daantjuh85 schreef:Eigenlijk is de poll ook niet handig idd, dit zijn de opties die ik zelf altijd deed, dus eerlijk gezegd kan ik zelf ook niet 1 optie kiezen
Maar ik vroeg me af wat ieder zoal doet met zijn hond
lucievd schreef:Heb niet gestemd, kon niet kiezen. Aangezien ik 1x per dag een lange wandeling maak (zo lang als Flits mag lopen, soms iets langer) en ik train ook meerder malen per week.
Ik doe samen Flits aan jachttraining, erg leuk! Zeker aan te raden.
Hij is nog maar 6 maanden, maar als hij zo goed als uitgegroeid is lijkt het me ook leuk om voor de lol behendigheidstraining te gaan volgen. En misschien af en toe mee doen aan een wedstrijdje.
Verder loop ik 1x per dag los met Flits in het bos of ergens anders. Tijdens de wandeling neem ik een tas mee met dummy's en een speeltje en dan gaan we ook tussendoor oefeningen doen.
Soms oefeningen in de vorm van apporteren. En soms alleen oefeningen die te maken hebben met luisteren/gehoorzaamheid.
En heel af en toe leer ik Flits een, zoals ik het zelf noem, niet nuttig maar wel leuk commando aan. Zoals poot etc.
Mag ik vragen wat je oefent ter voorbereiding op de jachttraining met Tabor?
Omdat je zegt dat het niet altijd lukt. Lijkt hij het wel leuk te vinden?
Misschien hebben we wel tips voor je zodat je op een leuke en speelse manier wat dingetjes kan oefenen alvast

Leuk he om zo bezig te zijn met je hond! Ik had dat zeker in het begin ook! Wij zijn dan niet met jachttraining begonnen, maar met gewoon gehoorzaamheidscursussen.. Allemaal netjes afgerond, helaas kunnen we nu neit bij de sociale huishond "afstuderen", maar ook deze cursus heeft hij toch zijn best gedaan en weet ik eigenlijk vrijwel zeker dat we zouden slagen

Maar het ging idd er gewoon om om lekker samen bezig te zijn, dit zoek ik nu dan ook op dmv thuis en tijdens de wandeling wat te oefenen.
Maar omdat de hondenschool waar we nu zaten niet verder ging dan de sociale huishond ben ik eens verder gaan neuzen. Ik las over de jachttraining veel leuke dingen, dus ben me daar eens in gaan verdiepen en heb ook een lesje mee mogen draaien. ERG leuk! Tabor werd er erg enthousiast van, vooral van alle andere hondjes

Ghehe
Maar ik merkte daar vooral veel dat ik moeite had om dat overenthousiastme in toom te houden..
Het wachten tot andere wat gedaan hadden (dat er een dummy in de bosjes verstopt werd, en er een hond ging zoeken werd Tabor echt helemaal gek.. Ik voelde me eigenlijk best wel.... nj zo'n toos die dr hond neit in bedwang kon houden
) Hoewel ik toch (oke vooral met snoepjes of binnenshuis spel, of zoek opdrachtjes het wachten heb geoefend) Maargoed, kreeg toen goeie tips waar ik mee aan de slag moet. ben ik nog niet geweest

we hebben de laatste tijd er even van genomen met lekker leuke dingen doen en kleine dingetjes oefnen. Maar nu ik aan het werk ben merk ik wel echt de behoefte van TAbor om weer wat te ondernemen. Dus ik mag aan de bak

Tevens wil ik rustig aan het fietsen op gaan pakken, meer bekend worden met de fiets, want hij is eigenlijk nog te jong om het echte fietswerk op te pakken. Dus nog iets waar we aan kunnen werken
Maargoed, nog even terug komend op de jachttraining, ook met dummys was Tabor gelijk enthousiast, dus dat is mooi, hoewel het netjes afgeven nog niet zo netjes gaat (lees: gooit het gewoon voor je voeten

) dus oefenening baart kunst, en dat is zoals toen ook al gezegd werd het prettigst om zelfstandig een begin mee te maken zodat Tabor iig een beetje snapt wat er van hem verwacht wordt
De trainingen beginnen dan ook pas weer in april, dus we hebben er nog ffies de tijd voor

Maar alle leuke tips zijn welkom hoor

Ik snap dat je je zo voelde, maar dat is nergens voor nodig.
Het zou eigenlijk ook wel heel voorbeeldig geweest zijn als Tabor heel geduldig ging zitten wachten.
Het is in ieder geval al heel mooi dat hij de dummy leuk vindt, want anders kun je weinig beginnen denk ik.
Ik zou ook (zoals ook al gezegd) eerst op steadiness gaan trainen.
Gewoon heel simpel beginnen. Ik neem aan dat Tabor wel weet wat 'wacht' of 'blijf' is?
Die commando's gebruik ik, in ieder geval in het begin om aan te geven wat ik verwacht.
Kent Tabor ook het commando 'aan de voet' of 'naast'? Is ook erg handig voor jachttraining.
Je kunt Tabor bijv. aan de voet zetten (aan de riem) en dan een dummy een paar meter weggooien, je zegt voordat je gooit 'wacht' of 'bijf', als hij dat netjes heeft gedaan belonen en zelf de dummy weer ophalen.
Ook door middel van Tabor gewoon te laten wachten en dan loop jij naar de dummy en raapt hem op.
Als hij dit goed beheerst kun je het moeilijker maken door bijvoorbeeld de oefening (van Linda geloof ik) te doen die in het topic trainingstips! staat.
En het kan best zijn dat als je hond op deze manier goed steady is, het nog steeds lastig vindt om andere honden aan het werk te zien.
Ook dit kun je weer oefenen, maar dat kan natuurlijk alleen als je daadwerkelijk training in de groep hebt. En Tabor weet dan wat er verwacht wordt van hem als hij aan de voet zit en jij zegt wacht of blijf. En als hij zich dan goed gedraagt, kun je hem ook weer belonen. Op deze manier pikt hij het vast snel op!
Of je kunt natuurlijk iemand met een hond vragen om iets in scene te zetten.
Dan gaat die ander gewoon even wat apporteren met een dummy ofzo en dan moet Tabor rustig toekijken.
Dat soort dingetjes zou je kunnen oefenen.
En kan hij al goed apporteren?
Wat je ook kan oefenen is het hierkomen op de fluit. Is ook zeer nuttig.
Genoeg dingen in ieder geval

Maar het is super leuk!
En Tabor is nog jong, dus die zal het echt allemaal nog wel oppikken hoor, ook al denk je in het begin misschien dat het niet goed gaat.
Geef het wat tijd.
Ik oefen ook wel eens iets met Flits, dan denk je wel eens van, dat kan nog stukken beter. Maar dan laat ik het even een paar daagjes rusten, want soms heeft Flits ook tijd nodig om alles even te laten bezinken in z'n koppie. En als ik dan een week later weer dezelfde oefening doe, dan gaat het opeens heel goed.
Dus gewoon lekker gaan oefenen en als je vragen hebt gewoon stellen!
Ik weet er ook nog lang niet alles van af, maar het is heel leuk om van elkaar te leren.
Succes!