fokker vragen en nlv clubdag

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Beaujuulais
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 12
Lid geworden op: 28/04/16 11:48
Locatie: OV

fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Beaujuulais » 21/05/16 17:20

Volgende week zondag willen wij graag naar de nlv clubdag in Bennekom om meer informatie op te doen over ras en fokkers.
Nou kan ik nergens een programma van die dag vinden.
Zou iemand me kunnen vertellen hoe laat het begint en eindigt en hoe het programma eruit ziet (dus welke "shows" wanneer)?

Verder ben ik me de afgelopen tijd aan het inlezen en ook op de sites van fokkers aan het kijken.
ik gebruik hiervoor de fokkers startpagina en ook kijk ik op de sites van de nlv en lkn bij dek- en geboorteberichten.
Nu vallen me een aantal dingen op en hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid geven.

Ik zag dat sommige sites van fokkers niet zijn bijgewerkt, sommige een jaar en andere meerdere jaren.
Het niet bijwerken van de site doet een beetje vermoeden (bij mij dan) dat er geen activiteit is voor pupkopers op dat moment.
Het nodigt niet uit om toch contact op te nemen.
Dit kan natuurlijk maar via andere wegen zag ik dan wel dat er bij deze fokkers een nest geboren was en werden daar ook nog pups aangeboden (http://markt.labradorpagina.nl/ en https://www.facebook.com/labrador.startpagina/).
Dit verwarde me wat en ik vroeg me af of ik wel op de goede plekken aan het kijken ben :confused:

Daarnaast zag ik dat er ook fokkers genoemd werden op de site van de nlv die niet op de startpagina werden genoemd .
En waar ik bij zeker 1 fokker de laatste tijd, kort op elkaar, al meerdere nestjes heb gezien (ook niet op eigen website).
Het doet vermoeden dat ze dus wel verbonden zijn aan een rasverening maar wel veel nestjes hebben (van verschillende moeder honden).
Door dit laatste zou ik me kunnen voorstellen dat de reden is dat ze niet op de startpagina staan maar waarom zijn ze dan nog wel lid van een rasvereniging?

Dit is trouwens absoluut geen kritiek op de mensen die niet meer actief zijn op hun websites want ik begrijp dat het bijhouden ook behoorlijk wat tijd kan kosten die ze liever aan hun honden besteden.
Maar voordat ik met iemand contact ga opnemen wil ik wel een beetje een beeld van een fokker hebben en dan is een website heel prettig.
Aangezien we over een paar maanden graag een pup in huis zouden willen hebben is het nu toch wel een beetje tijd om contacten te gaan leggen en ik merk dat ik soms een beetje verdwaal in de online labrador wereld :cry:
Of zit ik gewoon heel moeilijk te doen :D

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Romke » 22/05/16 09:09

Voor zover ik weet heeft de familie Rotman geen website, weet niet op welke site je hebt gekeken die niet bijgewerkt was?
Er zijn ook fokkers die niet zo actief zijn met hun website, bellen of mailen kan je dan altijd doen.

De site van de nlv en de startpagina, zijn twee verschillende dingen.
Zo kan het zijn dat iemand wel lid is van de NLV maar niet op de startpagina staat en omgekeerd.
Veel nestjes kan, zolang ze zich maar aan de regels houden en op een verantwoorde manier met hun pups omgaan.

Wat show betreft

Een hondenshow is een keuring hoe de honden eruit zien of ze voldoen aan de rasstandaard.
De honden worden in groepen gekeurd, dit gaat op leeftijd en daarnaast zijn er klassen als fokkersklas, gebruikshonden en kampioenschapsklas.
Er zullen in meerdere ringen gelijkertijd honden worden gekeurd. De hond krijgt een kwalificatie, de honden met een uitmuntend moeten terug komen, en worden geplaatst, 1 tm 4. Als alle reuen en teven klaar zijn, worden de nummers 1 van de groepen boven de 9 maanden opnieuw gekeurd, en word de beste reu/teef van de dag bepaald. Daarna gaan de reu en teef tegen elkaar, en is er een winnaar voor de hele dag.
Dit is echt in notendop wat een show inhoud.

