Clickeren werkt!!

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Jess&Max

Ongelezen bericht door Jess&Max »

Kun je deze methode ook nog toepassen wanneer een hond aan het puberen is? Of juist weer goed om weer alles intensief te trainen? Meneer hier, lijkt sinds kort bananen in zijn oren te hebben... :eusashhh: :mafkees:
chantal-77

Ongelezen bericht door chantal-77 »

Jess&Max schreef:Kun je deze methode ook nog toepassen wanneer een hond aan het puberen is? Of juist weer goed om weer alles intensief te trainen? Meneer hier, lijkt sinds kort bananen in zijn oren te hebben... :eusashhh: :mafkees:
Je kunt op alle leeftijden beginnen met clickertraining. Je moet wel goed bedenken wat je dan wilt gaan trainen. Het is niet handig om in 1 sessie meerdere dingen aan te willen leren aldus de cursus waar wij hebben getraind. Het leuke is dat de hond zelf moet nadenken omdat je steeds iets meer van hem verwacht. De meeste honden willen echt hard werken om zo'n click te verdienen.
chantal-77

Ongelezen bericht door chantal-77 »

chantal-77 schreef:
Jess&Max schreef:Kun je deze methode ook nog toepassen wanneer een hond aan het puberen is? Of juist weer goed om weer alles intensief te trainen? Meneer hier, lijkt sinds kort bananen in zijn oren te hebben... :eusashhh: :mafkees:
Je kunt op alle leeftijden beginnen met clickertraining. Je moet wel goed bedenken wat je dan wilt gaan trainen. Het is niet handig om in 1 sessie meerdere dingen aan te willen leren aldus de cursus waar wij hebben getraind. Het leuke is dat de hond zelf moet nadenken omdat je steeds iets meer van hem verwacht. De meeste honden willen echt hard werken om zo'n click te verdienen.
O ja, wat betreft het puberen en de bananen: ik zou de grenzen maar weer eens heel duidelijk maken en bijvoorbeeld weer wat privileges als loslopen of zo maar aandacht krijgen achterwege laten.
phos4

Ongelezen bericht door phos4 »

wij zijn gisteren ook begonnen met boris...

ik denk dat dit een zeer goede trainingsmethode is...
chocodex
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door chocodex »

Ik zit met een vraag over die clickertraining..

Op de KC waar wij cursus volgen wordt geen gebruik gemaakt van clickers..

Zou ik thuis zelf wel met een clicker kunnen gaan oefenen.. of moet ik als de clicker eens gebruik.. altijd blijven gebruiken en bij alle oefeningen.?

Maken veel forum leden gebruik van het clicker princiepe.?

Groetjes Roos
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

marions schreef:Dat is mijn ervaring ook!
Clickeren werkt, mits goed gebruikt, super :)
Ik vond het een prettige manier van trainen, en inderdaad verbazend hoe snel het kwartje dan valt!
Have fun met je pupperd en de clicker :wink:
Ik kon er niet mee overweg.
En haatte ook die clicker, waar zit dat ding, oh net te laat geclickt, dju moet ik nu wel of niet clicken.
En dan nog die combinatie, clicken - snoepje
Zak met snoepjes over de grond, of niet open krijgen.

Nee ik was verdomd blij dat ik het ding buiten heb gesmeten
Maar dat zijn mijn ervaringen.

Gebruik ook de positieve manier van opvoeden, maar corrigeer ook waar nodig.
Goed gedrag wordt beloont, slecht of niet gewenst gedrag gecorrigeerd of genegeerd (ligt aan situatie).
Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lucky »

Bij de cursus waar ik heen ga, maken ze geen gebruik van een clicker. Dat is een bewuste keuze, ik heb eens staan kijken bij een cursus waar ze wel met clickers werken en het is niet "mijn ding". Wat als je geen clicker in de buurt hebt ? Luistert ie ook zonder zo'n ding ? En... wat mij dus tegenstond. Die honden moesten zit en blijven zitten. iedere keer als ze een beweging maakte: click en hup een brokje/snoepje. Pfff... ik ben bang dat Devil ondertussen een "kamerolifant" zou zijn geworden :shock:
Wat ik denk dat erg belangrijk is (maakt niet zoveel uit welke methode je gebruikt) Ben consequent !!! En uiteindelijk maakt het natuurlijk niet zoveel uit op welke manier je het bereikt, als ie maar gaat luisteren :D
Groetjes Marion
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

RaymondC schreef:
Ik vond het een prettige manier van trainen, en inderdaad verbazend hoe snel het kwartje dan valt!
En haatte ook die clicker, waar zit dat ding, oh net te laat geclickt, dju moet ik nu wel of niet clicken.

