training

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
annemarieke

Ongelezen bericht door annemarieke »

Nienke & Foofer schreef:Wij hebben Foofer ook vrij direct los laten lopen. Wij kregen dit ook als advies op de cursus. Zij gaf toen aan als een hond nooit los mag en hij ontglipt je een keer dan ben je hem "echt" kwijt.
En wij vinden het heerlijk om zonder riem te wandelen, oefeningen te doen ook op afstand en hem gewoon lekker laten snuffelen.
Helder!
Zoals jullie het doen, zou ik ook graag willen. Probleem hier is alleen dat niks leuker is dan een andere hond. Ik kan echt op mijn kop gaan staan, met hele kilos kaas en worst zwaaien, heel erg gek doen, met dummys in de weer....een andere hond blijft leuker. Zucht.... :twisted:

Dus voorlopig hier nog de lange lijn...als er geen andere honden in de buurt zijn, gaat dat prima en komt ie als ik hem roep.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Een andere hond is in eerste instantie altijd leuker dan de baas. Dan moet je hem de gelegenheid even geven om de andere hond te begroeten en een beetje rond te hollen. Pas daarna, als de eerste lol eraf is, kun je hem roepen, eventueel vast rustig door- of de andere kant op lopen. Dan gaat het meestal beter met roepen. Wel helemaal uit je dak gaan als het lukt he? Dan heeft ie dat stukje worst immers ook echt verdiend. :D
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Saskia.Bernadette schreef:Een andere hond is in eerste instantie altijd leuker dan de baas. Dan moet je hem de gelegenheid even geven om de andere hond te begroeten en een beetje rond te hollen. Pas daarna, als de eerste lol eraf is, kun je hem roepen, eventueel vast rustig door- of de andere kant op lopen. Dan gaat het meestal beter met roepen. Wel helemaal uit je dak gaan als het lukt he? Dan heeft ie dat stukje worst immers ook echt verdiend. :D
die tip gaan wij ook gebruiken :)
annemarieke

Saskia.Bernadette schreef:Een andere hond is in eerste instantie altijd leuker dan de baas. Dan moet je hem de gelegenheid even geven om de andere hond te begroeten en een beetje rond te hollen. Pas daarna, als de eerste lol eraf is, kun je hem roepen, eventueel vast rustig door- of de andere kant op lopen. Dan gaat het meestal beter met roepen. Wel helemaal uit je dak gaan als het lukt he? Dan heeft ie dat stukje worst immers ook echt verdiend. :D
Haha! Ik begon al aan mezelf als baasje te twijfelen! Ik merk inderdaad als ie een tijdje met de andere hond gesnuffeld/gespeeld heeft dat ie tegenwoordig wel met me meekomt. Vroeger moest ik hem echt meetrekken.
Alleen hoe voorkom je dat ie op iedere hond afstuift. En dus pas gaat als ik daarvoor mijn toestemming geef. Niet alle hondjes zijn even lief en Bommel is nogal wat onstuimig (zacht uitgedrukt).
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Ja, hoe voorkom je dat? Labrador onstuimigheid he? Klinkt gek, maar als een andere hond hem corrigeert zou hij daar van moeten leren........... Als hij goed genoeg luistert (en hij gaat heus nog rustiger worden hoor :wink: ) zal het beter gaan.

Veel trainen op het hierkomen, zodat jij het allerleukste in de hele wereld bent. Bij Missy nam ik op die leeftijd altijd een bal in mijn zak mee. Een bal was het leukste van alles. (Leuker dan ik :oops: ) en dan stuiterde ik daarmee en riep: Kijk eens een balletje!!!! Dan maakte ze meestal rechtsomkeerts. Maar ook niet altijd. Nu is ze veeeel ouder en rustiger geworden. Gelukkig.

Ik ben nu weer met Lina bezig, ook een wervelwind hoor. Maar de ervaring leert; het komt goed. Doortrainen en niet opgeven. 8)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Saskia.Bernadette schreef:Ja, hoe voorkom je dat? Labrador onstuimigheid he? Klinkt gek, maar als een andere hond hem corrigeert zou hij daar van moeten leren........... Als hij goed genoeg luistert (en hij gaat heus nog rustiger worden hoor :wink: ) zal het beter gaan.

Veel trainen op het hierkomen, zodat jij het allerleukste in de hele wereld bent. Bij Missy nam ik op die leeftijd altijd een bal in mijn zak mee. Een bal was het leukste van alles. (Leuker dan ik :oops: ) en dan stuiterde ik daarmee en riep: Kijk eens een balletje!!!! Dan maakte ze meestal rechtsomkeerts. Maar ook niet altijd. Nu is ze veeeel ouder en rustiger geworden. Gelukkig.

