Indy niet in orde..

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Vanwaar die dorsttest dan als ik vragen mag? Willen ze toch de nieren verder onderzoeken?

Wel fijn dat ze zich zo te lezen duidelijk beter voelt! :D
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Yara

Ongelezen bericht door Yara »

De dorsttest is een standaard onderzoek bij honden die veel (zijn gaan) drinken. We proberen dus ook via deze weg uit te zoeken waar het bij Indy vandaan kan komen. De bloedtest en de echo lieten niets zien, dus dit is de eerst volgende stap.

Ja, het is super fijn dat ze zich steeds wat beter voelt! :D
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Yara schreef:De dorsttest is een standaard onderzoek bij honden die veel (zijn gaan) drinken. We proberen dus ook via deze weg uit te zoeken waar het bij Indy vandaan kan komen. De bloedtest en de echo lieten niets zien, dus dit is de eerst volgende stap.

Ok dat wist ik niet dat dat standaard het 1e onderzoek was........... maar eigenlijk wel logisch als ze in het bloed geen aanwijzingen kunnen vinden. :) Moet je dan ook urine opvangen om de uitgeplaste hoeveelheid te bepalen? :? Want dan zouden jullie echt wel druk in de weer zijn..................... :wink:
Yara

Saskia.Bernadette schreef:
Yara schreef:De dorsttest is een standaard onderzoek bij honden die veel (zijn gaan) drinken. We proberen dus ook via deze weg uit te zoeken waar het bij Indy vandaan kan komen. De bloedtest en de echo lieten niets zien, dus dit is de eerst volgende stap.

Ok dat wist ik niet dat dat standaard het 1e onderzoek was........... maar eigenlijk wel logisch als ze in het bloed geen aanwijzingen kunnen vinden. :) Moet je dan ook urine opvangen om de uitgeplaste hoeveelheid te bepalen? :? Want dan zouden jullie echt wel druk in de weer zijn..................... :wink:
Het is inderdaad wel veel werk. Hieronder zie je het schema van de dorsttest. Moet wel zeggen dat ik mijn vragentekens heb bij het feit dat er om de 2 uur urine opgevangen moet worden. Ik denk nl dat ze na 2/3 plassen ook wel weer een heel eind 'leeg' is. Maar goed, we zullen zien.

Dorsttest

Om meer inzicht in de reden van het vele drinken en plassen te krijgen, is het noodzakelijk van een dag enkele monsters zonder dorsten op te vangen en gaan we twee dagen achter elkaar twee dorstproeven doen. Gewoonlijk is de proef het makkelijkst te doen op een vrijdag (start), zaterdag (dag 2) en zondag (dag 3), tussen 8.00 uur ’s morgens en 20.00 uur ’s avonds, maar het kan ook over meerdere dagen verspreid worden. De dagen genoemd dienen dus als voorbeeld.

Dag 1, vrijdag: eigenlijk is dit een testdag. U mag de hond gewoon laten eten en drinken en het enige wat u behoeft te doen is 4 maal een urinestaal opvangen en deze elk apart in een buisje stoppen. Merk het buisje svp met zowel uw naam, de dag en het tijdstip van opvangen. De ideale tijden zijn 8.00 uur, 12.00 uur, 18.00 uur en 22.00 uur. Exact deze tijden behoeft niet, maar kan in ons voordeel werken.

Dag 2, zaterdag: de hond moet nuchter blijven (= niet eten) gedurende 12 uur vóór de proef en ook gedurende de proef zelf. De hond krijgt dus geen eten meer vanaf 20.00 uur vrijdag, maar hij moet wel drinkwater (onbeperkt) hebben tot het begin van de proef, om 8.00 uur zaterdag. Daarna nemen we het drinken weg. In principe vangen we elke twee uur een urinestaal op. Merk het buisje svp met zowel uw naam, de dag en het tijdstip van opvangen. Probeert u ervoor te zorgen dat uw hond de blaas geheel leeg plast. Tweede belangrijk punt: weeg svp de hond voordat u de proef begint en doe dit na elke keer dat u hem/har heeft laten plassen. Indien de hond meer dan 5% van het aanvankelijke lichaamsgewicht verliest moeten we stoppen.

Rekensom voorbeeld: stel een hond weegt bij de aanvang 30 kilogram, dan stoppen we de proef wanneer de hond minder weegt dan 28,4 kilogram (5% = 1,5 kilo).

Einde dag 2: Los van dit alles stoppen we zo wie zo om 24.00 uur. Dan mag uw hond ook eten en krijgt hij/zij voor de eerste keer een test medicatie. Belangrijk: niet teveel ineens laten drinken/eten. Anders braakt hij/zij alles weer uit.

Dag 3, zondag: ongeacht hoe het verloop van de vorige dag is geven we de hond op zaterdagavond 24.00 uur ____ tabletten Minrin® van 0,1 mg en mag hij/zij eten. Vervolgens mag hij/zij die nacht drinken tot 8.00 uur ’s ochtends, maar daarna nemen we weer het water weg. In principe weer urinestalen opvangen om de twee uur. Merk het buisje svp met zowel uw naam, de dag en het tijdstip van opvangen. Zie verder de opmerkingen genoemd onder zaterdag.
Naast de Minrin® medicatie van zaterdag 24.00 uur geven we om 8.00 uur en om 14.00 uur nog tweemaal ____ tabletten Minrin® 0,1 mg per keer.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

:shock: Zo dat is een vol programma................. daar moet je dan idd vrije dagen voor hebben om dit te doen. :? En hoe doen jullie dat dan met Maya? Gaat die uit logeren of in een andere ruimte? Want geen water............. pfffff zielig hoor. :(
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

:shock: zo dan maaike,je hoeft niet bang te zijn dat je je verveeld :roll:
super dat de dame zich zoveel beter voelt :)
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Yara

Maya gaat deze dagen uit logeren wat ze helemaal niet erg zal vinden :D en voor Indy en mij is dat een stuk rustiger.
Ik vind het nl voor Indy ook erg zielig als Maya wel te eten en te drinken krijgt en zij niet.
Charella

Ongelezen bericht door Charella »

Jeetje daar ben je echt heel erg druk mee :shock: Succes/sterkte ermee!
Miep
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Miep »

Wat een gedoe zeg daar moet je wel geduld voor hebben maar ja jij hebt het afgelopen tijd sowieso al veel geduld moeten hebben. Sterkte ermee en wel fijn te lezen dat Indy zich beter voelt
Groetjes van Erna
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Boukje »

Hey Maaike,
Ik lees dat het beter gaat met je meisje, super om te lezen.
Hoe is de dorsttest gegaan?
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Hoe is het met het blonde meiske :groteknuffel:
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

Nino&Toosje schreef:Hoe is het met het blonde meiske :groteknuffel:
ik ben ook benieuwd :)
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Aileen
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aileen »

ik ook! Hopelijk is geen nieuws = goed nieuws!
Afbeelding
Het is hier nog steeds zo stil zonder jou...
Ik heb 14 jaar en 8 maanden lang zo intens van je genoten.
lmolen
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door lmolen »

Ook hier iemand die erg benieuwd is.
Groetjes Lucia
Miep
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Miep »

:shock: :shock: geen antwoord van Maaike dat is raar ze is altijd zo trouw, misschien is ze op van alles, maar benieuwd ben ik wel
Groetjes van Erna
Plaats reactie