Goed gedrag wordt beloont, slecht of niet gewenst gedrag gecorrigeerd of genegeerd (ligt aan situatie).
hier idem raymond
al me kinders uitgevlogen
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

speurneus carola schreef:
RaymondC schreef:

hier idem raymond
Hier ook zo :D . Veel te ingewikkeld (en de oefeningen die we op die training kregen waren ook erg vaag. Keo raakte er alleen maar van in de war.)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Ik maak bij het trainen van sommige honden wel gebruik van de clicker. Eigenaren die hun hond verwarren met praten bijvoorbeeld, is heel handig om ze enkel nog met de clicker te laten communiceren :D
Je moet wel weten hoe het werkt. Ik lees hier bijvoorbeeld dat de hond "luistert naar de clicker" maar dat is niet zo. De clicker is enkel het signaal om goed gedrag mee te markeren. Ook het voeren, natuurlijk is het heel vervelend als je voerzak over de grond gaat, maar de clicker is er juist voor dat je tijd hebt om het goede gedrag en de beloning te overbruggen ipv de beloning op het moment van goed gedrag. De clicker hoeft ook niet per se het apparaatje te zijn, maar kan ook een woord zijn. Je benoemt het woord bij het gewenste gedrag.
Enfin, er zitten natuurlijk haken en ogen aan, maar wat kan het een fijne techniek zijn en een uitkomst in sommige gevallen!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Pixie »

Ik heb onlangs een cursus met de clicker gevolgd en stond ervan versteld hoe snel Roxy het doorhad. Maar ik vind het voor haar geen betere methode dan hoe we het vooraf deden. Mijn inziens werkt clickeren beter bij honden die uit zichzelf supergemotiveerd zijn en een sterke will to please hebben (vb border collies). Het voordeel van de clicker is immers dat er geen emotie in een click zit. Roxy is van nature heel terughoudend, die moet je super motiveren. Als ik haar beloon met een 'goed zo' is het dan ook steevast met toeters en bellen. Klinkt misschien raar voor omstaanders, maar dat beestje is zo onzeker, dat ze alle motivatie kan gebruiken. Dat miste ik bij de clicker.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

inderdaad, er zit geen emotie in.

ik merkte dat vooral een keer bij een hondje dat aan zoeken was dat getraind was met de clicker, het hoogte punt in het zoekwerk is het vinden want daar gaat het allemaal omen dan krijgt ie ene click er was bij dat hondje geen enkele blijheid o.i.d. te vinden, ja veel later toen ie zijn beloning was wezen halen en daarna weer terug gebracht werd naar zijn plaats,nu was dit een beginnend hondje, maar ik kan me zo voorstellen wanneer je in je verdere training zoekacties van een paar uur gaat krijgen of dat zelfde hondje dat nog wel zo leuk gevonden heeft, jammer is dat ik dat hondje ui ook verloren ben.

clicker is vooral leuk en handig, dat geef ik toe bij het aanleren van bepaalde truckjes voor een bepaalde tijd, totdat de hond het truckje doorheeft, dat kan miss sneller gaan dan zonder clicker.

maar ik blijf ook net zo goed zeggen dat op verkeerd moment geclickt net zo schadelijk/verwarrend kan zijn voor een hond als die verkeerde correctie met een slipketting! dus of het nou zo zaligmakend is?????
al me kinders uitgevlogen
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Ik beweer nergens dat het zaligmakend is en ik gebruik het zeker niet standaard. Het is grappig dat je dat aankaart Carola, dat het even schadelijk kan zijn als een positieve correctie, want dat is recent onderzocht en inderdaad waar. Een hond kan hevig gefrustreerd raken van een onbereikbaar doel waardoor stress heel hoog kan komen. Net als met elke trainingstechniek zitten er haken en ogen aan, en net als met elke trainingstechniek kan het mits goed ingezet, zeer effectief zijn. :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Lupos schreef:Ik maak bij het trainen van sommige honden wel gebruik van de clicker. Eigenaren die hun hond verwarren met praten bijvoorbeeld, is heel handig om ze enkel nog met de clicker te laten communiceren :D
Je moet wel weten hoe het werkt. Ik lees hier bijvoorbeeld dat de hond "luistert naar de clicker" maar dat is niet zo. De clicker is enkel het signaal om goed gedrag mee te markeren. Ook het voeren, natuurlijk is het heel vervelend als je voerzak over de grond gaat, maar de clicker is er juist voor dat je tijd hebt om het goede gedrag en de beloning te overbruggen ipv de beloning op het moment van goed gedrag. De clicker hoeft ook niet per se het apparaatje te zijn, maar kan ook een woord zijn. Je benoemt het woord bij het gewenste gedrag.
Enfin, er zitten natuurlijk haken en ogen aan, maar wat kan het een fijne techniek zijn en een uitkomst in sommige gevallen!
Inderdaad, voor die mensen die een heel telefoonboek voorlezen en zeggen tegen hun hond kan het juist dat besef geven van:

OH, ik moet dus leren zwijgen, en juist niet tegen me hond praten.
Maar een ieder heeft zijn of haar manier van werken, en bij was het niet de clickermethode.

Het lag me niet, kon er geen weg mee.
En zeker nu ik voor WT en FT train, is het helemaal uit de boze.
Want zie me al staan als die een fazant moet ophalen 100 meter verder.
Hoe moet je dat in Godsnaam doen met een clicker?
(Je moet rechts hondje, euhhhh hoeveel keer moest ik nu clicken? Nee de jachtfluit werkt perfect)
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Ik train met clicker of met een clickerwoord, werkt super! BTW Tyleet is super gemotiveerd en wordt niet altijd met een snoepje beloond maar ook met een speeltje. 8)

Elke trainingsmethodiek heeft zijn voor- en nadelen, geen enkele is zaligmakend. :wink: Je moet doen waar je je goed bij voelt, anders heeft het sowieso geen effect om het te gaan doen. :)
Plaats reactie