Roos schreef:Ik denk eerst dat je de mens en de hond niet moet gaan vergelijken.
Qua verteringssysteem kan dat ook helemaal niet.
Dat koolhydraten nutteloos zijn voor de hond kun je wel aan de grote hoeveelheden ontlasting zien
Fototopic is mijn hond te dik?
-
- Middelgrote hondenneus
Hangt ervan af wat voor koolhydraten.. Er zitten in verschillende soorten voeding koolhydraten.. Vandaar ook het meer toevoegen van aardappelen en pasta en niet van bv granen..
Groetjes Marloes, lebbers van Kai, Zepp, Jula & Pleun

-
- Speurneus
- Contacteer:
eiwitten moet je hebben om spieren snel op te bouwen, geen koolhydraten.. koolhydraten heb je vooral nodig voor de verbranding (energielevering dus), en zeker niet primair voor spieropbouw. Heeft niets met interpretatie te maken..Aldinne schreef:Nee hoor ik haal niks door elkaar, this maar net hoe je het interpreteert..
Sporters eten meer koolhydraten omdat het snel omzet in spierenmassa..
Bij een hond verstaan we onder de massa ook het gespierde deel..
Dus als je een hond meer koolhydraten voert zet het ook sneller om in spiermassa..
sbientje schreef:sorry dat ik het zeg, maar nu haal je echt dingen door elkaar... Waarom eten sporters volgens jou koolhydraten? Wat versta jij onder 'meer massa' ?Aldinne schreef:Het meer voeren zorgd er ook niet voor dat je meer bone krijgt maar het gaat om de manier van voeren.. Het meer voeren, en het toevoegen van bv pasta en aardappelen zorgen wel voor meer massa.. Het zit het zelfde in elkaar als bij sporters die veel koolhydraten eten..

-
- Middelgrote hondenneus
En het is toch echt wat er word gebruikt om honden meer massa te doen geven..
Maar het gaat natuurlijk niet om een spierversterkend middel..
Sporters eten toch ook niet alleen maar koolhydraten om spieren te krijgen.. Zij trainen daarnaast ook (sporten)..
Dat geld natuurlijk ook voor een hond.. Als die niet veel loopt en altijd maar in een bench of kennel zit, bouwt hij natuurlijk niet alleen van de koolhydraten spieren op.. Das natuurlijk wel heel makkelijk bekeken..
Maar het gaat natuurlijk niet om een spierversterkend middel..
Sporters eten toch ook niet alleen maar koolhydraten om spieren te krijgen.. Zij trainen daarnaast ook (sporten)..
Dat geld natuurlijk ook voor een hond.. Als die niet veel loopt en altijd maar in een bench of kennel zit, bouwt hij natuurlijk niet alleen van de koolhydraten spieren op.. Das natuurlijk wel heel makkelijk bekeken..
Roos schreef:Dit zou dan het ei van columbus zijn, dan kunnen alle spierversterkende middelen voor honden wel geschrapt worden.Aldinne schreef:Nee hoor ik haal niks door elkaar, this maar net hoe je het interpreteert..
Dus als je een hond meer koolhydraten voert zet het ook sneller om in spiermassa..
sbientje schreef: sorry dat ik het zeg, maar nu haal je echt dingen door elkaar... Waarom eten sporters volgens jou koolhydraten? Wat versta jij onder 'meer massa' ?
Op de een of andere manier geloof ik hier helemaal niets van.

-
- Middelgrote hondenneus
Kijk dan in mijn stukje dat ik hier een paar stukken boven heb geschreven....
sbientje schreef:eiwitten moet je hebben om spieren snel op te bouwen, geen koolhydraten.. koolhydraten heb je vooral nodig voor de verbranding (energielevering dus), en zeker niet primair voor spieropbouw. Heeft niets met interpretatie te maken..Aldinne schreef:Nee hoor ik haal niks door elkaar, this maar net hoe je het interpreteert..
sbientje schreef: sorry dat ik het zeg, maar nu haal je echt dingen door elkaar... Waarom eten sporters volgens jou koolhydraten? Wat versta jij onder 'meer massa' ?
