Dummy terugbrengen

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 02/10/14 20:04

Gio is nu 16 maanden en we volgen nu een jaar jachttraining.
Momenteel zit ik alleen even met mijn handen in het haar en raak een beetje gefrustreerd dus misschien dat ik hier nog wat nieuwe tips kan opdoen.

Gio heeft periodes waarin hij de dummy helemaal geweldig vindt maar ook periodes wanneer hij deze minder interessant vindt. Als de dummy wordt gegooid gaat hij wel altijd naar de dummy toe, dat is gelukkig geen probleem. Het probleem is het terugbrengen...

De ene keer laat hij hem gelijk vallen, de andere keer komt hij mijn kant op en laat hem dan tussen de 10 a 1 meter voor mij vallen, of rent mij straal voorbij.
Nu sta ik te springen, roepen, klappen, lokken met een andere dummy, werkt niet of een enkele keer.

Wegrennen werkt, tot ik stop dan rent hij mij voorbij of een andere kant op.

Als hij bij mij in de buurt is beloon ik hem altijd met de stem, als hij binnen mijn bereik is aai ik hem altijd en roep dan dingen in te trant van: goedzo, vast, braaf vast, wat een knapperd enz. pas daarna pak ik de dummy en is het belonen over.

Heeft iemand nog tips om het terugbrengen beter aan te leren/trainen?? want op dit moment is het erg vermoeiend...
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 02/10/14 23:34

Ik niet, want ik had hetzelfde probleem met Keo. Die vond het ook nog belangrijk om de dummy eerst aan de andere honden te gaan laten zien :D
Succes, hopelijk krijg je hem in het gareel :)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor sbientje » 03/10/14 18:44

pom krijgt er een koekje voor. Je hoort wel vaak dat men dat niet wil omdat ze dan uit gaan spugen, maar ik heb het haar met de clicker aangeleerd en als ze uitspuugt krijgt ze gewoon niets.. Pom had ook nog weleens wat interessanters te doen. Komt nog steeds weleens voor hoor, maar over het algemeen komt ze nu netjes terug :) Ben het nu aan het afbouwen :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 03/10/14 18:56

En hoe heb je dat met de clicker aangeleerd? Want ik gebruik ook wel koekjes maar misschien dat hij de link nog niet heeft gelegd. Ik gebruik de clicker wel al voor gehoorzaamheid maar niet bij jachttraining
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor sbientje » 03/10/14 20:39

Vbraam schreef:En hoe heb je dat met de clicker aangeleerd? Want ik gebruik ook wel koekjes maar misschien dat hij de link nog niet heeft gelegd. Ik gebruik de clicker wel al voor gehoorzaamheid maar niet bij jachttraining

achterstevoren. Eerst zitten, vasthouden van de dummy. Kort om te beginnen, daarna steeds wat langer. Als ie hem al niet aanpakt kan je beginnen met clickeren voor aanraken met de neus, dan gaat ie hem vast snel leuker vinden. Als ie hem van je aanpakt en vasthoudt en weer netjes afgeeft, doe je een stap of 2 naar achter, laat je hem bij je komen en pak je hem dan aan en geef je dan een click. Bij Pom ging het zo heel goed, maar het moet een beetje bij jou en je hond passen denk ik :) Uiteindelijk wil ik haar best belonen, maar het is niet de bedoeling dat het vrijblijvend is natuurlijk.

Hieronder wat filmpjes, wie weet heeft iemand er wat aan. Let niet op mij, mn crocs of mijn rare stem hahaha

vasthouden en loslaten
http://youtu.be/yBqNJhn-UzA

http://youtu.be/BbXjdoYH9pY

toen dat er eenmaal goed inzat, ben ik begonnen met hele korte apporten, echt 3 meter ofzo. Hier een voorbeeldje bij mijn ouders in de tuin
http://youtu.be/OxpYI46j9ck

het ging in het begin ook niet altijd met heel veel plezier haha, ik moest haar erg aanmoedigen
http://youtu.be/WV0pTOKQtTM

Hier gaat het al met meer lol, op een gegeven moment viel het kwartje
http://youtu.be/hMHv0F74C1g

Dit is dan een vooruit, maar omdat ik trots op haar ben, plaats ik m er ook bij.. haha, nee, omdat je kan zien dat ze vasthoudt tot ik aanpak :P
http://youtu.be/zYxI5ZlsziM
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 03/10/14 20:49

Hartstikke bedankt! Heb al gelijk een plannetje! Morgenochtend maar gelijk beginnen haha
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor kristies » 04/10/14 23:10

Die Pom... :verliefd1:

maar i.d. wat Sabine ook al zegt, als ze van allerlei andere dingen gaat doen afstand kort houden en langzaam opbouwen pas als het foutloos gaat weer wat verder gaan..

Gebruikersavatar
Sas14
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 44
Lid geworden op: 14/08/12 16:16
Locatie: Groningen

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor Sas14 » 06/10/14 13:48

Wat leuk dat het al zo goed gaat!
Twee weken geleden heb ik een workshop gehad van Sonja Verhoef (apporteren jacht) ontzettend leuk en wat heeft zij er een verstand van! Ik kan geen antwoord geven op je vraag, zij wel :-)

http://www.coachjehond.nl/cursussen/app ... apporteren
:blondkopje: Meda (Iron Achter 't Dijkje) 24-02-2012

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor corretje » 06/10/14 16:52

Ik weet wel dat je een hond kan OVER trainen. En dan willen ze ook niet veel meer doen. Let wel, je hond is nog heel jong. Zet er niet te veel druk achter. Gaat het niet dan zou ik stoppen en een andere keer weer proberen. Diezel ging ook als een speer op het apport af. En als hij het had gooide hij hem of in de lucht of rende ons voorbij of ging langs de andere honden. Oftewel hij ging een feestje bouwen. Maar naarmate hij ouder werd is dat helemaal over gegaan. Veel geduld hebben
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor sbientje » 06/10/14 16:59

ja een pauze van een paar maandjes kan soms ook heel verhelderend zijn idd!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 06/10/14 20:25

overtrainen is niet echt het geval, aangezien ik juist te weinig trainde haha. ben nu begonnen met een voerdummy en moet zeggen dat die tot nu toe erg goed werkt! ben begonnen met het vasthouden zoals sbientje zei en toen dichtbij gaan gooien. Hij heeft het nu op kleine afstand wel door dat hij wat lekkers krijgt als hij de dummy naar mij brengt, kijken of dat op grotere afstand ook werkt!
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor corretje » 07/10/14 10:10

Dit steeds een beetje verder uitbreiden. Dan komt dat vast wel goed. Wat je ook kan doen is de hond aan een lange lijn vastmaken. Kan je hem via de lijn binnenhalen en heeft hij geen kans om er "vandoor" te gaan.

Het zijn soms clowns maar met geduld kom je wel ver hoor. En zeker ook rustig blijven. Want jouw stress, irritatie en andere emoties breng je over op de hond!
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Dummy terugbrengen

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 09/10/14 19:15

We hebben flink geoefend hoor!! begonnen in huis, toen korte stukjes aan de lijn buiten en nu kleine stukjes los op het gras. Hier een filmpje van vanavond, we zijn er nog niet maar het begin is het gelukkig!
https://www.facebook.com/video.php?v=502626723173179 ( hoop dat ie te zien is?)
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013


Terug naar “Training”