Pup eet ontlasting

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Nika

Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Nika » 04/05/19 06:54

Hallo allemaal,

Onze pup van 12 weken begint stilaan 's nachts min of meer zindelijk te worden. Om 23u wordt ze nog eens uitgelaten en doet ze met veel tegenzin een plasje. Om 4.30 gebeurt dit nog eens, maar dan is het ook niet altijd met volle zin. We schuiven stilletjesaan op 's morgens dus dat komt zeker goed. Maar als we dan om 5.45 zelf opstaan en naar haar gaan heeft ze heel vaak toch ook wat ontlasting gedaan. Meestal ligt het er nog, maar vanmorgen zag ik dat ze dit toch op had gegeten. Dit is nu de tweede keer dat ze dat doet. Daarvoor deed ze dat niet.

Wat kan ik hieraan doen? En wat is de reden hiervoor?
Het is ook alleen 's morgens, overdag niet.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Romke » 05/05/19 18:41

Voorkomen is beter dan genezen
Blijkbaar zit er voor je pup teveel tijd tussen 4.30 en 5.45, ze moet poepen en doet dat dan. Vervolgens zit ze alleen met die drol en wat moet je er anders mee dan het opruimen.
Slaapt ze in een bench?
Zorg dat haar slaapruimte relatief klein is, ze moet zich een keer kunnen draaien/verliggen, maar niet groter. Pups willen niet in hun eigen ontlasting liggen.
Kan je haar wel goed horen 's nachts? Ik zou er in de buurt gaan liggen, zodra je gerommel hoort til je haar op en zet haar buiten.
Misschien kan die van 4.30 er dan ook wel af en is het iets later wel tijd voor p&p
Pak dit echt met spoed aan, want het is heel zelfbelonend gedrag, voor je het weet doet ze het overdag ook

Nika

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Nika » 05/05/19 19:35

Dank je wel.
Ik heb vanmorgen om 5.30 ook even naar buiten geweest en ik heb zo'n vermoeden dat dit haar uurtje is. Dus ga het zo eens een paar dagen proberen en dan ook weer daarmee wat opschuiven.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Romke » 06/05/19 12:46

Succes
Zou goed kunnen dat dit nu een beetje haar vaste tijd is
Hoe vaak op een dag geef je eten en hoe laat de laatste maaltijd?

Nika

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Nika » 06/05/19 16:56

Vanmorgen om 5.00 was alles nog netjes, en deed ze flink p&p op haar plekje. Om 6.45 had ze dan toch weer wat gepoept. Raar, want was toch een goede ontlasting om 5u...

Ze krijgt 2x eten en de laatste maaltijd is rond 19u...

Nika

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Nika » 07/05/19 07:30

En helaas... Om 5.20 mooi p&p... Om 6u blaft ze, ga ik kijken en opnieuw p&p en opgegeten... snap het echt niet zo goed...
Ik blijf echt wel lang genoeg op haar plekje en dan doet ze het prima om dan een klein beetje later het toch weer te doen... zucht...

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Romke » 08/05/19 18:50

Ik zou het eten geven gaan spreiden
Twee keer per dag is voor zo'n jonge pup echt twee keer flink eten
Verdeel het over 4 momenten per dag, dan zal ze waarschijnlijk ook 4x daags moeten poepen
Ik denk dat de maaltijd voor de nacht té groot is voor haar darmen
Twee keer zo kort op elkaar poepen is niet heel normaal, wel als ze ziek zijn of eigenlijk teveel eten voor maag/darmen

Nika

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Nika » 08/05/19 19:31

Die 2x kreeg ze zo al bij de fokker, dus die vertelde mij om dat zo verder te zetten. Ze doet ook niet elke keer iets na haar eten, ook doorheen de dag kan het wel. Ze komt nu ook aan 4-5x per dag.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Romke » 09/05/19 07:59

De meeste fokkers adviseren 4x daags, sommigen 3x daags
2x daags aan een jonge pup is echt een zeldzaam advies
Logisch dat ze nu ook meerdere keren poept, het zal er toch uit moeten

Ik zou echt een tijdje proberen om naar 4x te gaan

Nika

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Nika » 09/05/19 08:14

En op welke momenten dan best?
Want ik ben om 8u weg naar m'n werk, kom om 12u even naar huis om haar uit te laten, om om 15.45 ben ik er weer.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Romke » 09/05/19 11:15

Dan zou ik het in de ochtend doen, als je haar in de middag uitlaat, rond 4 uur en dan in de avond
Wat je dan nu geeft, geef je in 4 porties.