Laatst gewijzigd door Aldinne op 15/08/12 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hele grote hondenneus
Ik denk dat het iets anders ligt..Aldinne schreef:Het meer voeren zorgd er ook niet voor dat je meer bone krijgt maar het gaat om de manier van voeren.. Het meer voeren, en het toevoegen van bv pasta en aardappelen zorgen wel voor meer massa.. Het zit het zelfde in elkaar als bij sporters die veel koolhydraten eten..
samantha schreef:Het verschil is dat honden niet zelf na kunnen denken over de consequenties van te dik worden en wij kunnen dat zelf wel.Laboriginals schreef:Voor die 1,8 jaar extra moeten ze dan wel een leven lang worden afgeknepen. Restricted diet.. het woord alleen alIk kan zelf ook geen restricted diet volhouden
Voor ons mensen geldt immers precies hetzelfde: niet roken, niet drinken, veel sporten, veel groente en fruit, weinig vlees, zo natuurlijk mogelijk eten zonder chemische toevoegingen... en we leven ook zo maar een aantal jaren langer, althans.. die kans bestaat. Maar wie van ons doet dat? Daarmee ontzeg je je ook heel veel ´geneugten van het leven´. Eten is gewoon lekker. Dat geldt ook voor onze honden. Natuurlijk moet je ze niet obees voeren, maar af en toe een lekkere hap en een beetje vet op de botten, is in mijn ogen helemaal niet fout. Ik heb mijn honden nooit schraal gevoerd, en er is er pas eentje voortijdig overleden. De rest is allemaal tussen de 12 en 14½ geworden en er loopt nu weer een ouwetje van dik 14 rond. En ook die is niet graatmager. ´Goed voer en een warme stal´.. daarmee worden dieren oud
![]()
Hanneke
Bovendien moet de hond het doen met wat wij ze geven, wij zelf hebben daar (als je tenminste in de westerse wereld woont en er geen medische problemen zijn) een keuze in.
En niks niet afgeknepen hoor, mijn honden zijn dolgelukkig met hun dieetkrijgen allemaal een mooie hoeveelheid vlees en de nodige versnaperingen, maar inderdaad niet zoveel dat ze een vetlaagje ontwikkelen, dat hebben ze namelijk helemaal niet nodig en daar missen ze dus niks aan, het kan alleen maar in hun nadeel werken.
En bovendien, wat ik vooral wilde aangeven met dit stukje is dat blijkt dat meer voeren geen invloed heeft op de ontwikkeling van het skelet (bone).
Verder, iedereen hier houdt van zijn/haar hond en iedereen doet het lekker op z'n eigen manier en dat is ook prima![]()
Alleen uit onderzoeken blijkt toch steeds wel weer dat goed slank houden gezonder is dan met vetlaag(je).
En daar moet een ieder mee doen wat hij/zij wil
Door een hond aardappelen/pasta te geven krijgen ze inderdaad meer massa, massa in de zin van gewicht in kg erbij. Vooral pasta bevat best wat calorieen, en als je je hond meer geeft dan nodig zullen deze koolhydraten omgezet worden in vet.
Een sporter eet bijv. iets met koolhydraten omdat hij daarna gaat sporten en graag wil dat er een gemakkelijke energieleverancier beschikbaar is. Feit is nou eenmaal dat koolhydraten dan makkelijker verbruikt kunnen worden dan vet. Koolhydraten leveren meer energie per tijdseenheid dan vet. En koolhydraten worden snel afgebroken tot enkelvoudige suikerketens waardoor het snel opgenomen wordt in het bloed.
Maar dat het voeren van pasta en/of aardappelen goed is voor de ontwikkeling van bone bij een hond dat is echt onzin in mijn ogen. Ik zie het mechanisme nog niet voor me in ieder geval.
Koolhydraten zij niets anders dan energieleverancies.
En hoe bot ontstaat, waar het uit bestaat en hoe de ontwikkeling beinvloedt kan worden heeft niks met koolhydraten van doen.
