalige) kinderbuggy en later de doggyride.

Eten krijgen ze elk in een eigen voerbak. Even er bij blijven staan en de lege bak gelijk opbergen. 's Avonds een extraatje in de kong. Ook de pup in een puppykong maar wel in de bench.

De bench voor de pups staat bij ons in de keuken en daar komt later de kussen te liggen. Spirit was met 8 maanden te groot geworden voor de bench en moest toen een groter formaat. Dat paste niet meer in de keuken dus heeft hij nog een half jaar moeten slapen onder de trap. Maar dat ging ook prima na even een weekje wennen. Ik heb altijd meerdere ligplekjes voor de honden dus dat kun je ook doen. Maar ik zou zeker de pup alleen in de bench laten slapen.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Ongelezen berichtdoor Nancy » 12/11/13 20:28

Het leeftijdsverschil tussen onze honden is ongeveer gelijk.
Zo deden wij het:

Allebei apart in de bench, rust is rust. Joris was overdag meestal los, Jonas ging op uur en tijd rusten.
Zowel samen uitlaten als alleen: de kleine plasjes van de pup alleen, 3 keer per dag samen lopen naar het veld (en daar tilden we Jonas dan op) en de grote ronde alleen de oudste.
Ik moet persoonlijk niet denken aan een duolijn. Hier hebben ze heel lang samen aan 1 kant gelopen. Joris tegen mijn been, Jonas ernaast. Nu lopen ze vaak ieder aan 1 kant en dan ook maar net hoe het uitkomt (hoe meer verwarring, hoe minder ze trekken. Hoewel het minder wordt, blijft dat een issue hier)
Eten is nooit een probleem geweest: die bak is van jou en die niet. Een aantal keer duidelijk geweest en dat gaat altijd goed. Ik let niet eens meer op, is gewoon niet nodig: ik bepaal.

Je kunt ze alles leren en dus ook alles wat jij wilt :)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 12/11/13 20:45

Hoe wij het hebben gedaan en doen:

Indra hebben we in het begin bij rust/slapen/weggaan alleen in de bench gedaan. Pepper heeft heel eventjes in het begin in haar eigen bench gezeten om ook al snel gewoon los te mogen lopen (Pepper hebben we 3 weken voor Indra's komst gekregen en heeft bij de fokker waar ze rechtstreeks vandaan komt altijd in de bench gezeten dus vandaar de keuze om bij ons de bench pas af te gaan bouwen). Ze liggen/lopen overdag alle 2 los nu door het huis heen als we thuis zijn. Gaan we heel even weg mag Indra ook los blijven, voor de langere momenten ('s nachts/werk) gaat Indra nog wel in de bench.

Hier alle 2 hun eigen voerbak, wij voeren BARF en om te voorkomen dat het een grote kliederboel wordt, daarnaast Indra Peppers eten opeet en komt storen als Indra eerder dan Pepper het eten op heeft, daarnaast Indra de rust te gunnen met eten (in het begin toen wij BARF gingen geven gromde Indra tijdens het eten) alle 2 in een aparte bench. Ondanks dat Indra niet meer gromt tijdens het eten inmiddels blijf ik het een prettige manier vinden voor ons zelf, ze kunnen knoeien wat ze willen, de vloer blijft schoon en ik hoef maar beperkte ruimtes na het eten schoon te maken.

