Puppybrok

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Jimmy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 01/07/15 13:42
Locatie: Holten

Puppybrok

Ongelezen berichtdoor Jimmy » 16/07/15 12:46

Ik heb nu een pup van 4 maanden, en je leest op internet zoveel verschillende dingen wat betreffende wanneer overgaan van puppybrok na gewone brokken.
Wat adviseren jullie?
En wanneer gaan jullie van 3 keer daags over na 2 keer daags?

Groetjes Judith
Afbeelding
:zwartkopje: Jimmy (Only you van het Oosterhuis) 10-03-2015

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor Romke » 17/07/15 08:47

Pups voer ik 4x tot een maand of 9
Onze dierenarts vind puppy brokken een commercieel voer, en geen meerwaarde hebben tov volwassen voer.

Welke brok geef je?
Vanuit de fabrikant kunnen sommige pup brokken tot 1,5

cocopops
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 17
Lid geworden op: 14/12/14 16:25

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor cocopops » 17/07/15 09:56

Hier sinds vorige week overgeschakeld op gewoon voer, hij is nu 12 weken oud.
Dierenarts raad wel puppyvoer aan omwille van de groei en dergelijke, maar wij hebben nooit langer dan 10 weken puppyvoer gegeven en ze zijn allemaal gezond en onze vorige honden zijn 11 en 12 geworden.

ik geef 2x per dag eten.

KimenBart
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 21/02/12 11:23

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor KimenBart » 20/07/15 09:18

Ik geef mijn honden puppybrokken tot ze 12 maanden oud zijn. En dan schakel ik over op volwassen voer. De merken die ik voer/voerde, royal canin, happy Dog, orijen, en de oudste krijgt hills jd vanwege ed aan beide poten. En ik ging bij 6 maanden over op 2x per dag voeren. Succes met je puppert!

Gebruikersavatar
Caya
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1617
Lid geworden op: 16/11/05 11:05
Locatie: Nagyvisnyó Hongarije

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor Caya » 20/07/15 20:27

Onze fokster geeft de pups zodra ze geweekte brokken mogen hebben adult voer. (Biss25 Titanium). Als ze bij ons komen wonen dan krijgen 4x per dag te eten tot een week of 26 en dan gaan ze over op 3x per dag en daar blijven ze op. Dit doe ik vnl. omdat hun maag dan niet in één keer zo vol zit. Dit o.a. ter voorkoming van een maagtorsie.
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn!
Afbeelding
:zwartpootje: Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17
:bruinpootje: Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05
:bruinpootje: Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08
:zwartpootje: Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11
:zwartpootje: Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12
:bruinpootje: Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14
:bruinpootje: Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor Carobella » 29/09/15 09:20

Ik ben me nu een klein beetje aan het inlezen in voer voor onze toekomstige labrador pup.

Zou er in puppenvoer nu echt zoveel andere dingen zitten dan in volwassen voor - iets wat een pup echt moet hebben? En moet je dan zelfs puppenvoer geven wat op een ras afgestemd zou zijn zoals blijkbaar van RC.

Ik ben wel zover dat ik er echt niet genoeg verstand van ga krijgen en dus wel afhankelijk ben van goed samengestelde brokken. Maar ja welke dan.

Ik ga tzt ook wel vragen wat de fokker geeft en dit wellicht in eerste instantie ook geven. Maar lees in het boek over labradors al dat je niet zelf voeding moet gaan samenstellen ook al doet de fokker dit ook.

Zijn jullie merkvast? Zijn er ook mensen die bijv brokken van de Lidl geven? Ik ben in bepaalde opzichten Lidl fan en de kat krijgt het ook 8)

Voor nu vind ik het vooral belangrijk om straks een goed volgroeide jonge hond te krijgen. Daarna zien we wel weer verder.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor Romke » 30/09/15 20:06

Voer... zoveel mensen zoveel meningen....

Onze da vind pupvoer een commercieel gebeuren en onnodig.
Het gaat uiteindelijk om een goede samenstelling van de brok(vlees) er mag niet teveel calcium inzitten, en bij vlees moet je ook letten op de verhouding calcium/fosfor

Zelf samenstellen kan prima, mits je jezelf hier heel erg goed in verdiept en weet wat je doet.

Het eerste jaar is wat voeding betreft wel een heel belangrijk jaar.
Zou zeker ook de fokker vragen, sommige fokkers willen graag dat je het eerste jaar hetzelfde voert als hun.
Dat zijn dingen om je van tevoren in te verdiepen of je dat bijv wel zou willen

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor Carobella » 30/09/15 20:47

Nou dat moet ik dan maar eens gaan vragen. Maar ik las wel dat als een fokker zelf zou samen stellen men toch adviseert op brokken over te stappen.

Maar ik ga sowieso vragen wat zij onze eventuele pup geven en wat voor vervolg dit dan eventueel kan geven.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor Romke » 02/10/15 16:09

Carobella schreef:Maar ik las wel dat als een fokker zelf zou samen stellen men toch adviseert op brokken over te stappen.


Wie is 'men' degene die dat stuk in een boek heeft geschreven?
Ik vind het best ver gaan om op zo'n manier een advies te geven.
Alsof een fokker, die volgens alle regels fokt, vervolgen geen goede en evenwichtige voeding aan de pups zou geven.

Ik ben niet tegen vers en ik ben niet tegen brok.
Maar vind de stelligheid die sommigen aannemen tegenover 1 van de twee, wel vervelend.

Het gaat erom dat mensen zich ergens in verdiepen. Achter hun keuzes staan.
Er zijn ook boeken te vinden waarin de pups op vers worden afgespeend. Welk boek ga je dan volgen?

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor Carobella » 02/10/15 20:53

In het boek de labrador wat ik via de NLV gekregen heb. Ik zeg niet dat de fokker niet goed voert maar om het op die manier dan vol te gaan houden als het een heel soort van bereidingsding is, en dat je dat ook goed moet doen. MEt alle volwaardige ingredienten enzo.

Dat je dan toch beter op volwaardige voeding over kan stappen wat al klaar is en al het goede bevat.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Kampbosman
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 10/11/14 12:18

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor Kampbosman » 03/10/15 08:42

Bij ons was het per hond verschillend, of brok of vers voer.
De eerste haalde zijn neus op voor brokken. Menu (met water geweld voer) dat lukte wel maar liever vers.
De tweede kreeg brokken, van vers voer kreeg ze vaak problemen. Ze had als pup nooit vlees of bot gekregen. Dat zou ik zeker aanraden om wel te doen, al is het maar een klein beetje naast de brokken.
Hond die we nu hebben krijgt vers en daar lijkt ze veel meer van te genieten en eet rustiger. Brokjes verslikt ze zich altijd in, dat is doodeng, of ze er in stikt.

Alles op een rijtje zettend heb ik wel sterk het idee dat ze veel smakelijker smikkelen en meer genieten van vers.

Ik heb de laatste tijd het idee dat er steeds meer (goed ?) blikvoer op de markt komt.
Zou dat iets zijn ?

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: Puppybrok

Ongelezen berichtdoor Guus » 18/06/16 11:14

Kampbosman schreef:Hond die we nu hebben krijgt vers en daar lijkt ze veel meer van te genieten en eet rustiger. Brokjes verslikt ze zich altijd in, dat is doodeng, of ze er in stikt.


Dit is ook weer een "oud topic", maar misschien kan ik toch nog een kleine bijdrage leveren wat betreft de pup die brokjes heel doorslikt.

Volgens mij moet een pup leren dat je een droge brok eerst stuk moet bijten voordat deze kan worden doorgeslikt.
Wanneer mijn pups last van hadden "slokgedrag", kocht ik een kilo grote brok (voor deense doggen?) die ze wel eerst stuk moesten bijten voordat ze deze konden doorslikken. En zo langzaam te laten wennen aan brok en om zo hun gulzigheid te temperen. Wanneer mogelijk ben ik een voorstander van meerdere kleine maaltijden per dag, hoewel dat een niet natuurlijk eetpatroon is.
Nou moe .....


Terug naar “Voeding”