Natuurlijk, wanneer een hond ondervoedt wordt dan heeft het lichaam gewoon te weinig energie om alle processen (waaronder botopbouw) draaiende te houden. Maar het kan niet zo zijn dat een overmaat aan koolhydraten de botopbouw zal veranderen op wat voor manier dan ook.
En dan kun je wel vragen, waarom moet alles wetenschappelijk onderbouwd worden, nou omdat het anders gewoon niet uit te leggen valt.
Iemand kan wel iets vinden of denken, maar dat zegt echt helemaal niks. Dat is zo subjectief als maar kan.
Maar ik zou zeggen, als er zo duidelijk een verband is tussen koolhydraten (het geven van aardappelen/pasta aan je hond) en de invloed van die stoffen op de ontwikkeling van het skelet/bone, kom maar op. Ik ben zeer benieuwd.
Naar mijn idee wordt mijn hond alleen maar te "vet" als ik het bovenop z'n normale voer ook nog pasta ga geven. Hij krijgt dan teveel energie binnen waar hij niks mee doet, dit wordt dan gewoon opgeslagen als vet en verdwijnt niet zomaar.
-
- Speurneus
- Contacteer:
ik heb je stukje nu gelezen, maar ik zie hier totaal niet staan dat ze belangrijk zijn voor spieropbouw? Ja, je kan ze eventueel afbreken tot aminozuren om eiwitten van te maken, maar dat is neit waar ze primair voor dienen. Om spieren op te bouwen zijn, zoals samantha ook al zegt, eiwitten veruit het belangrijkst.Aldinne schreef:Het belang van koolhydraten
Koolhydraten worden voor een groot gedeelte direct benut voor de winning van energie tbv de handhaving van de lichaamstemperatuur en het uitvoeren van spieractiviteit. Daarvoor worden de koolhydraten intern 'verbrand'.
Een ander deel bevindt zich tbv de rest van het lichaam in de lever. Bij veel diersoorten (en ook bij de mens) zijn koolhydraten noodzakelijk voor een optimale werking van de hersenen. Ook het hart put het liefst zijn energie uit koolhydraten.
Tenslotte kunnen de koolhydraten gedeeltelijk worden afgebroken en worden omgebouwd tot lichaamsvet. Zelfs kunnen gedeeltelijk afgebroken koolhydraten dienen als basis voor de vorming van aminozuren, de bouwstenen van de eiwitten.
Er zijn praktisch geen normen bekend omtrent de benodigde hoeveelheid koolhydraten in de dagelijkse voeding van de hond. Het is wel gebleken, dat een voeding waarvan de helft van de kilocalorien geleverd wordt door koolhydraten, zeer goed voldoet.
Tot zover Drs. Van der Molen.

-
- Middelgrote hondenneus
Een hond schraal opvoeden heeft wel degelijk invloed op de ontwikkeling van de bone!!!
Een kind wat ondervoed is groeit toch ook niet zoals het wezen moet..
En ik heb al gezegd met de bone gaat het om de manier van voeden, niet om de toevoegingen.. De toevoegingen zijn voor het uitbreiden van de massa..
Een kind wat ondervoed is groeit toch ook niet zoals het wezen moet..
En ik heb al gezegd met de bone gaat het om de manier van voeden, niet om de toevoegingen.. De toevoegingen zijn voor het uitbreiden van de massa..
samantha schreef:Eerder zeg je nog dat de bone zich niet goed kan ontwikkelen als de hond schraal gehouden wordt, en dat is dus niet waarAldinne schreef:Het meer voeren zorgd er ook niet voor dat je meer bone krijgt maar het gaat om de manier van voeren.. Het meer voeren, en het toevoegen van bv pasta en aardappelen zorgen wel voor meer massa.. Het zit het zelfde in elkaar als bij sporters die veel koolhydraten eten..
En wat bedoel jij met massa?Aldinne schreef:Als je een hond heel schraal houd kan de bone zich ook niet zo ontwikkelen als het zou moeten zijn, als het in die hond zit.. En daar bedoel ik mee als die hond uit lijnen zou komen met veel bone er in.. Je kunt met alleen voeren het er niet in krijgen als het er via de genen ook al niet in zit..