Ik ben nu weer met Lina bezig, ook een wervelwind hoor. Maar de ervaring leert; het komt goed. Doortrainen en niet opgeven. 8)
Ik kijk van te voren hoeveel tijd ik heb en welke plannen, zodat ik weet naar welk gebied ik kan gaan. Als Bob een andere hond ziet rent hij er ook hard op af en ben ik de komende minuten niet interessant meer. ik heb me daar dan dus op voorbereid 8) en roep inderdaad pas als de lol eraf is en ik dat ook zie aan zijn lichaamshouding. Hij komt dan vaak meteen. Ik moet het ook echt niet eerder doen, want dan verpest ik het weer voor een paar dagen... Ik heb dan namelijk geroepen, terwijl ik eigenlijk wel wist dat hij toch niet zou komen. Soms heeft hij even een opfris cursus nodig en gaat ook hier de bal mee. De bal is interessanter dan wie of wat dan ook. Als ik de bal laat zien, komt hij meteen en spelen we samen even een half minuutje. Werkt als een trein! Ook de komende weken zijn weer even de bananen uit de oren, want tja... misschien is die bal daar wel.
annemarieke

Saskia.Bernadette schreef:Ja, hoe voorkom je dat? Labrador onstuimigheid he? Klinkt gek, maar als een andere hond hem corrigeert zou hij daar van moeten leren........... Als hij goed genoeg luistert (en hij gaat heus nog rustiger worden hoor :wink: ) zal het beter gaan.
Och, ja het lijkt af en toe wel een dolle stier. :cry: Gelukkig is het een echt watje en kent ie het woord aggressie niet eens. Maar hij is wel heel volhardend. Als een hond hem een snauw geeft, dan doet ie heel snel onderdanig. Alleen twee seconden later probeert ie het gewoon nog een keer. Ook de volgende hond wordt weer met evenveel enthousiasme begroet. En dan sta ik daar weer voor jan joker met mijn worst en mijn kaas :oops:
Saskia.Bernadette schreef: Een bal was het leukste van alles. (Leuker dan ik :oops: ).... .
Je zou ze toch wat :lol: :lol:
Saskia.Bernadette schreef: Ik ben nu weer met Lina bezig, ook een wervelwind hoor. Maar de ervaring leert; het komt goed. Doortrainen en niet opgeven. 8)
Opgeven? Nee nooit! Eens komt die dag...
Joppe

Ongelezen bericht door Joppe »

We hebben Joppe vanaf het begin los laten lopen daar waar het veilig kan. We hebben hier gelukkig vrij veel plekken waar dat kan, en waar we ook niet om de 10 meter een andere hond tegen komen.
Want andere honden betekend : doof :D

En idd kun je dan regelmatig even het hierkomen oefenen, maar ook weer niet al te vaak, want dan gaat de lol er ook wel af.
En het is altijd weer een heerlijk gezicht om je hond lekker helemaal los te zien gaan!
Zoals Saskia al schreef is het hier komen met andere honden in de buurt lastiger, maar als je goed oplet heb je snel genoeg in de gaten wanneer hij beslist niet gaat komen, en kun je dus beter ook niet hier eisen.

Ik probeer om altijd Joppe op tijd bij met te hebben als ik een andere hond signaleer, zodat hij pas met mijn toestemming mag gaan spelen, want zoals al gezegd, niet alle honden zijn gediend van zijn onstuimige gedrag.
EricaM
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door EricaM »

Bram is net zo oud en loopt eigenlijk vanaf het begin af aan al los, daar waar het kan. Wij waren dat met onze Max ook altijd gewend. Als er andere honden aankomen probeer ik hem wel af te leiden en te lokken, zodat hij bij mij blijft en ik hem vast kan maken als het nodig is.

Maar als hij het eerder in de gaten heeft dan ik, gaat ie er vandoor. Dan helpt geen kaasje, worstje, wegrennen en roepen meer. Dus ook wij zijn nu op zoek naar de beste manier om dit aan te leren.