Nika

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Nika » 09/05/19 12:21

Ik ben nu net thuis, maar opnieuw heeft ze p&p gedaan. Er zijn periodes dat het dus wel lukt om te wachten tot ze 's middags uit mag, maar nu alweer tijdje niet meer...
Ook 's nachts... 5.15 ging goed, 5.30 niet en nu moet ik alweer terug naar 5u vannacht denk ik... het lijkt wel of ze soms een loopje neemt met mij...
Als ik er mee wandel, doet ze ook niets en rent ze bijna naar huis om daar te plassen...
De ene keer gaat het heel goed, om dan ineens weer achteruit te gaan.
Als ze los zit in de tuin, en we roepen haar om te plassen doet ze een serieuze plas en amper in de tuin.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Romke » 10/05/19 18:31

Gefelciteerd, je hebt een echte pup!
Ze neemt geen loopje met je, dit is echt puppen gedrag, waar de pup niks aan kan doen
Ik heb niks gezegd over de tijd dat je van huis af bent omdat dit een eigen keus is, maar ik persoonlijk vind het te lang
Ook uit je verhaal blijkt nu wel dat dit té lang is.
Een pup word niet zindelijk geboren, die moet zindelijk gemaakt worden. Wat in het begin kan betekenen dat je overdag elke twee uur naar buiten moet
Dat het de ene keer langer lukt dan de andere keer klopt ook helemaal bij het pup zijn, ze hebben de controle nog niet, geen beheersing over hun spieren waardoor ze het dus niet onbeperkt kunnen ophouden

Vergelijk het met een baby, die kan het ook niet ophouden tot de ouder na een paar uur werken er weer is.
De ene keer is er na een uur een volle luier, de andere keer na 3 uur.
Dat ze tijdens het wandelen niks doet is ook heel gebruikelijk, het huis is de veilige plek van de pup geworden, buiten is spannend.
Dat ze snel naar huis wil past daarbij, heel lastig maar doorzetten. Langer buiten blijven, eventueel op 1 plek staan tot ze wat gedaan heeft.

Ga je naar pup training? Waar heb je je pup gekocht?

Misschien heb je iets aan deze pdf, heel concreet over de opvoeding van een pup: https://irp-cdn.multiscreensite.com/6c1 ... %20dat.pdf
Kijk oa eens naar het dagschema, niet dat je het exact zo hoeft te doen, een uur eruit kan ook. Maar het geeft wel aan dat je nu té hoge verwachtingen van je pup hebt.

Nika

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Nika » 10/05/19 18:48

Dank je wel.
Ik weet het wel hoor, ze is een echte pup. Speels, vrolijk en helemaal in voor spelletjes en leren!
Ja, wij gaan sinds vorige week naar de training en daar doet ze het super! Echt een trots baasje hier. :wink: Het zindelijk maken heeft tijd nodig en ik doe m'n best, maar m'n werk kan ik echt niet anders inplannen als je voor de klas staat. Ik ben al ontzettend blij dat ik haar 's middags even kan laten spelen en uit laten. Het moment dat we wel thuis zijn gaan we er volop voor en doet ze het prima, dus bouwen we zo verder op. Haar signalen zijn wel duidelijk, dus daar spelen we op in.

Het ontlasten tijdens de wandeling ging vandaag wel. Ze wou graag naar huis, maar dat was nog iets te ver dus ze heeft het mooi onderweg gedaan.

Nika

Re: Pup eet ontlasting

Ongelezen berichtdoor Nika » 10/05/19 18:53

Ik ben vandaag overgeschakeld naar 3x voeding per dag. Dus we zullen zien welk effect het geeft.
We hebben op sommige vlakken het advies van de fokker (erkende) gevolgd maar achteraf bleek dat het voor haar toch anders beter was, of dat het anders toch een te grote stap ineens was. Vandaar dat ik hier even wat raad kom vragen omdat ik dus soms even twijfel. De puppy-tijd van onze honden bij de ouders is wat te lang geleden :D


Terug naar “Gedrag”