Sommige fokkers voeren pasta of aardappels erbij naast het gewone voer..
Bone is genetisch bepaald, dat is hoe het is.
Verder heb je inderdaad vetmassa en spiermassa en ja, die kun je beinvloeden.
Alleen snap ik dus niet wat die pasta of aardappels daarin doen.
Een hond heeft goed verteerbare eiwitten nodig voor spieropbouw.
Het beste kan dat dus met een eiwit die het lichaan "herkent", dierlijke eiwitten dus.
Pasta bevat vooral veel koolhydraten, iets waar een hond sowieso al niet voor gemaakt is om te verteren.
Daarnaast bevatten koolhydraten veel suiker, prima om snel energie te leveren dus, maar als dat snelle energie leveren niet nodig is wordt dat dus opgeslagen als vet.
En ja, ook vet kan je aanduiden als massa, het is maar wat je wilt
Laatst gewijzigd door Aldinne op 15/08/12 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Speurneus
- Contacteer:
-
- Hele grote hondenneus
Ik denk ook dat het complete onzin is dat koolhydraten, waar een hond inderdaad al niet voor gemaakt is om dit in grote hoeveelheden tot zich te nemen, de "massa" (spiermassa) sneller doet vergroten.
Nogmaals, koolhydraten zijn niets anders dan energieleveranciers.
Handig als je veel wilt bewegen, want dit voedt dan de spieren.
Maar om spieren te laten toenemen, daar zijn toch echt eiwitten voor verantwoordelijk en niet de koolhydraten.
Als dat zo zou zijn, hoe moet dat dan met de honden die alleen rauw vlees krijgen? Die kunnen geen spieren ontwikkelen omdat ze niet of nauwelijks koolhydraten binnen krijgen?
Alleen omdat er ooit eens mensen zijn geweest die bedacht hebben dat pasta en/of aardappelen wel heel goed zijn voor honden en hun massa, is het opeens een feit? Ik denk het niet. Het is maar net wat je wil geloven. Maar ik ga toch liever op onderzoek uit en wil graag iets onderbouwen als ik iets beweer. Daar kun je ook wat mee.
Nogmaals, koolhydraten zijn niets anders dan energieleveranciers.
Handig als je veel wilt bewegen, want dit voedt dan de spieren.
Maar om spieren te laten toenemen, daar zijn toch echt eiwitten voor verantwoordelijk en niet de koolhydraten.
Als dat zo zou zijn, hoe moet dat dan met de honden die alleen rauw vlees krijgen? Die kunnen geen spieren ontwikkelen omdat ze niet of nauwelijks koolhydraten binnen krijgen?
Alleen omdat er ooit eens mensen zijn geweest die bedacht hebben dat pasta en/of aardappelen wel heel goed zijn voor honden en hun massa, is het opeens een feit? Ik denk het niet. Het is maar net wat je wil geloven. Maar ik ga toch liever op onderzoek uit en wil graag iets onderbouwen als ik iets beweer. Daar kun je ook wat mee.
-
- Hele grote hondenneus
Je kunt een hond niet met een sporter vergelijken.
Eerder met een doorsnee mens en die zet koolhydraten meestal om in vet als de energie er niet uitgehaald wordt. Aangezien de meeste honden de hele dag liggen te maffen op een kleedje zijn het geen sporters en zullen ook zij de koolhydraten opslaan als vet... en ja vet is massa. Maar spiermassa krijgen ze er niet van. Spieropbouw krijg je van andere dingen en natuurlijk bewegen.
Ik hou gewoon van een goed gebouwde gezond functionerende hond. Niet ondervoed, maar zeker ook niet te dik
Eerder met een doorsnee mens en die zet koolhydraten meestal om in vet als de energie er niet uitgehaald wordt. Aangezien de meeste honden de hele dag liggen te maffen op een kleedje zijn het geen sporters en zullen ook zij de koolhydraten opslaan als vet... en ja vet is massa. Maar spiermassa krijgen ze er niet van. Spieropbouw krijg je van andere dingen en natuurlijk bewegen.