Dus neem ik ook alle tips ter harte die hier gegeven zijn.
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door donna »

mijn fokker gaf het advies om de pup direct los te laten lopen (uiteraard wel in veilige gebieden) omdat een pup altijd je benen volgt. En goed belonen voor het komen. Wanneer je zeker weet dat je hond niet komt n(te veel afleiding) niet roepen. Hij hoort je echt wel, maar heeft nog geen zin om te komen en doet dus zijn eigen ding. Wachten tot je zijn aandacht hebt, dan roepen en uiteraard belonen. Het komt echt allemaal goed. Wanneer dit allemaal goed gaat, kun je verstop spelletjes gaan doen. De andere kant oplopen wanneer hij niet komt. Donna vind dit echt niet leuk en is er dan als de kippen bij. Donna is nu ruim twee en wordt nog altijd beloond. Ook bij het aanlijnen krijgt ze altijd een lekkertje, eerst de lijn en dan iets lekkers. Wanneer ik delijn pak komt ze altijd direct.
Volhouden hoor het komt allemaal goed.
Nienke & Foofer

Ongelezen bericht door Nienke & Foofer »

annemarieke schreef:
Nienke & Foofer schreef:Wij hebben Foofer ook vrij direct los laten lopen. Wij kregen dit ook als advies op de cursus. Zij gaf toen aan als een hond nooit los mag en hij ontglipt je een keer dan ben je hem "echt" kwijt.
En wij vinden het heerlijk om zonder riem te wandelen, oefeningen te doen ook op afstand en hem gewoon lekker laten snuffelen.
Helder!
Zoals jullie het doen, zou ik ook graag willen. Probleem hier is alleen dat niks leuker is dan een andere hond. Ik kan echt op mijn kop gaan staan, met hele kilos kaas en worst zwaaien, heel erg gek doen, met dummys in de weer....een andere hond blijft leuker. Zucht.... :twisted:

Dus voorlopig hier nog de lange lijn...als er geen andere honden in de buurt zijn, gaat dat prima en komt ie als ik hem roep.
oh maar wij hebben het andere honden verhaal probleem ook...
Ik probeer hem voor te zijn, doordat ik kan zien aan zijn houding dat hij een andere hond ziet. Dan roep ik hem bij me en als hij komt prijs ik hem de hemel in maar hou wel in de gaten dat wanneer ik hem de hemel in prijs dat hij niet denkt dat hij alsnog naar de andere hond mag. Dan geef ik het commando naast en moet hij naast me lopen. Is het een hond die we kennen zeg ik toe maar en dan mag hij even gek doen.
Ziet hij de andere hond toch eerder (en de baas heeft er geen problemen mee) ga ik hem niet roepen maar loop wel door en als ik er voorbij ben zeg ik 1x Foofer ga je mee (de magische woorden wanneer we gaan wandelen) en dan volgt hij me vanzelf. Ik merk wel wanneer ik ook blijf staan Foofer helemaal niet mee komt.
Ach ja al met al gaat het altijd wel goed! Maar de lange lijn lijkt mij ook wel zeker makkelijk.
monique1977

Ongelezen bericht door monique1977 »

hoi allemaal,
ik laat lany los lopen in het bos en op het strand. daar gaat het goed maar als ik haar los laat lopen op straat gaat ze allekanten op behalve de goede. :oops: ze is wat dat betreft een echte puber ik vraag me af hoelang het duurt voor dat ze de pubertijd uit is
chantal-77

Ongelezen bericht door chantal-77 »

monique1977 schreef:hoi allemaal,
ik laat lany los lopen in het bos en op het strand. daar gaat het goed maar als ik haar los laat lopen op straat gaat ze allekanten op behalve de goede. :oops: ze is wat dat betreft een echte puber ik vraag me af hoelang het duurt voor dat ze de pubertijd uit is
Dana loopt ook alleen los op plaatsen waar dat veilig en toegestaan is. Op straat laat ik haar nooit loslopen. Hoewel ze best goed luistert en goed kan volgen vind ik dat toch te gevaarlijk voor haar.
monique1977

Ongelezen bericht door monique1977 »

sorry heb het een beetje verkeerd beschreven. opstraat laat ik haar ook aan de riem lopen ik vind het veel te gevaarlijk los lopen. maar wat ik wel bedoel is dat ze op een losloop plaats alle kanten op gaat en dat is dan ook langs een sloot bij voorbeeld lany zwemt graag.
deboelange

Ongelezen bericht door deboelange »

Ik heb onze Bruno nu een paar dagen en hiervoor is hij de 1e 15 maanden van z'n leven andere baasjes gewend geweest maar ik kan 'm nu al los laten lopen hier zonder dat hij wegloopt. Zodra we weer in de straat komen gaat hij aan de lijn. Wanneer hij een stok heeft gevonden reageert hij niet meer op commando's maar dat lossen we op door een favoriet speeltje van 'm mee te nemen. Bij het loslopen gaat hij niet verder dan 30 M bij me vandaan en houdt me goed in de gaten, soms als hij niet luisterd verstop ik me, dan heb ik meteen z'n aandacht en komt hij direct aangelopen als ik ''m roep, zo hou ik hem scherp.
Plaats reactie