Daarnaast organiseert de nlv op hetzelfde terrein een clubdiplomadag, hier mag je ook gewoon kijken.

Ik zou zeggen ga er gewoon heen en laat je daar lekker voorlichten hoe het allemaal gaat of zoek hier een maatje die je mee op sleeptouw neemt

En wat pups betreft, niet te moeilijk doen. Er zijn talloze fokkers, gewoon eruit halen wat je aanspreekt. en daarop verder gaan

Pelle
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 06/05/16 14:15

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Pelle » 22/05/16 21:14

Mijn tip (we zitten in hetzelfde schuitje) kijk of de fokker een facebookpagina heeft, daar staat veel meer op.

Romke, ze bedoelt fokkers die je vindt via http://labrador-fokkers.startpagina.nl/ je moet echt tig sites aanklikken wil je recente informatie tegenkomen.

Ik heb op deze site ook al een oproep gedaan naar fokkers die in sept/okt een dekking verwachten en naar de clubdag komen maar niemand reageert. Blijkbaar willen de fokkers geen pups verkopen tegenwoordig ;)

Beaujuulais
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 12
Lid geworden op: 28/04/16 11:48
Locatie: OV

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Beaujuulais » 23/05/16 11:05

Romke: dank je voor je antwoord.
Dat de site van de nlv en de startpagina niet hetzelfde is begreep ik.
Misschien is meer mijn vraag waarom staan niet alle geregistreerde fokkers op de de site http://labrador-fokkers.startpagina.nl/
(ik heb ook wel hier gelezen dat niet iedere fokker die wel geregistreerd is bij de nlv of lkn, als "goede" fokker wordt gezien door mede fokkers)
of is er een andere lijst waar wel alle geregistreerde "goede" fokkers op staan die ook nog actief zijn.

Maar goed ik heb ondertussen voor mezelf al antwoord gegeven op mijn eigen vraag, ik denk en doe inderdaad te moeilijk :D
Ik ben meer bezig met het zoeken op internet en moet eigenlijk gewoon eens de telefoon pakken en een fokker op gaan bellen.
En, zoals het plan al was, zondag komen kijken en me daar laten voorlichten en met mensen in gesprek gaan
ik ben misschien een beetje te over enthousiast en wil er een hele studie van maken en daarin loop/liep ik wat vast :)

Pelle: we zitten inderdaad in hetzelfde schuitje.
Je tip over de facebookpagina's had ik zelf ook bedacht, toch bedankt!
Ik denk niet dat je het moet zien als dat de fokkers geen pups willen verkopen.
Het is niet een heel actief forum en ik verwacht ook niet dat hier veel fokkers zitten.

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 23/05/16 11:21

Hey,

Ik ga zondag mijn lab laten showen in Bennekom. Ook ik weet nog niet wat de tijden zijn. Staat ook niet op de site van de nlv. Krijg als het goed is vandaag of morgen bericht. Als ik meer weet zal ik het aangeven.

En mbt de fokkers. Je moet niet van de site afgaan. Deze kloppen idd niet altijd. Onze fokker hetzelfde maar ik heb gewoon gebeld en toevallig was er net een hond zwanger en konden we op de lijst. Zij houd de site niet bij omdat ze de honden altijd een huis kan geven door goede reclame. Mensen weten haar wel te vinden zeg maar;-)
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding

Beaujuulais
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 12
Lid geworden op: 28/04/16 11:48
Locatie: OV

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Beaujuulais » 23/05/16 13:06

Hoi Chantal,

Ik heb vanochtend de nlv gebeld (jaja ik heb actie ondernomen :D ) en zij gaven aan dat het tegen 9:30/10 uur begint en tegen 15/16 uur is afgelopen afhankelijk van het weer.
Verder was er geen programma met vaste tijden vertelde deze meneer dus we laten ons maar verrassen.
maar als jij meer hoort dan hoor ik het graag.
Wat leuk dat je mee gaat doen!
Is dit de eerste keer voor jou en Diego?