Hier geen duolijn, alle 2 aan het jachtlijntje. In het begin heel veel apart uit gelaten, nu af en toe nog als ik het nodig vind (focus moet op mij liggen vind ik) maar hoofdzakelijk samen. En dan is een doggy-ride heel erg ideaal omdat Indra nog niet zover als Pepper mag. En alle 2 aan 1 kant, vind ik persoonlijk het gemakkelijkst. Waarbij Indra strak naast mij loopt, Pepper heel iets achter mij. Wij wonen vlakbij een loslooppad en het zijn dus ook korte eindjes aan de riem (ongeveer 5-7 minuten).
In het verleden bij Bo en Spike wel een duolijn gehad en ik vind het waardeloos lopen, zowel voor de baas als ook voor de honden.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 13/11/13 12:00

toscak schreef:Hier wel ongeveer hetzelfde. Samen gaan ze voorlopig echt niet uit. We nemen Mack ook weinig mee in de doggyride, eens in de week tot nu toe :lol: . De lange wandelingen zijn quality time voor Bob. Mack krijgt genoeg quality time met 14 keer per dag uitlaten.
Hier in huis hebben we hekjes. Ze zijn veel samen omdat ze niet echt spelen, maar zodra het te druk wordt gaat 1 in de keuken en 1 in de huiskamer. Of 1 in de voorkamer en 1 in de achterkamer. Mack zit overdag eigenlijk niet in de bench, we doen samen leuke dingen en daarna mag hij zichzelf vermaken. Als hij moe wordt, ga ik werken en dan valt hij 9 van de 10 keer in slaap. Vervolgens kan hij gewoon bij Bob liggen want dan zijn ze beiden te moe 8) . Volgens mij is het keyword dat de oudste moe is. Veel bewegen en trainen dan heeft die in ieder geval geen zin om te rotzooien.

Uitlaten in de toekomst gebeurd wel met allebei een jachtlijn. Zo'n duo riem vind ik niets, het zijn/worden twee grote reuen en daar wil ik gewoon volledige controle over hebben indien nodig.


Hier zo goed als hetzelfde, alleen JC ligt wat meer in de bench, omdat ze haar rust niet altijd pakt en de jongens dan verveeld :wink:

Als JC nog een paar maanden ouder is, mag ze het ochtendrondje en het avondrondje, samen met de jongens maken (allemaal aan een aparte lijn), maar dat is nu nog niet aan de orde, verder blijven de lange wandelingen het eerste jaar apart en de trainingen ook. Voor de jongens ook zo fijn :D
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

KimenBart
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 21/02/12 11:23

Ongelezen berichtdoor KimenBart » 13/11/13 16:34

Hoi!

Wij hebben het als volgt gedaan:

- Met lopen deden we het ochtend en avond p&p rondje gezamenlijk. Die duren maar 10 minuutjes. En dan allebei aan een aparte lijn hoor. Ik vind zoń duo lijn vreselijk, maar dat is persoonlijk natuurlijk. :)
En met loslopen ging ik in het begin apart, of droegen we bo een stukje. Met een maand of 7 liep ze al een 35 a 40 minuutjes mee. Ging prima!

- Luna krijgt haar brokken in de keuken in haar voerbak. Bo eet haar brokken in de bench uit een voerbak. Bij ons eten ze dat meteen op en daarna haal ik de voerbakken weer weg, alleen de waterbakken staan er dan nog.

- Ze hebben bij ons allebei een eigen bench, die staan naast elkaar. Luna haar bench is altijd open, ze slaap er wel en ligt er regelmatig gewoon te relaxen. Bo lag in het begin altijd in de bench met het deurtje dicht, zodat ze genoeg rust kreeg en niet kon gaan klieren. Nu ligt ze de nachten en overdag(als we thuis zijn) met het deurtje open. Alleen als wij allebei naar ons werk zijn en zij langere tijd alleen zijn, is het deurtje van Bo dr bench dicht. Luna ligt dan wel los.

Heel veel plezier met Mazzel :D

Gebruikersavatar
JohnSetra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 17/02/14 15:05
Locatie: Scheveningen

Re: 2e lab bij een 2 jarige lab laten opgroeien

Ongelezen berichtdoor JohnSetra » 19/02/14 20:07

Heey,

Apart uitlaten is inderdaad wel belangrijk volgens mijn mening.. in ieder geval in het begin..

Laat de kleine eerst wennen aan jullie en de omgeving :)

Heel veel plezier!


Terug naar “Training”