Ik hou gewoon van een goed gebouwde gezond functionerende hond. Niet ondervoed, maar zeker ook niet te dik

-
- Hele grote hondenneus
Ja, mee eens.sbientje schreef:schraal is neit hetzelfde als ondervoed imo, maar dat is idd wel een definitie die wat onduidelijk is. In mijn ogen is schraal voeren dat er precies genoeg voer in gaat om zowel de groei te onderhouden als de dagelijkse beslommeringen te volbrengen zeg maar..
Wanneer een hond ondervoed is dan krijgt het gewoon te weinig energie binnen voor wat hij nodig heeft. Dan ontstaan er inderdaad tekorten en/of achterstanden tijdens bepaalde processen.
En schraal is gewoon precies dat voeren wat de hond nodig heeft aan energie om alle processen draaiende te houden.
En door teveel te voeren zullen de lichamelijke processen echt niet versnellen. Het lichaam heeft maar een bepaalde hoeveelheid energie nodig, wanneer deze grens wordt overschreden zal de overtollige energie opgeslagen worden als vet. Dus dat spieren en/of botten daar sneller van gaan groeien of groter van worden, is echt onzin.
-
- Middelgrote hondenneus
-
- Middelgrote hondenneus
Ik heb het niet over te VEEL voeren, maar over een toevoeging van..
En met die toevoeging is er wel degelijk verschil in het versnellen van processen!!
En met die toevoeging is er wel degelijk verschil in het versnellen van processen!!
lucievd schreef:Ja, mee eens.sbientje schreef:schraal is neit hetzelfde als ondervoed imo, maar dat is idd wel een definitie die wat onduidelijk is. In mijn ogen is schraal voeren dat er precies genoeg voer in gaat om zowel de groei te onderhouden als de dagelijkse beslommeringen te volbrengen zeg maar..
Wanneer een hond ondervoed is dan krijgt het gewoon te weinig energie binnen voor wat hij nodig heeft. Dan ontstaan er inderdaad tekorten en/of achterstanden tijdens bepaalde processen.
En schraal is gewoon precies dat voeren wat de hond nodig heeft aan energie om alle processen draaiende te houden.
En door teveel te voeren zullen de lichamelijke processen echt niet versnellen. Het lichaam heeft maar een bepaalde hoeveelheid energie nodig, wanneer deze grens wordt overschreden zal de overtollige energie opgeslagen worden als vet. Dus dat spieren en/of botten daar sneller van gaan groeien of groter van worden, is echt onzin.

-
- Speurneus
Dit is inderdaad een hele belangrijke!Roos schreef:Ik denk eerst dat je de mens en de hond niet moet gaan vergelijken.
Qua verteringssysteem kan dat ook helemaal niet.
Dat koolhydraten nutteloos zijn voor de hond kun je wel aan de grote hoeveelheden ontlasting zien
Het begint al in het begin, zodra een mens koolhydraten eet begint een mens ook gelijk met verteren, het enzym amylase zorgt daarvoor.
De hond heeft dit enzym al niet in zijn speeksel!
En verder, honden kunnen inderdaad nauwelijks iets met hoolhydraten!
Het verteren gaat niet zo best, vooral van zetmeel niet.
Koolhydraten zorgen voor glucose, snelle energieleverancier, die dus opgeslagen wordt als vet als er niets mee gedaan wordt.
En de hond kan er niets mee want de hond schijt het gewoon net zo hard weer uit en de hond heeft vooral dierlijke eiwitten nodig voor de spieropbouw!
En ja, natuurlijk kunnen "gedeeltelijk afgebroken koolhydraten dienen als basis voor de vorming van aminozuren, de bouwstenen van de eiwitten".
Maar jeetje, wat een moeite als je het alleen al leest, denk je echt dat dat wat uithaalt?
Voor de opbouw van spiermassa is vooral dierlijk eiwit nodig!
Met andere woorden, koolhydraat is gewoon overbodig en enkel een dikmaker bij de hond.
Voor de glucose is het trouwens ook niet nodig want de hond zet eiwit om in glucose.

In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000 / 07-11-2011 en Babs 20-12-2005 / 18-10-2012
-
- Speurneus
- Contacteer: