Ziva is al vrij snel ingeënt tegen hondsdolheid aangezien we vlakbij België wonen en omdat ze sowieso mee gaat van de zomer op vakantie en misscien nog wel een keertje op wintersport..
Pandora schreef:Binnen Nederland is het niet verplicht, binnen Belgie ook niet overal maar als je je hond van Nederland naar Belgie (of vice versa) vervoert is het wel verplicht
dus als wij naar NL willen met Kyra (zij komt van Nederlandse fokker), dan heeft zij hondsdolheid enting nodig? (ik dacht van wel)
Weet iemand wat de logica hierachter is?
En willen wij naar de Ardennen hier, dan moeten wij haar ook laten enten.
Oh ja, de DA geeft het pas op 6 maanden omdat ze anders kan beperkt worden in haar groei (dat risico is er). Heeft nog iemand dit al gehoord? (ik geloof de DA wel hoor ben gewoon benieuwd)
Rabiës wordt overgedragen door de beet van een aangetast dier, het komt voor bij alle zoogdieren en dus overdraagzaam bij alle zoogdieren, dus ook bij de mens.
In de Ardennen is het verplicht en ook aangeraden in te enten, wilde varkens (zoogdieren) kunnen ook drager zijn.
De aparte inenting gebeurt om de 3 jaar.
Esther87 schreef:Wij gaan in februari even lekker een midweekje weg.
Nu ben ik bezig met boeken,en las ik even de algemene voorwaarden door.
Hierin staat dat je een recent entingsbewijs moet hebben voor hondsdolheid,en de honden moeten de hele periode een vlooienband om hebben.
Dit is bij Sunparks (voorheen Centerparks),gewoon in Nederland.
De honden krijgen beiden elk jaar hun entingen,maar ik heb geen idee of dat hierbij in zit.
Weten jullie of ze hier echt op controleren,ook met de vlooienband?
Als het in de voorwaarden staat, dan zou ik het wel gaan doen. Ze stellen zo'n eis niet voor niets op. Stel dat er op zo'n park een hond met rabies loopt, krijgt het park een slechte naam. Een hond word echt niet minder van een rabiesprik. Ga je naar het buitenland moet je het ook. Waarom dan pas, zit je nog met een incubatietijd van 30 dagen.
Of ze het op het park controleren, weet ik niet, zou er niet opaan laten komen.
Pandora schreef:Binnen Nederland is het niet verplicht, binnen Belgie ook niet overal maar als je je hond van Nederland naar Belgie (of vice versa) vervoert is het wel verplicht
dus als wij naar NL willen met Kyra (zij komt van Nederlandse fokker), dan heeft zij hondsdolheid enting nodig? (ik dacht van wel)
Oh ja, de DA geeft het pas op 6 maanden omdat ze anders kan beperkt worden in haar groei (dat risico is er). Heeft nog iemand dit al gehoord? (ik geloof de DA wel hoor ben gewoon benieuwd)
Daar heb ik niets van gehoord? Ziva is al geënt tegen rabiës al lang geleden zelfs.. Geloof met 12 weken ofzo al.... Ben nu wel heel benieuwd!
Ja Zootje, dat zal ook wel een DA geweest zijn hé Ik begrijp ook niet waarom de ene zus zegt en de andere zo. Wat eenduidigheid zou handig zijn hé
Ik zou nu wel niet gaan panikeren.
Ze zei "als het echt moet, zet ik ze wel", maar ja ik wil liefst geen risico's lopen.. Zal onze DA maar volgen.
Nee nee dat snap ik en ik raak totaal niet in paniek ofzo maar inderdaad wat eenduidigheid zou goed zijn... Ik word er gek van, de een zegt dit de ander zegt weer wat anders en zo blijf je bezig Zou bijna denken dat het ook mensen zijn joh..
De logica is, denk ik (als die er al is), dat het je eigen verantwoordelijk is als je hond besmet raakt in je eigen omgeving maar dat de ziekte niet meegenomen wordt naar een ander land/gebied. Als jullie in Belgie wonen en naar Nederland willen gaan, ook al heeft Kyra een NL fokker, zou ze inge-ent moeten zijn.
Pandora en Ramses zijn allebei met de laatste puppie entingen ook tegen hondsdolheid ge-ent op de leeftijd van 12 weken.
Pandora is inderdaad een klein smurfje gebleven (maar of dit dáár door komt , volgens mij is haar zusje Luka Madra even groot en die is niet op die leeftijd ge-ent), haar broer heeft op de zelfde leeftijd een enting gekregen en die is echt enorm. Hoe groot zou het risico dan zijn volgens de DA? (In percentages)
Groetjes van Brigitte & Zoo
Bedankt Marjolein, hij is top!
Hier hebben ze beide hem ook met 12weken gekregen omdat wij regelmatig naar Oostenrijk gaan.
Bearke is met 10maanden 60cm hoog en 38kg, niet echt een groeiachterstand
Heb er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord dat het daarvoor zou kunnen zorgen
Ik zou het risico niet nemen, als het verplicht is, kunnen ze je vast en zeker van het park afzetten. Weet dat ze in sommige landen in quarantine moeten, als ze geen rabiës enting hebben. Engeland is hier bijv erg streng in. Hier moet zelf geprikt zijn of de antistoffen voldoende zijn.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC
Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994 Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007 Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009 JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Ik heb niet wat gehoord over groeiachterstand. Foofer heeft de prik ook vrij snel gehad alleen onze DA adviseerde toen om na 1 jaar de prik nog een keer te doen omdat de honden nog in de groei zijn. En dan na de tweede prik is deze 3 jaar lang goed. Zij gaf aan dat je dan zekerder weet dat de rabiës enting goed werkt.
hier ook eentje die op 12 weken geënt is omdat wij naar de Ardennen gingen. Daar is het trouwens verplicht. Eigenlijk moet je de regel stellen, telkens als je over de grens gaat ... dus NL/België ook. In de Ardennen controleren ze wel vaker.
Wij zijn in centerparcs nog nooit gecontroleerd geweest. Ook niet op vlooienband. volgens mij is dat preventief, voor je eigen bescherming. als er achteraf vlooien gevonden worden kunnen ze het niet op jouw steken.
Jitske-Esther schreef: Eigenlijk moet je de regel stellen, telkens als je over de grens gaat ... dus NL/België ook.
Daarom hebben wij het dus niet gedaan.
We blijven gewoon in Nederland in een vakantiepark,en daarom dus ook niet verplicht gezien we de grens niet overgaan.
Sofie schreef:oh ja, wat gebeurt er als je op je bestemming bent (bv. bungalowpark) en ze is niet geënt en geen vlooienband? ((niet dat we dat van plan zijn!)
Ik denk dat ze je dan in principe de toegang kunnen weigeren maar we zijn er ook nog nooit op gecontroleerd, ook niet in een bungalopark in de Ardennen.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Bedankt Marjolein, hij is top!