Ik bekijk de sites om foto's van de honden ze bekijken, lezen wat hun visie is, etc
Dus als een stukje voorbereiding, om een eerste indruk te krijgen, je moet ergens beginnen...
Maar goed, misschien krijg ik een beter beeld om de honden live te zien zondag en ga ik daarna verder met bellen

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Romke » 23/05/16 19:32

Fokkers raken met gemak hun pups kwijt, vraag is groter dan het aanbod.
Waarom zou een fokker dan zelf iemand gaan benaderen die een berichtje op een site plaatst.
Een pupkoper mag wat mij betreft wel wat meer initiatief tonen, en zelf fokkers persoonlijk benaderen.

Niet alle geregistreerde fokkers staan erop, omdat niet alle geregistreerde fokkers op de pagina willen staan of omdat ze naast een registratie niet goed bekend staan.

En het klopt dat niet elke fokker die lid is van een rasvereniging als goed bekend staat onder de fokkers.

Degene die de startpagina beheert, doet dit goed, en scheidt het kaf van het koren.
Er staan talloze sites op, gewoon aanklikken, kijken wat je aanspreekt en contact gaan zoeken.
Spreekt het je niet aan, bekijk je de volgende site.

Een hond koop je voor jaren, dus beetje studie mag best.

Hier zitten wel een aantal fokkers, maar die zullen hier niet zomaar een pup te koop gaan zetten, daar is het forum volgens mij ook niet echt voor bedoelt.

Annamaria
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 992
Lid geworden op: 22/09/08 09:36
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Annamaria » 24/05/16 08:36

Ik sta op de Labrador startpagina. Onze website is ook niet altijd up to date (ik kan het zelf niet en mijn man moet hem dan bijwerken). Ik heb wel een Facebookpagina voor onze kennel, daar is het veel makkelijker om recente foto's en berichtjes te plaatsen.
Ook merk ik dat de vraag veel groter is dan het aanbod, een echt luxeprobleem.

Eerst werkte ik ook met een wachtlijst, maar nadat Zelda vorig jaar na een dekking leeg was gebleven en ik veel mensen moest teleurstellen heb ik dat niet meer gedaan. Ik had eerst gewacht tot ik zeker wist dat ze zwanger was, ze bleek maar 2 pups te dragen. Daarna was ik heel afwijzend en afwachtend naar eventuele pupkopers. Ik wilde eerst zeker weten of ze gezond ter wereld zouden komen. Daarna heb ik ze ook niet aangemeld bij de NLV of de Labrador startpagina. Ik heb gewoon afgewacht en uiteindelijk 2 hele leuke gezinnen voor de pups gevonden.
Dit is mij uiteindelijk goed bevallen, al is het ook heel leuk om een groep mensen te hebben die met je meeleven en net zo benieuwd naar nieuws zijn (dekking, echo enz.)
:zwartkopje: Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden)
:zwartkopje: Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009
:zwartkopje: Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012
:blondkopje: Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013
:blondkopje: Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016

Beaujuulais
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 12
Lid geworden op: 28/04/16 11:48
Locatie: OV

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Beaujuulais » 24/05/16 13:17

Annamaria: pittig wat jullie vorig jaar met Zelda hebben meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat je daardoor wat voorzichtiger wordt met het bekend maken van eventuele nestjes of pups. Vooral als je al een netwerk hebt en nieuwe pupkopers je wel weten te vinden. Fijn dat je goede gezinnen hebt weten te vinden.
Ik had jouw site zeker al bekeken en gelukkig ook je facebook pagina gevonden. Prachtige honden heb je!

Romke: ik ben het met je eens dat je als pupkoper zelf initiatief moet nemen. Wij verwachten ook niet dat een pup ons komt aanwaaien :)
Het aanmelden bij dit forum is juist om me goed in te lezen in het ras en ik heb er al veel uit kunnen halen.
Alle lof voor de beheerder van de start pagina! En de andere sites die ik noemde (facebook en bemiddeling) zijn volgens mij van de zelfde persoon.
Voor nieuwe mensen in dit wereldje die zoekende zijn maakt het een stuk overzichtelijker.

Ik hoop niet dat de dingen die ik vraag over komen als kritiek wat zo is het absoluut niet bedoeld!
Juist omdat ik veel aan het bekijken ben vielen me dingen op en stel ik deze vragen omdat we graag een goede keuze willen maken.
In het begin van onze zoektocht waren we meer bezig met reu of teef, kleur en welke fokkers zitten er in de buurt.
Nu zie ik steeds meer verschillen in uiterlijk en heb daar mijn keuze wat in gemaakt.
En ook qua training ben ik me nu aan het orienteren wat me leuk lijkt.
Afgelopen zondag op "de dag van de hond" zijn we naar een kc geweest die ook jacht training geeft en hebben we ons laten voorlichten.
Eerder niet echt aan gedacht maar nu heel enthousiast :)

Pelle
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 06/05/16 14:15

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Pelle » 24/05/16 17:25

'Een pupkoper mag wat mij betreft wel wat meer initiatief tonen, en zelf fokkers persoonlijk benaderen.'

Het probleem is dan weer dat fokkers niet op hun site zetten dat ze dat prettig vinden. Wie weet hebben ze daar helemaal geen zin in omdat ze helemaal niet bezig zijn met een dekking. Ik heb ook al heel wat sites bekeken en erg uitnodigend komt het vaak niet over. Zet gewoon neer dat als je graag een pup wil van die fokker dat je dan contact kunt opnemen. Dat is uitnodigend toch? Graag wilde ik fokkers spreken zondag en daarom deed ik een oproepje want ik heb niet zoveel aan fokkers die niet van plan zijn om een teef te laten dekken tussen begin sept en begin dec.

Beaujuulais
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 12
Lid geworden op: 28/04/16 11:48
Locatie: OV

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Beaujuulais » 24/05/16 21:29

@ pelle: het zit hem denk ik meer in de manier van benaderen.
"Hallo ik ben pelle en ik zoek een pup in die en die periode en dan kies ik daar wel uit" even lomp gezegd, is anders of kan anders worden opgevat dan "ik vind jouw honden mooi en mij spreekt jouw manier van fokken aan dus ik wil en kan ook wel even wachten".
Op meerdere sites zie ik trouwens wel staan "ben je geïnteresseerd in een pup van ons, neem dan even contact op".
In welke regio zoek je?

Maar ik ben het zeker met je eens dat je in een prille zoektocht wat in het diepe wordt gegooid. Je niet goed weet of je wel of niet kan bellen omdat het op een site niet duidelijk wordt gemaakt of er nog actief wordt gefokt\of dat ze sowieso nog actief zijn. En door de verschillende mogelijkheden soms ook niet weet wat nou wel of niet goed is. De tip die we van hier kunnen meenemen is wel gewoon bellen en dan hoor je vanzelf wel.

iIk ben voor mezelf een lijstje aan het maken wat me aanspreekt ( op welke manier ook) en misschien heb ik daar zondag wat aan. Herken ik fokkers of zie ik wat op mijn lijstje staan en kan daar mijn vragen over stellen.
Daarna komt het bellen dan en het wachten op de juiste pup.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Romke » 26/05/16 06:04

@Pelle, als een fokker er geen zin in heeft kan deze dat zeggen op moment dat je contact zoekt
Lijkt me nogal logisch dat als je fokt, je als fokker weet dat mensen je kunnen benaderen
En als ze daar geen zin in hebben, dan kunnen ze dat laten weten.
Het is ook wat Beaujuulais zegt, het zit hem ook in de manier van benaderen.

Als er een telefoonnummer en/of mail op een site staan, dan staan deze daar toch zeker niet voor de sier

Veel succes en plezier zondag, ik hoop dat je een goede ervaring hebt en leuke contacten opdoet.
Ik zou zeker even een catalogus halen, dan kan je de namen van eigenaren zien, en ook de fokkers gelijk.

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 26/05/16 09:01

:klasse: En wij staan er ook in zondag...
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding

Pelle
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 06/05/16 14:15

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Pelle » 26/05/16 09:46

Ik was nog niet zo ver om te gaan mailen (bellen zou ik zeker niet doen als eerste contact) maar tzt doe ik dat natuurlijk wel.
Ik zoek in de regio Noord-Holland zuid en Zuid-Holland noord ;) gelukkig heeft iemand zelf contact gezocht met mij nav mijn oproepje.

Het klopt wel dat als je niet bekend bent in dit wereldje het er heel gesloten uit ziet. Ik dacht nog dat je bij de club moest zijn om je in te schrijven voor een wachtlijst maar je moet dus zelf fokkers vinden en benaderen. Als je in het wereldje zit is dat allemaal duidelijk. Aan de andere kant is het niet zo dat een beginner zoals ik niet serieus is en blijkbaar eerst maar eens een hele grote hobbel over moet om te laten zien dat het wel serieus is. Juist door duidelijk te maken dat wij niet volgende week een hondje willen ben je dat al een stap voor maar er is gewoon geen lijst met fokkers die allemaal ook nog fokken. Je komt echt in een waslijst van fokkers die op dit moment helemaal niets doen of maar 1x een nestje hebben gehad of iets dergelijks. Dat is best een werk om je daar doorheen te worstelen. Het mag echt wel wat toegankelijker, bijv door een lijst op de clubsite met fokkers die open staan voor benadering en ook binnen bijv 6 mnd een dekking verwachten. Dus naast de dekberichten en geboren pups. Het is voor de fokkers volgens mij ook beter dat mensen je benaderen VOOR de dekking ipv erna of zelfs als de pups er al zijn. Dat is toch best kort dag om te zien of het een pupkoper menens is.

Beaujuulais
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 12
Lid geworden op: 28/04/16 11:48
Locatie: OV

Re: fokker vragen en nlv clubdag

Ongelezen berichtdoor Beaujuulais » 26/05/16 11:06

Bedankt voor de tip Romke, ik zal zeker een catalogus ophalen.
Ik kijk erg uit naar zondag!

Chantal: ik zal kijken of ik jou en Diego kan vinden :klasse:

Pelle; het zou een stuk makkelijker zijn als je met iemand om de tafel kon zitten waar je aan kon vertellen wie je bent, wat je zoekt en je vragen aan kan stellen etc en dat er dan een lijst kwam met fokkers en honden die bij je passen :D
Voor de mensen die in het wereldje zitten zijn dingen meer vanzelfsprekend dan voor de mensen die net nieuw zijn. "wij" moeten de weg nog leren kennen. Het zou dan fijn zijn om de dingen die je hebt gelezen ook bij iemand te kunnen te toetsen, iemand die je een beetje wegwijs zou kunnen maken.
Wat leuk dat er iemand contact heeft gezocht met je!

Ik kwam laatst in gesprek met iemand die zelf met labradors had gefokt. Heel toevallig, ik kende haar niet maar dit kwam ter sprake. Dus ik dacht fijn misschien kan ze me helpen en is zij bekend met andere fokkers. Helaas kapte ze dat snel. Zij traint honden en wilde vanuit haar beroep hier niet "tussen in" staan. Dat begreep ik wel maar vond het wel jammer. Maar goed er zullen vast mensen op mijn weg komen waar deze gesprekken wel mee kunnen :)


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”